Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Jokus voi käydä näinkin. Kukkuroillaan oleva alkkarilaatikon lajittelussa huomasin, että valtaosa niistä oli kulahtaneita, liian isoja tai liian pieniä. Aika vähän jäi hyviä jäljelle, ja ostin sitten uusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöskin jääkaapin järjestyksen voi harjoitella juurikin tarralappujen avulla.
maito, juusto, margariini, leikkeleet, liha, vegetuotteet, kasvikset, hedelmät jne...
Kun nimi on jääkaapin hyllyllä, se ohjaa ruuan laittamaan paikoilleen ja säilyttämään omassa kohdassaan.
Lopulta muistaa jo ulkoa missä minkäkin paikka on.
Näyttää upealta.
Voiko lihoja säilyttää alaosassa jääkaappia kuten näyttäisi olevan videolla?
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/nayttaako-sinun-jaakaapissas…
Onko jääkaapin järjestyksellä väliä mihin eri tasoille laittaa ruuat?
Vierailija kirjoitti:
Jo on per ke leen uusavutonta sakkia täällä. Vaihtakaa, viekää hyväntekeväisyyteen, varatkaa kirpputoripöytä, lajitelkaa, viekää roskiin tai lumppukeräykseen. Sama itku vuodesta toiseen.
Peukku, koska kaikilla on oikeus mileipiteeseen. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et saa itseäsi tänään siivoamaan niin toivon sinun tekevän yhden asian itsesi takia. Laita silmät kiinni, ja kuvittele herääväsi siistiin kotiin. Nouset ylös sängystä, jossa on puhtaat ja raikkaat lakanat. Nouset ylös ja kävelet kohti pesuhuonetta. Siistissä pesuhuoneessa peset hampaita ja laitat hammasharjan omalle paikalleen , siistiin kaappiin. Menet keittiöön ja keität kahvia. Otat puhtaan mukin kaapista ja kaadat kuuman kahvin kuppiin. Laitat kahvipaketin takaisin siistiin kaappiin ja menet istumaan ruokapöydän ääreen, jossa on vain maljakko täynnä kauniin värisiä kukkia. Mitä tänään tekisin? Vapaa päivä, ei mitään siivottavaa. Tämän kaltaisia mielikuvitusharjoituksia tein, koska olin erittäin erittäin pohjalla. Nyt tämä tarina on todellisuuttani. Ap
Tää on ihana mielikuva. Mä olin se joka kirjoitti siitä sähkökärpäslätkästä jota en kehdannut hakea tokmannilta ja istuin autossa ja sain tsemppei täältä hakea sen . No en löytänyt ja hain raidia mutta tosiaan oma asunto mennyt siihen pisteeseen et ahdisti liikaa mennä keittiöön kun en ollut vienyt roskia enkä mitään ja koko asunto aivan pommi. Nyt kun sain ne raidilla kukistettua niin sain motivaation siivota keittiön kun kehtasi sinne mennä, pelkäsin harhaisesti että naapurit näkee mut siellä siivoamassa kärpästen seassa, ei tietenkään näe kun verhot mutta silti. Makasin 4 kk sohvalla ja vain katselin sotkua ja join. Nyt olen saanut siivottua keittiön, olkkarin ja vessan. Eteinen jäljellä. Oon saanut huimat motivaatiota tästä ketjusta, kiitos siitä
Oot kyl tosi nolo kun istuskelit siel kärpästen seassa 4 kk tekemättä mitään 😄
Miksi päätät kirjoittaa tämän tyylistä tekstiä. ???Tää on oikeesti kiusaamista. Jos sulla ei ole mitään mukavaa sanottavaa niin turha sun on täällä olla ilkeä muille. Miks aina ketjut täyttyy tämmösistä pahoista kommenteista. Mee tekemään jotain, mistä nautit tai mene jonnekin muualle kirjoittelemaan draaman ja konfliktin toivossa.
Vierailija kirjoitti:
Jokus voi käydä näinkin. Kukkuroillaan oleva alkkarilaatikon lajittelussa huomasin, että valtaosa niistä oli kulahtaneita, liian isoja tai liian pieniä. Aika vähän jäi hyviä jäljelle, ja ostin sitten uusia.
Joo tää on kyl jännä. Kun alottaa sen karsimisen niin yhtäkkiä asiat näkee vähän eri valossa. Mullakin kulahtaneita vaatteita suurin osa ja jossain vaiheessa ei edes tehny mieli pukea niitä päälle. Mulla ei hirveästi valinnanvaraa ole vaatteiden suhteen mut pärjään tällä määrällä kyllä. Poistin kaikki kulahtaneet vaatteet. Ei niitä voinut edes lahjoittaa. Jotkut niistä toimii pesurättinä nyt.
Vielä viimeinen 15 min ennen saunaa.
Vierailija kirjoitti:
Viikasin juuri paitoja, ne veivät ennen henkaritilaa. Nyt ne mahtuvat pienempään tilaan. Pystyviikkaus ei tuntunut omalta.
Mullekaan ei sopinut pystyviikkaus mutta rullaaminen onnistuu. Eli laatikoihin menevät paidat taitan puoliksi ja rullaan, sitten pystyyn laatikkoon. Tai siis noin tein ennen kuin lapset syntyivät, nyt on hyvä jos vaatteet päätyvät laatikoihin ollenkaan xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vain 15min per päivä tavaran karsimista? Miksi ei enemmän ajallisesti?
Kannattaa aloittaa 15 min. Sanon sen takia 15 min, koska kaikilla on mahdollisuus käyttää 15 min omasta päivästä kodin karsimiseen. Siivota saa vaikka kuinka paljon, mutta yleensä kodin karsimisessa menee todella paljon energiaa ja silloin se ehkä ei ole jokapäiväistä. Meitä ihmisiä on monenlaisia ja sen takia on mahdollista, että joku pystyy karsimaan päivittäin vaikka tunnin. Silloin tietenkin kannatta ajallisesti karsia vieläkin enemmän. Kunhan ei valehtele itselleen, että siitä pitää kiinni.
Juu, tätä lyhyttä aikaa ei yleensä noudateta, vaan alkuinnossa mennään ja levitetään koko makuuhuoneen kaapisto lattialle. Ja sitten todetaan jossain kohtaa, että roinasta eroon hankkiutuminen on liian rankkaa.
Itse koitan aina heittää pois ylimääräistä, kun avaan laatikon tai kaapin, ettei kertyisi mitään liikaa, eikä tarvitsisi laajasti läpikäydä mitään.
Mutta jos tarvii, niin keskityn vain yhteen asiaan, kuten vaikka wc-kaappiin, tai vain yhteen hyllyyn kerrallaan. Kun 1 hylly tai 1 paikka on saatu siistiksi, sotku toisella hyllyllä tai toisessa paikassa houkuttelee jatkamaan.
Multa ei tuollainen lyhyt aika suju. Mutta kun saan inspiraation alkaa tapahtua.
Nyt on kylppärin hylly täynnä ikivanhoja tuotteita. Mistä niitä sinne tuleekin??? Hehe. Yhden hyvän neuvon antoi ystävä: vanhat rasvat joita et naamaasi enää viitsi laittaa voit käyttää jalkoihin. Tätä rasvahävitystä harrastanut nyt muutaman viikon, jalat kiittävät ja putelit tulee käytettyä ennen roskiin nakkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Ei tavarapaljous tarkoita samaa kuin sotkuisuus.
Kyse on lähinnä hys.teerisistä naisista jotka ylisiivoavat, lisäksi konmaritus on jo poistunut muodista.
Mitä tulee kulahtaneisiin alusvaatteisiin, olen sen jälkeen hävittänyt mm. rumat pikkarit kun tyhjensin apuna lapsettoman sukulaisnaisen vaatekaappia. Suvun naiset nauroivat vedet silmissä naisen alusvaatteille eikä siivoamisesta meinannut tulla mitään. Nauroin minäkin, mutta silloin päätin että jos minä yllättäin kuolen, kukaan ei naura mun rumille pikkareille yms ja tein täyden hävitysoperaation. Että näin.
Onko sulla lapsia? Miten täällä lapsiperheen ruuhkavuosissa kaiken töiden ja harrastusten ja kokkaamisten keskellä vielä saisi siivouksenkin toimimaan?
Mun elämässä ei ole vaikuttanut siisteyteen lapset eikä lapsenlapset mutta mies kyllä. Ensimmäinen mies oli siisti ja yhdessä siivoiltiin säännöllisesti. Meillä oli kaunis koti jossa viihdyttiin. Miehestä aika jätti. Lapset jo isoja nyt on lapsenlapsia, ja miesystävä joka on todella kauhea hamsteri. Siisteysasiat on meillä riita nro1. Alan olla tähän asiaan tosi väsynyt ja suhde on huonontunut kun ei sama arvomaailma. Olenko nipo? En tiedä mutta tykkään että tavarat on paikoillaan ja koti on siisti, täällä käy lapsenlapsiakin kylässä. Meillä on koira jostai ei karvaa irtoa mutta siistiä on kuitenkin. Miehen mielstä siivoaminen on turhaa koska paikat sotkeentuvat kuitenkin..... tekis mieli muuttaa pois yhteisestä kodista ja aloittaa elämä taas sinkkuna. Ihan tämän vuoksi. Onko tosiaan niin että mielenterveys kärsii joillain epäjärjestyksestä koska alkaa tuntua liian stressaavalta. Muuten olen mieleltäni tasainen ja työssä menee hyvin.
Ketjun innoittama siivosin juuri jääkaappini ja sulatin pakastimen. Heitin pois kaikki tuotteet, jotka olivat olleet avattuina ties kuinka kauan. Ne tuotteet, jotka pitää käyttää pikaisesti, koska vanhenevat laitoin omalle hyllylleen, jotta muistan käyttää nuo ensin. Samaten en jättänyt siivoustavaroita levilleen niin kuin yleensä jätän, vaan putsaukseen ja kuivaukseen tarvitut rätit laitoin saman tien pesukoneeseen, hiustenkuivaajan vein paikalleen ja niin edelleen. Kalenteriin laitoin muistutuksen koska jääkaappi pitää sulattaa seuraavan kerran. Söin jätskiä palkinnoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöskin jääkaapin järjestyksen voi harjoitella juurikin tarralappujen avulla.
maito, juusto, margariini, leikkeleet, liha, vegetuotteet, kasvikset, hedelmät jne...
Kun nimi on jääkaapin hyllyllä, se ohjaa ruuan laittamaan paikoilleen ja säilyttämään omassa kohdassaan.
Lopulta muistaa jo ulkoa missä minkäkin paikka on.
Näyttää upealta.
Voiko lihoja säilyttää alaosassa jääkaappia kuten näyttäisi olevan videolla?
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/nayttaako-sinun-jaakaapissas…
Tuo nainen sanoi, että pitää sen takia alahyllyllä, että jos lihoista valuu nesteitä niin ei valu muiden tuotteiden päälleja pilaa niitä. Kannattaa kuitenkin varmaan ihan lämpömittarilla tarkistaa, että alue on tarpeeksi kylmä lihoille.
Vierailija kirjoitti:
Miten hiivatissa yöpöydän saa pysymään siistinä?!
Hankin joskus sellaisen kirjan mallisen rasian nostettavalla kannella, johon luulin olevan helppo laittaa lojuvia tavaroita ja muuta irtonaista, mutta ei! Vietävän kauppalaput, muistilaput, kynät, puhelin, silmälasit ym., mitä ikinä ns. "kotitoimistossani" eli sänkyni päällä vain tarvitsen, leviävät alvariinsa pitkin poikin yöpöydällä. Ne eivät vain kulkeudu sinne rasiaan sisälle. Aina on joku tärkeä lappu pöydällä, asia joka ei saa unohtua.
Asun yksiössä. Tilaa ei ole esim. millekään kirjoituspöydälle. Keittiön pöydälläkään ei sovi mitään toimistoa pitää, koska keittiötä tarviin keittiöpuuhiin, eikä laatikkotilaa yms. ole. Sänky toimii siis toimistonani. Sen päällä käytän kannettavaa, maksan laskut, luen, kirjoitan jne. Siksi kaikki tarpeisto kasautuu juuri viereiselle yöpöydälle. Ja sotku on ainainen.
Odotan innokkaasti ratkaisua. Koska asunto on muuten siisti.
Yöpöytäsi kuulostaa sellaiselta "eloisalta"/"liikkeessä olevalta" tilalta tai tasolta, joita löytyy aina kodeista. Kun kerran vietät sen ääressä paljon aikaa, siellä tapahtuu aina. Mietin, että toimisiko tässä tapauksessa säilytyssysteeminä paremmin jokin avonainen kori kuin suljettu rasia. Se ei ehkä ole yhtä esteettinen mitä rasia on, mutta (pohjautuen omiin kokemuksiin) koriin tulee nakattua helpommin tavaraa mitä rasiaan. Rasiaa kuitenkin pitää aina aukoa, kun sinne jotain haluaa pistää tai ottaa.
Toinen mikä tuli mieleen, niin kehittää ittelleen rutiiniksi siivota pöytä joka päivä vaikka illalla. Se vaatii opettelua, mutta jos muu asunto on jo kunnossa, niin ehkä sen tuoma uuden opettelu ei kuormita aivoja niin pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tulee kulahtaneisiin alusvaatteisiin, olen sen jälkeen hävittänyt mm. rumat pikkarit kun tyhjensin apuna lapsettoman sukulaisnaisen vaatekaappia. Suvun naiset nauroivat vedet silmissä naisen alusvaatteille eikä siivoamisesta meinannut tulla mitään. Nauroin minäkin, mutta silloin päätin että jos minä yllättäin kuolen, kukaan ei naura mun rumille pikkareille yms ja tein täyden hävitysoperaation. Että näin.
Siis mitä ihmettä?
Naureskelitte vedet silmissä kuolleen naisen alusvaatteille, ja sitten kotjasit oman vaatekaappisi rumista alkkareosta ettei sinulle naureta jos kuolet ja ne löydetään? Aivan sairasta.
Vaikea selittää mutta sairasta tuo nyt ei lainkaan ollut kun siellä väsyneenä raivattiin ihmisen kaappeja ja alettiin kyselemään kenelle kelpaa mikäkin. No kun tuli alusvaatteiden vuoro oli täyshepuli jo päällä. Kymmenien vuosien takaisia paikattuja alusvaatteita, korsetteja ja sukkanauhoja.... meillä on suvussa aina ollut hauskaa ja tämä täti vasta ilopilleri olikin ja miesten mieleen, sen näki alusvaatteistakin.
Mutta minulle tuli siitä olo että en halua kenenkään näkevän reikäsiä pikkareitani. Se on se pointti tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vain 15min per päivä tavaran karsimista? Miksi ei enemmän ajallisesti?
Kannattaa aloittaa 15 min. Sanon sen takia 15 min, koska kaikilla on mahdollisuus käyttää 15 min omasta päivästä kodin karsimiseen. Siivota saa vaikka kuinka paljon, mutta yleensä kodin karsimisessa menee todella paljon energiaa ja silloin se ehkä ei ole jokapäiväistä. Meitä ihmisiä on monenlaisia ja sen takia on mahdollista, että joku pystyy karsimaan päivittäin vaikka tunnin. Silloin tietenkin kannatta ajallisesti karsia vieläkin enemmän. Kunhan ei valehtele itselleen, että siitä pitää kiinni.
Juu, tätä lyhyttä aikaa ei yleensä noudateta, vaan alkuinnossa mennään ja levitetään koko makuuhuoneen kaapisto lattialle. Ja sitten todetaan jossain kohtaa, että roinasta eroon hankkiutuminen on liian rankkaa.
Itse koitan aina heittää pois ylimääräistä, kun avaan laatikon tai kaapin, ettei kertyisi mitään liikaa, eikä tarvitsisi laajasti läpikäydä mitään.
Mutta jos tarvii, niin keskityn vain yhteen asiaan, kuten vaikka wc-kaappiin, tai vain yhteen hyllyyn kerrallaan. Kun 1 hylly tai 1 paikka on saatu siistiksi, sotku toisella hyllyllä tai toisessa paikassa houkuttelee jatkamaan.
Multa ei tuollainen lyhyt aika suju. Mutta kun saan inspiraation alkaa tapahtua.
Nyt on kylppärin hylly täynnä ikivanhoja tuotteita. Mistä niitä sinne tuleekin??? Hehe. Yhden hyvän neuvon antoi ystävä: vanhat rasvat joita et naamaasi enää viitsi laittaa voit käyttää jalkoihin. Tätä rasvahävitystä harrastanut nyt muutaman viikon, jalat kiittävät ja putelit tulee käytettyä ennen roskiin nakkaamista.
Hyvä, hienoa!
Mulle toi 3min antoi just sopivan, matalan kynnyksen aloittaa ja siitäpä nyt tosi hyvä inspiraatio menossa. Mullakin hurahtaa vähän pidemmäksi puuhasteluaika, mutta joskus tuossa 3-5minuutissa saa oikeasti aikaan jo tosi paljon ja näkyvää. Ahaa elämys lähti top10stä.
ihan rennosti vaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä?
Naureskelitte vedet silmissä kuolleen naisen alusvaatteille, ja sitten kotjasit oman vaatekaappisi rumista alkkareosta ettei sinulle naureta jos kuolet ja ne löydetään? Aivan sairasta.Vaikea selittää mutta sairasta tuo nyt ei lainkaan ollut kun siellä väsyneenä raivattiin ihmisen kaappeja ja alettiin kyselemään kenelle kelpaa mikäkin. No kun tuli alusvaatteiden vuoro oli täyshepuli jo päällä. Kymmenien vuosien takaisia paikattuja alusvaatteita, korsetteja ja sukkanauhoja.... meillä on suvussa aina ollut hauskaa ja tämä täti vasta ilopilleri olikin ja miesten mieleen, sen näki alusvaatteistakin.
Mutta minulle tuli siitä olo että en halua kenenkään näkevän reikäsiä pikkareitani. Se on se pointti tässä.
Elämää huokuva tarina ja varmasti sellainen ikimuistoinen raivaamiskokemus. Anteeksi mutta muakin rupeaa jo naurattamaan toi kohta alusvaatteiden vuoro.
Miesten mieleen oleva ilopilleri täti, voi että. <3
Tää on ihana mielikuva. Mä olin se joka kirjoitti siitä sähkökärpäslätkästä jota en kehdannut hakea tokmannilta ja istuin autossa ja sain tsemppei täältä hakea sen . No en löytänyt ja hain raidia mutta tosiaan oma asunto mennyt siihen pisteeseen et ahdisti liikaa mennä keittiöön kun en ollut vienyt roskia enkä mitään ja koko asunto aivan pommi. Nyt kun sain ne raidilla kukistettua niin sain motivaation siivota keittiön kun kehtasi sinne mennä, pelkäsin harhaisesti että naapurit näkee mut siellä siivoamassa kärpästen seassa, ei tietenkään näe kun verhot mutta silti. Makasin 4 kk sohvalla ja vain katselin sotkua ja join. Nyt olen saanut siivottua keittiön, olkkarin ja vessan. Eteinen jäljellä. Oon saanut huimat motivaatiota tästä ketjusta, kiitos siitä