Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
1801/2330 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun työn jälki alkaa näkyä.

Koti on siisti ja kaikki tavarat paikoillaan.

Sängyt pedattu, astianpesukone tyhjennetty ja täytetty. Keittiö siivottu, pyykit viikattu.

Jääkaapissa valmiina eilen tekemäni kanakeitto.

Robotti-imuri hoiti taas imuroinnin. Vein kierrätyspisteeseen kierrätettävää roskaa.

Poistoihin meni kaksi paria huonolaatuisia sukkia ja rikkinäinen ponnari. Isoja poistoja ei enää tule.

Tänään voisin kuunnella äänikirjaa ja nauttia elämästä.

Vierailija
1802/2330 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomenta kaikille! Minulla on tänään vapaa päivä, lapset jo koulussa. Ajattelin tehdä jotain hirvittävää :D käydä läpi meidän ulkovarastoa. Siellä näin ensimmäisenä parittoman villasukan kun avasin oven, ja alkoi jo ahdistaa. Huomaa, miten henkistä tämä homma on. Se yksinäinen villasukka ei ole syy, vaan se, että olen siis vain heittänyt kaikki tavarat sinne sikinsokin. Paljon selvitettävää ja pohdiskeltavaa. Nyt yritän vain pitää pääni kylmänä ja aloittaa. Toi äänikirja oli hyvä vinkki. Kiitos!

Mä koetan aina rohkaistua kun on jokin vastenmielinen homma, että se kolkuttaa takaraivossa niin kauan aikaa kunnes sen saa tehtyä. Ja miten mukavaa se sitten on kun on valmista ja tietää ettei tarvitse vähään aikaan siihen projektiin koskea. Mulla olisi edessä pesuhuoneen viemärikaivon puhdistus. Se on mulle se vastenmielisin homma kaikista. Yököttää ja ällöttää. Nyt ajattelin olla viisas ja hakea niitä hiussieppareita.

Tsemppiä sukan ja varaston kesyttämiseen!

Kertakäyttökäsineet käsiin ja maski kasvoille, niin kyllä se viemärikaivon puhdistus siitä! Maskeja varmaan huusholleissa on vielä koronan jäljiltä, niin tuollaisissa haisevissa kotitöissä niitä on hyvä käyttää pois. Itse olen hyödyntänyt niitä lasten oksennustaudin jälkeisessä vessan pesussa.

Luin sun tsemppiviestin ja menin samantien puhdistamaan sen pirskatin kaivon! Ei se ollut niin kamalaa kuin luulin ja vähemmän löytyi karvoja kuin mitä ajattelinkaan. Mutta kyllähän se haisi. Pesin siihen tarkoitukseen erikseen ostetulla tiskiharjalla ja käytin Kiillon yleispesuainetta. Millä te puhdistatte viemärit? Tarviiko siihen erillisiä pesuaineita?

Kiitos rohkaisusta, olisin ihan varmasti jänistänyt tänäänkin ellet olisi kirjoittanut tuota viestiä. Nyt kahville!

Miten muilla menee?

eiköhän siihen käy mikä vain yleispesuaine, itse käytän mäntysuopaa kun olen vähän herkkis muille hajustetuille siivousaineille, mutta mäntysuopaa siedän. Käyhän siihen varmaan hajusteettomatkin, mut siivousaineen haju on itselle merkki että on siivonnut :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1803/2330 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomenta kaikille! Minulla on tänään vapaa päivä, lapset jo koulussa. Ajattelin tehdä jotain hirvittävää :D käydä läpi meidän ulkovarastoa. Siellä näin ensimmäisenä parittoman villasukan kun avasin oven, ja alkoi jo ahdistaa. Huomaa, miten henkistä tämä homma on. Se yksinäinen villasukka ei ole syy, vaan se, että olen siis vain heittänyt kaikki tavarat sinne sikinsokin. Paljon selvitettävää ja pohdiskeltavaa. Nyt yritän vain pitää pääni kylmänä ja aloittaa. Toi äänikirja oli hyvä vinkki. Kiitos!

Mä koetan aina rohkaistua kun on jokin vastenmielinen homma, että se kolkuttaa takaraivossa niin kauan aikaa kunnes sen saa tehtyä. Ja miten mukavaa se sitten on kun on valmista ja tietää ettei tarvitse vähään aikaan siihen projektiin koskea. Mulla olisi edessä pesuhuoneen viemärikaivon puhdistus. Se on mulle se vastenmielisin homma kaikista. Yököttää ja ällöttää. Nyt ajattelin olla viisas ja hakea niitä hiussieppareita.

Tsemppiä sukan ja varaston kesyttämiseen!

Kertakäyttökäsineet käsiin ja maski kasvoille, niin kyllä se viemärikaivon puhdistus siitä! Maskeja varmaan huusholleissa on vielä koronan jäljiltä, niin tuollaisissa haisevissa kotitöissä niitä on hyvä käyttää pois. Itse olen hyödyntänyt niitä lasten oksennustaudin jälkeisessä vessan pesussa.

Luin sun tsemppiviestin ja menin samantien puhdistamaan sen pirskatin kaivon! Ei se ollut niin kamalaa kuin luulin ja vähemmän löytyi karvoja kuin mitä ajattelinkaan. Mutta kyllähän se haisi. Pesin siihen tarkoitukseen erikseen ostetulla tiskiharjalla ja käytin Kiillon yleispesuainetta. Millä te puhdistatte viemärit? Tarviiko siihen erillisiä pesuaineita?

Kiitos rohkaisusta, olisin ihan varmasti jänistänyt tänäänkin ellet olisi kirjoittanut tuota viestiä. Nyt kahville!

Miten muilla menee?

Pesuhuoneen viemärikaivoon kannattaa hommata suodatin. Niitä saa siivoushyllyistä ihan tavallisistakin, isommista ruokakaupoista. Suodattimen voi sitten vaihtaa muutaman kuukauden välein niin viemärikaivon puhdistus ei ole niin iso homma eikä kaivo mene tukkoon.

Vierailija
1804/2330 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
1805/2330 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sängyt pedattu, astianpesukone tyhjennetty ja täytetty. Keittiö siivottu, pyykit viikattu.

Robotti-imuri hoiti taas imuroinnin. Vein kierrätyspisteeseen kierrätettävää roskaa.

Poistoihin meni kaksi paria huonolaatuisia sukkia ja rikkinäinen ponnari. Isoja poistoja ei enää tule.

Hienosti tehty :) Eikö ole ihanaa kun koti on siisti ja tavarat paikallaan ja tietää että jotkin tavarat on tietyssä paikassa mistä ne löytää.  

Itse tässä tuskailen kylppärin kanssa. Siellä ei ole minkäänlaista kaappia, pelkästään peilikaappi. Haluaisin jonkin hyllykön tai kaapin minne saa vessapaperit sekä kylpyhuoneen pesuaineet. Minulla on postimerkin kokoinen kylpyhuone jossa on sekä wc, suihku, pyykinpesukone ja sauna. Tila loppuu oikeasti kesken.

Vierailija
1806/2330 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi kai eilen, miten kannustaa itseään aloittamaan. Aiemmin katsoin aina Netflixistä jonkun Marie Kondon jakson ennen kuin aloitin karsimisen, vaikken itse noudatakaan hänen metodiaan kirjaimellisesti. Sitten huomasin että youtubesta löytyy myös innostavia videoita hakusanoilla decluttering ja tai organizing. Niitten avulla saan innostusta tekemiseen. Toki myös tämä keskusteluketju on tärkeä, seuraan täällä miten teillä muilla menee ja nautin positiivisesta atmosfääristä, ;D. En ole muuten tätä vauvapalstaa seurannutkaan.

Vierailija
1807/2330 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikahyllykön saa tehtyä pahvilaatikoista ja pahvisista muuttolaatikoista, kun leikkaa pois ne taitettavat kansiosat. Eli yksi sivu jää avonaiseksi. Sitten vaan ne laatikot päällekkäin, avonainen pahvilaatikon osa esillepäin. Vähän vaikea selittää, mut kokeilkaa itse.

Tukevamman saa kun ei leikkaa kansia pois vaan taittaa sisäänpäin. Sitten sen saa vielä muuhun käyttöön jälkeenpäin. Mutta ei siitä kauhean tukeva saati hyvännäköinen tule, en oikein keksi mitä sellaisessa voisi säilyttää...

Vierailija
1808/2330 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannelliset jakkarat, kannelliset rahit sekä eteispenkit jossa säilytystilaa ovat käteviä.

Vierailija
1809/2330 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikahyllykön saa tehtyä pahvilaatikoista ja pahvisista muuttolaatikoista, kun leikkaa pois ne taitettavat kansiosat. Eli yksi sivu jää avonaiseksi. Sitten vaan ne laatikot päällekkäin, avonainen pahvilaatikon osa esillepäin. Vähän vaikea selittää, mut kokeilkaa itse.

Tukevamman saa kun ei leikkaa kansia pois vaan taittaa sisäänpäin. Sitten sen saa vielä muuhun käyttöön jälkeenpäin. Mutta ei siitä kauhean tukeva saati hyvännäköinen tule, en oikein keksi mitä sellaisessa voisi säilyttää...

Jos tarve on esim. väliaikaiselle hyllykölle eikä halua tai raaski ostaa sellaista "oikeaa" hyllykköä. Kätevä tuollainen laittaa tarpeen jälkeen ihan pahvilaatikoiksi muuhun käyttöön tai viedä pahvinkeräykseen.

Vierailija
1810/2330 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin vapaa päivä ja lapset koulussa! Pitäisikö minunkin käydä läpi varastoa 🤔 miten kannattaa lähestyä tätä projektia? Otanko kaiken ulos vai raivaanko pikkuhiljaa ?

Mä yleensä aina aloit an pikkuhiljaa - tavara sieltä toinen täältä, roskia pois - ja sit joku osuu silmään mikä inspiroi ja sit se lähtee käsistä ja kaikki on pihalla x) Tuloksena vähän siistimpää mutta yleensä aina joku laatikollinen sekalaista joka jää taas odottamaan seuraavaa siivouspäivää mutta ne sekalaatikot on aina tietty sitä vaikeinta setvittävää eli ensi kerralla täytynee ottaa itseään niskasta kiinni ja ottaa sekaloota käsittelyyn!

Vierailija
1811/2330 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarve on esim. väliaikaiselle hyllykölle eikä halua tai raaski ostaa sellaista "oikeaa" hyllykköä. Kätevä tuollainen laittaa tarpeen jälkeen ihan pahvilaatikoiksi muuhun käyttöön tai viedä pahvinkeräykseen.

Joo kyllä mä sen tajusin, en vaan osaa kuvitella mikä on niin kevyttä tavaraa että sitä kannattaa edes väliaikaisesti säilyttää pahvilaatikko"hyllykössä" sen sijaan että se olisi ihan vaan niissä laatikoissa🤷

Vierailija
1812/2330 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannelliset jakkarat, kannelliset rahit sekä eteispenkit jossa säilytystilaa ovat käteviä.

Me ostettiin just pojille kerrossänky jonka alla on isot laatikot ja myös PORTAISSA LAATIKOT! Niihin porraslaatikoihin mahtuu just hyvin isomman pojan vaatteet ja alle leluja ja pari vilttiä säilöön. Se on ihan mahtava sänky, tekis mieli mennä siihen ite nukkumaan mutta mies ei ehkä tykkäisi😁

Vierailija
1813/2330 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä mä sen tajusin, en vaan osaa kuvitella mikä on niin kevyttä tavaraa että sitä kannattaa edes väliaikaisesti säilyttää pahvilaatikko"hyllykössä" sen sijaan että se olisi ihan vaan niissä laatikoissa🤷

Tämä ihan vaan vinkkinä jollekin. Joskus tällaiselle väliaikaishyllykölle voi olla tarvetta. Voihan noi laatikot olla vaikka kaksi vierekkäin, kaksi päällekäin. Joku ehkä tarvitsee, kokeilee ja keksii mitä voi laittaa. Ei sen tarvii olla korkean hutakka.

Vierailija
1814/2330 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin hyöty on että silloin tällöin iskee siihen hankalimpaan kaappiin tai lehtipinoon. Yksi tuska silloin tällöin.

Vierailija
1815/2330 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä vain ihan ideana jollekin. Esim. jos on iso kaaos niin voi saada apua jo tällaisesta kuin että kaikki lojuisi sikin sokin ja hujan hajan.

Muuttolaatikot ovat itsessään jo aika tukevia, samoin Bilteman 1euron pahvilaatikot. Vahvaa pahvia ovat. Ei noista kannata korkeaa tehdä.

Vierailija
1816/2330 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi tänään kaikkein inhottavin siivoushomma eli PUHELIMEN siivous😝 Se hälyttää joka päivä että tila loppuu. Täytyy ottaa ulkoinen kovalevy ja läppäri esiin - jota en ole käyttänyt ainakaan vuoteen eli toimineeko enää ollenkaan... Ja koska olen niin kauhean teknologiapelkoinen en edes luota että kovalevy toimii eli sittenkin kun olen siirtänyt sinne kuvat niin mun pitää edelleen säilyttää puhelimessa lempparit että on ikäänkuin varmuuskopio (ja siksi että voi niitä ihailla milloin vain tietenkin). Joo en tule nauttimaan siitä mutta odotan että vauva nukahtaa ja laitan jonkun hömppäohjelman telkkaan mitä voin katsoa puolella silmällä ja otan vaikka suklaata.

Vierailija
1817/2330 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy, kierrätä ja lahjoita! Sun koti, ei vanhempien. Säästä vain ne, joilla merkitystä. Kodin siisteydessä pätee sääntö, että jokaisella tavaralla on paikkansa ja tehtävänsä. Sotkun ensiapu 1. Vie käytön jälkeen aina omalle paikalleen - ei tartte sitten etsiskellä sieltä täältä. Keskivertokämpässä on yli 500 000 esinettä/tarviketta. Meillä varmaan enemmänkin. Ja olen huomannut, että ukolle kannattaa lanseerata ns. Miljoonaboxi, johon ohimennen on helppo nakella työkaluja, laturin johtoja, ruuveja yms. Projekteista kuleksimaan jääneitä juttuja.

Vierailija
1818/2330 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla olisi tänään kaikkein inhottavin siivoushomma eli PUHELIMEN siivous😝 Se hälyttää joka päivä että tila loppuu. Täytyy ottaa ulkoinen kovalevy ja läppäri esiin - jota en ole käyttänyt ainakaan vuoteen eli toimineeko enää ollenkaan... Ja koska olen niin kauhean teknologiapelkoinen en edes luota että kovalevy toimii eli sittenkin kun olen siirtänyt sinne kuvat niin mun pitää edelleen säilyttää puhelimessa lempparit että on ikäänkuin varmuuskopio (ja siksi että voi niitä ihailla milloin vain tietenkin). Joo en tule nauttimaan siitä mutta odotan että vauva nukahtaa ja laitan jonkun hömppäohjelman telkkaan mitä voin katsoa puolella silmällä ja otan vaikka suklaata.

Tsemppiä <3 Suklaa auttaa aina, joka tilanteessa.

Vierailija
1819/2330 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienosti tehty :) Eikö ole ihanaa kun koti on siisti ja tavarat paikallaan ja tietää että jotkin tavarat on tietyssä paikassa mistä ne löytää.  

Itse tässä tuskailen kylppärin kanssa. Siellä ei ole minkäänlaista kaappia, pelkästään peilikaappi. Haluaisin jonkin hyllykön tai kaapin minne saa vessapaperit sekä kylpyhuoneen pesuaineet. Minulla on postimerkin kokoinen kylpyhuone jossa on sekä wc, suihku, pyykinpesukone ja sauna. Tila loppuu oikeasti kesken.

Miten olis lavuaarin alle kaappi? Jos ostat ison säkin vessapaperia kerralla, niin säilytä enimmät jossain muualla ja osa siinä alakaapissa. Ja tarkoititko siivouspesuaineita? Käytä entiset loppuun ja sitten jatkossa vain koko huusholliin paria erilaista ainetta. Toinen yleis- ja toinen järeämpi pesuaine. Vaikka toinen hapan PH ja toinen emäksinen. Itsellänikin ollut liikaa aineita, kuitenkin lähes kaikki samaa tavaraa eri pulloissa. Kauppiaiden bisnestä suurelta osin eri aineet eri huoneille ja pinnoille.

Ja nyt vasta otin käyttöön scrub daddyn. On huipputuote verrattuna halpissieniin! Ei oo kallis mutta kestävä ja tehokas. Puhdistuu astianpesukoneessa tai kuumassa pyykissä. Voin suositella!

Vierailija
1820/2330 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniin säilytystiloihin mun mielestä kannattaa ostaa vain pieniä wc- ja talouspaperieriä. Ei niitä isoja säkkejä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän