Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
1961/2330 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointi on kai siinä, että tuntee itsensä huonoksi tms. jos koti on sotkuinen. Mutta...siivoustasoja on monenlaisia, joku haluaa sairaalatason (lue sairaan) siistiä, joku keskitason siistiä ja kolmas viihtyy sekamelskassa, eikä löydä tavaroitaan jos ne on siivottu kaappeihin. Ääripäissä on ääritapauksessa ja siihen väliin mahtuu monta sorttia.

Vierailija
1962/2330 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pointi on kai siinä, että tuntee itsensä huonoksi tms. jos koti on sotkuinen. Mutta...siivoustasoja on monenlaisia, joku haluaa sairaalatason (lue sairaan) siistiä, joku keskitason siistiä ja kolmas viihtyy sekamelskassa, eikä löydä tavaroitaan jos ne on siivottu kaappeihin. Ääripäissä on ääritapauksessa ja siihen väliin mahtuu monta sorttia.

Moni ei tunne huonoksi, jos vaan itsekseen on ja olla asustaa kodissaan, mutta jos tulee astetta siistimpiä vieraita niin he voivat saada tuntemaan huonoksi. Hmm. ??

Onko niin että siisteys mielletään edelleen kunnollisuuden merkiksi?

Moni korkeakoulutettu, professori ym eivät ole järjestyksellisiä eivätkä siistejä. Toki joukossa hyvinkin siistejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1963/2330 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein äsken sellaisen sopimuksen itseni kanssa, että jos siivoan nyt keittiön ja ruokapöydän sellaiseen kuntoon että ei hävetä jos sattuisi tulemaan yllätysvieraita sen jälkeen, saan stressaamatta sotkuista katsoa illemmalla jonkun leffan ja tehdä poppareita. Kuulostaa pieneltä työltä, mutta ruokapöytä on niin täynnä roinaa etten ole nähnyt kuin pienen kulman pöytälevystä pariin kuukauteen... Keittiön tasot ovat myös roinaiset ja tahraiset.

Ymmärrän hyvin, meidän ruokapöytä on just tuollainen kasa... Torstaina olin kutsunut naapurin pitkästä aikaa teelle ja aattelin että siivoanpas tuon pöydän sitä varten niin arvatkaapas kun tuli pahin pölyallergiakohtaus siitä ja aivastelin niin kauheasti monta tuntia että jouduin peruuttamaan koko treffit🤦 Sen siitä saa kun ei siivoa tarpeeksi usein tai vähintäänkin muista laittaa sen himskatin maskin silloin kun siivoaa vanhempia kasoja, nimittäin se vanhempi, kuivempi pöly laukaisee usein mulla kohtauksen😔

Muuten sain sentään viime viikolla etupihan kitkettyä viimeinkin ja taapero auttoi nyhtämään takapihalta ainakin pahimmat heinätupsut. Eli pientä edistystä tapahtuu. Ja nyt on syy olla siivoamatta takapihaa liian hyvin kun sinne muutti ihana iso konna! Pitää jättää paljon piilopaikkoja sille😉

Vierailija
1964/2330 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen puhtia muuttosiivoukseen.. Asumme kalustetussa asunnossa ulkomailla ja nyt pitäisi siistiä kaikki paikat ja viedä kierrätettävät asiat oikeisiin paikkoihin.

Rasittavaa, mutta pakko vaan jaksaa.. pahinta on välitila: ihan kaikkea ei voi vielä laittaa pois, sillä jokunen päivä täällä vielä eletään ja syödään, nukutaan jne..

Jos tässä jo tavarat ja elämä olisi muualla, sitä voisi vaan käydä tehosiivoamassa ja tyhjentämässä kaiken, mutta ei. Täytyy vaan sietää keskeneräisyyttä ja samalla pitää siistinä.

Vierailija
1965/2330 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, muistaako joku, millä sivulla oli sellainen kuukauden ajalle suunniteltu lista perussiivousjutuista? Entä niitä linkkejä youtubekanaville? En millään muista enkä jaksa/ehdi lulea ketjua läpi uudelleen!

Kiitos kaikille tästä ketjusta! Tää on ollut jotenkin niin ihanan rohkaiseva, armollinen ja uusia ajatuksia herättävä. Enää ei tarvi suuttua lapsille siivoamattomuudesta vaan keksiä heidänkin kanssaan sopivia tapoja opetella siivousta!

En tiedä tarkoitatko sivulle 70 laittamaani, joidenkin mielestä masentavaa listaa? Jos tarkoitat, niin sieltä löytyy.

Laitoin myös yhden Youtube-linkin ainakin sivulle 38.

Vierailija
1966/2330 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin tekstiilipesurin ja pesin meidän sohvan. Meillä ei saa syödä sohvalla eikä koira saa tulla sohvalle, silti se vesi mikä pesurista tuli, oli kuravettä. Yök!

Seuraavaksi pesen sängyt ja ison olohuoneen maton. Myös auton penkit saa jatkossa pestyä kunnolla.

Vierailija
1967/2330 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

999

Vierailija
1968/2330 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Pitää vaan tehdä ja/tai pyytää avuksi tekijä, ei muukaan auta.

- Turha, kaikki ylimääräinen tavara pois.

- Jos kerääntymiä on useilta vuosilta, sen läpikäyminenkin on työläämpää; tulee käsitellä kerros kerrokselta, tavara tavaralta.

- Innostus usein kasvaa, kun vaan pääsee alkuun ja vauhtiin.

Vierailija
1969/2330 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea koko ketjua. Olen aina ollut siisti ja siivoava henkilö mutta tuskaa tuotti kevät/joulusiivous. Niihin piti varata päivä tai kaksi.

Nykyöön oma siivousrutiinini on se, että kerran kvartaalissa 'täys'siivoan jonkin kohdan kodissani esim keittiön katosta lattiaan, muuten pidän yllä perussiisteystasoa. Tällä tavalla ei tarvitse tehdä kevät/joulusiivousta, johon tuhlaantuisi kohtuuttomasti aikaa.

Pesuaineena käytän kidesoodaa (ei siis ruokasoodaa) laimennettuna ohjeen mukaan. Vessaan ja tiskeille on oma aineensa.

Kaappien siivouksen aloitan yhdestä kaapista (se on siis tavoite) ja monesti menee kaksikin kerralla. Kun sen tekee kunnolla, ei tarvitse hetkeen tehdä.

Turhan tavaran karsimisen aloitin kun keksin, että sitä on. Pikkuhiljaa sitä tein ja yhdessä siivoushetkien kanssa. Kummasti sitä lähti kiertoon roskalavojen/kirppisten kautta eikä uutta tullut tilalle. Onneksi aloitin tavaran karsimisen jo kuutisen vuotta sitten sillä muutin viime vuonna. Mikä ilo olikaan kun ei ollut sellaista muuttostressiä kuten yhdellä ystävälläni nyt on.  Muutin kaikki jäljellä olleet tavarani uuteen asuntoon mutta valitettavasti jouduin tekemään vielä karsimista koska säilytystilaa ei ollut enää niin paljon. Siinä kohdin oli vaikeata kun olin jo luopunut kaikesta turhasta ja jäljellä olivat vain tarpeelliset - piti oikein kunnolla miettiä mitä tarvitsen.

Olen käynyt myös ystävilläni siivoamassa kaappeja ja varastoja. Lisäksi olen hoitanut tavaroiden myynnin eri kirppiksillä ja saanut heille aika hyviäkin rahoja tavaroista, joita he eivät tarvitse. Olen tehnyt tämän vastikkeetta, tai no en nyt ihan koska olenhan saanut ruoan ja juoman. En ole pyytänyt palkkaa tekemästäni siivous-/myyntityöstä mutta he ovat muistaneet minua esim viinipullolla.

Mulla on aivan sama rutiini.

Olen jakanut kodin 6 eri osaan ja joka kk käyn yhden osan läpi.

Esim keittiössä tyhjensin kaikki kaapit, putsatsin laatikot ja laitoin tavarat takaisin.

Alakerrassa on minun työhuone, autotalli, miehen tylhuone / vierashuone ja iso varasto.

Putsasin autotallin lattian, kuten kaikista muistakin. Ainoastaan oman työhuoneeni kävin kokonaan läpi.

Jos kuvittelen menee 2 aikaa, menee 5. Siksi usein voin aloitella jo edellisen kuun puolella.

Autotallissa odottaa kuorma kirppikselle. Kyllä sekin on selkiintynyt, vaikka onkin miehen valtakuntaa.

Se, että sieltä on lähtenyt pois rikkinäisiä esineitä, on hyvä.

Esim kesäkukat tuli laitettua lyhyessä ajassa.

Syksyllä olin pessyt ja varastoinut ruukut jne ja nyt kaiki olivat paikoillaan

Vierailija
1970/2330 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autotallin siivoaminen aikoinaan, oli iso peikko.

Kun tulin miesystävän luo, tulimme autolla, autotalliin. Autotallissa oli aina auto, kun tulimme.

En muista mistä aloitin. Pyöristä ?

Autotallissa oli monta pyörää. Vein niitä mukanani 1 kerralla, putsasin ja rasvasin. Ja myin. Kaikki meni heti. Miesystävä sanoi pyörät ovat naarmuttaneet autoa vuosien varrella. Aivan turhaa.

Perältä löytyi räsymattoja, tyhjiä kanistereita, laatikoita, työkaluja.

Tarpeettomat tavarat myytiin, roskat kierrätettiin. Ostettiin teetettiin puutaso, autotallin levyinen ja riputettiin tarpeeksi koukkuja ja hyllyjä.

Nyt autotallissa on yli metri tilaa kummassakin sivussa. Jos miesystävä myisi nyt aaunnon ja muuttaisi kerrostaloon, jättäisi kaikki autotalllin tavarat seuraavalle asukkaalle

Vierailija
1971/2330 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuna hommien kimppuun; innokkaasti, rohkeasti ja reippaasti. Tsemppiä kaikille!

Vierailija
1972/2330 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aikaa kalenteriin. Kuten varataan aikaa harrastuksille, matkustamiselle, ystäville, sukulaisille, niin myös laita kalenteriin aikavarauksia kodin töille, karsimisille, raivaamisille, järjestämisille ym. Pysy varauspäätöksessäsi, äläkä buukkaa siihen päälle muuta.

Vierailija
1973/2330 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kodin töistä tärkeitä tehtäviä. Tämä on minun suurin oivallukseni.

Vierailija
1974/2330 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pohdinta: Mieti mistä voisit vapauttaa aikaasi karsimiselle, järjestämiselle. Pystyykö mistään?

Vierailija
1975/2330 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin ketjussa kuulostaa siltä, että vain yksi henkilö hoitaa tätä hommaa perheessä 😥Sit kysellään, miten ei nääntyisi työn alle. Kurjaa.

Vierailija
1976/2330 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa kuulostaa siltä, että vain yksi henkilö hoitaa tätä hommaa perheessä 😥Sit kysellään, miten ei nääntyisi työn alle. Kurjaa.

Kodin karsimis- ja siivoustyöt jostain syystä jakaantuvat usein yhdelle, toki on monia pariskuntia ja perheitä joissa ne jakaantuvat tasan.

Jos on varaa ottaa siivouspalveluita, ruokatoimituspalveluita ym, puutarhahoitopalveluita, niin ne helpottavat jo paljon.

Karsimiseen en oikein keksi muuta kuin tehdä itse (ottaa aikaa muusta), ottaa avuksi jokin henkilö, ammattiraivaaja tms.

Joskus elämäntilanne on niin kiireinen ja täysi, että ihan suosiolla tekee vaan tarpeellisimmat kodin työt, ja isommat karsimiset myöhemmin.

Vierailija
1977/2330 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myytiin kesätorilla kirppistavaroita.

Ihanaa huomata, että ylimääräistä ei juurikaan enää nurkista löydy.

Lapsi innostui touhusta niin, että aikoo mennä ensi viikollakin myymään.

Lopuksi kierrätetään jäljelle jääneet tavarat.

Vierailija
1978/2330 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavan viileä päivä puuhastella kotihommia.

Tykkään aina sunnuntaisin pitää ns. reset dayn.

Ripustin yhden koneellisen pyykkiä kuivumaan ja toinen koneellinen pyörii parhaillaan.

Täytin astiapesukoneen ja laitoin päälle.

Pesin meidän ison olohuoneen maton (23m) tekstiilipesurilla.

Petasin sängyt.

Järjestelin askartelukaapin ja sieltä tuli muutama pieni poisto.

Palauttelin tavarat omille paikoilleen.

Robotti-imuri saa vielä imuroida tänään.

Eilen pesin molemmat vessat.

Vierailija
1979/2330 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole paljoa tavaraa esillä eikä kaapeissa, on jo paljon siistimmän näköistä.

Siivous, pölyjen pyyhintä yms. helpottuu huomattavasti verrattuna siihen, jos on näkyvillä esim koristetavaraa.

Jouluksi laitan ihan vähän jotain koristeita.

Vierailija
1980/2330 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin tekstiilipesurin ja pesin meidän sohvan. Meillä ei saa syödä sohvalla eikä koira saa tulla sohvalle, silti se vesi mikä pesurista tuli, oli kuravettä. Yök!

Seuraavaksi pesen sängyt ja ison olohuoneen maton. Myös auton penkit saa jatkossa pestyä kunnolla.

Mulla on toiveissa vielä kesän aikana vuokrata tekstiilipesuri ja pestä aivan kaikki; sohvat, nojatuolit, matot, patjat, rattaat, turvaistuimet ym. Ai että kun odotan oikein innolla tota hommaa :D

Toinen mitä EN odota innolla on ikkunanpesu-urakka. Sain sen kylläkin vihdoin aloitettua, pesin yhden huoneen ikkunan, ja yksi kerrallaan tarkoitus niitä pestäkin kun ei ole aikaa kerralla kaikkia. Mut silti tuntuu väsyttävältä edes ajatella koko hommaa...