Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
1361/2330 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuollut mies ei palttoota kaipaa.

Vierailija
1362/2330 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä vinkeistä! Terv. vappujuhlista kysyin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1363/2330 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin kamppailen siisteyden kanssa koko ajan. Kaksi pientä lasta ja kaksio. En tiedä mitä enää tekisin, en edes ehdi siivota niin paljon kuin tämä tilanne vaatisi. Vinkkejä?

Vierailija
1364/2330 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vallitsee aika hyvä järjestys (paitsi miehen työhuoneessa), mutta yhtenä päivänä innostuin kokeilemaan löytäisinkö 50 tavaraa palautettavaksi omille paikoilleen.

Sekosin laskuissa, koska kuuntelin samalla äänikirjaa. Mutta yllättävän paljon tavaraa löytyi ajelehtimasta: käsivoide, silmälasien puhd. aine, kuulokkeet, lapsenlapsen pikkuauto, muutama aikakauslehti, tossut, kynsilakka, aamiaisastioita ruokapöydällä, muropaketti saarakkeella, eteisen isosta koritulista löytyi käsineitä, rukkasia, kaulahuivi, kauluri, pipo. Vieraskylppärissä lastenlasten hammasharjat ja hammastahnat laittamatta kaappiin, keittiön tasoilta muutama omaa paikkaansa etsivä tavara (mies ei muista, mihin ne kuuluvat), pari kynää jne. Pieniä juttuja mutta kun niitä on runsaasti, ne alkavat ainakin lievästi kaaostaa kotia. Ja niiden paikoilleen laittaminen ennen siivousta vie aikaa.

Vierailija
1365/2330 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minäkin saanut intoa ja jopa tehtyäkin asioita kotona tämän seurauksena.

Minulla on traumatausta ja siksi krooninen PTSD, toistuva vaikea masennus ynnä fyysisiä perussairauksia. Siksi on vaikea jaksaa tehdä mitään täysin pakollisen (raskaan) työn lisäksi.

(Sairasloma ei auta, kun sitten masennus vain syvenee vaikka pitäisi osata ottaa aikaa itselle ja hoitaa itseään. No en osaa, kun en ole saanut ikinä hoivaa vastaanottaa, edes lapsena.)

Nyt kuitenkin on taas kevään ja valon myötä vähän parempi kausi ja olen kiitollinen, että tämä positiivinen kannustusketju on olemassa ja osui tässä kohta silmiini :)

Olen saanut raivattua ja siivottua, toki isossa talossa riittää tekemistä. Mutta tärkeintä minulle on, että myös sitä varsinaista tekemistä tapahtuu taas.

Koen että koti ja mieli ovat käsi kädessä. Toimijuus ja pystyvyyden tunne vahvistavat ja kannattelevat mieltä ja se heijastuu kaikkeen, myös kotiin.

Tämän ketjun myönteisyys ja ymmärtäväinen suhtautuminen ovat minulle olleet suuri ilo. Seurannut alusta alkaen, eka kirjoitus. Lämmin kiitos aloittajalle ja teille kaikille!

Vierailija
1366/2330 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen rättiväsynyt ja vappuna meillä on juhlat! Pitäis jotenkin jo aloittaa? Onko jotain vinkkejä? Meidän koti ei ole niin pahassa kunnossa, mutta ei tänne voi 30 ihmistä kutsua ilman jonkinlaista siivousta ja järjestämistä. Mitä ja millä aikataululla siivoatte, jos vieraita tulee noin 5 päivän päästä? Vinkkejä kaivataan!:)

Aloitat siitä että kun on väsynyt niin pitää levätä. Huomenna sitten pyykit ja tiskit koneeseen. Sitten hieman imurointia, ehkä jopa luuttuakin. Kuulokkeet korviin ja hyvää musiikkia tai jokin äänikirja ja sitten rätin kanssa heilut siellä ja täällä, kuvittelet itsesi siivouskeijukaiseksi :) Viidessä päivässä saa aikaan paljon. Ja kun aloittaa vaan niin kyllä se siitä.

Vierailija
1367/2330 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti pysyy ihan siistinä, mutta nyt on auto ihan kaaoksessa. Asun ensimmäistä kertaa kerrostalossa yli 20 vuoteen ja täällä ei saa häkkivarastossa säilyttää autonrenkaita. Ja rengashotelli tuossa lähistöllä on täynnä ja se tietysti maksaa. Onko kukaan säilyttänyt toisia renkaita parvekkeella ja rakentanut niistä esim. pöytää tai tuolia? Tällaista vaihtoehtoa mietin. Kun tuo roina on nyt auton riesana ja pitäisi saada nuo renkaat jonnekin.

Tämä on nyt ensimmäinen kerta, kun olen päästänyt auton tuollaiseen "ryönäkuntoon" ja se ärsyttää. Todellakin aion siivota auton miellyttävään kuntoon tässä ihan kohta.

Vierailija
1368/2330 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin kamppailen siisteyden kanssa koko ajan. Kaksi pientä lasta ja kaksio. En tiedä mitä enää tekisin, en edes ehdi siivota niin paljon kuin tämä tilanne vaatisi. Vinkkejä?

Älä yritä siivota liian tarkkaan, vaan asunnossa lojuvat lelut ja vaatteet, astiat, näkyvät tahrat ensiapuna.

Leluille joku nätti kori, mikä voi olla vaikka olkkarissa, vaatteet pyykkikoreihin ja pesuun. Astiat myös pesuun, lattioilta roskat vaikka lastalla ja jos ei koko lattiaan tarmo riitä, niin vain näkyvät tahrat pyyhkäisee.

Keittiön pinnat hyvä kyllä päivittäin pyyhkiä kun lapset kuitenkin sotkee. Syömiset vain keittiössä.

Ja viimeiseksi, älä tunne huonommuutta kun on sotkua kertynyt, et todellakaan ole ainoa.

Tsemppiä!

Vierailija
1369/2330 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on traumatausta ja siksi krooninen PTSD, toistuva vaikea masennus ynnä fyysisiä perussairauksia. Siksi on vaikea jaksaa tehdä mitään täysin pakollisen (raskaan) työn lisäksi.

(Sairasloma ei auta, kun sitten masennus vain syvenee vaikka pitäisi osata ottaa aikaa itselle ja hoitaa itseään. No en osaa, kun en ole saanut ikinä hoivaa vastaanottaa, edes lapsena.)

Nyt kuitenkin on taas kevään ja valon myötä vähän parempi kausi ja olen kiitollinen, että tämä positiivinen kannustusketju on olemassa ja osui tässä kohta silmiini :)

Olen saanut raivattua ja siivottua, toki isossa talossa riittää tekemistä. Mutta tärkeintä minulle on, että myös sitä varsinaista tekemistä tapahtuu taas.

Koen että koti ja mieli ovat käsi kädessä. Toimijuus ja pystyvyyden tunne vahvistavat ja kannattelevat mieltä ja se heijastuu kaikkeen, myös kotiin.

Tämän ketjun myönteisyys ja ymmärtäväinen suhtautuminen ovat minulle olleet suuri ilo. Seurannut alusta alkaen, eka kirjoitus. Lämmin kiitos aloittajalle ja teille kaikille!

Ei voi olla sattumaa, että satuin juuri tulemaan tänne katsomaan, miten täällä pärjätään ja autetaan toisia. Mietin tätä ketjua aika usein päivän aikana. Kiitos, että olet täällä ja jaksoit jakaa ajatuksiasi. En voi tietää mitä kaikkea surua kannat mukanasi, mutta toivon sinulle paljon voimia ja jaksamista. Elämä on välillä todella raskasta. Se, että sinulla on traumatausta rikkoo sydämeni. Toivottavasti sinulla on myös onnen hetkiä välillä. Muista olla armollinen itsellesi.

Minä uskon sinuun! En koskaan lopeta uskomasta sinuun

Vierailija
1370/2330 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olispa kaikki täällä mun ystäviä 🥹 täällä on niin ihania ihmisiä ja kiva ilmapiiri!

Vierailija
1371/2330 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaahan täällä käydä sellaisiakin henkilöitä, jotka ovat kiinnostuneet aiheesta, heillä omia vinkkejä, vaikka eivät olisikaan sotkuisia itse. Sivumainintana vain.

Saattaa käydä ja käykin, mutta minusta voisi ne arvostelut ja toisten näihin asioihin liittyvien ongelmien ihmettelyt jättää mainitsemattakin.

Asialliset vinkit tietysti tervetulleita kaikilta.

Vierailija
1372/2330 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on usein auttanut jotenkin kierolla tavalla niiden himohamstrausohjelmien katselu. Toisaalta lohduttaa, että omat tavarakasat ja täydet kaapit ovat ihan mitättömiä niihin nähden, ja toisaalta taas niiden tapausten kauhistelu ja siivousurakan + lopputuloksen katselu taas innostaa siivoamaan jonkin huoneen itse.

Jossain välissä tein myös niin, että päätin siivota ja järjestellä 1 hyllyn päivässä. Se tuntui aluksi parina päivänä vaikealtakin, mutta sitten taas jopa liian helpolta. Myönnän, että joinakin päivinä siivosin parikin hyllyä kerrallaan. :)   Samoin edelleen nykyään teen niin, että yhden huoneen imurointi päivässä riittää, ei tarvitse kerralla imuroida koko kotia. Se auttaa, kun tietää, että homma on nopeasti tehty ja valmis. Joskus olen katsonut kellosta aikaa, enkä meinannut uskoa, kuinka nopeasti jokin juttu oli tehty. Sen muistaminen auttoi seuraavaa kertaa.

Vierailija
1373/2330 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kans suorittanut tänään muutamia roikkuvia pikkutehtäviä (varaa aika hierontaan ja parturiin, pyydä tavara lainaksi läheiseltä erästä tapahtumaa varten, varaa hotelli työmatkaa varten, suunnittele asu kyseiselle työmatkalle) ihan vaan periaatteen vuoksi. Noissa menee 5 min/tehtävä, miksi olen antanut niiden roikkua ja viedä energiaa?!

Nyt siistin silitysraudan pohjan (jokin materiaali kärtsännyt kiinni ja se häiritsee silittämistä), niin saan tulevaisuudessa silitettyä sen työasuni ilman kiroilua.

Mahtavaa että sait tehtyä ne sellaiset pienet asiat joita helposti lykkää. Ne kun jää sinne takaraivoon kolkuttelemaan ja vaivaamaan. Sitten on aina pieni harmitus että ne ja nämä asiat pitäisi hoitaa. 

Miten muuten meinaat saada silitysrauhan pohjan kuntoon? Olen itse saanut myös jotain sinne poltettua mutta en ole keksinyt miten saan sen irti. Olen kokeillut ihmesientäkin.

Ihmesieni ja raaka lihasvoima tepsivät! Pyyhekumilakin yritin muttei tepsinyt. Sain suurimmat jäljet irti, vähän tummuutta jäi mutta se ei vaikuttanut käyttöön niin annoin olla. Eikä uudenveroiseksi varmaan saa millään...

Vierailija
1374/2330 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla sattumaa, että satuin juuri tulemaan tänne katsomaan, miten täällä pärjätään ja autetaan toisia. Mietin tätä ketjua aika usein päivän aikana. Kiitos, että olet täällä ja jaksoit jakaa ajatuksiasi. En voi tietää mitä kaikkea surua kannat mukanasi, mutta toivon sinulle paljon voimia ja jaksamista. Elämä on välillä todella raskasta. Se, että sinulla on traumatausta rikkoo sydämeni. Toivottavasti sinulla on myös onnen hetkiä välillä. Muista olla armollinen itsellesi.

Minä uskon sinuun! En koskaan lopeta uskomasta sinuun <3 Ap

Kiitos Ap, sinä olet herttainen ihminen! On minullakin onnen hetkiä. Ei tarvitse huolestua. Osaan elää itseni ja oireideni kanssa.

Kaikkea hyvää sinullekin ja muista sinäkin, että olet arvokas ihan sellaisena kuin olet. Äläkä please jätä ketjua.

Vierailija
1375/2330 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen rättiväsynyt ja vappuna meillä on juhlat! Pitäis jotenkin jo aloittaa? Onko jotain vinkkejä? Meidän koti ei ole niin pahassa kunnossa, mutta ei tänne voi 30 ihmistä kutsua ilman jonkinlaista siivousta ja järjestämistä. Mitä ja millä aikataululla siivoatte, jos vieraita tulee noin 5 päivän päästä? Vinkkejä kaivataan!:)

Ensin lepoa, jos on rättiväsynyt.

Jos jaksat siivota niin:

esim: pölyt, lattioiden imurointi ja kevyt pyyhintä, tasojen pyyhintä, wc-pöntön pesu, wc-lavuaarin pesu, pyyhkeiden vaihto, peilien ja ovien pyyhintä, ovenkahvojen pyyhintä, ikkunoiden pyyhintä, ulko-oven pyyhintä, ulkotilojen harjaukset (jos on ulkotiloja)

tekisin lattioiden imuroinnin ja wc: pesun ainakin samana päivänä kuin on juhlat

ilmapalloja ja viiri :)

kommenteissa jotain vinkkejä myöskin mitä voi tehdä

Jos viisi päivää vain on aikaa, jättäisin kyllä ikkunat ja ulko-ovet pyyhkimättä. Hänellä on ruuatkin tehtävänä, pöydät katettavana ja lasten vaatteet silitettävä.

Imuroisin vain alueet, joihin vieraat menevät, en siis makuuhuoneissa. Pyyhkisin lattiat pahimmista paikoista kuten keittiö ja vessat, muualla tarpeen mukaan ottamatta mattoja lattiasta, vain niiden ympäriltä.

Pyyhkisin sormenjäljet ovista ja kahvoista huoneissa, joissa vieraat oleskelisivat.

Vessat pesisin huolella, laittaisin meikit ja hammasharjat piiloon vessasta mitä vieraat käyttävät. Laittaisin siistit pyyhkeet, ei eriparisia. Liiat takit ja kengät voi kerätä ikeakasseissa saunan lauteille juhlien ajaksi.

Koristesohvatyynyjen päälliset ja puuvillaiset torkkupeitot voisi pestä raikkaiksi, jos vain ehtii, villaiset tuulettaa. Ajattelin raikasta hajumaailmaa kotona.

Panostaisin sitten mieluummin kauniiseen kattaukseen ja hyviin tarjottaviin, tuoreisiin kukkiin, esim tilaa kukkakaupasta pari edullisempaa kukkalaitetta pöytiin. Myös lähikaupan edullisia kukkakimppuja voi jakaa pöydille pieniin maljakoihin.

Vierailija
1376/2330 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koti pysyy ihan siistinä, mutta nyt on auto ihan kaaoksessa. Asun ensimmäistä kertaa kerrostalossa yli 20 vuoteen ja täällä ei saa häkkivarastossa säilyttää autonrenkaita. Ja rengashotelli tuossa lähistöllä on täynnä ja se tietysti maksaa. Onko kukaan säilyttänyt toisia renkaita parvekkeella ja rakentanut niistä esim. pöytää tai tuolia? Tällaista vaihtoehtoa mietin. Kun tuo roina on nyt auton riesana ja pitäisi saada nuo renkaat jonnekin.

Tämä on nyt ensimmäinen kerta, kun olen päästänyt auton tuollaiseen "ryönäkuntoon" ja se ärsyttää. Todellakin aion siivota auton miellyttävään kuntoon tässä ihan kohta.

Mulla ne renkaat on kyllä autotallissa, mutta kun välillä juhlissa siellä on "baari" sohvineen, niin olen tosiaan tehnyt rengaspinosta "pöydän". Pesin renkaat ensin tiskiharjalla ja annoin kuivua, että ne eivät olleet kuraiset. Päällimmäisenä on siisti nelikulmainen levy ja sen päällä kesäkukkapurkki.

Auton pesusta sen verran, että kumimatot ovat helposti tosi kuraisen näköiset ja kuluneet, pelkkä pesu ei saa niitä siistin näköiseksi. Ostin biltemasta ainetta jota pyyhitään kumimattoon, ja se tulee taas mustaksi ja kiiltäväksi. Se kyllä vähän haisee märkänä, kannattaa kuivattaa ulkona, ennen kuin laittaa autoon takaisin.

Auton takakonttiin ostin pari halpaa eteiskuramattoa, mitkä voi ravistaa tai vaikka vaihtaa, tuli tosi paljon siistimpi.

Vierailija
1377/2330 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mikä mulla tuntuu tepsivän, on se ajatus, että "vie enemmän ulos kuin tuot sisään". Ja motivaationa se, että kehtaa pyytää ihmisiä kylään. En havittele täydellisyyttä enkä toivo vieraidenkaan sitä toivovan. Minun lähipiiri ei edes halua kaiken olevan tip-top.

Vierailija
1378/2330 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päädyin siihen että tärkeintä on olla siistiä siellä, mihin vieras tulee, jos joku tulee vaikka vähän yllättäenkin käymään. Joten koska makuuhuone ja kodinhoitohuone ei kuulu niihin, ei tarvitse niin stressata vaikka sänky olisi petaamatta tai pyykkejä roikkuisi, tai lasten huoneissa olisi lelut pommin lailla. Vetää vain ovet kiinni.

Eteinen, siitä avautuva olohuone, keittiö missä juodaan kahvit, vessa jossa vieras käy. Ne riittää että ei ole vaatekasoja eikä tavarapinoja. Ne pinot ja romut voi kyllä olla niiden huoneiden kaapeissa ja koreissa, ei vieraat niihin mene.

Se kyllä tarkoitti sitä, että piti laittaa eteinen kuntoon ja ostaa sinne kenkäkaapit, jotta kengät ei olleet kaikki näkyvissä. Sinne ei saa jättää mainospinoja, mutta johonkin kaappiin ne voi kyllä heittää.

Liukuovikaappi takeille on tosi hyvä, arjessa ei haittaa jos se jää lapsilta auki, mutta sen saa helposti kiinni kun vieraita on tulossa.

Pyykkejä piti lakata kuivaamasta olohuoneessa telineessä, täytyy kehittää narut kodinhoitohuoneeseen, tai minä kyllä aloin käyttää kaikki kuivurin kautta. Kuivuri on hyvä sijoitus siisteyteen.

Pitää sitten ottaa tapa, että jos haluaa tiputella vaatteita pinoiksi, ne pinot ei ole olohuoneessa, vaan makuuhuoneessa tai kodinhoitohuoneessa. Jos haluaa levitellä meikkejä, ne ei olisi siinä vierasvessassa. Mieluummin vaikka kampauspöytä teinin huoneeseen. Hammasharjat ja käsirasvat pitäisi mahtua vessan kaappiin, tai ainakin olisi pari nättiä koria niille.

Vaikeinta oli ettei olisi tiskejä pöydällä, se minulla on kaikkein huonoiten hallussa. Usein koneeseen jää ne puhtaat tiskit, niin en sitten pysty hätäpäissä tunkemaan sinne likaisia. Ja käsin tiskattavat jostain syystä odottavat viikon, en ymmärrä.

Vierailija
1379/2330 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli semmoinen päivä, että ei karsiminen ja järjesteleminen ehtinyt edes käymään mielessä koko päivänä. Mutta illalla tulin vielä lukemaan tätä ketjua ja sain siitä voimia edes sen verran että sain keräiltyä ympäriinsä seilaavat vaatteet, astiat, kirjat, lelut ja roskat pois, niin tänään oli mukavampi aloittaa uusi päivä. Tänään voisin yrittää huoltaa talvikengät ja viedä ne pois eteisestä säilöön kesän ajaksi, ja pyyhkiä keittiön lattian joka tuntuu olevan jatkuvasti tahrainen. Jos oikein innostun, niin ehkä pesen vielä vessankin :)

Vierailija
1380/2330 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten, kun raivaukset on saanut suoritettua, niin tässä hyvä lista ylläpitosiivoukseen, jottei uutta kaaosta synny niin helposti. Tämän voi muokata omiin tarpeisiin sopivaksi, eikä päivittäinen tekeminen ole ylivoimainen urakka. Nämä tietysti muun päivittäisen puuhan lisäksi. Huone kerrallaan ja jokainen kohde tulee kerran kk siivottavaksi.

Keittiö, päivät 1-8:

Päivä 1: Pese mikroaaltouuni ja uuni.

Päivä 2: Pese astianpesukone ja puhdista muut kodinkoneet kuten leivänpaahdin.

Päivä 3: Pyyhi ruokakomerot puhtaaksi.

Päivä  4: Puhdista jääkaappi.

Päivä 5: Organisoi ruokahyllyt ja heitä menemään vanhentuneet kuivaelintarvikkeet.

Päivä 6: Pese tiskiallas ja allaskaappi.

Päivä 7: Pyyhi seinät puhtaaksi ja pese roskis.

Päivä 8: Pese liesi, keittiön muut pinnat ja lattia.

Kylpyhuone, päivät 9-12:

Päivä 9: Järjestele lääkekaappi uudelleen. Vie vanhentuneet lääkkeet apteekkiin.

Päivä 10: Käy läpi muut kylpyhuoneen kaapit, hankkiudu turhasta krääsästä eroon.

Päivä 11: Pese suihkunurkkaus, amme ja suihkuverhot.

Päivä 12: Pese vessanpönttö. Puhdista kylpyhuoneen seinät, peili ja lattia.

Makuuhuone, päivät 13-17:

Päivä 13: Pese ikkunat ja peili. Puhdista verhot ja kaihtimet.

Päivä 14: Käy läpi vaatekaapit ja luovu turhista vaatteista.

Päivä 15: Imuroi ja puhdista patja, vaihda lakanat. Pese tyynyt ja täkki tarvittaessa.

Päivä 16: Imuroi ja moppaa lattia. Muista siivota myös huonekalujen alta.

Päivä 17: Puhdista muut huonekalut, pese seinät tarvittaessa.

Olohuone, päivät 18-24:

Päivä 18: Imuroi sohva. Pese sohvien irtopäälliset tarvittaessa.

Päivä 19: Tuuleta tai pese huovat ja torkkupeitot, tamppaa matot. Siivoa sohvapöytä ja muut tasot.

Päivä 20: Puhdista television raami ja näyttö. Pyyhi myös muut elektroniikkalaitteet puhtaaksi.

Päivä 21: Imuroi ja pese lattiat. Muista siivota myös huonekalujen alta!

Päivä 22: (Puuttuu, ilmeisesti vapaapäivä/ oma valinta.  :D)

Päivä 23: Pese seinät.

Päivä 24: Pese ikkunat. Puhdista kaihtimet ja verhot. Pese verhot tarvittaessa.

Työhuone, päivät 25-26:

Päivä 25: Järjestele ja putsaa työpöytä. Imuroi ja hankkiudu turhasta krääsästä eroon.

Päivä 26: Pyyhi kirjahyllystä pölyt ja hankkiudu turhista kirjoista eroon.

Muut, päivät 27-30:

Päivä 27: Puhdista pyykinpesukone.

Päivä 28: Järjestele parveke tai terassi.

Päivä 29: Imuroi auto.

Päivä 30: Tarkista kaipaako pölynimurin pussi vaihtoa ja huolla muut siivousvälineet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän