Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
1841/2330 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on isot tilat ja asunto yhdessä tasossa niin varmasti robotti on hyvä. Jos tilat pienet ja rappusia niin ei.

Kirjoitin aiemmin Dysonista. Se on näppärä ottaa esille kun kiinnitys seinässä, ei tartte vetää perässä, on eri suulakkeita ja tulee imuroitua useammin niin ei tartte mitään isoja viikkosiivouksia tehdä. Vaikka olisi paras normi imuri niin teholtaan Dyson aivan omaa luokkaansa (ja on neljän kissan talous). On hyvä.

Mikä malli sinulla on?

Oma Ergorabidoni vetelee viimeisiään ja olen yrittänyt googlailla, että mikä olisi itselleni paras, kun olin ajatellut siirtyä myös Dysoniin.

Eniten kaipaan "tavallisen" imuroinnin lisäksi sohvan imurointiin sopivaa suulaketta.

Dyson V8 Absolute. On vielä kalliimpiakin malleja mutta tuo riittää meille. Niissä kalliimmissa on yleensä pidempi latauksen kesto, se on erona. Tuossa on hyvä suulake sohvan, tuolien ym. imuroimiseen. On tehokas.

Kiitos, tämä oli hyvä tieto!

Noita malleja on niin paljon, että niistä lukiessa ei muista enää loppupäässä, mitä alussa sanottiin.

Ja juuri luin jostakin, että ei ne kalliimmat mallit sen parempia ole, mutta jäi epäselväksi, että mistä se hinta sitten kertyy, mutta tämä selitti.

Hatunnosto vielä asiallisesta vastauksesta.

Tympii täällä niin välillä, kun monesta asiasta saadaan väännettyä jotakin aivan kummallista keskustelua.

Vierailija
1842/2330 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1h+kissa kirjoitti:

Oon vasta sivulla 11 menossa, mutta piti tulla kiittämään sitä, joka linkitti sen japanilaisen YouTube-kanavan! Ihanan rauhallista ja inspiroivaa, varsinkin kun asun itsekin yksin pienessä asunnossa! Nyt jatkan ketjun lukemista!

Viitsitkö laittaa linkin uudelleen? Ketju on niin pitkä, että vaikka olen sen lukenut, linkkejäon mennyt uudelleen.

Tässä linkin kyselijä, löysinkin itse ja vinkataan nyt muillekin. Kiitos sinulle 1h+kissa, kun mainitsit tästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1843/2330 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1h+kissa kirjoitti:

Oon vasta sivulla 11 menossa, mutta piti tulla kiittämään sitä, joka linkitti sen japanilaisen YouTube-kanavan! Ihanan rauhallista ja inspiroivaa, varsinkin kun asun itsekin yksin pienessä asunnossa! Nyt jatkan ketjun lukemista!

Viitsitkö laittaa linkin uudelleen? Ketju on niin pitkä, että vaikka olen sen lukenut, linkkejäon mennyt uudelleen.

Tässä linkin kyselijä, löysinkin itse ja vinkataan nyt muillekin. Kiitos sinulle 1h+kissa, kun mainitsit tästä.

Mikä linkki? Tässä ketjussa on todella monta sivua jo, olisi hyvä jos tässä voisi olla sellainen etusivun kooste. Vahinko kun ketjua ei voi muokata.

Vierailija
1844/2330 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on isot tilat ja asunto yhdessä tasossa niin varmasti robotti on hyvä. Jos tilat pienet ja rappusia niin ei.

Kirjoitin aiemmin Dysonista. Se on näppärä ottaa esille kun kiinnitys seinässä, ei tartte vetää perässä, on eri suulakkeita ja tulee imuroitua useammin niin ei tartte mitään isoja viikkosiivouksia tehdä. Vaikka olisi paras normi imuri niin teholtaan Dyson aivan omaa luokkaansa (ja on neljän kissan talous). On hyvä.

Mikä malli sinulla on?

Oma Ergorabidoni vetelee viimeisiään ja olen yrittänyt googlailla, että mikä olisi itselleni paras, kun olin ajatellut siirtyä myös Dysoniin.

Eniten kaipaan "tavallisen" imuroinnin lisäksi sohvan imurointiin sopivaa suulaketta.

Dyson V8 Absolute. On vielä kalliimpiakin malleja mutta tuo riittää meille. Niissä kalliimmissa on yleensä pidempi latauksen kesto, se on erona. Tuossa on hyvä suulake sohvan, tuolien ym. imuroimiseen. On tehokas.

Noita malleja on niin paljon, että niistä lukiessa ei muista enää loppupäässä, mitä alussa sanottiin.

Ja juuri luin jostakin, että ei ne kalliimmat mallit sen parempia ole, mutta jäi epäselväksi, että mistä se hinta sitten kertyy, mutta tämä selitti.

Tympii täällä niin välillä, kun monesta asiasta saadaan väännettyä jotakin aivan kummallista keskustelua.

Eipä mitään. Kun on imuroinut tavallisella imurilla esim. olohuoneen maton ja sitten imuroi Dysonilla niin ihan hätkähdytti miten valtavasti likaa vielä irtosi. Ihan kokeilumielessä tämän tein. Ei tavallinen, edes Mielen huippuimuri ole niin hyvä. Sohva- ym. suulakkeella imuroi hyvin myös sänkyjen päällyspeitot ilman että peitto menee ruttuun tai jumittuu suulakkeeseen.

Vierailija
1845/2330 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1h+kissa kirjoitti:

Mikä linkki? Tässä ketjussa on todella monta sivua jo, olisi hyvä jos tässä voisi olla sellainen etusivun kooste. Vahinko kun ketjua ei voi muokata.

Ei suostu jostain syystä tulemaan, kun lähetin pelkän linkin uudelleen, viestikään ei koskaan julkistunut. Pienessä japanilaisasunnossa asuvan salary womanin kanava, Namino Kurashi

Vierailija
1846/2330 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Dyson kuinka kovaääninen?

Vierailija
1847/2330 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Dyson kuinka kovaääninen?

Nämä uudemmat mallit on hiljaisempia kuin aiemmin. Toki ääntä on mutta ei mitenkään liian kova ääni.

Vierailija
1848/2330 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1h+kissa kirjoitti:

Ei suostu jostain syystä tulemaan, kun lähetin pelkän linkin uudelleen, viestikään ei koskaan julkistunut. Pienessä japanilaisasunnossa asuvan salary womanin kanava, Namino Kurashi

Nämä oli todella rauhoittavaa katsella. Jäin katsomaan jotain japanilaista kokkausta ihan sen takia että lumouduin naisen tyynestä olemuksesta tehdä ruokaa.

Vierailija
1849/2330 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän tylsä tehtävä on suoritettu ja se oli auton sisätilojen pesu ja siivous.

Halusin hoitaa tämän ennen kuin asennetaan vauvan uusi turvaistuin autoon ja nyt se on tehty!

Vierailija
1850/2330 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1h+kissa kirjoitti:

Nämä oli todella rauhoittavaa katsella. Jäin katsomaan jotain japanilaista kokkausta ihan sen takia että lumouduin naisen tyynestä olemuksesta tehdä ruokaa.

Mä tykkään myös tuosta tyyneydestä.

Vierailija
1851/2330 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä malli sinulla on?

Hintaan vaikuttaa myös lisäosien eli suulakkeiden määrä. Itse tilasin hullareilta v11

Vierailija
1852/2330 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyödynnätkö osaamistasi mitenkään? Voisiko sinua esim palkata apulaiseksi kotia järjestämään?

Tällä hetkellä en hyödynnä. Itse en suosittele ammattijärjestäjän palkkaamista tekemään kaiken vuoksesi. Se on eri asia, jos et fyysisesti pysty tekemään sitä. Mielestäni on kriittisen tärkeää, että kodin omistaja on mukana prosessissa. Itse en käyttänyt ketään apuna fyysisesti. Luin paljon kirjoja ja kuuntelin aiheesta esim. Youtubesta. Olen itse elävä esimerkki siitä, että pystyt siihen itse! Tärkein asia on, että opit uusia tapoja, kun puhutaan kodin siisteydestä.

Ammattijärjestäjä ei ole mikään itsenäisesti toimiva siivooja, vaan auttaa nimenomaan prosessin henkisessä puolessa. Eikös se juuri ole ongelma monella sottapytyllä, ettei pysty kykenemään.

Vierailija
1853/2330 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla olisi tänään kaikkein inhottavin siivoushomma eli PUHELIMEN siivous😝 Se hälyttää joka päivä että tila loppuu. Täytyy ottaa ulkoinen kovalevy ja läppäri esiin - jota en ole käyttänyt ainakaan vuoteen eli toimineeko enää ollenkaan... Ja koska olen niin kauhean teknologiapelkoinen en edes luota että kovalevy toimii eli sittenkin kun olen siirtänyt sinne kuvat niin mun pitää edelleen säilyttää puhelimessa lempparit että on ikäänkuin varmuuskopio (ja siksi että voi niitä ihailla milloin vain tietenkin). Joo en tule nauttimaan siitä mutta odotan että vauva nukahtaa ja laitan jonkun hömppäohjelman telkkaan mitä voin katsoa puolella silmällä ja otan vaikka suklaata.

Mä pidän tätä myös aika rasittavana. Digikamera-aika oli siitä helppoa, että kuvat tuli yleensä yhden tapahtuman jälkeen siirrettyä suoraan koneelle.

Nyt siirrän puhelimesta koneelle kun alkaa ilmoittaa tilan loppumisesta.. jos haluaa järjestää kuvat eri kansioihin, niin kannattaa tehdä tarpeeksi usein. Itse arkistoin kahdelle ulkoiselle kovalevylle järjestyksessä kansiohin: vuosi - kuukausi - tapahtuma. No myös erikseen kansio sekalaisille, screen shoteille ja vastaanotetuille ym joita ei pysty tapahtumakohtaisesti lajittelemaan.

Muutaman vuoden verran oli hakemista näiden puhelinkuvien kanssa, mutta nyt yritän säännöllisesti hoitaa, koska tykkään pitää kuvat järjestyksessä. Minulla ei ole puhelimessa kuvia kuin parilta viimeiseltä kuukaudelta, loput on siirretty arkistoon (eli koneen kautta kovalevyille). On sekavaa jos samoja kuvia on puhelimessa ja koneella, koska muuten menee sekaisin ja saattaa olla samat kuvat kahteen kertaan arkistossa tai käy niin, että niitä ei lopulta oltukaan siirretty, vaikka muisti niin ja sitten niitä ei ole enää missään.

Vierailija
1854/2330 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän joka päivä tehdä erilaisia kotitehtäviä eri tyylillä. Mun mielestä on vaan niin tylsää järjestellä ja karsia tavaraa. Tänään tein silleen, et laitoin yhden 10 min youtubevideon soimaan. Yksi henkilö kertoi minimalismista. Sen 10 minuutin ajan petasin sängyt ja vein likaiset vaatteet pyykkikoriin, korjasin tavaroita paikoilleen. Sen jälkeen kuuntelin toista videon pätkää 10 minuuttia ja sen aikana laitoin kaiken ylimääräisen tavaran muovipussiin. Ne on tarkoitus lahjoittaa. Sitten kuuntelin viimeisen 10 minuutin pätkän ja heitin sen ajan roskia pois.

Nyt seuraavaksi laitan yhden 45 minuutin kestävän sarjan päälle ja tavoite on viikata kaikki puhtaat vaatteet sen ajan. Lopuksi laitan vielä musiikkia soimaan ja sen aikaa vien viikatut vaatteet kaappiin.

Yhden huomion tein itsessäni tänään. Yleensä kun siivoan ja karsin niin alan vaan jumittamaan jossain vaiheessa. Nyt kielsin itseltäni katsomasta puhelinta, mutta sit jäinkin varmaan minuutiksi katsomaan ikkunasta ulos. Aivot on vaan tottuneet pitämään turhia taukoja koko ajan tästä taakasta. Olen niin kuormittunut kodin sekamelskasta, mutta eiköhän nyt saada uudella tavalla koti kerrankin kuntoon.

Vierailija
1855/2330 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos innostavasta keskustelusta. Olen raivannut lasten vaatekaapit ja saanut pari kassillista kirpparille vietävää ja lisäksi ihan keräyslaatikkoon laitettavaa. Samoin vaatehuonetta sekä omaa vaatekomeroa olen käynyt läpi. Suoraan roskiinkin on mennyt useampi pussi, risaista vaatetta jota ei valitettavasti kukaan taitaisi huolia enää, sekä pikku muistojuttuja joita olen todennut etten kaipaakaan. Keittiön hyllyjäkin kävin läpi muutamasta kaapista. Erityisen ylpeä olen kun keittiön hirvitys, kulmakaappi, alkaa olla tosi siisti. Siellä oli kamala määrä vanhoja asiapapereita ja käyttöohjeita, takuutodistuksia ym. Niiden määrää sain pienennettyä puoleen. 

Minun ongelma on pienemmille sisaruksille säästäminen. Kauheasti erikokoisia kenkiä ja vaatteita tallessa. Sitten kuitenkin käy niin että kun niiden kokojen aika tulee, en löydä. 

Kunhan saan nyt käsittelyssä olleet kirpparille asti, niin alan käydä läpi noita jo säästöön katsottuja että saisiko niiden määrän vielä järkevämmäksi ja jotenkin kokojen mukaan laatikoihin. Lastenhuoneen yläkaappi on pullollaan noita jemmoja. 

Mutta karsiminen on ollut mukavaa ja aina kun on tullut väsymys, olen lueskellut tätä ketjua. Kiitos kaikille tsempeistä. 

Vinkki: kuvaa kaikki vaatteet, jotka odottelee lasten kasvamista. Tee puhelimeen vaikka kokojen mukaiset kansiot, sieltä löytyy helpommin kuin komeron uumenista.

Vierailija
1856/2330 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos innostavasta keskustelusta. Olen raivannut lasten vaatekaapit ja saanut pari kassillista kirpparille vietävää ja lisäksi ihan keräyslaatikkoon laitettavaa. Samoin vaatehuonetta sekä omaa vaatekomeroa olen käynyt läpi. Suoraan roskiinkin on mennyt useampi pussi, risaista vaatetta jota ei valitettavasti kukaan taitaisi huolia enää, sekä pikku muistojuttuja joita olen todennut etten kaipaakaan. Keittiön hyllyjäkin kävin läpi muutamasta kaapista. Erityisen ylpeä olen kun keittiön hirvitys, kulmakaappi, alkaa olla tosi siisti. Siellä oli kamala määrä vanhoja asiapapereita ja käyttöohjeita, takuutodistuksia ym. Niiden määrää sain pienennettyä puoleen. 

Minun ongelma on pienemmille sisaruksille säästäminen. Kauheasti erikokoisia kenkiä ja vaatteita tallessa. Sitten kuitenkin käy niin että kun niiden kokojen aika tulee, en löydä. 

Kunhan saan nyt käsittelyssä olleet kirpparille asti, niin alan käydä läpi noita jo säästöön katsottuja että saisiko niiden määrän vielä järkevämmäksi ja jotenkin kokojen mukaan laatikoihin. Lastenhuoneen yläkaappi on pullollaan noita jemmoja. 

Mutta karsiminen on ollut mukavaa ja aina kun on tullut väsymys, olen lueskellut tätä ketjua. Kiitos kaikille tsempeistä. 

Vinkki: kuvaa kaikki vaatteet, jotka odottelee lasten kasvamista. Tee puhelimeen vaikka kokojen mukaiset kansiot, sieltä löytyy helpommin kuin komeron uumenista.

Täähän on hauska vinkki! Tulee mieleen se -90 luvun elokuva jossa oli se Cher joka katsoi tietokoneelta minkä asun pistää päälleen :D

Vierailija
1857/2330 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1h+kissa kirjoitti:

Olen tämä linkkaaja ja katsoin videon eilen ja tänään. Jotain rauhoittavaa ja toisaalta hermostuttavaa tuossa on. Kun tein ruokaa, ajattelin, että mikä pakko tässä on huitoa ja hosua. Sotkuakin tulee enemmän kun hutiloi menemään eikä laita esimerkiksi tavaroita paikoilleen sitä mukaa kuin tekee. Arkeni ei ole kotona kiireistä, mutta riehun kuin olisi valtava hätä ja hoppu. Nytkin makaan sohvalla palstailemassa. Mistä se kiireen tuntu tulee?

Vierailija
1858/2330 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten laitatte kodin juhlia varten? Perussiivous vaiko teettekö ihan jonkin suursiivouksen? Raivaamiset komeroita myöten?

Vierailija
1859/2330 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuna siivotaan, tsemppiä kaikille!

Vierailija
1860/2330 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.ikea.com/fi/fi/customer-service/services/buy-back/

Vein ennen joulua kuorman ohimennessäni ja sain lahjakortin.

Huomasin tänään tämän ja kävin kirppiskasan läpi.

Siellä oli yllättävän paljon Ikeaa.

Ei tarvi myydä kirppiksellä, saa lahjiksen heti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä