Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
981/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on todella väsynyt ja tavara ympärillä ahdistaa ja häiritsee, niin voisi tehdä pikahätäratkaisun: tavarat laatikkoon tai laatikoihin, ja ne piilompaan, laittaa päälle vaikka jonkun kivan pöytäliinan.

Sitten kun on jaksamista, niin alkaa selvitellä sitä laatikkoa / laatikoita.

Vierailija
982/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on todella väsynyt ja tavara ympärillä ahdistaa ja häiritsee, niin voisi tehdä pikahätäratkaisun: tavarat laatikkoon tai laatikoihin, ja ne piilompaan, laittaa päälle vaikka jonkun kivan pöytäliinan.

Sitten kun on jaksamista, niin alkaa selvitellä sitä laatikkoa / laatikoita.

Lisäys: roskat suoraan pussiin tai jätesäkkiin ja ne ulkoroskikseen, likapyykit pesukoneeseen ja mitä ei mahdu koneeseen, niin likakoppaan. Tuskit pinoon tiskipöydälle ja pikkuhiljaa pesuun. Niitä ei noihin laatikoihin laiteta, vaan laatikoihin sellainen seilaava lojuva tavara.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta on tullut ihan siivoushullu tän ketjun "takia". 😂 Arvatkaapa mitä tein ensimmäiseksi kun tulin töistä kotiin? Nappasin varsi-imurin esiin ja vedin sillä joka huoneen. Meni tasan 10 minuuttia(koti 70 neliön). Ihan huikea tunne. Että jaksoin ja että innosti. Nä kyllä vannon varsi-inurin nimeen niin että ei tosikaan. En normi-imuria saa kaapista ulos en niin millään.

Toinen outo edistys oli että aamulla ennen töihin lähtöä tein keittiössä 5 minuutin pikasilauksen. Yleensä sinne jää kahviluppeja ja leivänmuruja ja roinaa pöydille ja muutama lehti jonka lukeminen kesken jne. Nyt oli siistiä ja kiiltävää kun tulin töistä ja ai että tulin hyvälle mielelle.

Kun sais ton äijän myös toimimaan siistimmin! 🤔 On usein olo että mä olen Viivi ja äijä on Wagner.

Samoin mulle kävi! Olen yllättänyt itseni monta kertaa!

Hienoa, meitä on monia jotka saaneet tästä ketjusta uutta intoa järjestää kotia. 

Vierailija
984/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten selvitä pienessä vuokrakämpässä, jossa säilytystilaa ei yksinkertaisesti ole? Olen omasta mielestäni aika järjestelmällinen ihminen, mutta kun kunnon säilytysjärjestelmiä ei vaan ole. Ei ole varastotilaa, vaatehuonetta, siivouskaappia, kunnon vaatekaappeja. Missä säilytän siivousvälineet, matkalaukut, imurin, työkalut, joulukoristeet sun muut? Kokkaan paljon ja keittiön kaapeissakin on liian vähän tilaa kaikille niille ruoka-aineille ja astioille joita käytän.  Matkalaukun olen hyödyntänyt jo kausivaatteiden säilöön. Mutta on se aika kurjan näköistä kun olkkarin seinän vieressä iso matkalaukku ja käsimatkalaukku ja imuri sekä muuta sälää. Tosi pienellä budjetilla vielä tällä hetkellä niin ei ole varaa sijoittaa mihinkään säilytysjärjestelmiin. 

Ei se oikein onnistu liian pienessä asunnossa jos ei kertakaikkiaan ole säilytystilaa. Mutta jospa jaksaisit ajatella positiivisen kautta? Ei tule hankittua koko ajan jotain koska ei ole tilaa sille. Ekologista ja taloudellista, vaikka taloudellisesti se onkin pakko jos on tiukkaa. Ei se tavaroiden hankkiminen ja omistaminen tee onnea. Ihanaa kun kokkailet! Makuelämykset on elämässä ihan parhainta.

Vierailija
985/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten selvitä pienessä vuokrakämpässä, jossa säilytystilaa ei yksinkertaisesti ole? Olen omasta mielestäni aika järjestelmällinen ihminen, mutta kun kunnon säilytysjärjestelmiä ei vaan ole. Ei ole varastotilaa, vaatehuonetta, siivouskaappia, kunnon vaatekaappeja. Missä säilytän siivousvälineet, matkalaukut, imurin, työkalut, joulukoristeet sun muut? Kokkaan paljon ja keittiön kaapeissakin on liian vähän tilaa kaikille niille ruoka-aineille ja astioille joita käytän.  Matkalaukun olen hyödyntänyt jo kausivaatteiden säilöön. Mutta on se aika kurjan näköistä kun olkkarin seinän vieressä iso matkalaukku ja käsimatkalaukku ja imuri sekä muuta sälää. Tosi pienellä budjetilla vielä tällä hetkellä niin ei ole varaa sijoittaa mihinkään säilytysjärjestelmiin. 

Huonekalujärjestelyillä voisi tehdä tilaa.

Sohva esim. laadukkaaksi vuodesohvaksi, sängyn tilalle iso kaappi.

Tai parvi.

Ylimääräiset pikkuhuonekalut ja lattia- ja seinäpinta-alaa vievä sisustuskrääsä pois.

Pieni ruokapöytäryhmä.

Selkeytys.

Vierailija
986/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostamiseen ainakin stoppi, jos ei jaksa karsia. Sitte kun jaksaa, niin sitten aloittaa. :)

Vierailija
987/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et saa itseäsi tänään siivoamaan niin toivon sinun tekevän yhden asian itsesi takia. Laita silmät kiinni, ja kuvittele herääväsi siistiin kotiin. Nouset ylös sängystä, jossa on puhtaat ja raikkaat lakanat. Nouset ylös ja kävelet kohti pesuhuonetta. Siistissä pesuhuoneessa peset hampaita ja laitat hammasharjan omalle paikalleen , siistiin kaappiin. Menet keittiöön ja keität kahvia. Otat puhtaan mukin kaapista ja kaadat kuuman kahvin kuppiin. Laitat kahvipaketin takaisin siistiin kaappiin ja menet istumaan ruokapöydän ääreen, jossa on vain maljakko täynnä kauniin värisiä kukkia. Mitä tänään tekisin? Vapaa päivä, ei mitään siivottavaa. Tämän kaltaisia mielikuvitusharjoituksia tein, koska olin erittäin erittäin pohjalla. Nyt tämä tarina on todellisuuttani. Ap

En usko tämän koskaan olevan mahdollista omassa kodissani koska se vaatisi liian paljon töitä. En jaksa en vaan jaksa

Jaksatko tehdä peruskotityöt? (tiskit, roskat, petivaatteet, imurointi, wc-pesu ym)

Jotenkuten jaksan. Tää ketju on muuten kiva paikka. Täällä ei tuomita. Työ on tällä hetkellä niin kuormittavaa psyykkisesti ja hektisiä aikoja eletään. Työpäivän jälkeen en jaksaisi siivota ollenkaan. Joskus ruoanlaitto jää pois. Koti ahdistaa suunnattomasti ja tuntuu että kukaan ei ymmärrä tilannettani. Yritin puhua ystävän kanssa ja hänkin vain tokaisi että kaikilla on vähän raskasta tällä hetkellä.

Älä siivoa! Tärkeintä on että saat kotona levätä ja palautua. Anna kodin olla, ei se karkaa minnekään ja älä anna sen "määräillä" vaatimaan jotain hienompaa kuin on. Sinä olet se tärkein ja sinun vapaus olla kotona rennosti pikkusotkuista huolimatta. Jaksamista sinulle! 

Vierailija
988/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosi väsynyt, niin kotitöiden teko mahdollisimman minimiin.

Valmis ruuista valitsee terveellisimmät vaihtoehdot, raakana kasviksia paljon, väliaikaisesti (epäekologisesti) syöntiä kertakäyttölautasilta. Robotti-imuri.

Ilmaisjakelumainokset stop.

Kauppa- ja kirppiskiertelyt stop.

Vierailija
989/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äskeiseen vastauskommenttiini lisäyksenä: tai sängystä rakentelee sohvamaisen, muhkeitakoristetyynyjä, rahi eteen ja sohva pois. Kaapille tilaa.  (Jos siis on sekä sänky että sohva tilassa.)

Vierailija
990/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtuisiko jokin kaappi mihinkään kohtaan esim. olkkarissa? 

Onko sängynalunen käytössä?

Saisiko ja mahtuisiko seinäkaapit johonkin kohtaan? esim Ikean bestå

Onko se kaikki olemassaoleva säilytystila otettu tehokkaasti käyttöön, mikä nyt asunnossasi on? Ja kaikki turha pois?

Periaatteessa olisi tilaa jonkinmoiselle kaapille (jos luovun nojatuolista, jota en välttämättä tarvitse), en tosiaan vaan hirveästi pysty sijoittamaan rahaa tällä hetkellä ja toisaalta kun en kuitenkaan tähän kämppään pysyvästi halua jäädä en haluaisi hirveesti huonekaluja muutenkaan ostella kun en taas tiedä miten ne sopii seuraavaan asuntoon. Toinen mitä olen miettinyt, että jos on korkea kaappi se pitäisi varmaan turvaallisuussyistä kiinnittää seinään kiinni ettei kaadu päälle.  Vuokranantajan puolesta on pieni vaatekaappi, lisäksi olen hankkinut rekin vaatteille. Sängyn alunen on jo käytössä sekin.

Koitan nyt vielä karsia jonkin verran tavaraa pois, vaatteita on kyllä enemmän mitä tarvitsen, oon kyllä tosi huono luopumaan noista kun kuitenkin on semmoisia mistä kovasti tykkään ja ovat hyväkuntoisia, vaikka periaatteessa kyllä vähemmälläkin tulisin toimeen. Uusia vaatteita en kyllä ole ostanut enää todella pitkään aikaan paitsi jotain alusvaatteita hajonneiden tilanne.

Vierailija
991/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonekalujärjestelyillä voisi tehdä tilaa.

Sohva esim. laadukkaaksi vuodesohvaksi, sängyn tilalle iso kaappi.

Tai parvi.

Ylimääräiset pikkuhuonekalut ja lattia- ja seinäpinta-alaa vievä sisustuskrääsä pois.

Pieni ruokapöytäryhmä.

Selkeytys.

Periaatteessa ongelmana ei ole kämpän koko vaan se, että alunperin on huonot säilytysjärjestelmät ja kalusteet ovat myös pitkälti vuokranantajan puolesta, joten niitä en hirveästi pysty muuttelemaan (eikä olisi rahallisesti mahdollistakaan). Siksi koitan keskiä jotain väliaikaisia säilytysratkaisuja. Yks juttu mikä kanssa itseä ärsyttää niin on se että keittiö ja olkkari on samaa tilaa, mikä tekee asunnosta entistä sottaiseman näköisen. Sitten pieni makkari noiden lisäksi. 

Vierailija
992/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä nykyajan kirous, että nykyään uusissa kämpissä ei ole lainkaan vaatehuoneita tai varastotilaa. 

Vierailija
993/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konmaritus on hyvä. Älä osta lisää tavaraa kotiin toimii osittain, mutta tiettyjä asioita on ajoittain välttämätöntä hankkia.

Vierailija
994/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen yksiön siivoaa lattiharjalla, sihvelillä, mopilla tai lattialastalla. Ei tarvitse tilaa vievää imuria. Eikö matkalaukut mahdu vaikka sängyn alle?

Vierailija
995/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienen yksiön siivoaa lattiharjalla, sihvelillä, mopilla tai lattialastalla. Ei tarvitse tilaa vievää imuria. Eikö matkalaukut mahdu vaikka sängyn alle?

Ei mahdu sängyn alle, liian matala sänky. Tuo on kyllä totta, että eihän se imurikaan aivan välttämätön ole. 

Vierailija
996/2330 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilytys-, sisustus- ja järjestysideoita pieniin yksiöihin kuvahaulla, pinterest ym.

Vierailija
997/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meinaa läkähdyttää ja uuvuttaa, niin välillä lepoa.

Esim. Muumien katselu rentouttaa ja sitten taas jaksaa jatkaa.

Vierailija
998/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tosi väsynyt, niin kotitöiden teko mahdollisimman minimiin.

Valmis ruuista valitsee terveellisimmät vaihtoehdot, raakana kasviksia paljon, väliaikaisesti (epäekologisesti) syöntiä kertakäyttölautasilta. Robotti-imuri.

Ilmaisjakelumainokset stop.

Kauppa- ja kirppiskiertelyt stop.

Tämä on tärkeä juttu, että osaa löysätä sieltä mistä pystyy jos rahkeet ei juuri riitä kaikkeen. Samaan aikaan kun yrittää karsia sisään tulevan tavaran määrää, ei tilanne ainakaan pääse sen suhteen pahenemaan. Tsemppiä ja kun saat jaksamisen parempaan tasapainoon, voit miettiä mitä muutoksia elämään tarvitsisi, että tämä jäisi väliaikaiseksi tilanteeksi.

Vierailija
999/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks vinkki on että jos on aikeissa uusia huonekaluja niin ottakaa huomioon niiden korkeus jotta altakin saa siivottua. Minä inhoon meidän isoa matalaa sohvaa kun se on koko perheen operaatio siirtää jotta saa alta imuroitua.

P.s insporoiduin niin että tarjoudun järjestelyavuksi facen paikallisessa ryhmässä.

-Suurperheen äet

Itse vetäisen sohvan alusen Sinin pölymiekalla ja siitä imuroin pölyt. Sitten kosteapyyhintä teräväkuivaimella ja siihen kiepautetulla mikrokuituliinalla.

Jos tuollainenkaan ei mahdu, niin joku ohut harjanvarsi tms. käy myös hyvin.

Joskus harvoin voi sitten koko sohvan siirtää jos haluaa kunnolla alta jynssätä. Itse en siirrä, koska ei lattia sohvan alta likaannu samalla tavoin kuin muualta.

Pölyt pois ja pyyhintä riittää minulle.

Vierailija
1000/2330 |
20.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos meinaa läkähdyttää ja uuvuttaa, niin välillä lepoa.

Esim. Muumien katselu rentouttaa ja sitten taas jaksaa jatkaa.

Tää vinkki katsella Muumeja oli jotenkin sympaattinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän