Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Aloin viime su käymään kotia läpi. Kiitos tämän ketjun.
Olen käynyt eteisen läpi, siinä meni näin monta päivää. Päätin vain 1 hylly/laatikko kerralla.
Sivuun kirppikselle menevät ja roskat roskiin. Joka päivä on ollut 1 roskis täyteen kierrätettävää roskaa.
Koti on sen verran iso, taitaa mennä loppuvuoteen, että olen käynyt läpi kokonaan.
Kiitos kaikille kirjoittajille. Teistä sain inspiksen ja voimaa
Vierailija kirjoitti:
Aloin viime su käymään kotia läpi. Kiitos tämän ketjun.
Olen käynyt eteisen läpi, siinä meni näin monta päivää. Päätin vain 1 hylly/laatikko kerralla.Sivuun kirppikselle menevät ja roskat roskiin. Joka päivä on ollut 1 roskis täyteen kierrätettävää roskaa.
Koti on sen verran iso, taitaa mennä loppuvuoteen, että olen käynyt läpi kokonaan.
Kiitos kaikille kirjoittajille. Teistä sain inspiksen ja voimaa
Ihan mahtavaa!!! :) :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi tänään kaikkein inhottavin siivoushomma eli PUHELIMEN siivous😝 Se hälyttää joka päivä että tila loppuu. Täytyy ottaa ulkoinen kovalevy ja läppäri esiin - jota en ole käyttänyt ainakaan vuoteen eli toimineeko enää ollenkaan... Ja koska olen niin kauhean teknologiapelkoinen en edes luota että kovalevy toimii eli sittenkin kun olen siirtänyt sinne kuvat niin mun pitää edelleen säilyttää puhelimessa lempparit että on ikäänkuin varmuuskopio (ja siksi että voi niitä ihailla milloin vain tietenkin). Joo en tule nauttimaan siitä mutta odotan että vauva nukahtaa ja laitan jonkun hömppäohjelman telkkaan mitä voin katsoa puolella silmällä ja otan vaikka suklaata.
Kiva kiva olin motivoinut itseni ottamaan läppärin esille ja meinasin laittaa seinään kiinni niin huomasin että ei ollutkaan adapteria 🤦 (suomalainen läppäri ja asun Englannissa) Eli eipäs tehdäkään tänään sitä hommaa, ketuttaa kun olisi juuri ollut sellainen välhö😩 Adapteri tilaukseen ja ensi viikolla uusi yritys!
Nyt lähti kirjaimellisesti tuhkatkin pesästä :)
Tyhjensin meidän takasta tuhkat ja sirottelin pensaiden juureen. Takan lasin pesin puhtaaksi ja kiiltäväksi.
Laitoin meidän päiväpeiton pesuun samoin siivousliinat.
Näiden lisäksi perus ylläpitosiivousta.
Oon vasta sivulla 11 menossa, mutta piti tulla kiittämään sitä, joka linkitti sen japanilaisen YouTube-kanavan! Ihanan rauhallista ja inspiroivaa, varsinkin kun asun itsekin yksin pienessä asunnossa! Nyt jatkan ketjun lukemista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikahyllykön saa tehtyä pahvilaatikoista ja pahvisista muuttolaatikoista, kun leikkaa pois ne taitettavat kansiosat. Eli yksi sivu jää avonaiseksi. Sitten vaan ne laatikot päällekkäin, avonainen pahvilaatikon osa esillepäin. Vähän vaikea selittää, mut kokeilkaa itse.
Tukevamman saa kun ei leikkaa kansia pois vaan taittaa sisäänpäin. Sitten sen saa vielä muuhun käyttöön jälkeenpäin. Mutta ei siitä kauhean tukeva saati hyvännäköinen tule, en oikein keksi mitä sellaisessa voisi säilyttää...
Jos tarve on esim. väliaikaiselle hyllykölle eikä halua tai raaski ostaa sellaista "oikeaa" hyllykköä. Kätevä tuollainen laittaa tarpeen jälkeen ihan pahvilaatikoiksi muuhun käyttöön tai viedä pahvinkeräykseen.
Mä luin jostain että pahvilaatikot houkuttelevat paperitoukkia jotka siis ovat valtaamassa Suomesta elintilaa sokeritoukilta. Tuon tiedon jälkeen olen vienyt kaikki pahvilaatikot samantien pahviroskiin. Voivat kuulemma elää pahvin sisällä ja sitten munia listoihin. Ja vaikeita saada pois.
Tänään innostuin puhdistamaan patterit. En ole koskaan siivonnut niitä joten hain kaupasta patteriharjan. Mikä pölyn määrä! Jouduin heittämään patteriharjan samantien roskiin koska varsi vääntyi niin pahasti ettei enää pysynyt suorassa. Suosittelen joskus syynäämään patteritkin, tuntui että ilma raikastui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikahyllykön saa tehtyä pahvilaatikoista ja pahvisista muuttolaatikoista, kun leikkaa pois ne taitettavat kansiosat. Eli yksi sivu jää avonaiseksi. Sitten vaan ne laatikot päällekkäin, avonainen pahvilaatikon osa esillepäin. Vähän vaikea selittää, mut kokeilkaa itse.
Tukevamman saa kun ei leikkaa kansia pois vaan taittaa sisäänpäin. Sitten sen saa vielä muuhun käyttöön jälkeenpäin. Mutta ei siitä kauhean tukeva saati hyvännäköinen tule, en oikein keksi mitä sellaisessa voisi säilyttää...
Jos tarve on esim. väliaikaiselle hyllykölle eikä halua tai raaski ostaa sellaista "oikeaa" hyllykköä. Kätevä tuollainen laittaa tarpeen jälkeen ihan pahvilaatikoiksi muuhun käyttöön tai viedä pahvinkeräykseen.
Mä luin jostain että pahvilaatikot houkuttelevat paperitoukkia jotka siis ovat valtaamassa Suomesta elintilaa sokeritoukilta. Tuon tiedon jälkeen olen vienyt kaikki pahvilaatikot samantien pahviroskiin. Voivat kuulemma elää pahvin sisällä ja sitten munia listoihin. Ja vaikeita saada pois.
O-ou ja yöööks, en ole tosta paperitoukkajutusta kuullut aiemmin.
Tavaraa niin hirveesti. Olin kirpparilla myymässä, hyvä tavara ei mene kaupaksi. Missä ihmiset on kun eivät kierrä ostelemassa? Tuntuu jo siltä et vien suoraan roskiin. En jaksa enää.
Just imuroin "tavallisella" imurilla ja sitten vielä matot, sohvat, tuolit ja vähän lattioitakin Dysonilla. Voi hitsi miten paljon jää kissojen karvoja tavan imurilla. Kyllä Dyson on hintansa väärti näin eläintaloudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa!
Mitkä sun Top10 vinkit on?
1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet
2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)
3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti
4. Karsi tavaraa vain 15 min per päivä
5. Muista juoda vettä
6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus
7. Älä osta lisää tavaraa kotiin
8. Ole itsesi äiti- muista välillä haastaa itseäsi
9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen
10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla
Tässä oli muutama lyhyt vinkki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
O-ou ja yöööks, en ole tosta paperitoukkajutusta kuullut aiemmin.
Vikkelästi liikkuva paperitoukka
Paperitoukka pystyy kokonsa puolesta liikkumaan kerrostaloissa asunnosta toiseen mm. putkikanavien, kolojen tai reikien kautta. Laji pysyttelee mielellään valolta piilossa, mutta sitä voidaan tavata myös valoisalla. Paperitoukka on lähes kaikkiruokainen.
Paperitoukkien torjunta
Paperitoukan ennaltaehkäisyssä on syytä huolehtia kodin säännöllisestä siivoamisesta (imuroinnista). Piilopaikkojen eli rakojen ja kolojen tukkiminen huoneistossa myös ehkäisee paperitoukkien ilmaantumista. Kodin ulkopuolelta tuodut kartonki- ja pahvipakkaukset on syytä hävittää ripeästi, sillä paperitoukat leviävät tehokkaasti pakkausmateriaalien mukana ja käyttävät tätä materiaalia myös ravinnokseen.
Vaikka paperi- ja sokeritoukka ovat toisiaan muistuttavia, läheisiä sukulaisia, on paperitoukkaa usein haastavampi torjua. Ammattimaisen tuholaistorjunnan avulla paperitoukasta on kuitenkin mahdollista päästä eroon.
Paperitoukka - tehokkaasti leviävä sisätilojen tuholainen
ANTICIMEXIN BLOGI
Paperitoukkatorjuntojen määrä on ollut viime vuosina kasvussa. Blogissamme avaamme Anticimexin tuhoeläintorjunnan ammattilaisen kanssa paperitoukkien sielunelämää, haittoja sekä ennaltaehkäisyä ja torjuntaa.
Tämmösen tietoiskun löysin.
Vierailija kirjoitti:
Tavaraa niin hirveesti. Olin kirpparilla myymässä, hyvä tavara ei mene kaupaksi. Missä ihmiset on kun eivät kierrä ostelemassa? Tuntuu jo siltä et vien suoraan roskiin. En jaksa enää.
Tätä myyjän rutinaa kyllä aina ihmettelen. Kun et edes ITSE halua OMIA turhia rojujasi, niin miksi muiden pitäisi haluta turhat rojusi ja vielä maksaa niistä!?! Jos eivät mene kaupaksi, meinaa että ovat aivan turhaa toisarvoista rojua millä ei ole mitään käyttöä kellään! Vie ne hyvä ihminen kaatopaikalle, siellä kierrätetään lähes kaikenlainen erilainen jätelaatu uusiokäyttöön!!
Vierailija kirjoitti:
Just imuroin "tavallisella" imurilla ja sitten vielä matot, sohvat, tuolit ja vähän lattioitakin Dysonilla. Voi hitsi miten paljon jää kissojen karvoja tavan imurilla. Kyllä Dyson on hintansa väärti näin eläintaloudessa.
Mä oon tänään kyseenalaistanut täysin imuroinnin merkityksen ihmisarvoiselle elämälle ja siksipä tilasin robotti-imurin. Tuntuu että joka toinen päivä joutuu vetämään imurin esille, inhoan sitä puuhaa, tulee kuuma, imuri jää joka paikkaan kiinni ja heittäytyy selälleen kuin taapero ilmaistakseen mieltään, välillä tuntuu että imurin nokka tökkää koska imutehoa on liikaa ja sitten pitää nostaa koska imuri ei vedä hiekkaa. Välillä johdon paikkaa on vaihdettava, huonekaluja täytyy töniä, löytyy se saakelin sukka jota etsi viime viikolla ja tottakai imuri koettaa ahnaasti imeä sen vaikka äsken se ei huolinut hiekanjyvää. Sitten hikisenä kun koettaa sulloa imuria takas siivouskaappiin, onkin ihan yhtäkkiä kokonainen letkullinen ja putkellinen liikaa tavaraa, imuri tipahtaa varpaille, jotain tipahtaa hyllystä, takana kolahtaa ja päivä on pilalla.
Onko kellään kokemusta robotti-imureista?
Jos on isot tilat ja asunto yhdessä tasossa niin varmasti robotti on hyvä. Jos tilat pienet ja rappusia niin ei.
Kirjoitin aiemmin Dysonista. Se on näppärä ottaa esille kun kiinnitys seinässä, ei tartte vetää perässä, on eri suulakkeita ja tulee imuroitua useammin niin ei tartte mitään isoja viikkosiivouksia tehdä. Vaikka olisi paras normi imuri niin teholtaan Dyson aivan omaa luokkaansa (ja on neljän kissan talous). On hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on isot tilat ja asunto yhdessä tasossa niin varmasti robotti on hyvä. Jos tilat pienet ja rappusia niin ei.
Kirjoitin aiemmin Dysonista. Se on näppärä ottaa esille kun kiinnitys seinässä, ei tartte vetää perässä, on eri suulakkeita ja tulee imuroitua useammin niin ei tartte mitään isoja viikkosiivouksia tehdä. Vaikka olisi paras normi imuri niin teholtaan Dyson aivan omaa luokkaansa (ja on neljän kissan talous). On hyvä.
Mikä malli sinulla on?
Oma Ergorabidoni vetelee viimeisiään ja olen yrittänyt googlailla, että mikä olisi itselleni paras, kun olin ajatellut siirtyä myös Dysoniin.
Eniten kaipaan "tavallisen" imuroinnin lisäksi sohvan imurointiin sopivaa suulaketta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin aiemmin Dysonista. Se on näppärä ottaa esille kun kiinnitys seinässä, ei tartte vetää perässä, on eri suulakkeita ja tulee imuroitua useammin niin ei tartte mitään isoja viikkosiivouksia tehdä. Vaikka olisi paras normi imuri niin teholtaan Dyson aivan omaa luokkaansa (ja on neljän kissan talous). On hyvä.Mikä malli sinulla on?
Oma Ergorabidoni vetelee viimeisiään ja olen yrittänyt googlailla, että mikä olisi itselleni paras, kun olin ajatellut siirtyä myös Dysoniin.
Eniten kaipaan "tavallisen" imuroinnin lisäksi sohvan imurointiin sopivaa suulaketta.
Dyson V8 Absolute. On vielä kalliimpiakin malleja mutta tuo riittää meille. Niissä kalliimmissa on yleensä pidempi latauksen kesto, se on erona. Tuossa on hyvä suulake sohvan, tuolien ym. imuroimiseen. On tehokas.
Vierailija kirjoitti:
Varmastikaan robotti ei vie sitä kunnon imuroinnin tarvetta, ylläpitosiivoukseen on varmasti ihan pätevä. Jos edes muutaman imuroinnin viikossa saisi pois niin olen täysin tyytyväinen siihen. Minä ja lapsi ollaan molemmat allergikkoja joten imurointi useasti viikossa on välttämätöntä. Vilkaisin myös Dysonin imureita eikä ne nyt niin mahdottoman hintaisia kuitenkaan ole. Tuollainen varsi-imuri olisi näppärä, ei olisi sitä johtoa joka on ikuinen ärsytyksen aihe, kun se kiertyy joka paikkaan ja on mutkalla. Olisikohan seuraavan Black Fridayn ostosaihe, ellen saa tarpeekseni tuosta vanhasta kehvelistä jo aiemmin.
1h+kissa kirjoitti:
Oon vasta sivulla 11 menossa, mutta piti tulla kiittämään sitä, joka linkitti sen japanilaisen YouTube-kanavan! Ihanan rauhallista ja inspiroivaa, varsinkin kun asun itsekin yksin pienessä asunnossa! Nyt jatkan ketjun lukemista!
Viitsitkö laittaa linkin uudelleen? Ketju on niin pitkä, että vaikka olen sen lukenut, linkkejäon mennyt uudelleen.
Sama pesutyyli, Kiilto ja tiskiharja joka on roska-astioita ja viemäriä varten.