Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
1861/2330 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten laitatte kodin juhlia varten? Perussiivous vaiko teettekö ihan jonkin suursiivouksen? Raivaamiset komeroita myöten?

Pinnat puhtaaksi. Harva kaappeihin katsoo

Vierailija
1862/2330 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten laitatte kodin juhlia varten? Perussiivous vaiko teettekö ihan jonkin suursiivouksen? Raivaamiset komeroita myöten?

Raivaamista teen jatkuvasti.

Käyn kerran kk läpi tietyn osan kotia. Toistan 6 kk päästä. Seuraavassa kuussa seuraava osio.

Joka päivä teen paremman siivouksen yhteen osaa kotia.

Esim ma aina keittiö. Pyyhin kaapinovet, uunin, otan kaikki tasolta pois jne

Yhtenä päivänä vessa, toisena eteinen, perjantaisin käyn työhuoneen läpi. Kone vetolaatikkoon, pyyhin pöydän, näytöt, ikkunalaudan, imuroin jne. Tässä menee vartti aikaa.

Meillä on pienimuotoiset juhlat viikon päästä. Tarjoilut valmiina, mitä voi vaan olla , pakkasessa, tarjoiluesineet valmiina kasattuna jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1863/2330 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään innostuin puhdistamaan patterit. En ole koskaan siivonnut niitä joten hain kaupasta patteriharjan. Mikä pölyn määrä! Jouduin heittämään patteriharjan samantien roskiin koska varsi vääntyi niin pahasti ettei enää pysynyt suorassa. Suosittelen joskus syynäämään patteritkin, tuntui että ilma raikastui.

Minä siivoan patterintaustat keväisen ikkunanpesun yhteydessä. Ujutan siivousliinan suorana sinne taakse ja vedän seinän suuntaisesti hämähäkinseitit ja pölyt pois.

Vierailija
1864/2330 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn kerran kk läpi tietyn osan kotia. Toistan 6 kk päästä. Seuraavassa kuussa seuraava osio.

Yhtenä päivänä vessa, toisena eteinen, perjantaisin käyn työhuoneen läpi. Kone vetolaatikkoon, pyyhin pöydän, näytöt, ikkunalaudan, imuroin jne. Tässä menee vartti aikaa.

Meillä on pienimuotoiset juhlat viikon päästä. Tarjoilut valmiina, mitä voi vaan olla , pakkasessa, tarjoiluesineet valmiina kasattuna jne

Mielenkiintoinen siivousmetodi, ihan uusi mulle. Taidan ottaa tämän testaukseen.

Vierailija
1865/2330 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen siivousmetodi, ihan uusi mulle. Taidan ottaa tämän testaukseen.

Olen tehnyt tätä yli 10 v. Tiettyinä kk esim tyhjensin vessan ja kylppärin. Kun kolmatta kertaa tuli sama, avaamaton shampoo vastaan, tajusin siirrän nämä muualle, varastoon.

Käden ulottuvilla on vain se, mikä on nyt käytössä. Pinnat tyhjemmät, helpompi siivota.

Ensimmäisinä vuosina keittiössä meni koko viikonloppu.

Nyt ehkä 2 h.

Perjantaina voin tyhjentää laatikot ja pyyhkiä ne. Aamulla imuroin ja laitan takas paikoilleen. Mutta aktiivista työaikaa menee max 2 h.

Miesystävän pojan tyttöystävä tykkää katsella meillä kaappeihin, kun kaikki on kuulemma niin järjestyksessä. Kiva kuulla

Vierailija
1866/2330 |
03.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin tänne kahvitauolle. Aamulla tuli ruokalähetti ja purin tavarat kaappeihin. Sitä ennen imuroin. Nyt olen järjestänyt ruokatavarat läpinäkyviin Smartboxeihin, saanut kahveille omat hyllyt ja järjestänyt ja säilönyt uudelleen maustetarvikkeet.

Aloitin tuon projektin jo eilen, tyhjensin maustehyllyn enkä huomannut että joku oli aukaissut kanelipussin väärästä päästä. Otin pussin ulos ja kanelipussi tyhjääntyi mikron ja kahvinkeittimen, tasojen päälle ja lattialle. Koko keittiö sai kanelisen tuoksun. Olin vähällä pillahtaa itkuun kun koetin puhdistaa kahvinkeitintä. Ilmoitin perikunnalle että tästä lähtien se joka kanelia haluaa, saa syödä kanelinsa terassilla. Sen takia aamulla kävinkin kaupassa hakemassa erilaisia Smartboxeja säilytykseen. 

Ne on todella käteviä. Sain laatikoihin kuiva-ainetarvikkeet ja heti on siistimpi ilme kun aukaisee kaapin. Yleensä kaapeissani on ollut kaikki pusseineen päivineen ja joskus olen ostanut liikaa jotain tiettyä tuotetta ja kotona huomannut että kaapeissahan tätä on. Vastaavasti jotain on loppunut juuri ruuanlaitossa kesken ja olen kesken ruuanlaittoa joutunut käymään kaupassa. Nyt yhdellä laatikolla näen tietyn kuiva-ainetilanteen.

Löysin samalla muutaman karkkikätkön jonka olen unohtanut. Teinit syövät omat karkkinsa ja samalla minunkin joten piilotan omani. Hauskaa huomata että olen kuin talvehtiva hajamielinen orava, kätköjä on todella nerokkaissa paikoissa mm työkaluboksissa, lampun laatikossa (ei lamppua) ja roskapussiboksissa.

Olen availlut keittiön kaappeja ja ihaillut näkymää :) 

Vierailija
1867/2330 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin tänne kahvitauolle. Aamulla tuli ruokalähetti ja purin tavarat kaappeihin. Sitä ennen imuroin. Nyt olen järjestänyt ruokatavarat läpinäkyviin Smartboxeihin, saanut kahveille omat hyllyt ja järjestänyt ja säilönyt uudelleen maustetarvikkeet.

Aloitin tuon projektin jo eilen, tyhjensin maustehyllyn enkä huomannut että joku oli aukaissut kanelipussin väärästä päästä. Otin pussin ulos ja kanelipussi tyhjääntyi mikron ja kahvinkeittimen, tasojen päälle ja lattialle. Koko keittiö sai kanelisen tuoksun. Olin vähällä pillahtaa itkuun kun koetin puhdistaa kahvinkeitintä. Ilmoitin perikunnalle että tästä lähtien se joka kanelia haluaa, saa syödä kanelinsa terassilla. Sen takia aamulla kävinkin kaupassa hakemassa erilaisia Smartboxeja säilytykseen. 

Ne on todella käteviä. Sain laatikoihin kuiva-ainetarvikkeet ja heti on siistimpi ilme kun aukaisee kaapin. Yleensä kaapeissani on ollut kaikki pusseineen päivineen ja joskus olen ostanut liikaa jotain tiettyä tuotetta ja kotona huomannut että kaapeissahan tätä on. Vastaavasti jotain on loppunut juuri ruuanlaitossa kesken ja olen kesken ruuanlaittoa joutunut käymään kaupassa. Nyt yhdellä laatikolla näen tietyn kuiva-ainetilanteen.

Löysin samalla muutaman karkkikätkön jonka olen unohtanut. Teinit syövät omat karkkinsa ja samalla minunkin joten piilotan omani. Hauskaa huomata että olen kuin talvehtiva hajamielinen orava, kätköjä on todella nerokkaissa paikoissa mm työkaluboksissa, lampun laatikossa (ei lamppua) ja roskapussiboksissa.

Olen availlut keittiön kaappeja ja ihaillut näkymää :) 

Kivoja vinkkejä! Olen huomannut myös saman, kun on saanut jonkun paikan siivottua niin siellä käy koko ajan katsomassa ja ihailemassa omaa työn jälkeä :)

Vierailija
1868/2330 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelin aiemmin onnistuneesta lastenhuoneen ja vaatehuoneen raivauksesta. Nyt tässä tilannekatsausta aamukahvilta. Olin välissä kipeänä mutta nyt sain eilen keittiötä hieman eteenpäin, osa lasten askartelukaapista siivottu ja osa jää vielä odottelemaan karsimista. Samoin keittiön yksi taso ja kuivatavarakaappi ovat siivoutuneet. Tänään olisi ohjelmassa siivota kuivauskaappi, jonne kerääntyy aina purkkeja ja pusseja, sekä yksi yläkaappi jossa seilaa lähinnä teetä, kahvia, välipaloja ja keksejä ym herkkuja. Täytyy miettiä pitäisikö uusiksi koettaa järkätä tilaa muovilaatikoilla.

Eilen onnistuin vanhoja opiskelupapereitani karsimaan myös ihan kunnolla, käytännössä puoleen aiemmasta. Kaikkia en viitsi hävittää kun siellä on hyviä vinkkejä ammattikirjallisuudesta ym. Kovin muistorikasta tavaraa ja karsiminen vie aikaa. Opiskelin ulkomailla ja noiden penkominen tuo koko elämänvaiheen mieleen.

Jos kerkeän ja innostus riittää, katson omasta vaatekaapistani vielä hyllypuolen kuntoon. Henkaripuoli on jo ojennuksessa. Samoin pieni lipasto makuuhuoneessa kaipaa vähän tyhjennystä, mutta sen järjestelin jo alkuvuodesta niin ei ole iso urakka. Lähinnä yhteen laatikkoon kertynyt paperia ja sälää.

Vaatteiden suhteen varasin kirppisviennin, mutta aika peruuntui flunssani takia. Onneksi nyt omasta vaatekaapistani on vapautunut niin paljon tilaa, että sain kassit pinottua sinne odottamaan. Ei-myytävien kanssa pohdin jotakin noutoratkaisua. Sielläkin on käyttökelpoisia ja siistejä juttuja, mutta sellaista mitä on itse vaikea myydä kun ei ole merkkituotteita jne.

Ompelen, mutta en niin paljoa kuin haluaisin ja keksin lahjoittaa paikallisen koulun käsityötunteja varten kassillisen kankaita ym. Näin menevät melko varmasti käyttöön, ja tavaramäärä väheni mukavasti. Nyt ompelulaatikko pitäisi saada vielä hiukan pienempään tilaan jotta saisin kannen päälle

Meillä on samaan aikaan reissuun lähtöä varten pakkaus tekeillä, joten tavarakasoja on siellä täällä, mutta tänään katson kassit kuntoon ja jos etenen tavoitteissa niin saisin illalla käydä nukkumaan siistissä makkarissa. Tuntuu että jatkuvasti järjestelen, mutta edelleen osaksi ongelmana on se että tavaran määrä on liiallinen, ja kaikella ei ole selkeää paikkaa. Sitä olen tänä vuonna pyrkinyt muuttamaan. Esim. pattereita ja lamppuja olen säilönyt aiemmin sekä vaatehuoneessa että keittiössä. Samoin kynttilät. Nyt taidan laittaa kaikki tuollaiset vaatehuoneeseen. Asiapapereita on ollut sekä omassa huoneessani, että keittiön kulmakaapissa että olohuoneen lipastossa. Nuo kaikki olen selkeyttänyt ja alkuvuodesta jo ostin olohuoneeseen kaapin, johon saan kirjapinot ovien taakse niin että tila on selkeä. Nyt siis pyrin säilömään ajankohtaiset asiapaperit keittiön kaapissa. Tuntuu että jollain lailla nämä etenevät tosi pikkuhiljaa kun aina tulee vasta ajan mittaan havainto siktä mikä toimii. Mutta olen tämän ketjun ansiosta päässyt kyllä pitkiä harppauksia eteenpäin eikä urakka tunnu enää lainkaan masentavalta. Luulenpa että saan kotimme tosi kivaksi jo kesän aikana.

Tällaisia kilometrimietteitä tänään! Toivotan innostusta kaikille tänään karsiville ja nauttikaahan auringosta myös, täällä on todella kaunis päivä!

Vierailija
1869/2330 |
04.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smartbokseilija hei. Tai niiden nimet on Smartstore, kirjoitin väärin. Jos yhtään auttaa asiaa, niin olen ostanut sellaisia sisälaatikoita jotka laitan isomman laatikon sisään. Sinne on mennyt erilaista tavaraa järjestykseen kummasti. Olen myös ostanut laatikoita joihin saa rakennettua pieniä sisälaatikoita. Siellä on mittanauhat, parsinneulat, nappeja, outoja ruuveja, kynät, lankaa, verhonipsuja jne. 

Eilen kun aloitin tekemään yhtä pientä korjaustyötä, se oli helppo alkaa. Yleensä etsin ensin mittanauhan, sitten neuloja, lankaa ja lopulta aikaa on kulunut tunti jos toinenkin. Nyt tiesin heti missä tavarat ovat. 

Keittiöön samalla taktiikalla sain kuiva-ainetavarat järjestykseen. En käyttänyt mitään pieniä sieviä korkeita purkkeja mihin tiktokissa laitetaan spagetit jne. Meidän teinit söisivät ne laatikotkin nälkäänsä. Isoissa kirkkaissa laatikoissa on spagetit, nuudelit, pastat ja mikä on todella kiva on että laatikoissa on kädenkahvat. Vetämällä laatikkoa hieman näkee sisällön. Pienempiin laatikoihin meni muuta kuiva-ainetavaraa. 

Teepusseille olen koettanut miettiä jotain kaunista säilytysratkaisua. En halua tunkea teepusseja sikinsokin purkkiin vaan haluaisin kauniin järjestyksen josta heti tietää mitä tänään haluaa. Ulkomailla on vaikka kuinka paljon kivoja teelaatikoita mutta tilaus Suomeen on kallista :(

Vierailija
1870/2330 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en voi suositella Dysonin varsi-imuria. Latauksen jäljiltä akku ei riittänyt alle 80-neliöisen kolmion imurointiin. Imuri myös oikuttelee helposti, jos vähänkin jotain pientä jää jumiin, ja imuteho ei myöskään ollut kaksinen. Annoimme pois ja vaihdoimme takaisin tavalliseen imuriin. Vanhemmillani sen sijaan on tavallinen Dyson, ja se kieltämättä on erinomainen imuri.

Vierailija
1871/2330 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teepusseille olen koettanut miettiä jotain kaunista säilytysratkaisua. En halua tunkea teepusseja sikinsokin purkkiin vaan haluaisin kauniin järjestyksen josta heti tietää mitä tänään haluaa. Ulkomailla on vaikka kuinka paljon kivoja teelaatikoita mutta tilaus Suomeen on kallista :(

Lidlissä on nyt tällaisia teelaatikoita jos tuollainen sinulle kelpaa:

https://www.lidl.fi/p/katevyytta-keittioon/ernesto-leikkuulautasetti-ta…

Vierailija
1872/2330 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ketju.

Löysin tämän vasta nyt, mutta karsimista ja järjestelyä olen jo tovin tehnyt, mutta vielä on paljon tehtävää.

Järjestelin kodinhoitohuoneeseen yhden kaapin alesta ostamilleni pesu-ja hygieniatuotteille, nyt näen kertavilkaisulla mitä tarvitsee ostaa.

Toiseen kaappiin järjestelin kynttilät, niitä oli kertynyt paljon, ei tarvi ostaa moneen vuoteen.

Eteisen siivosin ja järjestelin kaapit. 75 l säkki tuli täyteen roskaa.

Tänään siivosin WC:n ihan hirveästi meni roskiin tavaraa.

Tampooneja oli varmaan vuoden tarpeet kaapissa.

Rahaa tulee säästymään, kun ei tarvi ostaa turhaan sellaista mitä jo kotona on, kun kaapit on järjestyksessä.

Vierailija
1873/2330 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohuet samettihenkarit ovat ihanat! Vaatekaappiin mahtuu nyt paljon enemmän vaatteita, vaatteet pysyvät henkareilla hyvin, kun samettipinta estää valumisen. Vaatekaappi siirtyi uuteen aikakauteen, kun ei tarvitse enää säilöä useita puseroita päällekkäin, vaan kaikki mahtuvat omille henkareilleen.

Vierailija
1874/2330 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikainen viesti tähän illansuuhun. Viikonloppuna ja eilen olen edennyt suunnitelman mukaan. Keittiöstä siivoutui pari yläkaappia ja nyt siellä on mukavan tilavaa. Kuivauskaappi on lähes kunnossa, huomenna vielä katson sen loppuun. Makuuhuoneen kaapit kunnossa. Tänään ripustin myös pestyt kesäverhot olohuoneeseen ja pyyhin parvekelasit, siitepölyä oli kertynyt hurjasti. Lapset siivosivat itse omat jälkensä ennen iltapalaa ja oli helppoa leipoa iltapalalle kun keittiössä on hyvä järjestys. Aion yrittää saada lahjoitusjutuille kuljetuksen tai sitten vaan tiputtelen ohimennen keräyslaatikoihin. Autottomalle tämä on haastavin osuus!

Olen huomannut että minulle kierrättäminen on joidenkin juttujen kohdalla hankalaa koska mielessä pyörii että maksoin esineestä paljon ja nyt sille ei ole käyttöä. Niin haluaisin myydä sen jollakin hinnalla. Ja jos en saa myytyä, se jää jumittamaan. Ymmärrän kyllä järjellä että vastaavaa rahaa ei saa takaisin. Tunnistatteko tämän?

Tässäpä nämä akuuteimmat. On mukavaa kun on ollut nopeampi tarttua hommiin. Ompelin parista vaatteesta heti löytyneen reiän ja irronneen tarranauhan. Vein paristoja samantien kauppamatkalla keräykseen.

Rauhallista illanjatkoa kaikille. Meillä on varmasti toimiva koti vielä tässä kesällä ja se kyllä ilahduttaa ja rauhoittaa.

Vierailija
1875/2330 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli muuten piristävä hyvän mielen linkki, jaksoin pitää pyörimässä yllättävän kauan kotihommia tehdessä.

Vierailija
1876/2330 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikainen viesti tähän illansuuhun. Viikonloppuna ja eilen olen edennyt suunnitelman mukaan. Keittiöstä siivoutui pari yläkaappia ja nyt siellä on mukavan tilavaa. Kuivauskaappi on lähes kunnossa, huomenna vielä katson sen loppuun. Makuuhuoneen kaapit kunnossa. Tänään ripustin myös pestyt kesäverhot olohuoneeseen ja pyyhin parvekelasit, siitepölyä oli kertynyt hurjasti. Lapset siivosivat itse omat jälkensä ennen iltapalaa ja oli helppoa leipoa iltapalalle kun keittiössä on hyvä järjestys. Aion yrittää saada lahjoitusjutuille kuljetuksen tai sitten vaan tiputtelen ohimennen keräyslaatikoihin. Autottomalle tämä on haastavin osuus!

Olen huomannut että minulle kierrättäminen on joidenkin juttujen kohdalla hankalaa koska mielessä pyörii että maksoin esineestä paljon ja nyt sille ei ole käyttöä. Niin haluaisin myydä sen jollakin hinnalla. Ja jos en saa myytyä, se jää jumittamaan. Ymmärrän kyllä järjellä että vastaavaa rahaa ei saa takaisin. Tunnistatteko tämän?

Tässäpä nämä akuuteimmat. On mukavaa kun on ollut nopeampi tarttua hommiin. Ompelin parista vaatteesta heti löytyneen reiän ja irronneen tarranauhan. Vein paristoja samantien kauppamatkalla keräykseen.

Rauhallista illanjatkoa kaikille. Meillä on varmasti toimiva koti vielä tässä kesällä ja se kyllä ilahduttaa ja rauhoittaa.

Minulle on tosi vaikeaa myydä kalliilla ostettua, mutta tarpeetonta.

Minun ratkaisu on seuraava :

Haen taloyhtiön kierrätyshyllystä kaikkea, jolla on myyntiarvoa. Laitan samaan laatikkoon näitä virheostoksia ja vien kirppikselle, täyspalveluun ja unohdan niiden olemassaolon

Vierailija
1877/2330 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kaaosta vähän siellä sun täällä, niin sotkujen kasaaminen vaikkapa yhteen tai muutamaan kohtaan ja sotkujen tiivistäminen pienempään alueeseen. Sotkujen rajaaminen. Kaikki mikä on selkeästi selvitettävää, niin mahdollisimman nopeasti käsittelyyn (roskat, tiskit, likapyykit ym). Näin saadaan aikaan selkeämmän tilan avartamista, ja tätä pääsee jo siivoamaan, puhdistamaan. Tämä on jo hyvä askel.

Siitä sitten jatkoraivaaminen, karsiminen ym.

Vierailija
1878/2330 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvokkaammasta tavarasta luopumisen vaikeuteen: jostakin luin joskus, että sehän on hyväntekeväisyyttä jos lahjoittaa jollekin tarvitsevalle jotakin arvokasta. Jättää sitten osallistumatta rahankeröyksiin ym. paremmalla omallatunnolla, kun kerran on jo lahjoittanut tavaraa/vaatetta ja tuonut iloa toiselle.

Turha tavara aiheuttaa kaaosta ja vie itselläni energiaa. Nykyään koen yhä enemmän iloa lähtevästä tavarasta kuin shoppailusta.

Vierailija
1879/2330 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin asiat siltä kantilta, että mieluummin siistiä ja mieluista kuin sotkua ja epämieluista. Kaikki ne tavarat, jotka aiheuttavat epäsiisteyttä ja epämieluisuutta niin pois ja on vain helpotus että ne saa ulos talosta hyväntekeväisyyteen. Hyväntekeväisyydellä pystyn auttamaan muita.

Esim vaikkapa sähkö, vesi, ruoka, ravintolaruokailut, vuokra, yhtiövastike, kiinteistövero tms, kampaajakäynnit, ym ym niihin kuluu rahaa eikä niitä rahoja koskaan tule saamaan takaisin. Samoin auton aleneva arvo vuosittain. Myös suhteuttaminen; jos elämiseen menee vuodessa tuhansia euroa (sähkö, vesi asumuskulut, ruoka ym), niin on pieni summa säilöä turhia tavaroita ja niillä rasittaa omaa hyvinvointia.

Vierailija
1880/2330 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä aikaa kun pyykinpesukone pesee vaatteita, lakanapyykkiä ym ehtii tekemään vaikka mitä. Voi tehdä itselleen haasteen: mitä kaikkea kerkiää tekemäänkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän