Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soveltuukohan pesuaineeksi nestemäinen mäntysuopa laminaatille ja parketille? Laimennettuna veteen tietenkin.
Mä oon kaikki epämääräiset käyttänyt vessanpytyssä.
Kerran oli älyttömät jäljet pytyssä. Laitoin aurinkorasvaa työpäivän ajaksi.Rasva oli irrottanut lian, kun töiden jälkeen näytin harjaa
Älkää nyt hyvät ihmiset käyttäkö aurinkorasvaa siivousaineena. Siivousaineiden kemikaalit ovat jo ihan riittämiin.
Eihän aurinkorasvasss ole syövyttäviä aineita. Mulle riittää pytty on tyhjä.
Ja oon käyttänyt vain rasvan loput. Enkä käyttökelpoista ainetta laittanut. Meillä on 2 purkkia aurinkorasvaa ja uutta ei osteta, ennen kuin nämä ovat loppu
Vierailija kirjoitti:
Huomenta ketjuun! Eilen en kovasti mitään siivoillut tai järjestänyt mutta muutaman asian tein. Kiristin parvekkeella olevaa hyllykköä joka huojui talven jäljeltä kovasti. Nyt hyllykkö on tukeva ja vihdoin saan sinne mm pikku yrttejä kasvamaan sekä muuta pientä tarpeellista tavaraa mitä voi tarvita kun kasvattaa yrttejä (ja kaikki edelliskesän kukkapurkit jotka nyt lojuvat pitkin partsia). Samalla innostuin kiristämään saunan jakkaran. Nyt on tukeva. Noi kaksi oli ihan pieniä asioita, mutta olen lykännyt niiden tekoa.
Tilasin myös vanhoille huonekaluille kuljetuksen jäteasemalle. Rikkinäinen nojatuoli saa lähteä, samantien iso puinen arkkupöytä.
Tänään aion tyhjentää sen arkkupöydän. Se on vaikea ja iso projekti mutta pikkuhiljaa hiipien.
Mitäs te aiotte tänään tehdä? Oikein mukavaa ja järjestyksellistä päivää kaikille.
Tsemppiä päivään!:) niinhän sitä helposti lykkää kaikkia projekteja, kuten jakkaran kiristämisen. Sitten kun vihdoin saa sen tehtyä niin huomaa miten vähän aikaa siihen oikeasti meni !!
Laitan tänään ajastimen tunniksi, teen niin paljon tylsiä tehtäviä altapois kuin ehdin. Asenteella "nää vaan nyt tehdään ja hoidetaan", tekemällä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa Veltto Virtasen haastattelu Iltasanomista. Aivan järkyttävää katseltavaa. Melkein tuli oksennus kun katsoin videon ja näin sen kaaoksen. Mutta kukin tavallaan. Jos joku on onnellinen romun keskellä ja pitää niitä aarteinaan siitä vaan. Minä en. En kestäisi katsella tuollaista kaaosta sekuntiakaan.
Samaa katoin minäkin. Kuuluuko ihmisellä olla noin montaa aarretta. Vain onko se vain elämäntyylin romantisoimista. Oletteko koskaan kuulleet swedish death cleaning. Miettikää nyt kuka noita romuja siivoo kun ko. Henkilö ei enää olemassa. On aika itsekästä haalia noin paljon tavaraa itselleen. Ja ajatella et jälkeläiset sit hoitaa näitä sotkuja mun puolesta kun aikani on päättynyt. Tää ei nyt liittynyt siis ap aloittamaan ihanan inspiroivaan aiheeseen.
Pidetään tämä kuitenkin hyvän mielen ketjuna. Ei ole tarpeen haukkua toisten koteja, olivat ne sitten millaisia.
Perikunta voi myydä koko kodin tavaroineen vaikka asiaan erikoistuneille yrittäjille. He raivaavat ja myyvät, mikä arvokasta.
Useimmat perikunnat eivät itse asiassa koskaan peri mitään muuta kuin niitä toisen ns. aarteita, joita moni roinaksikin kutsuu. Tästä oli juuri juttu iltapäivälehdissä, että useimmat suomalaiset ovat esim. perintöverosta vapaat sen takia, ettei ole mitään, mitä perittäisiin.
Eikä niitä raivausyrityksiä ole kuin isoilla paikkakunnilla. Edes antikvariaatteja ei enää ole kaikkialla. Kirppareillekaan ei juuri enää saa vain viedä, vaan pitää hankkia loosi ja myydä itse roinansa.
Kyllä ruotsalainen kuolinsiivous olisi ihan aiheellista jokaisen suorittaa. Eli raivata rojunsa itse, kun vielä pystyy. Iltapäivälehdessä kehotettiin myymään jopa asunto ennen 70 ikävuotta eli muuttamaan koti rahaksi.
Itsekin olen hamsterivanhemmilleni sanonut, etten halua heidän keräämiään kippoja, kuppeja, verhoja, lakanoita ja tilpehööriä, viekää ylimääräiset pois talostanne. Mutta mitään ei ole tapahtunut. Oman ylimääräisen roinan, jota asianosaiset itsekään eivät ole käyttäneet, jättäminen perikunnalle kulkee suomalaisissa verenperintönä.
Tätä kommenttia lukiessa ajattelin, että toivottavasti tosiaan yksikään tämmöinen ihminen ei peri yhtään mitään rahallisesti arvokasta.
Ymmärrän toki ajatuksen valtavien tavaravuorten ahdistavuudesta. Lisäksi on tietysti ihan kestämätöntä luonnon ja ihmisen kannalta tuottaa ja ostaa hirveitä määriä tavaraa. En mitenkään kannusta tähän.
Siihen loppuu ymmärrys. Ajatuskin siitä, että yhtään minkään ikäisellä olisi velvollisuus luopua tavaroistaan saati kodistaan, ettei jäisi siivottavaa, on todella pöyristyttävä. Todellakin toivon, että vanhempani saisivat asua, missä haluavat ja pitää tavaransa ihan loppuun asti. Olen itse tarjonnut siivousapua omille vanhemmilleni ja nähnyt isovanhempani hamstrausvaiheen (säästi kaikkea rojua), kun hän sairastui muistisairauteen. Niiden setviminen oli osa surutyötä.
Minä ja moni muu tykkää tehdä kaikenlaista käsillään ja silloin kertyy materiaalia, jota koko ajan myös käytän. Kaikki tämmöinen olisi joidenkin mielestä lopetettava ja mentävä kuopan viereen makaamaan siinä seitsemänkymppisenä, jotta on sitten helppo potkaista kupsahtanut kuoppaan.
Tai mitä jos vain pitäisi tavaransa järjestyksessä? Pyrkisi siis myös keskusteluissa ajatukseen, että myös läheiset tietävät, missä on suunnilleen mitäkin ja perikunnan on sitten helppo myydä tai antaa tavarat pois. Moni kuitenkin ajattelee myös, että osa peritystä tavarasta on arvokkainta, mitä omistaa oli rahallista arvoa tai ei.
Tiedätkö ei se pelkkä ahdistus. Vaan ihan fyysinen uupumus ja sairastaminen. Jos perillinen on sairaampi kuin perittävä niin asetelma on kohtuuton, vakavasti sairas joutuu siivoamaan toisen hamstraukset. Hamstraukset harvoin pysyy järjestyksessä ja kohtuudessa. Pahimmillaan on huono paloturvallisuus, imuroimaan ei mahdu, pesii ötököitä. Ei anneta toisen siivota tai heittää edes roskia pois.
Sitten tulee muutto hoivakotiin. Viimeiset vuodet voisi viettää laatuaikaa omaisen kanssa, tehdä retkiä, käydä kahvilla ja konsertissa, ulkoilla. Mutta eipäs ehditäkään koska omaisen kaikki voimat menevät raivaamiseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soveltuukohan pesuaineeksi nestemäinen mäntysuopa laminaatille ja parketille? Laimennettuna veteen tietenkin.
Mä oon kaikki epämääräiset käyttänyt vessanpytyssä.
Kerran oli älyttömät jäljet pytyssä. Laitoin aurinkorasvaa työpäivän ajaksi.Rasva oli irrottanut lian, kun töiden jälkeen näytin harjaa
Älkää nyt hyvät ihmiset käyttäkö aurinkorasvaa siivousaineena. Siivousaineiden kemikaalit ovat jo ihan riittämiin.
Eihän aurinkorasvasss ole syövyttäviä aineita. Mulle riittää pytty on tyhjä.
Ja oon käyttänyt vain rasvan loput. Enkä käyttökelpoista ainetta laittanut. Meillä on 2 purkkia aurinkorasvaa ja uutta ei osteta, ennen kuin nämä ovat loppu
Ei todellakaan mitään aurinkovoiteita viemäriin! Täysin turhaa kemikaalikuormaa ja uv-filtterit ovat vielä kaiken lisäksi hormonihäiritsijöitä ja haitallisia vesieliöille, häiritsevät nisäkkäiden, kalojen ja lintujen kehitystä. Puhdistamoissa ei saada kaikkia kemikaaleja millään pois, joten niitä päätyy vesistöihin joka tapauksessa. Järki käteen, wc-pönttö ei ole roskis.
On niin palkitsevaa, että vihdoin on saanut tartuttua toimeen. Tää on niin mahtavaa! Kiitos ap, kiitos kaikille ketjuun kirjoittaneille, kiitos jopa "negatiivisille", se vaan antaa lisää potkua!!! <3
Mahtavaa karsimis-, raivaamis-, järjestämis- ja siivousintoa kaikille! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa Veltto Virtasen haastattelu Iltasanomista. Aivan järkyttävää katseltavaa. Melkein tuli oksennus kun katsoin videon ja näin sen kaaoksen. Mutta kukin tavallaan. Jos joku on onnellinen romun keskellä ja pitää niitä aarteinaan siitä vaan. Minä en. En kestäisi katsella tuollaista kaaosta sekuntiakaan.
Samaa katoin minäkin. Kuuluuko ihmisellä olla noin montaa aarretta. Vain onko se vain elämäntyylin romantisoimista. Oletteko koskaan kuulleet swedish death cleaning. Miettikää nyt kuka noita romuja siivoo kun ko. Henkilö ei enää olemassa. On aika itsekästä haalia noin paljon tavaraa itselleen. Ja ajatella et jälkeläiset sit hoitaa näitä sotkuja mun puolesta kun aikani on päättynyt. Tää ei nyt liittynyt siis ap aloittamaan ihanan inspiroivaan aiheeseen.
Pidetään tämä kuitenkin hyvän mielen ketjuna. Ei ole tarpeen haukkua toisten koteja, olivat ne sitten millaisia.
Perikunta voi myydä koko kodin tavaroineen vaikka asiaan erikoistuneille yrittäjille. He raivaavat ja myyvät, mikä arvokasta.
Useimmat perikunnat eivät itse asiassa koskaan peri mitään muuta kuin niitä toisen ns. aarteita, joita moni roinaksikin kutsuu. Tästä oli juuri juttu iltapäivälehdissä, että useimmat suomalaiset ovat esim. perintöverosta vapaat sen takia, ettei ole mitään, mitä perittäisiin.
Eikä niitä raivausyrityksiä ole kuin isoilla paikkakunnilla. Edes antikvariaatteja ei enää ole kaikkialla. Kirppareillekaan ei juuri enää saa vain viedä, vaan pitää hankkia loosi ja myydä itse roinansa.
Kyllä ruotsalainen kuolinsiivous olisi ihan aiheellista jokaisen suorittaa. Eli raivata rojunsa itse, kun vielä pystyy. Iltapäivälehdessä kehotettiin myymään jopa asunto ennen 70 ikävuotta eli muuttamaan koti rahaksi.
Itsekin olen hamsterivanhemmilleni sanonut, etten halua heidän keräämiään kippoja, kuppeja, verhoja, lakanoita ja tilpehööriä, viekää ylimääräiset pois talostanne. Mutta mitään ei ole tapahtunut. Oman ylimääräisen roinan, jota asianosaiset itsekään eivät ole käyttäneet, jättäminen perikunnalle kulkee suomalaisissa verenperintönä.
Tätä kommenttia lukiessa ajattelin, että toivottavasti tosiaan yksikään tämmöinen ihminen ei peri yhtään mitään rahallisesti arvokasta.
Ymmärrän toki ajatuksen valtavien tavaravuorten ahdistavuudesta. Lisäksi on tietysti ihan kestämätöntä luonnon ja ihmisen kannalta tuottaa ja ostaa hirveitä määriä tavaraa. En mitenkään kannusta tähän.
Siihen loppuu ymmärrys. Ajatuskin siitä, että yhtään minkään ikäisellä olisi velvollisuus luopua tavaroistaan saati kodistaan, ettei jäisi siivottavaa, on todella pöyristyttävä. Todellakin toivon, että vanhempani saisivat asua, missä haluavat ja pitää tavaransa ihan loppuun asti. Olen itse tarjonnut siivousapua omille vanhemmilleni ja nähnyt isovanhempani hamstrausvaiheen (säästi kaikkea rojua), kun hän sairastui muistisairauteen. Niiden setviminen oli osa surutyötä.
Minä ja moni muu tykkää tehdä kaikenlaista käsillään ja silloin kertyy materiaalia, jota koko ajan myös käytän. Kaikki tämmöinen olisi joidenkin mielestä lopetettava ja mentävä kuopan viereen makaamaan siinä seitsemänkymppisenä, jotta on sitten helppo potkaista kupsahtanut kuoppaan.
Tai mitä jos vain pitäisi tavaransa järjestyksessä? Pyrkisi siis myös keskusteluissa ajatukseen, että myös läheiset tietävät, missä on suunnilleen mitäkin ja perikunnan on sitten helppo myydä tai antaa tavarat pois. Moni kuitenkin ajattelee myös, että osa peritystä tavarasta on arvokkainta, mitä omistaa oli rahallista arvoa tai ei.
Tiedätkö ei se pelkkä ahdistus. Vaan ihan fyysinen uupumus ja sairastaminen. Jos perillinen on sairaampi kuin perittävä niin asetelma on kohtuuton, vakavasti sairas joutuu siivoamaan toisen hamstraukset. Hamstraukset harvoin pysyy järjestyksessä ja kohtuudessa. Pahimmillaan on huono paloturvallisuus, imuroimaan ei mahdu, pesii ötököitä. Ei anneta toisen siivota tai heittää edes roskia pois.
Sitten tulee muutto hoivakotiin. Viimeiset vuodet voisi viettää laatuaikaa omaisen kanssa, tehdä retkiä, käydä kahvilla ja konsertissa, ulkoilla. Mutta eipäs ehditäkään koska omaisen kaikki voimat menevät raivaamiseen!
Todella hyvä pointti tämä viimeinen kohta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenta ketjuun! Eilen en kovasti mitään siivoillut tai järjestänyt mutta muutaman asian tein. Kiristin parvekkeella olevaa hyllykköä joka huojui talven jäljeltä kovasti. Nyt hyllykkö on tukeva ja vihdoin saan sinne mm pikku yrttejä kasvamaan sekä muuta pientä tarpeellista tavaraa mitä voi tarvita kun kasvattaa yrttejä (ja kaikki edelliskesän kukkapurkit jotka nyt lojuvat pitkin partsia). Samalla innostuin kiristämään saunan jakkaran. Nyt on tukeva. Noi kaksi oli ihan pieniä asioita, mutta olen lykännyt niiden tekoa.
Tilasin myös vanhoille huonekaluille kuljetuksen jäteasemalle. Rikkinäinen nojatuoli saa lähteä, samantien iso puinen arkkupöytä.
Tänään aion tyhjentää sen arkkupöydän. Se on vaikea ja iso projekti mutta pikkuhiljaa hiipien.
Mitäs te aiotte tänään tehdä? Oikein mukavaa ja järjestyksellistä päivää kaikille.
Tsemppiä päivään!:) niinhän sitä helposti lykkää kaikkia projekteja, kuten jakkaran kiristämisen. Sitten kun vihdoin saa sen tehtyä niin huomaa miten vähän aikaa siihen oikeasti meni !!
Sain raivattua sen arkkupöydän. Sieltä lähti sumeilematta jätteisiin ja paperinkeräykseen kaikki. Sieltä löytyi myös tulostin joka ei toimi, taidankin sen laittaa ensi viikon jäteasemakuljetukseen mukaan. Lisäksi bonuksena soi ovikello ja tuotiin tilaamani pyykkikorit. Sain saunan järjestykseen. Minulla on ollut siellä ikean sinisiä kasseja jotka ovat tursuilleet pyykkiä ja sauna on ollut siivoton. Saunomaankin on ollut kurja mennä koska ensin pitää purkaa sauna pyykeistä ja muusta sälästä. Ja tietysti ärsyttää kun joutuu kyykkimään saunan lauteiden alle ja hakea sieltä sukkaa tai muuta mitkä on tippuneet pyykkikasseista.
Nyt sain ikean kassit eteisen ylähyllylle, lattialla on kaksi isoa pyykkikoria. Kun menee saunomaan, saa pyykkikorit vedettyä sivuun. Onpa kaunista! Ihan pienen pieni juttu mutta vapautti valtavasti tilaa ja helpottaa elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Laitan tänään ajastimen tunniksi, teen niin paljon tylsiä tehtäviä altapois kuin ehdin. Asenteella "nää vaan nyt tehdään ja hoidetaan", tekemällä vaan.
Näin juuri! Ja kun ne ikävät tehtävät on huolehdittu alta pois niin niihin ei tarvitse enää palata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain raivattua sen arkkupöydän. Sieltä lähti sumeilematta jätteisiin ja paperinkeräykseen kaikki. Sieltä löytyi myös tulostin joka ei toimi, taidankin sen laittaa ensi viikon jäteasemakuljetukseen mukaan. Lisäksi bonuksena soi ovikello ja tuotiin tilaamani pyykkikorit. Sain saunan järjestykseen. Minulla on ollut siellä ikean sinisiä kasseja jotka ovat tursuilleet pyykkiä ja sauna on ollut siivoton. Saunomaankin on ollut kurja mennä koska ensin pitää purkaa sauna pyykeistä ja muusta sälästä. Ja tietysti ärsyttää kun joutuu kyykkimään saunan lauteiden alle ja hakea sieltä sukkaa tai muuta mitkä on tippuneet pyykkikasseista.
Nyt sain ikean kassit eteisen ylähyllylle, lattialla on kaksi isoa pyykkikoria. Kun menee saunomaan, saa pyykkikorit vedettyä sivuun. Onpa kaunista! Ihan pienen pieni juttu mutta vapautti valtavasti tilaa ja helpottaa elämistä.
Kuulostaa ihan meidän saunalta! Siis ihan kaikki, mitä sanoit :D olen miettinyt kauan pyykkikorien ostamista, mutta jotenkin pitänyt sitä turhana. Tekstisi todistaa nyt sen, miten vaikeaksi tämäkin työ menee kun yrittää ikeakasseilla järjestellä likaista pyykkiä. Olen haaveillut nyt niistä pyykkikoreista ihan pari vuotta vaan :D nyt ostan ne ja kirjoitan teipillä : tummat ja vaaleat!! Jes !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan meidän saunalta! Siis ihan kaikki, mitä sanoit :D olen miettinyt kauan pyykkikorien ostamista, mutta jotenkin pitänyt sitä turhana. Tekstisi todistaa nyt sen, miten vaikeaksi tämäkin työ menee kun yrittää ikeakasseilla järjestellä likaista pyykkiä. Olen haaveillut nyt niistä pyykkikoreista ihan pari vuotta vaan :D nyt ostan ne ja kirjoitan teipillä : tummat ja vaaleat!! Jes !
Suosittelen lämpimästi. Ennen sauna oli sellainen pyykkiluola että hävetti ihan jos meille tuli ystäviä kylään ja he näkivät sen kaaoksen. Ostin riittävän isot pyykkikorit, pikemminkin korkeat kuin leveät. Niitä on kaksi ja vetää paljon tavaraa. Lisäksi kummasti helpottui lakanoiden vaihto, hain pyykkikorin sängyn viereen ja viskelin sinne pyykit. Ennen piti taistella ne sinne kasseihin. Nyt ihmettelen miksi en aiemmin tehnyt tätä(kään) asiaa. Miksi olen tehnyt asiat itselleni niin hankaliksi?
Käy ihmeessä hakemassa omasi ja tule sitten kertomaan mitä tykkäät. Luulen että tykkäät, koska minusta on ihan parasta kun lauteet ei vyöry enää pyykkiä vaan ne on somasti odottamassa koneeseen pääsyä.
Minulla useita pulloja sampoita ja hoitoaineita jotka eivät käy hiuksilleni.
Kaadanko viemäriin vai laitanko sekajätteisiin vai ongelmajätekeräykseen? Turhaan vievät kaapissa tilaa.
Vuokra-asunnossa lyhyesti asuin siististi. Mutta omassa ei onnistu. Hävettää.
Vierailija kirjoitti:
Kaadanko viemäriin vai laitanko sekajätteisiin vai ongelmajätekeräykseen? Turhaan vievät kaapissa tilaa.
Hoitoaine sopii säärien ym sheivaamiseen liukasteeksi. Shampoot käyttäisin varmaan kropan pesuun ja vaikka wc-pöntön pesuun. Miksi ei? Itse pesen kroppaani mitä mielenkiintoisimmilla aineilla. Meillä uhkasi jäädä käyttämättömäksi mm. miehen parranpesuaine (lahja) ja Nivea miesten kasvojen puhdistusgeeli. Näillä olen peseskellyt kroppaani ja puhdasta on tullut 👍 Joskus ostin kylpyvaahtoa kun löysin superhalvalla poistokorista. Google kertoi, että se on käytännössä suihkusaippuaa jossa on vain vaahtoavia ainesosia enemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan ihmisiä jotka ovat sotkuisia ja heidän sotkuisia kotejaan, saan jopa raivarin. Mikään ei ole niin helppoa kuin huolehtia siisteydestä.
Tämä johtuu siitä, että olet luonnollisesti siisti ja järjestelmällinen ihminen. Sen takia et ymmärrä heitä, jotka eivät saa kotia järjestykseen. Esim Adhd:sta kärsivillä on erittäin haastavaa saada kotia systemaattisesti hoidettua. Mutta siinä ei ole mitään väärää! Heidän täytyy vain oppia oma tapa pitää asiat järjestyksessä. Ap
Näin ADHD:sta kärsivänä mua henkilökohtaisesti vähän ärsyttää kun joku sanoo, että pitää vaan oppia oma tapa. Esimerkiksi joku kahvikuppi olkkarissa: kyllä mä tiedän että se pitäisi ottaa mukaan kun sohvalta ylös nousen, mutta en enää sohvalta noustessani muista koko kuppia. Ja vaikka näkisin sen siinä pöydällä, mun aivot ei rekisteröi sitä asiaksi johon pitää reagoida. 40 vuotta olen tätä opetellut, mutta kun aivot ei rekisteröi, niin ne ei rekisteröi. Osaan kyllä sen kupin ottaa ja viedä pois, jos jokin saa minut herätettyä siihen että kuppi siinä on.
Siivoaminen on muutenkin ihan hirveän väsyttävää, tuon ADHD:n takia. Harhaudun aina tekemään jotakin muuta ennen kuin edellinen asia on tehty loppuun, ja päivän päätteeksi on miljoona asiaa kesken ja mitään ei ole tehty loppuun. Olen opetellut jakamaan siivottavat asiat pieniksi palasiksi; tämä hylly, sitten tuo pöytä jne. kunnes yksi huone on kokonaan siivottu. Mutta se on hirveän väsyttävää, kun joudun koko ajan keskittymään siihen että saan tämän yhden hyllyn pölyt pyyhittyä harhautumatta tekemään jotain muuta. Yksi huone, ja olen viikon aivan rättiväsynyt. Sitten viikon kuluttua sen saman huoneen saakin siivota jo uudestaan, enkä koskaan pääse niihin muihin huoneisiin siivoamaan..
Mun täytyy reagoida kaikkeen heti, koska 5 sekunnin päästä olen muuten jo unohtanut että jotakin piti tehdä. Esim. pyykkikone kun ilmoittaa olevansa valmis, mun pitää jättää kaikki mitä olen silloin tekemässä, tai muuten ne pyykit on siellä koneessa vielä 3 päivän päästä. Onneksi ei ole lapsia, olisin nekin jonnekin unohtanut ja muistanut vasta aikojen päästä..
Mä taas ymmärrän itsekkin ADHD:sta kärsivänä tämän todella hyvin! Olen joutunut kehittelemään toimivia tapoja itselleni vaikka todella raskasta onkin. En usko, että tässä nyt tarkoitetaan tapaa, jossa kaikki olis täydellistä vaan tapa että saisi asiat jotenkin hoidettua. Sulla on vaan tosi huono asenne. Jos olet 40 vuotta tuota tapaa harjoitellut niin eikö se kerro jo siitä et tapa ei ole oikea. Sun täytyy vaan jatkaa sitä kehittämistä.
No tällä hetkellä ainoa löydetty toimiva tapa on se, että puoliso sanoo kun nostan takamukseni sohvalta, että muista tiskit. Joka esineessä pitäisi olla joku hemmetin summeri joka osaisi soida juuri oikealla hetkellä. Olen kokeillut vaikka ja mitä keinoja, ääni on ainoa mikä toimii (paitsi jos olen ylikeskittynyt johonkin, silloin blokkaan kaiken täysin, jopa meidän koiran yli 90 desibelin menevä vahtihaukku saattaa jäädä rekisteröitymättä).
Diagnoosinhan sain vasta 5 vuotta sitten, kun lähdin jatko-opintoihin ja törmäsin ongelmiin. Nyt ymmärrän miksi nämä asiat ovat minulle vaikeita, mutta koko elämäni olen niiden kanssa joutunut selviytymään. Edes rutiinit ei auta; 10 vuotta ylläpidetty rutiini unohtuu kahdessa päivässä jos sitä ei tietoisesti joka päivä ylläpidä.
Näihin vaikeuksiin nähden olen hirveän onnellisessa asemassa siinä, että olen löytänyt työn jossa ADHD on vahvuus ja pärjään työssäni erinomaisesti.
Mulla on tuo sama että voin ylläpitää rutiinia tietoisesti vaikka kuinka kauan mutta jos en keskity siihen niin se unohtuu. Tai jos tulee mikäön keskeytys keskellä rutiinin toteuttamista niin unohtuu se loppuosa. Sama miehelläni jolla myös ADHD todella selkeästi vaikk a hän itse ei suostu uskomaan siihen, ei halua "leimaa". Mutta kun se olisi ITSELLE tärkeä tieto että ymmärtää miksi asiat ei suju, ei ole tyhmyydestä kiinni vaan erilaisista aivoista jotka olisivat olleet tosi toimivat ja hyödylliset joskus menneisyydessä mutta nyky-yhteiskunta ei ole ADHD ihmisille suunniteltu...
Olen heittänyt vanhentuneet ja epäsopivat voiteet, shampoot jne sekajätteeseen. Ensisijaisesti olen antanut virheostokset eteen päin uusiin koteihin. Minulta on saatu monta laadukasta shampoota, hoitista, kasvovettä tms, jotka eivät vaan sopineetkaan itselle.
Eilen katselin tällaista videota, missä kerrotaan miten kodin saa näyttämään siistiltä paljoakaan siivoamatta:
Mä oon kans suorittanut tänään muutamia roikkuvia pikkutehtäviä (varaa aika hierontaan ja parturiin, pyydä tavara lainaksi läheiseltä erästä tapahtumaa varten, varaa hotelli työmatkaa varten, suunnittele asu kyseiselle työmatkalle) ihan vaan periaatteen vuoksi. Noissa menee 5 min/tehtävä, miksi olen antanut niiden roikkua ja viedä energiaa?!
Nyt siistin silitysraudan pohjan (jokin materiaali kärtsännyt kiinni ja se häiritsee silittämistä), niin saan tulevaisuudessa silitettyä sen työasuni ilman kiroilua.
Vierailija kirjoitti:
Ei viemäriin, aina parempi mitä vähemmän sinne joutuu mitään vältettävissä olevaa. Itse raivasin isän jäämistöä, niin tyhjensin vanhentuneet tököttiputelit kuivaroskien päälle, jotta niistä vähenee turha vesi ennen polttolaitosta. Kun tuli pyyhittyä kaikenlaista sotkua, niin sitä talouspaperiroskaa oli paljon imemään liiat kosteudet ja auttamaan haihduttamisessa.
Mutta jos ne uudehkoja ovat, niin tosiaan kysyisin, jos joku haluaa kokeilla.
Yleensä kun ihmiset haluavat tehdä jonkun ekoteon tai muutenkin parantaa omia tapojaan niin helposti vedetään ihan äärimmäisyyksiin koko homma.
Tää ketju on onneksi silti pääsääntöisesti hyvä kannustin. Aloitetaan pikkuhiljaa ja maltillisesti. Ei heti yritetä suorittaa elämää. Pitkäjänteisesti kun jatkaa niin helpommin siinä pysyy.