Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Päivä 31; Tilaa siivooja kerran viikossa tekemään suuremmat siivoukset. Jää näin aikaa elämiseen ilman jokapäiväistä suorittamista.
Hei vain kaikille järjestelijöille! Tänään en ole jaksanut mitään järjestellä, jo parin tunnin päästä heräämisestä alkoi olla väsynyt olo ja nukuin iltapäivään asti päiväunia. Ihmekö tuo, pistin kuumemittarin kainaloon kun heräsin ja kuumetta on 38,6. Olen nyt sohvalla, syön lakritsia ja katson Himohamstraajia. Aivan järkyttävää miten kauniit kodit on melkein kattoon asti tavaraa.
Eilen oli sen sijaan antoisampi päivä, lattiat tuli luututtua ja imuroitua. Nyt kun on paikat järjestyksessä on ylläpitosiivous helpompaa kun ei tarvitse ensin siivota että pääsee siivoamaan. Joku laittoi oikein kätevän youtube-videon missä neuvottiin kuinka saada järjestys pidettyä helposti. Aion ostaa kotiin koreja joihin saa kaikenlaiset ylimääräiset sälät kuljeksimasta ja ne saa helposti kaappien ovien taakse piiloon. Mitäs muille järjestelijöille ja siivoajille kuuluu?
Luin ketjusta yhtenä yönä ensimmäiset sivut ja pakko nyt kyllä lähettää kiitokset kiitokset ap:lle erinomaisesta ketjusta ja uusista näkökulmista! En ole jotenkin saanut päästäni tuota mielikuvaharjoitusta ja kämpässä kiiltää jo kaksi huonetta. Olen myös siis samanlainen kuin ap, että lapsuudessani minulta ei vaadittu siisteyttä ja koko siivouskasvatus puuttui. Olen opetellut taidot aikuisiällä pitkälti töiden ansiosta, mutta käytäntöönpano omassa arjessa on ollut haastavaa. Todella upeaa lukea tsemppiviestejä aiheesta ilman syyllistämistä tai hampaat irvessä touhuamisen makua. Kiitos! (Lähettäisin suklaata ja kukkia, jos voisin! 😂💐🍫💞)
Vierailija kirjoitti:
Päivä 31; Tilaa siivooja kerran viikossa tekemään suuremmat siivoukset. Jää näin aikaa elämiseen ilman jokapäiväistä suorittamista.
Ei noissa edes kauaa mene/pvä. Kylppärin suihkuseinien pesussa ekan kerran kuuratessa kauemmin, mut sen jälkeen ehkä 20-30min. Jotkut kaivaa jo sen aikaa nenäänsä luuria selatessaan.
Mikäs siinä, jos on ylimääräistä rahaa heittää siivoojalle, monilla on tärkeämpiäkin rahanreikiä.
Vierailija kirjoitti:
Hei vain kaikille järjestelijöille! Tänään en ole jaksanut mitään järjestellä, jo parin tunnin päästä heräämisestä alkoi olla väsynyt olo ja nukuin iltapäivään asti päiväunia. Ihmekö tuo, pistin kuumemittarin kainaloon kun heräsin ja kuumetta on 38,6. Olen nyt sohvalla, syön lakritsia ja katson Himohamstraajia. Aivan järkyttävää miten kauniit kodit on melkein kattoon asti tavaraa.
Eilen oli sen sijaan antoisampi päivä, lattiat tuli luututtua ja imuroitua. Nyt kun on paikat järjestyksessä on ylläpitosiivous helpompaa kun ei tarvitse ensin siivota että pääsee siivoamaan. Joku laittoi oikein kätevän youtube-videon missä neuvottiin kuinka saada järjestys pidettyä helposti. Aion ostaa kotiin koreja joihin saa kaikenlaiset ylimääräiset sälät kuljeksimasta ja ne saa helposti kaappien ovien taakse piiloon. Mitäs muille järjestelijöille ja siivoajille kuuluu?
Mistä voi katsoa himohamstraajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko esim. youtubesta?:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen minäkin saanut intoa ja jopa tehtyäkin asioita kotona tämän seurauksena.
Minulla on traumatausta ja siksi krooninen PTSD, toistuva vaikea masennus ynnä fyysisiä perussairauksia. Siksi on vaikea jaksaa tehdä mitään täysin pakollisen (raskaan) työn lisäksi.
(Sairasloma ei auta, kun sitten masennus vain syvenee vaikka pitäisi osata ottaa aikaa itselle ja hoitaa itseään. No en osaa, kun en ole saanut ikinä hoivaa vastaanottaa, edes lapsena.)
Nyt kuitenkin on taas kevään ja valon myötä vähän parempi kausi ja olen kiitollinen, että tämä positiivinen kannustusketju on olemassa ja osui tässä kohta silmiini :)
Olen saanut raivattua ja siivottua, toki isossa talossa riittää tekemistä. Mutta tärkeintä minulle on, että myös sitä varsinaista tekemistä tapahtuu taas.
Koen että koti ja mieli ovat käsi kädessä. Toimijuus ja pystyvyyden tunne vahvistavat ja kannattelevat mieltä ja se heijastuu kaikkeen, myös kotiin.
Tämän ketjun myönteisyys ja ymmärtäväinen suhtautuminen ovat minulle olleet suuri ilo. Seurannut alusta alkaen, eka kirjoitus. Lämmin kiitos aloittajalle ja teille kaikille!
Ei voi olla sattumaa, että satuin juuri tulemaan tänne katsomaan, miten täällä pärjätään ja autetaan toisia. Mietin tätä ketjua aika usein päivän aikana. Kiitos, että olet täällä ja jaksoit jakaa ajatuksiasi. En voi tietää mitä kaikkea surua kannat mukanasi, mutta toivon sinulle paljon voimia ja jaksamista. Elämä on välillä todella raskasta. Se, että sinulla on traumatausta rikkoo sydämeni. Toivottavasti sinulla on myös onnen hetkiä välillä. Muista olla armollinen itsellesi.
Minä uskon sinuun! En koskaan lopeta uskomasta sinuun <3 ApKiitos Ap, sinä olet herttainen ihminen! On minullakin onnen hetkiä. Ei tarvitse huolestua. Osaan elää itseni ja oireideni kanssa.
Kaikkea hyvää sinullekin ja muista sinäkin, että olet arvokas ihan sellaisena kuin olet. Äläkä please jätä ketjua.
Voi kiitos! todella paljon voimia! Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on discoveryplus.
Vierailija kirjoitti:
Sitten, kun raivaukset on saanut suoritettua, niin tässä hyvä lista ylläpitosiivoukseen, jottei uutta kaaosta synny niin helposti. Tämän voi muokata omiin tarpeisiin sopivaksi, eikä päivittäinen tekeminen ole ylivoimainen urakka. Nämä tietysti muun päivittäisen puuhan lisäksi. Huone kerrallaan ja jokainen kohde tulee kerran kk siivottavaksi.
Keittiö, päivät 1-8:
Päivä 1: Pese mikroaaltouuni ja uuni.
Päivä 2: Pese astianpesukone ja puhdista muut kodinkoneet kuten leivänpaahdin.
Päivä 3: Pyyhi ruokakomerot puhtaaksi.
Päivä 4: Puhdista jääkaappi.
Päivä 5: Organisoi ruokahyllyt ja heitä menemään vanhentuneet kuivaelintarvikkeet.
Päivä 6: Pese tiskiallas ja allaskaappi.
Päivä 7: Pyyhi seinät puhtaaksi ja pese roskis.
Päivä 8: Pese liesi, keittiön muut pinnat ja lattia.
Kylpyhuone, päivät 9-12:
Päivä 9: Järjestele lääkekaappi uudelleen. Vie vanhentuneet lääkkeet apteekkiin.
Päivä 10: Käy läpi muut kylpyhuoneen kaapit, hankkiudu turhasta krääsästä eroon.
Päivä 11: Pese suihkunurkkaus, amme ja suihkuverhot.
Päivä 12: Pese vessanpönttö. Puhdista kylpyhuoneen seinät, peili ja lattia.
Makuuhuone, päivät 13-17:
Päivä 13: Pese ikkunat ja peili. Puhdista verhot ja kaihtimet.
Päivä 14: Käy läpi vaatekaapit ja luovu turhista vaatteista.
Päivä 15: Imuroi ja puhdista patja, vaihda lakanat. Pese tyynyt ja täkki tarvittaessa.
Päivä 16: Imuroi ja moppaa lattia. Muista siivota myös huonekalujen alta.
Päivä 17: Puhdista muut huonekalut, pese seinät tarvittaessa.
Olohuone, päivät 18-24:
Päivä 18: Imuroi sohva. Pese sohvien irtopäälliset tarvittaessa.
Päivä 19: Tuuleta tai pese huovat ja torkkupeitot, tamppaa matot. Siivoa sohvapöytä ja muut tasot.
Päivä 20: Puhdista television raami ja näyttö. Pyyhi myös muut elektroniikkalaitteet puhtaaksi.
Päivä 21: Imuroi ja pese lattiat. Muista siivota myös huonekalujen alta!
Päivä 22: (Puuttuu, ilmeisesti vapaapäivä/ oma valinta. :D)
Päivä 23: Pese seinät.
Päivä 24: Pese ikkunat. Puhdista kaihtimet ja verhot. Pese verhot tarvittaessa.
Työhuone, päivät 25-26:
Päivä 25: Järjestele ja putsaa työpöytä. Imuroi ja hankkiudu turhasta krääsästä eroon.
Päivä 26: Pyyhi kirjahyllystä pölyt ja hankkiudu turhista kirjoista eroon.
Muut, päivät 27-30:
Päivä 27: Puhdista pyykinpesukone.
Päivä 28: Järjestele parveke tai terassi.
Päivä 29: Imuroi auto.
Päivä 30: Tarkista kaipaako pölynimurin pussi vaihtoa ja huolla muut siivousvälineet.
Hei hyvän näköinen lista! Näin se just on. Jos joka päivä jaksaisi tehdä pienen tehtävän niin voi sanoa hyvästit siivouspäiville :) Täytyy vain valitettavasti alistua siihen, että kotityöt ei koskaan lopu! Siivouksen ylläpitäminen on alussa todella raskasta, mutta helpottuu ajan myötä ja lopuksi sen tekee jo automaattisesti. Ne henkilöt, jotka ovat jo luonnollisesti järjestelmällisiä, eivät osaa edes neuvoa meitä muita, koska he tekevät sen jo niin luonnostaan. He eivät edes huomaa, kuinka ovat vieneet kahvikupin heti pesuun ja mainoslehdet on viety heti kierrätykseen. Me voimme myös oppia näitä tapoja! Se vaatii alussa todella paljon ylimääräistä voimaa. Tämän ei ole tarkoitus olla helppo tai mukava tehtävä alussa! Haluatko kärsiä kaaoksen keskellä vai haluatko kärsiä, koska kehityt? En suinkaan tarkoita sitä, että tämän tehtävän pitäisi olla vain hikeä ja tuskaa. Päinvastoin! Nauti matkasta, vaikka se alussa tuntuu epämiellyttävältä. Ap
Yritin oikein kunnolla miettiä tätä minun pitkää matkaa (siistimpään kotiin ja )parempaan elämään. Minulla tuli mieleen se, kun vihdoin aloin päästä hyvään ja toimivaan rutiiniin. Ongelma oli sillä hetkellä lapsien tavat. He olivat kasvaneet jo vähän isommiksi, mutta en silti vaatinut heiltä mitään. Aivan samalla tavalla minäkin kasvoin. Olin todella väsynyt korjailemaan heidän jälkiään ja paniikki alkoi taas hiipiä selkärankaa pitkin, kun päivän päätteeksi tavaroita, vaatteita ja tiskiä lojui silti ympäri asuntoa kaiken minun ahertamisen jälkeen. Illat olivat rauhattomia ja kesti todella kauan saada lapset omii sänkyihin. Aloin kiinnittää huomioni siihen, miten lapsen reagoivat kun oli aika siivota. He olivat ihan ymmällään ja pyörivät vain ympäri. Eivät saaneet mitään aikaiseksi, vaikka tehtävä olisikin ihan pieni. Tunnistin heissä itseni. Heille siivous =paniikki. Tiesin, että tämä ei tule muuttumaan yhdessä päivässä, joten oli aika ottaa vastuuta vanhempana ja olla sekoitus lempeää ja kovaa. Aloitin ihan pienillä jutuilla. Sanoin illalla, että tästä lähtien te petaatte sängyt itse ( selitin asian kunnolla). Aamulla seisoin heidän vieressään, kun he petasivat sänkyjä. En silti kommentoinut tai korjaillut. Lopuksi hurrattiin. Kehuin heitä, mutta vain siinä hetkessä ja kun kerrottiin isälle. En tehnyt siitä liian isoa numeroa. Myös esim. kengät piti laittaa telineeseen. Menin heidän mukaan taas kannustamaan. Eli tässä haluan ehkä painottaa sitä, että lapsien kanssa on tärkeää olla läsnä, kun heille yritetään opettaa uusia tapoja. Ei kannata suuttua, kommentoida ikävästi tai valittaa heille. Ennen huusin heille tehtäviä keittiöstä, ja puolen tunnin päästä ihmettelin miksi mitään ei ole tapahtunut? Pystyin myös antamaan heille tehtävälistan ja heidän siivoushetken aikana vietin aikaa esim. Puhelimessa. Heille siivous oli turvatonta, koska äiti oletti heidän ymmärtävän heti kaikki kuviot ja tavat. Nykyään minun ei tarvitse muistuttaa heitä mistään ( pakko vähän kehua itseäni)
Tämän voi tietenkin hoitaa monella eri tapaa, mutta tämä toimi meillä :)
Tämä oli pieni esimerkki meidän matkasta ja näitä on varmasti monta vielä kerrottavana!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Luin ketjusta yhtenä yönä ensimmäiset sivut ja pakko nyt kyllä lähettää kiitokset kiitokset ap:lle erinomaisesta ketjusta ja uusista näkökulmista! En ole jotenkin saanut päästäni tuota mielikuvaharjoitusta ja kämpässä kiiltää jo kaksi huonetta. Olen myös siis samanlainen kuin ap, että lapsuudessani minulta ei vaadittu siisteyttä ja koko siivouskasvatus puuttui. Olen opetellut taidot aikuisiällä pitkälti töiden ansiosta, mutta käytäntöönpano omassa arjessa on ollut haastavaa. Todella upeaa lukea tsemppiviestejä aiheesta ilman syyllistämistä tai hampaat irvessä touhuamisen makua. Kiitos! (Lähettäisin suklaata ja kukkia, jos voisin! 😂💐🍫💞)
Iso kiitos viestistä ja olen itse myös niin iloinen kaikista tsempeistä vinkeistä täällä :) ihana huomata, kuinka turvallista täällä on kysyä apua tai harmitella omaa tilannetta myös. Kaikki mennään omalla tavalla eteenpäin!:) Ap
Kirjoitin aiemmin tänään viestin tiskihommista, mutta siitä tuli joku viesti tyyliin että "kommenttisi julkaistaan tarkastuksen jälkeen" tms, mitä ihmettä tämmöinen moderointi on ja miksi se osui mun kohdalle? Olen hämmentynyt. Viesti ei ole tullut vieläkään läpi, outoa. Sisällössä ei ollut mitään kummallista, vain valitusta siitä miten hankalaa tiskihuolto voi välillä olla, vastauksena yhdelle edelliselle kommentoijalle :D
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin aiemmin tänään viestin tiskihommista, mutta siitä tuli joku viesti tyyliin että "kommenttisi julkaistaan tarkastuksen jälkeen" tms, mitä ihmettä tämmöinen moderointi on ja miksi se osui mun kohdalle? Olen hämmentynyt. Viesti ei ole tullut vieläkään läpi, outoa. Sisällössä ei ollut mitään kummallista, vain valitusta siitä miten hankalaa tiskihuolto voi välillä olla, vastauksena yhdelle edelliselle kommentoijalle :D
Täällä on muitakin asiallisia viestejä hävinnyt ?:( jotkut ketjut on harvinaisen paljon täyttynyt moskalla, ehkä se syynä tähän ?
Täällä on tosiaan ihan asiallisia viestejä hävinnyt. Toivoisin että koska ketjussa on ihana ilmapiiri ettei tänne kosketa. Me opettelevat siivoojat tuemme toisiamme ja kannustamme
Miksi mun komentti hävis? Kirjotin pitkän tekstin ja nyt sitä ei enää löydy :( en pysty edes peukuttaa näitä muita kommentteja täällä.
Onko joku saanut tänään karsittua? Minä vein kolme isoa jätesäkkiä pois! Ihan mahtava fiilis. Tällä jatketaan!!!
Vierailija kirjoitti:
Tilaa Auri Kananen siivoamaan. https://www.youtube.com/c/aurikatariina
Ei se tule jos ei ole tarpeeksi sotkuista.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku saanut tänään karsittua? Minä vein kolme isoa jätesäkkiä pois! Ihan mahtava fiilis. Tällä jatketaan!!!
En karsinur, mutta kun tavarat eivät ole jääneet sikinsokin oli mukava pyyhkäistä tyhjiltä tasoilta pölyt swifferillä pois ja lattiatkin kuivalla liinalla. Pölyä oli aika paljon, vaikka sunnuntaina imuroin ja moppasin nihkeällä.
Mikro, leivänpaahdin ja kahvinkeitin puhdistettu. Eipä enää kalkinpoiston jälkeen korise entiseen malliin.
No jaa meillä parani hieman asiat kun laitoin pyykkikopan niihin paikkoihin mihin mies jättää vaatteitaan, yksi keittiössä sisään tullessa (kuljetaan lähinnä takaovesta), yksi portaiden yläpäässä ja yksi sängynpäädyssä. Vielä pitää ajoittain käskeä sitä käymään ne läpi ja katsomaan mitä käyttää ja mikä on menossa pyykkiin mutta huomattavasti siistimmän näköistä kuin pelkät kasat.