Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
561/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesutornin päällinen meinaa usein unohtua pyyhkiä. Nyt otan sen viikottain tehtäväksi, hommana vie aikaa muutaman minuutin.

Toimintapojen muutosta tapahtumassa ja kehittymässä, jes.

Vierailija
562/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan on ollut ylpeyden aihe säästää sukupolville säilöttyä, haalittua ja kerättyä tavaraa. Jotkut perikunnat edelleen riitelevät perintötavaroista.

Kunpa tulisi viisautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa Veltto Virtasen haastattelu Iltasanomista. Aivan järkyttävää katseltavaa. Melkein tuli oksennus kun katsoin videon ja näin sen kaaoksen. Mutta kukin tavallaan. Jos joku on onnellinen romun keskellä ja pitää niitä aarteinaan siitä vaan. Minä en. En kestäisi katsella tuollaista kaaosta sekuntiakaan.

Samaa katoin minäkin. Kuuluuko ihmisellä olla noin montaa aarretta. Vain onko se vain elämäntyylin romantisoimista. Oletteko koskaan kuulleet swedish death cleaning. Miettikää nyt kuka noita romuja siivoo kun ko. Henkilö ei enää olemassa. On aika itsekästä haalia noin paljon tavaraa itselleen. Ja ajatella et jälkeläiset sit hoitaa näitä sotkuja mun puolesta kun aikani on päättynyt. Tää ei nyt liittynyt siis ap aloittamaan ihanan inspiroivaan aiheeseen.

Pidetään tämä kuitenkin hyvän mielen ketjuna. Ei ole tarpeen haukkua toisten koteja, olivat ne sitten millaisia.

Perikunta voi myydä koko kodin tavaroineen vaikka asiaan erikoistuneille yrittäjille. He raivaavat ja myyvät, mikä arvokasta.

Useimmat perikunnat eivät itse asiassa koskaan peri mitään muuta kuin niitä toisen ns. aarteita, joita moni roinaksikin kutsuu. Tästä oli juuri juttu iltapäivälehdissä, että useimmat suomalaiset ovat esim. perintöverosta vapaat sen takia, ettei ole mitään, mitä perittäisiin.

Eikä niitä raivausyrityksiä ole kuin isoilla paikkakunnilla. Edes antikvariaatteja ei enää ole kaikkialla. Kirppareillekaan ei juuri enää saa vain viedä, vaan pitää hankkia loosi ja myydä itse roinansa.

Kyllä ruotsalainen kuolinsiivous olisi ihan aiheellista jokaisen suorittaa. Eli raivata rojunsa itse, kun vielä pystyy. Iltapäivälehdessä kehotettiin myymään jopa asunto ennen 70 ikävuotta eli muuttamaan koti rahaksi.

Itsekin olen hamsterivanhemmilleni sanonut, etten halua heidän keräämiään kippoja, kuppeja, verhoja, lakanoita ja tilpehööriä, viekää ylimääräiset pois talostanne. Mutta mitään ei ole tapahtunut. Oman ylimääräisen roinan, jota asianosaiset itsekään eivät ole käyttäneet, jättäminen perikunnalle kulkee suomalaisissa verenperintönä.

Yksi iso syy siihen, miksi vanhempi sukupolvi hamstraa, on se, että moni on kokenut sota-ajan ja pula-ajan. Perheessä saattoi olla vain yksi kenkäpari, kuten minun äitini lapsuudessa. Niillä kaikki sisarukset sitten vuorotellen ulkoilivat. Nyt kun on saanut vuosikymmeniä kaikkea rajatta ostaa, ei siitä hankitusta uskalleta luopua vanhojen muistojen takia. "Koskaan ei tiedä, mitä voi tarvita" on pula-ajan sukupolven motto.

Ja kyllähän noita pula-ajan ihmisiä tällaisessa maailmanajassa kuunnellakin kannattaa, eikä ihan kaikesta ylimääräisestä luopua. Joku voi uskaltaa minimalistiseen tyyliin elää. Mutta joillakin voi olla vaikka paljon lapsia, lapsenlapsia tai muuta vastaavaa, jolloin oikeasti hyötyy vanhoista tavaroista. Ja oikeasti voi vielä tullakin pulaa jostain tavaroista joskus. Jotain hyvää, kestävää, laadukasta ylimääräistä ehkä kannattaakin vähän säilyttää varalla.

Vierailija
564/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ehtii tehdä vielä useita 15 minuuttisia.

Vierailija
565/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo on per ke leen uusavutonta sakkia täällä. Vaihtakaa, viekää hyväntekeväisyyteen, varatkaa kirpputoripöytä, lajitelkaa, viekää roskiin tai lumppukeräykseen. Sama itku vuodesta toiseen.

Tää on just sen takia miksi perustin tämän koko ketjun. Koska itse minulla oli sama itku vuodesta toiseen, enkä osannut viedä sitä hommaa mihinkään suuntaan.Halusin auttaa saman ongelman kanssa kamppailevia. Aluksi olin valmis vastaamaan kysymyksiin ja kuvittelin että ehkä 2-3 henkilöä kysyy jotain. En uskonut tämän ketjun edes jäävän eloon, mutta toisin kävi onneksi:) Nyt tämän ketjun luonne on niin ihanasti muuttunut. Jokainen, joka sattuu tätä ketjua lukemaan vastailee myös mahdollisiin kysymyksiin :) kiitos teille siitä

Vierailija
566/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuullisuus: sopivuus tavaran määrässä.

Sujuvuus: sujuvuus ottaa käyttämänsä tavarat esille säilytyspaikastaan ja viedä sujuvasti takaisin paikoilleen.

Toiminnallisuus.

Vierailija
567/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jokaisella on kykyjä. Osa voi olla nk. jo käytössä olevia ja osa piilossa olevia, uskomattoman upeita kykyjä.

Kykyjä omaksua, opetella järjestäminen, karsiminen, raivaaminen ja siivoaminen.

Tulee vaan harjoitella, harjoittaa. Uskoa itseen!

Uusien toimintatapojen omaksumiskykyjä myöskin!

Vierailija
568/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo on per ke leen uusavutonta sakkia täällä. Vaihtakaa, viekää hyväntekeväisyyteen, varatkaa kirpputoripöytä, lajitelkaa, viekää roskiin tai lumppukeräykseen. Sama itku vuodesta toiseen.

Tää on just sen takia miksi perustin tämän koko ketjun. Koska itse minulla oli sama itku vuodesta toiseen, enkä osannut viedä sitä hommaa mihinkään suuntaan.Halusin auttaa saman ongelman kanssa kamppailevia. Aluksi olin valmis vastaamaan kysymyksiin ja kuvittelin että ehkä 2-3 henkilöä kysyy jotain. En uskonut tämän ketjun edes jäävän eloon, mutta toisin kävi onneksi:) Nyt tämän ketjun luonne on niin ihanasti muuttunut. Jokainen, joka sattuu tätä ketjua lukemaan vastailee myös mahdollisiin kysymyksiin :) kiitos teille siitä <3 ja te pystytte siihen! Saatte teidän kodin pysyvästi kuntoon- juuri sen näköiseksi kuin haluatte:) Ap

Kiitos ap vielä uudelleen tuhannesti, kun aloitit tämän ketjun.

Kun vastailee toisille (täältä lukijana), niin saa itsekin vastauksia samalla omiin haasteisiin. :)

Vierailija
569/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en uskalla kommentoida, jos jollakin on ADHD, että mikä siihen auttaa jne. Itse muistan yhden super hyvän tyypin Youtubesta. Hän on siellä nimellä Clutterbug. Hänellä on itse ADHD ja vähän niin kuin minä, kärsinyt sotkuisesta kodista mutta nyt hänellä on todella todella paljon hyviä neuvoja, miten konkreettisesti kodin saa järjestykseen. Kannattaa vilkasta:) Ap

Clutterbug on ihan tuttu. Vastaavia roinattajia on monen monituista muitakin Tubessa. Englanninkielellä parhaiten löytää kaikkea minimalismista ym. roinaa sivuavista aiheista.

Ap, vastaisitko yöpöydän epäsiisteys-ongelmaan, josta kysyttiin, kun kerran tarjouduit antamaan neuvoa...?!

En ole AP, mutta osta yöpöydän tilalle korkea lipasto johon saat laatikoihin nuo kamat piiloon ja laatikoihin hankit vielä semmoiset laatikoiden jakaja järjestäjät. Ihan vaikka ruokailuvälineille tarkoitettu  laatikko auttaa pitämään laatikot siistimpänä. Sitten yhteen laatikkoon laitat kirjoitustavarat, toiseen silmälasit, laturit ja muut tärkeät tavarat jne. Tässä on hyvä video asiasta.

Vierailija
570/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko FB:ssä mitään siivousryhmää "aloittelijoille"? Tai voisiko AP perustaa sellaisen?

Vierailija
571/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöinen tarrakirjoitin on auttanut paljon järjestyksen pidossa. Laitan lapun aina laatikoihin mitä missäkin on.  

https://www.amazon.com/DYMO-Letratag-LT-100H-Hand-S0883990/dp/B0030E5WY…

Ohan perinteisetkin tyhjät tarralaput ja kynällä kirjoittaminen tietysti ajaa ihan saman asian, tuolla tulee vaan vähän siistimpää jälkeä. Auttaa oikeasti todella paljon siisteyden ylläpidossa.

Vierailija
572/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konmaria nassuun vain.

Konmaritus on aivan kamala konsepti. Kuka muka haluaa asua kalseassa, tyhjäksi kynityssä kaikuvassa asunnossa.? Ei ikinä. Säälin näiden perheiden lapsia. Olisi kamalaa jos joutuisi lapsena elämään niin kuin ne raukat, kalseassa tyhjässä kodissa.. Vanhempien vouhotusten ei pitäisi saada vaikuttaa lapsiin. Tavaroita voi karsia ja siisteyttä ylläpitää järkevämminkin. Itsellä oli nuoruudessa vaikeuksia pitää koti siistinä, mutta ajan kanssa olen oppinut. Jokaisella tavaralla on hyvä olla oma paikkansa, tiskit kannattaa tiskata heti, eikä jättää lillumaan tiskialtaaseen. Ajan myötä siitä tulee luonteva tapa. Vaatteet ja tavarat joita ei käytä voi kierrätykseen. Jos et ole vuoteen käyttänyt vaatetta/tavaraa, se on todennäköisesti turha. Kun joka päivä siistii jälkensä ja laittaa tavarat paikalleen, se ei ole iso homma.

Näin kirjoittaa ihminen, joka ei tiedä konmarista yhtään mitään

Nimenomaan näin, eihän se konmarituksen tarkoitus ole, että eletään tyhjässä kodissa, vaan kodissa joissa on vain tavaroita, joita rakastamme tai tavaroita joita oikeasti käytetään.

"Jos ei vuoteen ole käyttänyt jotain, se on turha".

Kenen päästä tällainen aivopieraisu mahtaa olla alunperin lähtöisin?

Eihän tämmöinen väite ole edes totta! Vaikka sitä aina uudestaan viljellään.

Minulla on vuosia vanhoja vaatteita, joita en ehkä käytä kertaakaan jonain vuonna, mutta seuraavana tai sitä seuraavana ne saattavat taas kelvata.

Kaikkia hyötytavaroitanikaan en usein käytä. Kuten tulostintani tai nitojaa tai rei'itintä. Mutta miksi hitossa ne pitäisi hävittää, jos tarvin sitä vain joskus jouluna tai seuraavaksi vasta 2 vuoden päästä?!

Eikö kaikki ne, joita jonain päivänä tietää taas tarvitsevansa, kuulu säilyttää, meni siihen sitten vuosi tai kymmenen vuotta aikaa, ennen kuin niitä tarvitsee?

Lainaamassasi viestissä ei sanottu, että se on turha, vaan että se on todennäköisesti turha. Ei näitä vinkkejä olekaan tarkoitettu orjalliseksi laiksi, vaan tietysti vähän omaakin päätä käytetään tilanteen mukaan. Mutta silti hyvä, että on jonkinlaisia ohjenuoria miettimisen pohjaksi. Minusta tuo on ihan hyvä mitta joidenkin tavaroiden kohdalla. Esim. perusvaatteiden ja arkiastioiden. (Ja joo, kyllä niidenkin kohdalla voi tulla poikkeuksia.) Eri

Vierailija
573/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskin jääkaapin järjestyksen voi harjoitella juurikin tarralappujen avulla.

maito, juusto, margariini, leikkeleet, liha, vegetuotteet, kasvikset, hedelmät jne...

Kun nimi on jääkaapin hyllyllä, se ohjaa ruuan laittamaan paikoilleen ja säilyttämään omassa kohdassaan.

Lopulta muistaa jo ulkoa missä minkäkin paikka on.

Vierailija
574/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en uskalla kommentoida, jos jollakin on ADHD, että mikä siihen auttaa jne. Itse muistan yhden super hyvän tyypin Youtubesta. Hän on siellä nimellä Clutterbug. Hänellä on itse ADHD ja vähän niin kuin minä, kärsinyt sotkuisesta kodista mutta nyt hänellä on todella todella paljon hyviä neuvoja, miten konkreettisesti kodin saa järjestykseen. Kannattaa vilkasta:) Ap

Clutterbug on ihan tuttu. Vastaavia roinattajia on monen monituista muitakin Tubessa. Englanninkielellä parhaiten löytää kaikkea minimalismista ym. roinaa sivuavista aiheista.

Ap, vastaisitko yöpöydän epäsiisteys-ongelmaan, josta kysyttiin, kun kerran tarjouduit antamaan neuvoa...?!

En ole AP, mutta osta yöpöydän tilalle korkea lipasto johon saat laatikoihin nuo kamat piiloon ja laatikoihin hankit vielä semmoiset laatikoiden jakaja järjestäjät. Ihan vaikka ruokailuvälineille tarkoitettu  laatikko auttaa pitämään laatikot siistimpänä. Sitten yhteen laatikkoon laitat kirjoitustavarat, toiseen silmälasit, laturit ja muut tärkeät tavarat jne. Tässä on hyvä video asiasta.

Kiitos!

Vierailija
575/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika, ylimääräinen tavara voi sekoittaa luontaisestikin jo järjestelmällisenkin ihmisen.

Vierailija
576/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa Veltto Virtasen haastattelu Iltasanomista. Aivan järkyttävää katseltavaa. Melkein tuli oksennus kun katsoin videon ja näin sen kaaoksen. Mutta kukin tavallaan. Jos joku on onnellinen romun keskellä ja pitää niitä aarteinaan siitä vaan. Minä en. En kestäisi katsella tuollaista kaaosta sekuntiakaan.

Samaa katoin minäkin. Kuuluuko ihmisellä olla noin montaa aarretta. Vain onko se vain elämäntyylin romantisoimista. Oletteko koskaan kuulleet swedish death cleaning. Miettikää nyt kuka noita romuja siivoo kun ko. Henkilö ei enää olemassa. On aika itsekästä haalia noin paljon tavaraa itselleen. Ja ajatella et jälkeläiset sit hoitaa näitä sotkuja mun puolesta kun aikani on päättynyt. Tää ei nyt liittynyt siis ap aloittamaan ihanan inspiroivaan aiheeseen.

Pidetään tämä kuitenkin hyvän mielen ketjuna. Ei ole tarpeen haukkua toisten koteja, olivat ne sitten millaisia.

Perikunta voi myydä koko kodin tavaroineen vaikka asiaan erikoistuneille yrittäjille. He raivaavat ja myyvät, mikä arvokasta.

Yleensä nämä firmat veloittavat, jotta tulevat raivaamaan.

Mun vanhemmilla ja appivanhemmilla on tänä päivänä irtaimistoa, ilman huonekaluja, niin vähän, että mahtuu pakettiautoon.

Veli asuu isossa omakotitalossa ja on kerännyt lihalaatikoita aikoinaan.

Niillä on tehty monta muuttoa. Niillä mekin tullaan tyhjentämään vanhempien huusholli aikoinaan. Max 2 päivää menee

Vierailija
577/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen poistanut ja karsinut, poistanut ja karsinut, niin ny sitä alkaa tajuamaan miten tukossa kaappitiloja on ollutkaan.

Otin kaapista päivän asun, ja ai että miten vaivattomasti sen sai käteensä!

Vierailija
578/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne ei taida saada laittaa noita linkkejä, joista voisi olla apua isojen tavaramäärien kanssa, ilmaiseksikin tai suht edullisesti. Mutta googlettamalla löytyy.

Vierailija
579/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöskin jääkaapin järjestyksen voi harjoitella juurikin tarralappujen avulla.

maito, juusto, margariini, leikkeleet, liha, vegetuotteet, kasvikset, hedelmät jne...

Kun nimi on jääkaapin hyllyllä, se ohjaa ruuan laittamaan paikoilleen ja säilyttämään omassa kohdassaan.

Lopulta muistaa jo ulkoa missä minkäkin paikka on.

Vierailija
580/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin leipomukset uuniin ja tavallisesti olisin siivonnut korkeintaan leipomisesta tulleet sotkut ja mennyt sitten röhnöttämään. Nyt päätin käyttää odotteluajan lieden ja uuninlasin jynssäämiseen. Se on hyvä kun saa puolihuomaamatta tehtyä pientä ylläpitosiivousta. Jos sitä vielä jääkaapin oven ja lavuaarin jaksaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi