Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinhuoltaja voi menettää jopa 300 euroa kuussa, sosiaaliturvaministerin mukaan hallitus ei aio peruuttaa säästöistä

Vierailija
10.10.2023 |

Sosiaali- ja terveysministeriön arvio hallituksen leikkausten yhteisvaikutuksista valmistui. Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasosen mukaan leikkaukset ovat välttämättömiä.

Asumistukeen ja työttömyysturvaan suunniteltavat leikkaukset osuvat osin samoille kotitalouksille.

https://yle.fi/a/74-20054261

Kommentit (174)

Vierailija
1/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menetän n. 450€/kk enkä ole edes yksinhuoltaja.

Työttömyysturvan suojaosa ja kolmesta lapsesta lapsikorotus.

Ja teen töitä kyllä enemmän kuin 300€/kk eli en kikkaile tuolla suojaosuudella.

Olen osatyökyvytön mutta en saa osaaikaeläkettä, teen osa-aika työtä n. 60h/kk.

Vierailija
2/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näimpä. Olen yh ja sen lisäksi että minulta leikataan satoja euroja kuukaudessa, työllistymiseni tehdään mahdottomaksi. Mahdollisuuksien aavikko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työtön, 61v ja aion nostaa säästöni pois tililtä ja hakea toimeentulotukea, koska asumistukeni lopetetaan. Win Win. 

Vierailija
4/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle wrote:

Hallituksen suunnittelemat leikkaukset osuvat erityisesti yksinhuoltajiin, opiskelijoihin ja ansioturvalla oleviin työttömiin.

Tämä selviää sosiaali- ja terveysministeriön tänään julkistamista laskelmista, joissa arvioidaan hallituksen säästötoimien yhteisvaikutusta kotitalouksiin.

Hallitus on esittänyt ensi vuoden budjetissaan muun muassa yleisen asumistuen leikkaamista, eri etuuksien indeksikorotusten jäädyttämistä ja ansioturvan porrastamista. Hallituksen tavoitteena on vahvistaa julkista taloutta ja työllisyyttä.

Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasosen mielestä on selvää, että sosiaaliturvaleikkauksilla on myös ikäviä ja kielteisiä vaikutuksia.

- Moni henkilö ja perhe menettävät näiden leikkausten myötä. Toisaalta on tärkeää huomata, että näissä luvuissa, jotka ovat staattisia, ei ole huomioitu vaikutuksia työllistymiseen ja sitä kautta kasvaviin tuloihin, ministeri sanoo.

Yksinhuoltajat toki menettävät, mutta he saavat lopulta moninkerroin takaisin sen minkä menettivät kun työllistyvät näiden leikkausten myötä. Tämä on Grahn-Laadosen lupaus aivan kuten lainauksesta voitte lukea.

Vierailija
5/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ihan OIKEIN, menkää töihin!

Käyn jo töissä. Oliko sinulla jotain oikeaa sanottavaa,vai huuteletko kuin opetettu apina samaa mantraa.

Vierailija
6/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikseivät yksinhuoltajat käy töissä?

Vierailija
7/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ministeri tulisi vaihtaa tehtäväänsä pätevään.

Vierailija
8/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen töissä ja tienaan 1900e/kk. Pari lasta, toinen vammainen. Menetän asumistuen 600e/kk. Lisäksi loppuu lapsen osittainen hoitoraha reilu 100e/kk ja ehkä tippuu myös lapsen vammaistuki. Hienoa... ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa johonkin slummiin.

Vierailija
9/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Käyvät töissä mutta ei makseta oikeaa palkkaa, tai heitä ei oteta töihin, tai he eivät ole työnkuntoisia.

Vierailija
10/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tee enemmän töitä

Vierailija
11/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen tarjoamien työnteon kannustimien arvioidaan vahvistavan työllisyyttä noin 60 000-65 000 työllisellä, jotka työllistyvät sillä että heiltä leikataan.

Vierailija
12/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yksinhuoltajuus ole mikään peruste kaikkiin mahdollisiin korotuksiin. Lapsilla on kaksi vanhempaa, jotka vastuussa elätyksestä ja kasvatuksesta. Ei muut veronmaksajat ole vastuussa toisten lapsista. Hankkikaa lapsia sen verran, kun pystytte elättämään ja pitäkää huoli parisuhteesta, helpottaa elämää huomattavasti.

Vierailija
13/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ihan OIKEIN, menkää töihin!

Ei ainakaan töihin, joissa tulee henkilöksi, joka huutaa: menkää töihin! Hanttihommat ei tee kellekään hyvää.

Vierailija
14/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa osalla ei ole mahdollisuutta peukuttaa? Miksi? Saa peukuttaa, jos hyväksyy hallituksen linjan?

Vierailija
15/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tee enemmän töitä

Kokoomuslaisilla on tunnetusti heikko laskutaito ja he luulevat että vuorokauteen saa enemmän kuin 24h pelkällä uskon voimalla.

Vierailija
16/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä työssä käyvänä yh:na joudun jatkossa hakemaan myös tt-tukea..Nappiin menee tämäkin uudistus.  

Vierailija
17/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yh itsekin. Käyn töissä ja maksan kaiken itse. En ymmärrä tätä jatkuvaa jankkausta yksinhuoltajuudesta. Lapsillani on myös isä, joka maksaa osansa. Omia valintoja erota, itse vastaan seurauksista. 

Vierailija
18/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Käyvät töissä mutta ei makseta oikeaa palkkaa, tai heitä ei oteta töihin, tai he eivät ole työnkuntoisia.

Ministerit ovat eri mieltä. Miksi muuten yksinhuoltajia kehotetaan työllistymään?

Vierailija
19/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki oikeistoa äänestäneet tätä halusi. Nyt voitte nauttia tuloksista. 

Vierailija
20/174 |
10.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen yh itsekin. Käyn töissä ja maksan kaiken itse. En ymmärrä tätä jatkuvaa jankkausta yksinhuoltajuudesta. Lapsillani on myös isä, joka maksaa osansa. Omia valintoja erota, itse vastaan seurauksista. 

Miehillä on muutenkin edelleen naisia paremmat ja korkeammat palkat, joten olisi ihan kohtuullista että isyysmaksu olisi puolet kuukausi palkasta eli vähintään 1100 euroa kuussa ja näin isät saadaan paremmin osallisiksi yh-äitien lasten kasvatuksesta ja rahoittamisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi