Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Olen kuullut hyvän vinkin, jota toteutan itse parhaani mukaan; jos jonkin askareen tekemiseen menee 5min tai alle, tee se heti
Vierailija kirjoitti:
Roinaan eli turhaan törmää päivittäin monta kertaa. Joka kerta kun astut huoneeseen. Joka kerta, kun avaat laatikon tai kaapin. Joka kerta, kun näet jonkun pöytätason, avohyllyn jne.
Se tarkoittaa, että joka kerta, joka paikassa, monta kertaa päivässä, kun silmä johonkin osuu, on mahdollisuus heittää turha pois, kun sellaisen näkee.
Monta kertaa sitä vain ajattelee, että "mitähän tuollakin teen" tai "tarvitaanko tuota johonkin vielä", mutta ei nakkaa sitä pois, vaikka niin ajattelee. Jatkossa toimi niin, että nakkaat sellaisen myös pois. Ja niin roina alkaa huveta. Samalla periaatteella siis, kun muutenkin järjestelee ja laittaa tavaroita roskiin ja oikeille paikoilleen.
Tämä on tosi hyvä periaate. Minua tökkii nuo poimi kymmenen juttua ja heitä menemään -ohjeet, koska minulla on varmaan aika vahva hamsterigenetiikka taustalla, ja olen katsonut hamsteriohjelmia hämmästyneenä siitä, miten helppo minun on ymmärtää noita ihmisiä - toki olen myös hamsterin tytär. Joten joudun psyykkaamaan itseni useamman esineen kertapoistoon niin hankalasti, että se on raskasta, ja käy vastenmieliseksi, ei helpommaksi.
Mutta kun olen orientoitunut nyt näin kuin sinä niin sievästi osaat asian muotoilla, niin huomaan, että näkökulmani on alkanut muuttua. Minusta on tulossa herra talossa, eikä enää sattuman nöyrin palvelija. Tänään olin laittamassa soppakattilaa jääkaappiin, eikä se mahtunutkaan, alahylly on niin matala, etten huomannut marjarasioiden painuneen takaseinää vasten ja homehtuneen sinne. Totesin, että seuraavaksi täytyy organisoida hyllyvälit viisaammin, että kaikki näkyy helpommin. Meillä on näitä ruokateollisuuden mustia ja valkoisia isoja einesastioita nykyisin jääkaapissa, jolloin ne on helppo vetää ulos ja vaihtaa hyllyltä toiselle jne, tämä on tehnyt jääkaapin hallinnasta paljon helpompaa. Mutta ne myös peittävät näkyvyyden alahyllylle. Täytyy laittaa leipätarvelaatikko ja välipalalaatikko alahyllylle, koska niiden taakse tuskin sitten jää mitään piiloon.
Tällainen järjesteleminen on lopulta yllättävän helppoa. Tästä ketjusta riemastuneena, minusta on alkanut kuoriutua Joku Muu. Eilen verryttelin, raivasin keittiön tasolle kunnolla tilaa. Ja tänään sitten olin kerännyt voimia lohikäärmeen kohtaamiseen. Meillä on ollut melkoista eloonjäämistaistelua elämä vuosia, ja se näkyy kuivatavarakaapissa. Kulmakaappiin ei ole oikeastaan koskettu hetkeen, ja järkytyin tajutessani, miten pitkä se hetki on ollut. Siellä oli yli 5 vuotta sitten vanhentunutta kamaa, jota en ollut silloin 5v sitten raaskinut heittää pois, kun ehkä se vielä menee. No sittemmin sairastui ja kuoli vanhemmat ja taisteltiin konkurssia vastaan jne, ja nyt alkaa helpottaa. Äsken sitten totesin, että täällähän näkyy kaikki kerrokset. Vain etuosaa on käytetty, vaikka olin organisoinut sinne pitkulaisia laatikoita, eli periaatteessa käytettävyys oli hyvä. Kukaan ei vain ollut jaksanut käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla useita pulloja sampoita ja hoitoaineita jotka eivät käy hiuksilleni.
Kaadanko viemäriin vai laitanko sekajätteisiin vai ongelmajätekeräykseen? Turhaan vievät kaapissa tilaa.
Ei viemäriin, aina parempi mitä vähemmän sinne joutuu mitään vältettävissä olevaa. Itse raivasin isän jäämistöä, niin tyhjensin vanhentuneet tököttiputelit kuivaroskien päälle, jotta niistä vähenee turha vesi ennen polttolaitosta. Kun tuli pyyhittyä kaikenlaista sotkua, niin sitä talouspaperiroskaa oli paljon imemään liiat kosteudet ja auttamaan haihduttamisessa.
Mutta jos ne uudehkoja ovat, niin tosiaan kysyisin, jos joku haluaa kokeilla.
Samaan viemäriin ne shampoot ja hoitoaineet menee suihkussa käydessäkin, eikä niissä mitään ympäristölle vaarallisiä aineita pitäisi olla.
Niin kai, mutta meneekö niitä sellaisina pitoisuuksina kerralla? Viime kädessähän me ei kauhean tarkkaan tiedetä, miten vaarallisia tai vaarattomia ne aineet on. Kunhan siedetään sitä, että aiheutamme harmia ympäristölle. Voihan sitä kuitenkin vähentää noin, ettei käytä viemäriä sellaiseen, mihin ei ole pakko.
Olen huomannut, että alkoholistien kodit ovat hyvin siistejä. En siis puhu rappioalkoholisteista, vaan töissäkäyvistä päivittin juovista ihmisistä. Ehkä kodin pakonomainen puunaus on oman pään siivoamista ja jotain katumusharjoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Kaadanko viemäriin vai laitanko sekajätteisiin vai ongelmajätekeräykseen? Turhaan vievät kaapissa tilaa.
Varmaankin sekajätteeseen, jos et keksi ketään, joka ne ottaisi. jos eivät ole vuosikymmeniä vanhoja, niin sinällään joku varmaan mielellään ne käyttäisi, mutta ymäärrän, että tämä voi olla liikaa säätöä.
Tuolta voi katsoa mihin mikäkin jäte kuuluu lajitella. Hakuun vain sen nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hiivatissa yöpöydän saa pysymään siistinä?!
Hankin joskus sellaisen kirjan mallisen rasian nostettavalla kannella, johon luulin olevan helppo laittaa lojuvia tavaroita ja muuta irtonaista, mutta ei! Vietävän kauppalaput, muistilaput, kynät, puhelin, silmälasit ym., mitä ikinä ns. "kotitoimistossani" eli sänkyni päällä vain tarvitsen, leviävät alvariinsa pitkin poikin yöpöydällä. Ne eivät vain kulkeudu sinne rasiaan sisälle. Aina on joku tärkeä lappu pöydällä, asia joka ei saa unohtua.
Asun yksiössä. Tilaa ei ole esim. millekään kirjoituspöydälle. Keittiön pöydälläkään ei sovi mitään toimistoa pitää, koska keittiötä tarviin keittiöpuuhiin, eikä laatikkotilaa yms. ole. Sänky toimii siis toimistonani. Sen päällä käytän kannettavaa, maksan laskut, luen, kirjoitan jne. Siksi kaikki tarpeisto kasautuu juuri viereiselle yöpöydälle. Ja sotku on ainainen.
Odotan innokkaasti ratkaisua. Koska asunto on muuten siisti.
Tuo lipastosto on se lähin paikka säilyttää; maksat laskut, luet, kirjoitat siis sängyllä.
Millainen lipasto on? Onko siellä vetolaatikoita? Mitä tavaraa säilytyksessä -> onko mitään ylimäääräistä, turhaa?
Tai voisiko jostain muualta säilytystiloista tehdä tilaa lipastossa oleville tavaroille? Turhia pois jos on turhia? Vähän hankala auttaa, kun ei näe.
En ole ap, mutta tällaisia mietin vaan. ^
Ei ole lipasto, vaan pieni yöpöytä, jossa on yksi vetolaatikko, jossa on myös niitä vähemmän tärkeitä tavaroita. Ongelma on siis ne tärkeät asiat pöydän päällä, joita jatkuvasti hapuilee.
Tarvitset niitä tavaroita siis lähinnä työskennellessäsi? Olisiko hyvä ratkaisu laakea kanneton laatikko tai tarjotin jonka voisit sitten nostaa kokonaan pois kaappiin tai vetolaatikkoon? Yleisilme on heti siistimpi ja kannettomaan on helppo laittaa ja ottaa tavaroita.
Sanotaan, että siisti koti vetää puoleensa. Ehkäpä siivottomat haluaa olla rauhassa. 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesettekö nuo mikrokuituliinat koneessa erikseen vai muun pyykin seassa?
Olen ostanut liinoja niin paljon, ettei tarvitse välissä huuhtoa, vaan ottaa aina puhtaan kostutettuna.
Silti niitä on niin vähän, että tuntuu tyhmältä pestä pelkästään ne, kun on vajaa koneellinen.Jotenkin en edes haluaisi niitä pestä edes pyyhkeiden kanssa samassa. Huuhteluainetta en käytä, vain pyykkietikkaa, enkä edes sitä noihin siivousliinoihin laita.
Minua vähän inhottaa ajatus pölypunkkisten siivousriepujen pesusta muun pyykin seassa, joten yleensä pesen siivousrievut erikseen. Vajaa koneellinenhan siinä kyllä tulee, mutta onpahan ainakin rauhallinen mieli.
Mutta jos rievut huuhtoo hyvin, niin kyllähän ne varmaan voisi pestä jonkun lakanapyykin kanssakin 60-asteessa.
Ihan sitä samaa pölyä tulee sukista kun kävelet lattialla. Pöly on muutenkin pitkälti osalta vaatteesta irronnutta nukkaa, kuolleita ihosoluja, jne. Eli ihan sitä samaa mitä lattiallakin, mutta vaan pienemmissä määrissä. Kyllä se kone tarpeeksi hyvin huuhtelee ne pölyt pois.
Käyttääkö kaikki muut jotain kertakäyttöisiä siivousliinoja vaikkapa wc-pytyn ulkopintoihin, jos mikrokuituliinoissa pelkkää pölyä on? Mä kyllä pyyhin niillä vaikka mitä ja siksi en halua muun pyykin seassa niitä pestä. :D
Omat liinat keittiöön ja kylppäriin on ja pesen välillä 90 asteessa.
On keltainen tiskirätti pyttyliinana, että erottuu muista siivousliinoista. Mutta yleensä käytän ihan kertakäyttöisiä käsipyyhkeitä ja suihkutettavaa puhdistuainetta pytylle. Juuri hygieniasyistä. Ne pyttyrätit kun ei oikein sovi samaan pesuun muun pyykin kanssa minun ajatusmaailmassani. 😝
Varmasti ei ole pytyn istuinrenkaassa niin paljoa ihmisen eritteitä kuin alushousuissa :p
Niitä kuitenkin pestään koko perheen pöksyt samassa pyykissä. Ja sitten vielä satunnaiset oksennus- ja ripulitaudit. Enemmän ne mua yököttää kuin sen kannen ja istuinrinkulan siivousliina, jota en ylleni pue koskaan. :D
Hei nyt on pyykkikorit ostettu ja pesin saunan siinä samalla. Ihanaa! Nyt uskon tämän helpottavan. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
On niin palkitsevaa, että vihdoin on saanut tartuttua toimeen. Tää on niin mahtavaa! Kiitos ap, kiitos kaikille ketjuun kirjoittaneille, kiitos jopa "negatiivisille", se vaan antaa lisää potkua!!! <3
Mahtavaa karsimis-, raivaamis-, järjestämis- ja siivousintoa kaikille! :)
Kiitos samoin sinulle! Ap
Tänään:
Tiskikoneen pyöritystä, keittiön siivous, tavarat omille paikoilleen, sänkyjen petaus, ruoan laitto.
Vähän laiha saldo, mutta riittää pitämään kodin perussiistinä.
Vierailija kirjoitti:
On vähän ylimielinen aloitus.
Sanotaanko näin, että aloitus oli vähän tökerö, mutta tarkoitus tässä oli kyllä nöyrä. Tsemppiä kaikille! Jos vain ymmärtäisit, miten arvokas elämäsi ja itse olet
On ihan super mahtavaa, jos saat edes vähän tehtyä tänään. Muista samalla harjoitella, miten puhut itsellesi. En voi korostaa tätä tarpeeksi monta kertaa. Ehkä olet niin tottunut siihen, että haukut ja epäilet itseäsi, jolloin et edes kiinnitä siihen enää huomiota. Tänne on muuten tullut todella todella hyviä vinkkejä!! Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutte kaikki karsimisesta ja tavaroiden hävityksestä, mutta ois kiinnostava tietää mihin te ne tavarat sitten oikein hävitätte?Vaatekeräykseen? Kirppikselle? Vai mietittekö ollenkaan tavaran kierrätysarvoa, ja kaiken sullotte sekajätteeseen, joko poltettavaksi tai kaatopaikalle? Tämä asia ainakin mua itseäni ahistaa valtavasti kun puhutaan karsimisesta.
Tämä on hyvä kysymys ja olen tullut itse siihen tulokseen, että itse ainakin arvostan tavaroitani ja vaatteitani liikaa. Kirppispöydän ostan kerran pariin vuoteen ja sinne vien oikeasti kunnolliset tavarat.
Muuten vanhat vaatteet ja vähänkään risat tavarat kannattaa laittaa sekajätteisiin. Jos käytte kirppiksillä niin näette miten paljon ihmiset myyvät siellä pelkkää roskaa ja toivovat sen menevän jonkun toisen riesaksi. Huonoja vaatteita ei kannata viedä vaatekeräyksiin, koska ne kuljetetaan kehitysmaihin ympäristöongelmaksi.
Sekajäte Suomessa poltetaan energiaksi ja se tuottaa lämpöä kaupunkeihin. Prosessi on puhdas ja tarkasti valvottu. Vanhat tai huonokuntoiset vaatteet siis mielummin sekajätteisiin kuin kehitysmaihin. Paras ympäristöteko on vähentää ostamista ylipäätään.
Surullista mutta totta. Mä oon vähän sellainen korjailija ja parsija yleensä mutta nyt kun vauvalta jää pieneksi vaatetta niin olen muutaman potkupuvun heittänyt viimeisen käyttökerr an jälkeen suoraan roskiin kun on ollut reikä varpaassa. Ensimmäisen lapsen jäljiltä korjailin vielä mutta ei niitä parsittuja kukaan vieras ihminen halua kuitenkaan...
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan, että siisti koti vetää puoleensa. Ehkäpä siivottomat haluaa olla rauhassa. 😉
Mie taas uskon, et siivottomat on vaan hukassa🤔
Tänään sain viimeinkin korjattua jumittuneen paperinsilppurin, oli tuossa varmaan istunut kuukauden päivät tukossa, nyt on kiva kun saa turhat paperit silputtua. Lisäksi syväputsasin olkkarin lattian, huomasin kyllä, että tavaraa on liikaa kun saa nostella tavaroita edestakaisin siivotessa.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei paljon etikettejä katsele ja hän on käyttänyt ihan suihkusaippuana epäonniset shampoo-ostokseni. Hän pesee muutenkin itsensä yhdellä aineella.
Hoitoainetta ei saa määräänsä enempää kulumaan, mutta käytän itse sheivaamiseen ja kenkien kiillotukseen. Nyt kun olen löytänyt hyvät tuotteet ei ole enää kuin pieni pullonloppu ja juuri lankkasin kenkiä ennen talvivarastointia. Vuosia sitten oli joku kiiltävälehtien huonekasvis sen lehdet kiillotin pienellä määrällä hoitoainetta, jota levitin pehmeällä rievulla lehtiin.
Minun (alla oleva) kommentti on ilmeisesti poistettu. Ihmettelen vain suuresti että miksi 😅 No siinä se nyt on uudelleen, jos joku saisi siitä vinkkiä omaan arkeen
"Itse en ole mikään siivousintoilija. Siksi meillä on mahdollisimman pelkistetty sisustus.
Ei mattoja (useampi koira, matot eivät edes pysyisi puhtaana.) Helppo vetäistä lattiat imurilla ja tarvittaessa pyyhkiä nihkeällä. Robotti-imurin on helppo ja nopea käydä asunto läpi kun mattoja tai roinaa ei ole.
Ei koriste-esineitä. Ainoat koriste-esineet ovat olohuoneen vitriinissä. Siellä eivät pölyty. Muutoin tasoilla on vain käyttötavaroita, joiden paikka on siinä; esim. radio, kahvinkeitin, jne.
Kaikki on oltava pestävissä. Esim koiranpedit ovat täkkejä joihin vaihdan puhtaat pussilakanat säännöllisesti (koirilla omat lakanansa.) Kankaisen nojatuolin päällä aina viltti, jonka voi heittää koneeseen. Keittiön tuoleissa ei saa olla kangasta, näin pelkkä pyyhintä riittää. Sohvat on oltava nahkaisia, tällöin voi pyyhkiä nihkeällä eivätkä kerää karvoja.
Meillä ei vaihdeta mitään kesä-, joulu-, pääsiäisverhoja. Neutraali värimaailma koko talossa. Tosin emme ole nöpönuukia sisustuksen suhteen, käytännöllisyys menee kaiken edelle.
Teinin huoneessa oma pyykkikori ja hän hoitaa itse vaatehuoltonsa. Teinin huoneessa on myös pyykkikori joka hoitaa roskiksen virkaa. Aiemmin roskat kertyivät pöydälle, mutta nyt koulupöydän vieressä on tämä valtava roskis jonne on helppo heittää roskat, eikä se täyty ihan heti.
Jokaisella on oma pussi likaisille sukille ja alushousuille. Pussin täytyttyä ne voi heittää koneeseen esim lakanoiden kanssa. Näin jokaisen perheenjäsenen sukat pysyvät erillään, eikä tarvitse etsiä pareja. Kaikki käyttävät vain mustia sukkia joten pareja ei tarvitse yhdistellä. Sukat vain irtonaisena koriin vaatekaappiin.
Vaatteet ovat muovilaatikoissa (sopivan kokoisia vaatekaapin hyllyihin, läpinäkyviä.) T-paidat omissaan, leggingsit omissaan jne. Inhoan vaatteiden taittelua. Kun paita on ollut hetken päällä, se pehmenee eikä mitään ruttuja näy. Olenkin kysellyt ihmisiltä arvaisivatko he etten taittele vaatteitani. Edes supertarkka äitini ei voinut uskoa 😆 Varsinkin pienten lasten vaatteille voisi tehdä näin. Lapset voisivat itse lajitella puhtaan pyykkinsä.
Ei tule nyt äkkiseltään muuta mieleen"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hiivatissa yöpöydän saa pysymään siistinä?!
Hankin joskus sellaisen kirjan mallisen rasian nostettavalla kannella, johon luulin olevan helppo laittaa lojuvia tavaroita ja muuta irtonaista, mutta ei! Vietävän kauppalaput, muistilaput, kynät, puhelin, silmälasit ym., mitä ikinä ns. "kotitoimistossani" eli sänkyni päällä vain tarvitsen, leviävät alvariinsa pitkin poikin yöpöydällä. Ne eivät vain kulkeudu sinne rasiaan sisälle. Aina on joku tärkeä lappu pöydällä, asia joka ei saa unohtua.
Asun yksiössä. Tilaa ei ole esim. millekään kirjoituspöydälle. Keittiön pöydälläkään ei sovi mitään toimistoa pitää, koska keittiötä tarviin keittiöpuuhiin, eikä laatikkotilaa yms. ole. Sänky toimii siis toimistonani. Sen päällä käytän kannettavaa, maksan laskut, luen, kirjoitan jne. Siksi kaikki tarpeisto kasautuu juuri viereiselle yöpöydälle. Ja sotku on ainainen.
Odotan innokkaasti ratkaisua. Koska asunto on muuten siisti.
Tuo lipastosto on se lähin paikka säilyttää; maksat laskut, luet, kirjoitat siis sängyllä.
Millainen lipasto on? Onko siellä vetolaatikoita? Mitä tavaraa säilytyksessä -> onko mitään ylimäääräistä, turhaa?
Tai voisiko jostain muualta säilytystiloista tehdä tilaa lipastossa oleville tavaroille? Turhia pois jos on turhia? Vähän hankala auttaa, kun ei näe.
En ole ap, mutta tällaisia mietin vaan. ^
Ei ole lipasto, vaan pieni yöpöytä, jossa on yksi vetolaatikko, jossa on myös niitä vähemmän tärkeitä tavaroita. Ongelma on siis ne tärkeät asiat pöydän päällä, joita jatkuvasti hapuilee.
Tarvitset niitä tavaroita siis lähinnä työskennellessäsi? Olisiko hyvä ratkaisu laakea kanneton laatikko tai tarjotin jonka voisit sitten nostaa kokonaan pois kaappiin tai vetolaatikkoon? Yleisilme on heti siistimpi ja kannettomaan on helppo laittaa ja ottaa tavaroita.
En ole sama yöpöydäntäyttäjä, mutta todellakin tartun tähän tarjotinideaan. Alan järjestää paikkoja, joihin tarjottimen voi kätevästi nostaa. Kiitos paljon!
Samaan viemäriin ne shampoot ja hoitoaineet menee suihkussa käydessäkin, eikä niissä mitään ympäristölle vaarallisiä aineita pitäisi olla.