Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
1941/2330 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vihaa imurointia - ja onhan se raskasta ja meluisaa. Mahdollisesti imuri myös haisee pahalle. Iso teräväkuivain on kyllä kätevä. Lähtee pölyt ja karvat jopa sileistä matoista. Toki sohvien ja joidenkin mattojen putsaukseen imurointi paras mutta lattiat tulee nopeammin puhtaaksi lastalla tai staattisilla lattialiinoilla.

Vierailija
1942/2330 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sisäinen järjestys kunnossa niin ei ahdista pieni epäjärjestys kotona tai työpaikalla. Usein siisteysintoilijalla on takana hankala lapsuus ja esimerkiksi vanhempien alkoholismia ja lapsi on joutunut huolehtimaan asioista ja jopa pienemmistä sisaruksistaan. Usein tällaisen taustan omaavista tulee (ei kovinkaan yllättävästi) esimiehiä ja jonkinsortin pikkupomoja.

En keksinyt itse. Joku psykologi tätä jossain koulutuksessa selosti. Pointti oli että pitää ymmärtää suttapyttyjä mutta myös näitä siisteysintoilijoita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1943/2330 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän hyväksyin suttuisuuteni jo teini-iässä, joten ei ole tullut asian kanssa kamppailtua aikuisenakaan. Mä olen oman elämäni Rapa-Ripa.

Itsehän nuorempana vaan kävi vain kööntymässö kotona kun olin niin paljon töissä. Tein montaa työtö monelle työnabtajalle 7 päivänä viikossa. Ei aikaa yksinkertaisesti jäänyt siivoamiseen. Harmi ettei nuorempana tehdyistä töistä kerry eläkettä ollenkaan.

Vierailija
1944/2330 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on sisäinen järjestys kunnossa niin ei ahdista pieni epäjärjestys kotona tai työpaikalla. Usein siisteysintoilijalla on takana hankala lapsuus ja esimerkiksi vanhempien alkoholismia ja lapsi on joutunut huolehtimaan asioista ja jopa pienemmistä sisaruksistaan. Usein tällaisen taustan omaavista tulee (ei kovinkaan yllättävästi) esimiehiä ja jonkinsortin pikkupomoja.

En keksinyt itse. Joku psykologi tätä jossain koulutuksessa selosti. Pointti oli että pitää ymmärtää suttapyttyjä mutta myös näitä siisteysintoilijoita

Minusta on ihan normi asioita, että paikat on kunnossa, paikat järjestyksessä, ei tuossa tarvita mitään syväluotaavia analysointeja miettiä.

Koti pidetään siistinä ja puhtaana, vaatteet pestään, huolletaan ja tiskit tiskataan. Jokaiselle tavaralle oma paikkansa, ja käytön jälkeen ne laitetaan paikoilleen. Jos joskus on epäjärjestyksessä, niin se voi kertoa esim sen hetkisen elämäntilanteen kiireestä ja hektisyydestä, ei kaikkea tarvita lapsuusakseleille asti vetää.

Vierailija
1945/2330 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osan aikaa ulkona, osan aikaa sisällä puuhastelua.

Tsemppiä kaikille!

Vierailija
1946/2330 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, miten menee? Tuli mieleen yksi vaatteitten karsimiseen liittyvä ajatus. Moni säilyttää vaatekaapissaan vanhoja rakkaita pieneksi jääneitä vaatteita siinä toivossa että jos joskus vielä laihtuisi. Kun ajattelee että jos joskus todella laihtuisi, niin silloin ansaitsisi kyllä ihan uudet vaatteet. Turha hillota mitään vanhoja aarteita vaatekaapin perukoilla, koska ne tulevat näyttämään automaattisesti vanhanaikaisilta joskus kymmenen tai viidentoista vuoden päästä. Jos viet vaatteet kierrätykseen nyt, niin joku voisi oikeasti käyttää niitä nyt.

Tsemppiä karsimiseen ja siivoiluun!

Vierailija
1947/2330 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua. Olen aina ollut siisti ja siivoava henkilö mutta tuskaa tuotti kevät/joulusiivous. Niihin piti varata päivä tai kaksi.

Nykyöön oma siivousrutiinini on se, että kerran kvartaalissa 'täys'siivoan jonkin kohdan kodissani esim keittiön katosta lattiaan, muuten pidän yllä perussiisteystasoa. Tällä tavalla ei tarvitse tehdä kevät/joulusiivousta, johon tuhlaantuisi kohtuuttomasti aikaa.

Pesuaineena käytän kidesoodaa (ei siis ruokasoodaa) laimennettuna ohjeen mukaan. Vessaan ja tiskeille on oma aineensa.

Kaappien siivouksen aloitan yhdestä kaapista (se on siis tavoite) ja monesti menee kaksikin kerralla. Kun sen tekee kunnolla, ei tarvitse hetkeen tehdä.

Turhan tavaran karsimisen aloitin kun keksin, että sitä on. Pikkuhiljaa sitä tein ja yhdessä siivoushetkien kanssa. Kummasti sitä lähti kiertoon roskalavojen/kirppisten kautta eikä uutta tullut tilalle. Onneksi aloitin tavaran karsimisen jo kuutisen vuotta sitten sillä muutin viime vuonna. Mikä ilo olikaan kun ei ollut sellaista muuttostressiä kuten yhdellä ystävälläni nyt on.  Muutin kaikki jäljellä olleet tavarani uuteen asuntoon mutta valitettavasti jouduin tekemään vielä karsimista koska säilytystilaa ei ollut enää niin paljon. Siinä kohdin oli vaikeata kun olin jo luopunut kaikesta turhasta ja jäljellä olivat vain tarpeelliset - piti oikein kunnolla miettiä mitä tarvitsen.

Olen käynyt myös ystävilläni siivoamassa kaappeja ja varastoja. Lisäksi olen hoitanut tavaroiden myynnin eri kirppiksillä ja saanut heille aika hyviäkin rahoja tavaroista, joita he eivät tarvitse. Olen tehnyt tämän vastikkeetta, tai no en nyt ihan koska olenhan saanut ruoan ja juoman. En ole pyytänyt palkkaa tekemästäni siivous-/myyntityöstä mutta he ovat muistaneet minua esim viinipullolla.

Vierailija
1948/2330 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ongelmana, että tarvisin kunnolliset rutiinit niille perus kotitöille, nykyään käy niin, että kaikki sellaiset isommat/harvemmin tehtävät hommat jää rästiin koska en pysty ja ehdi tekemään niitä kun on ne normaalitkin kotihommat rästissä, sit kaikki vaan kasaantuu, ja on vaikea aloittaa enää yhtään mitään... Miten lähteä liikkelle? Kirjoittaa joku lista itselle että mitkä asiat pitää tehdä joka päivä, ja mitä minäkin viikonpäivänä tehdään? 

Jaa asiat kategorioihin. Täällä on moni ohjeistanut, että pitää pedata peti, koska siitä tulee freesi olo ja se saattaa innostaa tarttumaan muihinkin asioihin. Minä taas mietin, miten paljon turhaa pöllyttämistä se tarkoittaa., ja koen tuollaisten jatkuvina toistuvien itsessään turhien asioiden vievän senkin ajan, jonka voi käyttää ratkaisujen etsimiseen ja kokeilemiseen. Eli jokaisen on etsittävä itselleen toimivin reitti. 

Jokin syyhän siihen on, miksi arkihommat kasautuvat. Voi toki olla muuta ohjelmaa tai muita sotkijoita,  mutta mieti sitä, onko kuitenkin perusongelmana säilytystilojen ja tavaramäärän väärä suhde, työnjaon ongelmat tms. Tai tosiaan kotitöiden pelko, kun hommat kaatuvat riittävän kauan päälle. 

Jotakuta motivoi aikatauluttaminen, toiselle se on linnatuomio. Olemme erilaisia, iloitkaamme siitä, ja juonikaamme itsemme toimimaan ja palkitkaamme itsemme ja muut osallistujat.

Aloittamiseen tosiaan auttaa useimmilla tuo ihan lyhyiden pätkien tekeminen. Ja sitten kun et täsmennä, mitä ne harvemmin tehtävät kotihommat ovat, voi miettiä, tapahtuuko kamalia jos teetkin ne vain joka toinen kerta. Jaa asiat välttämättömiin, niihin, joita olisi fiksu tehdä, hyvän mielen edes joskus tehtynä tuoviin ja kertakaikkiaan välteltäviin. 

Mua auttaa tuo, että teen jonkun homman sillä aikaa kun kahvi tippuu. Jne. Tosin silloin ongelmaksi muodostuu se, että mikrosta tv-ohjelmaa katselevaa hermojensamenettäjää ei viitsi katsella, eikä ymmärrä miten ihminen voikin itse ajaa itsensä ärtymykseen niin turhaan. Mutta mehän emme yleensä katsele itseämme kauempaa. Joskus sekin on hyvä tehdä. 

Ja joskus voi vain nostaa tyynesti kädet pystyyn ja todeta, ettei irtoa nyt tämän enempää. Kroonistunut syyllisyydentunne tappaa kaiken, siivoa se pois tieltäsi ensin. 

Vierailija
1949/2330 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä ihastuin Swifferin pölyhuiskaan. Moppi oli vähän lelu (kevyt hilavitkutin, ohut alumiinivarsi), mutta kyllä sekin oli ihan ok, ainakin kylppärin lattian pesuun. Niistä märkäliinoista jäi hyvä tuoksu.

Nyt on niin kuuma että ei pysty kauheasti siivoamaan, mutta vaatekaapin tyhjennys kyllä houkuttelisi. Sitä teen sitten seuraavaksi.

Vierailija
1950/2330 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos AP ja kaikki keskusteluun osallistujat!

Ihan parhain ketju ikinä.

Perushommat täällä teini- ja koirataloudessa toimii suht hyvin, mutta se roinan määrä!

Nyt olen saanut puhtia paikkojen läpikäymiseen. Rikkinäiset tekstiilit H&M:lle, ehjät UFF:in laatikkoon, tavaralahjoitukset Konttiin, lakanat & pyyhkeet Hesylle. Roskat roskiin ja isommat jätteet Sorttiin, onneksi on lähellä.

Ja just tuo, että jos tulee vaikka 2 uutta asiaa, ainakin 2 asiaa pitää lähteä ulos!

Pointti minulle oli juuri tämä, että pienissä osissa, lepotauot yms. Ja omalla tyylillä!

Koen tämän tärkeänä.

Sanoin just teinilleni (jonka huoneessa on ehkä räjähtänyt atomipommi) , että laita hevi soimaan täysillä ja siivoa edes vartti!

Olen nyt oppinut suht hyvin pois siitä stressimuudista, mitä tuli siivoamiseen. Tai kokkailuun. Iloisin & rennoin mielin voi näitä hommia tehdä!

Kiitos kun olette avanneet mieleni uudenlaiselle arjelle!!

<3

Vierailija
1951/2330 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laittaa laatikoihin (esim. muuttolaatikoihin) selvitettävät jutut ja selvittää vaikkapa yhden viikonlopun aikana aina yhden laatikon, vuoden ajan tällain, niin on vuoden päästä käyty läpi 52 laatikollisen verran tavaraa. Ei siis kaikkia tavaroita yhtäaikaa se 52 laatikkoa pyörimään ja odottamaan, vaan ottaa sivuun aina yhden laatikollisen verran per viikko. Jos ei ole niin paljoa kotona selvitettävää, niin jokin pienempi määrä.

Huikea vuoden projekti!

Vierailija
1952/2330 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikainen juhannussiivous:

petivaatteiden vaihto

saunan pesu

imurointi

tasojen pyyhintä

lattioiden luuttuaminen

wc / wc:t pesu

tiskit

kimppu kukkia pöydälle

*** Hyvää juhannusta kaikille! ***

Vierailija
1953/2330 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikainen juhannussiivous:

petivaatteiden vaihto

saunan pesu

imurointi

tasojen pyyhintä

lattioiden luuttuaminen

wc / wc:t pesu

tiskit

kimppu kukkia pöydälle

*** Hyvää juhannusta kaikille! ***

Lisäys: puhtaat pyyhkeet keittiö, wc, kylppäri

Vierailija
1954/2330 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, muistaako joku, millä sivulla oli sellainen kuukauden ajalle suunniteltu lista perussiivousjutuista? Entä niitä linkkejä youtubekanaville? En millään muista enkä jaksa/ehdi lulea ketjua läpi uudelleen!

Kiitos kaikille tästä ketjusta! Tää on ollut jotenkin niin ihanan rohkaiseva, armollinen ja uusia ajatuksia herättävä. Enää ei tarvi suuttua lapsille siivoamattomuudesta vaan keksiä heidänkin kanssaan sopivia tapoja opetella siivousta!

Vierailija
1955/2330 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilisillalla sain tehtyä juhannuslistasta lähes kaikki. Tiskiä ja pyykkiä toki tulee päivittäin.

Tälle aamulle jäi petivaatteiden vaihto ja puhtaat tekstiilit. Kukkakimppu piristää. :)

Nyt on hyvä alkaa viettämään keksikesän juhlaa.

Vierailija
1956/2330 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on hyvä keli tuulettaa koti. Siitäkin tulee jo raikkautta sisään.

Vierailija
1957/2330 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin metsäntuoksuinen tuoksukynttilä ja kukkaistuoksukynttilä yhtä aikaan palamaan, juhannus saa tulla. <3

Vierailija
1958/2330 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi idea; tee karsimis-järjestämishaaste sopivan kaverisi, ystäväsi, sukulaisesi, naapurisi, tuttavasi, työkaverisi tms kanssa.

Esim:

jonkin kodin kohdan karsimis-järjestely, keskittyminen yhteen kohteeseen per kk, kesto vaikkapa 1 vuoden ajan (saa aikaiseksi 12 kohtaa per vuosi)

tai

molemmat tekee poistoja 10/ 50 tai 500 kuukaudessa

tai jokin muu.

Vierailija
1959/2330 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jotenkin saisi siivottua nämä kieroutuneet ajatusmallit ja mielivaltaisen sekopäisen käyttäytymisen pois aivokopasta. Onko vinkkejä?

T.Mode

Miksi esim  kapinasta Venäjällä ei saa tällä palstalla puhua lainkaan? Onhan kysymyksessä mahdollisesti maailmanhistoriallisestikkin merkittävä tapahtuma.

https://yle.fi/a/74-20010573

Vierailija
1960/2330 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on hyvä päivä jatkaa hommia.

Varaston kimppuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä