Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
801/2330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivosin tänään taas palan makkarin kaappia ja laitoin osan vaatteista ja lasten vanhoista leluista jakoon. Hui hirvitys, en enää mahdu kaikkiin vanhoihin tamineisiin.... 😒 mutta palkitsin itseni kuitenkin hyvästä suorituksesta kauniilla pionikimpulla.

Vierailija
802/2330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks boomeri vaan tässäkin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et saa itseäsi tänään siivoamaan niin toivon sinun tekevän yhden asian itsesi takia. Laita silmät kiinni, ja kuvittele herääväsi siistiin kotiin. Nouset ylös sängystä, jossa on puhtaat ja raikkaat lakanat. Nouset ylös ja kävelet kohti pesuhuonetta. Siistissä pesuhuoneessa peset hampaita ja laitat hammasharjan omalle paikalleen , siistiin kaappiin. Menet keittiöön ja keität kahvia. Otat puhtaan mukin kaapista ja kaadat kuuman kahvin kuppiin. Laitat kahvipaketin takaisin siistiin kaappiin ja menet istumaan ruokapöydän ääreen, jossa on vain maljakko täynnä kauniin värisiä kukkia. Mitä tänään tekisin? Vapaa päivä, ei mitään siivottavaa. Tämän kaltaisia mielikuvitusharjoituksia tein, koska olin erittäin erittäin pohjalla. Nyt tämä tarina on todellisuuttani. Ap

Kuulostaa niin keskinkertaiselta ja perinaiselliselta. Herään mieluummin kirjapinot ja viimeviikkoinen punkkulasi yöpöydällä ja silmälasit hukassa. Boheemius on valintani :-)

Olen itsekin boheemi ja kotona rento sisustus ja meno muutenkin, mutta likaisuus ei tarkoita boheemiutta.

Väitinkö niin?

Eipä se sitä poiskaan sulje, mutta omia merkityksiä täällä taas luetaan, kuten tavallista.

Tällä palstalla ei kannata väitellä, se ei toimi kun viestejä tulee niin paljon kerralla. Kannattaa vaan siirtyä eteenpäin jos ei synny yhteisymmärrystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/2330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mrs Moore kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et saa itseäsi tänään siivoamaan niin toivon sinun tekevän yhden asian itsesi takia. Laita silmät kiinni, ja kuvittele herääväsi siistiin kotiin. Nouset ylös sängystä, jossa on puhtaat ja raikkaat lakanat. Nouset ylös ja kävelet kohti pesuhuonetta. Siistissä pesuhuoneessa peset hampaita ja laitat hammasharjan omalle paikalleen , siistiin kaappiin. Menet keittiöön ja keität kahvia. Otat puhtaan mukin kaapista ja kaadat kuuman kahvin kuppiin. Laitat kahvipaketin takaisin siistiin kaappiin ja menet istumaan ruokapöydän ääreen, jossa on vain maljakko täynnä kauniin värisiä kukkia. Mitä tänään tekisin? Vapaa päivä, ei mitään siivottavaa. Tämän kaltaisia mielikuvitusharjoituksia tein, koska olin erittäin erittäin pohjalla. Nyt tämä tarina on todellisuuttani. Ap

Kuulostaa niin keskinkertaiselta ja perinaiselliselta. Herään mieluummin kirjapinot ja viimeviikkoinen punkkulasi yöpöydällä ja silmälasit hukassa. Boheemius on valintani :-)

En järkyty siitä että paikat on sekaisin mutta likaisuutta en voi sietää. Ongelma on että paikkojen puhtaana pitäminen on vaikeaa kun on liikaa tavaraa kaikkialla. Mentiin lankaan ja ostettiin isoja muovisia säilytyslaatikoita. Nyt täysiä ja muutamia tyhjiä laatikoita on kaikkialla. Vaikea päästä käsiksi siivouskohteisiin.

Liikaa tavaraa on, koska on ostettu ja hankittu liikaa. Sitä oikeastaan myös tarkoitin kun sanoin, että kodin siisteydestä kultin tekeminen on pinnallista. Tyhjän ja siistin tilan ihanne on luomalla luotu kuluttajakansalaisille, jotka eivät malta olla ostamatta kaikkea krääsää. Tarkoitus onkin, että ihanteisiin pääseminen olisi mahdotonta, jotta ihminen ostaisi jatkuvasti lisää elämää helpottavia ja kotia siisteyttäviä tuotteita. Markkinatalous on täynnä ristiriitoja. Näitä ihanteita luodaan meille. Samalla tehdään historiattomia ihmisiä, koska muistot konmaritetaan ensimmäisenä, jotta saadaan kloonikoti.

Itse katselen Youtube videoita minimalismista ja yksinkertaisesta elämästä. Konmarituksesta en ole koskaan perustanut. Poimin näistä videoista itselle sopivat toimintamallit. En siis orjallisesti noudata kenenkään muun neuvoja. Se on tominut hyvin. Ei näitä ohjeita kannata kaikkia siirtää suoraan omaan elämään. Ei se niin toimi, koska ollaan kaikki erilaisia ihmisiä. Olen myös sitä mieltä, että jos jossain asiassa vedetään överiksi niin se kääntyy ennemmin tai myöhemmin itseään vastaan.

Vierailija
804/2330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mrs Moore kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En järkyty siitä että paikat on sekaisin mutta likaisuutta en voi sietää. Ongelma on että paikkojen puhtaana pitäminen on vaikeaa kun on liikaa tavaraa kaikkialla. Mentiin lankaan ja ostettiin isoja muovisia säilytyslaatikoita. Nyt täysiä ja muutamia tyhjiä laatikoita on kaikkialla. Vaikea päästä käsiksi siivouskohteisiin.

Liikaa tavaraa on, koska on ostettu ja hankittu liikaa. Sitä oikeastaan myös tarkoitin kun sanoin, että kodin siisteydestä kultin tekeminen on pinnallista. Tyhjän ja siistin tilan ihanne on luomalla luotu kuluttajakansalaisille, jotka eivät malta olla ostamatta kaikkea krääsää. Tarkoitus onkin, että ihanteisiin pääseminen olisi mahdotonta, jotta ihminen ostaisi jatkuvasti lisää elämää helpottavia ja kotia siisteyttäviä tuotteita. Markkinatalous on täynnä ristiriitoja. Näitä ihanteita luodaan meille. Samalla tehdään historiattomia ihmisiä, koska muistot konmaritetaan ensimmäisenä, jotta saadaan kloonikoti.

Noh on tämäkin aika pinnallista tai oikeastaan nyt punainen lanka puuttuu sun koko tekstistä. Teet tämän nyt liian monimutkaiseksi. Ei se ole vastakohta pinnalliselle. Tämän koko ketjun tarkoitus oli onnellisuus ja maltti. Ei mikään neuroottinen siivouskuhla tai kultti. Sanompa vaan!

Vierailija
805/2330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mrs Moore kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse katselen Youtube videoita minimalismista ja yksinkertaisesta elämästä. Konmarituksesta en ole koskaan perustanut. Poimin näistä videoista itselle sopivat toimintamallit. En siis orjallisesti noudata kenenkään muun neuvoja. Se on tominut hyvin. Ei näitä ohjeita kannata kaikkia siirtää suoraan omaan elämään. Ei se niin toimi, koska ollaan kaikki erilaisia ihmisiä. Olen myös sitä mieltä, että jos jossain asiassa vedetään överiksi niin se kääntyy ennemmin tai myöhemmin itseään vastaan.

Hyvin sanottu! Tasapaino kunniaan :) minulla myös helposti lipsuu homma ihan överiksi ja muutenkin helposti otan vaikutteita, jotka ei edes sovi minun elämtyyliin. Kannattaa poimia ne itselleen sopivat ja samalla vähän pohtia minkälainen ihminen on.

Vierailija
806/2330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kesti tänään varmaan tunnin päästä ylös kun välttelen näitä kotiprojekteja. Olin vain puhelimella mut samalla hirvee kolkutus siellä pään sisällä et nyt pitäis aloittaa. No sit aloin keksimään kaikkia tekosyitä et liian väsynyt ja huomenna sitten. Jotenkin sit vaan päätin tehdä 5 minuuttia. Pyyhin pölyt kaikista hyllyistä. Sit päätin ottaa kaksi hyllyä alas. No sain sit lopuks kaksi tuntia kulutettua kodin siivoamiseen ja vähän karsimiseen myös. Olen ylpeä itsestäni ja palkitsen itseäni smoothiella.

Vierailija
807/2330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitäis saada ap paikalle kun hänellä oli niin maaginen ote näihin keskustelijoihin. Kaikki oli sulaa vaan. Kuka vaan vois tulla tänne neuvomaan näitä tyhjiä vinkkejä ja kaikki vaan seuraa perässä. Jokainen luulee olevansa joku vaikuttaja ja terapeutti nykyään.

Vierailija
808/2330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitäis saada ap paikalle kun hänellä oli niin maaginen ote näihin keskustelijoihin. Kaikki oli sulaa vaan. Kuka vaan vois tulla tänne neuvomaan näitä tyhjiä vinkkejä ja kaikki vaan seuraa perässä. Jokainen luulee olevansa joku vaikuttaja ja terapeutti nykyään.

Ap:tä kyllä kaivataan, mutta muillakin myös on ollut tosi hyviä vinkkejä jaettavana, mun mielestä. Musta ne ei ole mitään tyhjiä vinkkejä, ainakaan suurin osa.

Vierailija
809/2330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaahan täällä käydä ammattilaisterapeuttejakin kirjoittelemassa.

Vierailija
810/2330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidetäänkös ketju positiivisena, kiitos.

Johonkii eri ketjuihin mielen purkamiset, vaik joku uusi ketju niille.

Vierailija
811/2330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan:) suosittelen välttelemään tuota yhtä henkilöä, joka käyttää kaiken aikaansa ja energiaansa muiden ärsyttämiseen.

Vierailija
812/2330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa!

Mitkä sun Top10 vinkit on?

1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet

2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)

3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti

4. Karsi tavaraa vain 15 min per päivä

5. Muista juoda vettä

6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus

7. Älä osta lisää tavaraa kotiin

8. Ole itsesi äiti- muista välillä haastaa itseäsi

9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen

10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla

Tässä oli muutama lyhyt vinkki

Mun suosikit #5 ja #10!

Vierailija
813/2330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsi mua kiinnostais tietää mitä genreä kuuntelette kun siivoilette:) itse kuuntelen välillä todella nopeatempoista ja sit välillä klassista :)

Vierailija
814/2330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni unohtelee tavaroita ympäriinsä. Inhosin sitä että tasoilla on paperilappuja, ruuveja ym joista en tiedä minne laittaisin. Ostin läpinäkyvän ison muovilaatikon kannella. Se on meidän makuuhuoneen nurkassa ja laitan miehen ajelevat kamppeet sinne laatikkoon. Kun mies etsii jotain hukassa olevaa asiaa niin käy katsomassa laatikkoon. Pari kertaa laatikko on täyttynyt ja silloin mies on itse ottanut aikaa ja käynyt siellä olevat paperit ym läpi ja siivonnut osan pois.

- minun ei tarvitse nalkuttaa tai kysellä minne voin laittaa tämän ja tuon asian

- tavarat eivät loju enää tasoilla ärsyttämässä

- mies tietää mistä etsiä kamojaan

- olen huomannut että mies nykyään vie itsekin epämääräisiä papereitaan tuonne laatikkoon. Siis sellaisia joita pitää esim säilyttää varalla muutamia viikkoja.

Meillä on tälläinen systeemi käytössä puolipitoisille vaatteille, molemmille oma kori, ja jos toinen unohtaa hupparin lojumaan sohvan käsinojalle tai villasukat eteisen lattialle tai muuta mikä alkaa ärsyttää omaan silmään niin ne voi vaan sit viskata sinne koriin, ei tarvi alkaa nalkuttaa eikä kysellä että onko tämä puhdas vai pyykkiin menossa, minne tämä kuuluu. Kun joku vaate on kateissa niin se kori on aina ensimmäinen paikka mistä etsiä :D 

Vierailija
815/2330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni unohtelee tavaroita ympäriinsä. Inhosin sitä että tasoilla on paperilappuja, ruuveja ym joista en tiedä minne laittaisin. Ostin läpinäkyvän ison muovilaatikon kannella. Se on meidän makuuhuoneen nurkassa ja laitan miehen ajelevat kamppeet sinne laatikkoon. Kun mies etsii jotain hukassa olevaa asiaa niin käy katsomassa laatikkoon. Pari kertaa laatikko on täyttynyt ja silloin mies on itse ottanut aikaa ja käynyt siellä olevat paperit ym läpi ja siivonnut osan pois.

- minun ei tarvitse nalkuttaa tai kysellä minne voin laittaa tämän ja tuon asian

- tavarat eivät loju enää tasoilla ärsyttämässä

- mies tietää mistä etsiä kamojaan

- olen huomannut että mies nykyään vie itsekin epämääräisiä papereitaan tuonne laatikkoon. Siis sellaisia joita pitää esim säilyttää varalla muutamia viikkoja.

Meillä on tälläinen systeemi käytössä puolipitoisille vaatteille, molemmille oma kori, ja jos toinen unohtaa hupparin lojumaan sohvan käsinojalle tai villasukat eteisen lattialle tai muuta mikä alkaa ärsyttää omaan silmään niin ne voi vaan sit viskata sinne koriin, ei tarvi alkaa nalkuttaa eikä kysellä että onko tämä puhdas vai pyykkiin menossa, minne tämä kuuluu. Kun joku vaate on kateissa niin se kori on aina ensimmäinen paikka mistä etsiä :D 

Toi kuulostaa todella mukavalta. Ihanaa et nalkuttaminen jää pois. Sit molemmat saa elää rauhassa kunnon yhteiset pelisäännöt, jotka sopii molemmille. Kiitos vinkistä! Mulla just se ongelma et me ei olla miehen kanssa ihan samaa mieltä siitä, miten siististi eletään. Sit ei tarvis aina nalkuttaa just niistä vaatteista.

Vierailija
816/2330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Ei tavarapaljous tarkoita samaa kuin sotkuisuus.

Kyse on lähinnä hys.teerisistä naisista  jotka ylisiivoavat, lisäksi konmaritus on jo poistunut muodista.

Tavarapaljous tarkoittaa sotkuisuutta, jos ei ole tilaa säilyttää niitä tavaroita. Tottakai kartanossa asuessa mahtuu pitämään enemmän tavaroita kuin yksiössä asuessa.

Vierailija
817/2330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa!

Mitkä sun Top10 vinkit on?

1. Sotkuinen koti on yhteiskunnan mielestä laiskuutta. Tämä ei missään nimessä pidä paikkaansa. Kodin järjestäminen on taito niin kuin pianon soittaminen. Voit oppia siivoamaan ja pitämään kodin järjestyksessä, jos harjoittelet

2. Muista aina miksi haluat siistimmän kodin ( esim enemmän aikaa ystävien, lapsien kanssa tai vähemmän ahdistuneisuutta)

3. Jos et osaa priorisoida- aloita sillä huoneella tai alueella, joka tekisi sinut eniten onnelliseksi jos se olisi siisti

4. Karsi tavaraa vain 15 min per päivä

5. Muista juoda vettä

6. Älä tähtää sellaiseen kotiin, joka on äärimmäisen siisti ja järjestyksessä, jos se ei sinua oikeasti kiinnosta- tärkein on onnellisuus

7. Älä osta lisää tavaraa kotiin

8. Ole itsesi äiti- muista välillä haastaa itseäsi

9. Kukaan ei sanonut, että se tulee olemaan helppoa- kun käyt esim salilla, tiedät että olet tehnyt hyvän treenin, kun lihaksia sattuu- sama pätee kodin järjestämiseen

10. Älä pelkää lopputulosta- välillä me pidämme kodin epäsiistinä, koska emme halua kohdata elämän oikeita huolia. On helpomi murehtia kotia ja pitää ajatus siinä tasolla

Tässä oli muutama lyhyt vinkki

Mun suosikit #5 ja #10!

Ihanaa!!!

Vierailija
818/2330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitsi mua kiinnostais tietää mitä genreä kuuntelette kun siivoilette:) itse kuuntelen välillä todella nopeatempoista ja sit välillä klassista :)

Joo mä kans kuuntelen vaiks klassista ja sit myös tota sellasta nopeeta tanssittavaa musaa. Tulee niin hyvä fiilis

Vierailija
819/2330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatan:) suosittelen välttelemään tuota yhtä henkilöä, joka käyttää kaiken aikaansa ja energiaansa muiden ärsyttämiseen.

Suosittelen välttämään tyhmyyttä.

Vierailija
820/2330 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, ketju on pilalla! Byäääh, en ala!!! 😭😭😡

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi