Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
481/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaste 2

3min

- oma vaatekaapin hylly/tankotila/tms

- varastoa: jokin laatikko/kohde

Vierailija
482/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan ihmisiä jotka ovat sotkuisia ja heidän sotkuisia kotejaan, saan jopa raivarin. Mikään ei ole niin helppoa kuin huolehtia siisteydestä.

Tämä johtuu siitä, että olet luonnollisesti siisti ja järjestelmällinen ihminen. Sen takia et ymmärrä heitä, jotka eivät saa kotia järjestykseen. Esim Adhd:sta kärsivillä on erittäin haastavaa saada kotia systemaattisesti hoidettua. Mutta siinä ei ole mitään väärää! Heidän täytyy vain oppia oma tapa pitää asiat järjestyksessä. Ap

Näin ADHD:sta kärsivänä mua henkilökohtaisesti vähän ärsyttää kun joku sanoo, että pitää vaan oppia oma tapa. Esimerkiksi joku kahvikuppi olkkarissa: kyllä mä tiedän että se pitäisi ottaa mukaan kun sohvalta ylös nousen, mutta en enää sohvalta noustessani muista koko kuppia. Ja vaikka näkisin sen siinä pöydällä, mun aivot ei rekisteröi sitä asiaksi johon pitää reagoida. 40 vuotta olen tätä opetellut, mutta kun aivot ei rekisteröi, niin ne ei rekisteröi. Osaan kyllä sen kupin ottaa ja viedä pois, jos jokin saa minut herätettyä siihen että kuppi siinä on.

Siivoaminen on muutenkin ihan hirveän väsyttävää, tuon ADHD:n takia. Harhaudun aina tekemään jotakin muuta ennen kuin edellinen asia on tehty loppuun, ja päivän päätteeksi on miljoona asiaa kesken ja mitään ei ole tehty loppuun. Olen opetellut jakamaan siivottavat asiat pieniksi palasiksi; tämä hylly, sitten tuo pöytä jne. kunnes yksi huone on kokonaan siivottu. Mutta se on hirveän väsyttävää, kun joudun koko ajan keskittymään siihen että saan tämän yhden hyllyn pölyt pyyhittyä harhautumatta tekemään jotain muuta. Yksi huone, ja olen viikon aivan rättiväsynyt. Sitten viikon kuluttua sen saman huoneen saakin siivota jo uudestaan, enkä koskaan pääse niihin muihin huoneisiin siivoamaan..

Mun täytyy reagoida kaikkeen heti, koska 5 sekunnin päästä olen muuten jo unohtanut että jotakin piti tehdä. Esim. pyykkikone kun ilmoittaa olevansa valmis, mun pitää jättää kaikki mitä olen silloin tekemässä, tai muuten ne pyykit on siellä koneessa vielä 3 päivän päästä. Onneksi ei ole lapsia, olisin nekin jonnekin unohtanut ja muistanut vasta aikojen päästä..

Mä taas ymmärrän itsekkin ADHD:sta kärsivänä tämän todella hyvin! Olen joutunut kehittelemään toimivia tapoja itselleni vaikka todella raskasta onkin. En usko, että tässä nyt tarkoitetaan tapaa, jossa kaikki olis täydellistä vaan tapa että saisi asiat jotenkin hoidettua. Sulla on vaan tosi huono asenne. Jos olet 40 vuotta tuota tapaa harjoitellut niin eikö se kerro jo siitä et tapa ei ole oikea. Sun täytyy vaan jatkaa sitä kehittämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mä paljoa voisi maksaa. Siinä voisi olla fb-ryhmä ja jotain opetusta sitten jossain helpossa ytimekkäässä muodossa. Toki voidaanhan me perustaa jo noilla alun top 10 opeilla ryhmä jo ihan ilmaiseksi FB:iin, jos jotkut haluaisi sellaista tukiryhmää. Nää ketjut tulee helposti niin pitkiksi täällä.

Vierailija kirjoitti:

Nettikurssi kirjoitti:

Miksei ole tällaisiin oppeihin pohjautuvaa siivouksen verkkokurssia? Kaikenlaisia verkkokursseja on, mutta sellainen "siivotaan yhdessä puolen vuoden valmennus" uupuu. Haluaisin niin sellaisen (kohtuuhinnalla).

Minkä hintaisen sä olisit valmis maksamaan ja olisiko jotain ryhmätapaamisia tai foorumille kirjoittelua? Yhteisluentoja? Ihan vain mielenkiinnosta kysyn.

Vierailija
484/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Italiassa siivotaan oikeastaan joka päivä. Lattiat pyyhitään pikaisesti kostealla(lastan ympärillä mikrokuituliina) ja lavuaarit ja wc- pöntöt pyyhkäistään myös mikrokuituliinalla ja useimmiten desinf.aineella.. Menee kaikkeen aikaa noin 10- 20 minuuttia jos koti 80-100 neliöinen.

Sukulaiset ihmettelevät aina Suomessa käydessään kun täällä "ei koskaan siivota".

No Italiassa ei käytetä mattoja lattioilla ja siellä kuljetaan kengät jalassa kotioloissakin, ihan hyvä on että pyyhitään päivittäin ja tapa on nopea.

En ole nähnyt epäsiistiä kotia ikinä tässä maassa.

Vierailija
485/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas yksi aloittaja yrittää päteä oikein hulppeasti. 

Minä osaan neuvoa, minä suuruus olen niin mahtava! Voi v****

Mikä sua vaivaa? Tässähän ihan normi vinkkejä on annettu ja itse käyn näitä lukemassa nyt päivittäin. Sain ainakin innon siivoomiseen ja karsimiseen. Sehän on vaan hyvä jos joku on keksinyt itselleen uuden tavan toimia ja sit niitä vielä ilmaseks jakaa muille. Kyllä minäkin osaan neuvoa muita ihmisiä vaikka talouteen liittyvissä asioissa. En koe itseäni mitenkään mahtavaksi kun niitä vinkkejä jaan.

Vierailija
486/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuottaaaakooo iloaaaa? Eiiiii.

Tällä lähti mm. mies (ankeuttaja) moottoripyörineen.

Mä kyllä kiroan konmarituksen alimpaan helvettiin. Meillä konmaritettiin kylppärin kaappeja, sillä seurauksella, että kaapit ovat edelleen täynnä, mutta minun parranajovälineistä jätettiin yksi paketti teriä ja niihin sopimaton varsi. (jos ne terät eivät tuottaneet muille iloa, olisin voinut heittää ne pois sen jälkeen kun niitä on käytetty, myös sen ylimääräisen varren)

Sitten konmaritettiin täysin käyttökelpoisia ruokailuvälineitä, kun oli kahta erilaista settiä. Vanhempi (täydellinen setti) hoidettiin pois ja jäljelle jätettiin uudempi, josta puuttuu kuitenkin pari veistä. Tätä muistan aina, kun pesen veitsiä käsin, jos tiskikone ei ole sattunut pyörimään.

Vaatteista konmaritettiin minun ihan hyväkuntoinen pikeepaita, koska se oli vähän "epämuodikas" eikä "maksanut paljoa". Pidin kuitenkin väreistä, kun ne muistutti yhdestä jalkapallojoukkueesta. Paras oli, kun puoliso sanoi, joukkueen vaatteista puhuttaessa, että voihan sitä hankkia sellaisia vaatteita, joissa on niitä värejä. En viitisinyt muistuttaa tuosta pikeepaidasta, kun siitä oli pari vuotta aikaa.

Sanomattakin lienee selvää, että vaatteiden säännöllisestä karsimisesta huolimatta, ne eivät mahdu kaappiin, koskaan.

Konmaritus sopii ihmiselle vähän samoin, kuin antaisi vinkkejä alkoholistille, miten hoitaa krapulaa ja päästä tyhjistä pulloista eroon.

Kiitos tästä viestistä! Koskaan, ei koskaan saa hävittää toisten tavaroita kysymättä toisen mielipidettä. Toisen tavara tuntuu aina olevan turhaa, ja oma tärkeää.

Vierailija
487/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoja pliis. Minun rahoillani ostettuja kannuja, kuppeja ja lautasia: ja puoliso ei anna laittaa eteenpäin. Minusta ne joutaisivat, ovat vain varaston tukkeena. Ne ei ole olleet käytössä viimeiseen 10 vuoteen. Kannut yms. olen ostanut lähemmäs 20 vuotta sitten kotiimme.

Vierailija
488/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä kiroan konmarituksen alimpaan helvettiin. Meillä konmaritettiin kylppärin kaappeja, sillä seurauksella, että kaapit ovat edelleen täynnä, mutta minun parranajovälineistä jätettiin yksi paketti teriä ja niihin sopimaton varsi. (jos ne terät eivät tuottaneet muille iloa, olisin voinut heittää ne pois sen jälkeen kun niitä on käytetty, myös sen ylimääräisen varren)

Sitten konmaritettiin täysin käyttökelpoisia ruokailuvälineitä, kun oli kahta erilaista settiä. Vanhempi (täydellinen setti) hoidettiin pois ja jäljelle jätettiin uudempi, josta puuttuu kuitenkin pari veistä. Tätä muistan aina, kun pesen veitsiä käsin, jos tiskikone ei ole sattunut pyörimään.

Vaatteista konmaritettiin minun ihan hyväkuntoinen pikeepaita, koska se oli vähän "epämuodikas" eikä "maksanut paljoa". Pidin kuitenkin väreistä, kun ne muistutti yhdestä jalkapallojoukkueesta. Paras oli, kun puoliso sanoi, joukkueen vaatteista puhuttaessa, että voihan sitä hankkia sellaisia vaatteita, joissa on niitä värejä. En viitisinyt muistuttaa tuosta pikeepaidasta, kun siitä oli pari vuotta aikaa.

Sanomattakin lienee selvää, että vaatteiden säännöllisestä karsimisesta huolimatta, ne eivät mahdu kaappiin, koskaan.

Konmaritus sopii ihmiselle vähän samoin, kuin antaisi vinkkejä alkoholistille, miten hoitaa krapulaa ja päästä tyhjistä pulloista eroon.

Kiitos tästä viestistä! Koskaan, ei koskaan saa hävittää toisten tavaroita kysymättä toisen mielipidettä. Toisen tavara tuntuu aina olevan turhaa, ja oma tärkeää.

Miten siinä tilanteessa, kun on nk yhteisiä kodin tavaroita? Toinen on esim. minimalisti ja toinen jemmahamsteri.

Vierailija
489/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyvätkö minimalisti ja hamsteri asumaan oikeesti saman katon alla, sovussa ja yhteisillä pelisäännöillä? Jos minimalisti on siisti ja toinen törkyinen. Mielipiteitä? Molemmat kuormittuvat toistensa tavoista, eikö?

Vierailija
490/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sono un italiana... quasi kirjoitti:

Meillä Italiassa siivotaan oikeastaan joka päivä. Lattiat pyyhitään pikaisesti kostealla(lastan ympärillä mikrokuituliina) ja lavuaarit ja wc- pöntöt pyyhkäistään myös mikrokuituliinalla ja useimmiten desinf.aineella.. Menee kaikkeen aikaa noin 10- 20 minuuttia jos koti 80-100 neliöinen.

Sukulaiset ihmettelevät aina Suomessa käydessään kun täällä "ei koskaan siivota".

No Italiassa ei käytetä mattoja lattioilla ja siellä kuljetaan kengät jalassa kotioloissakin, ihan hyvä on että pyyhitään päivittäin ja tapa on nopea.

Mahtava vinkki! Super-paljon kiitos!!!!!!!!! :)

Vierailija
491/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtava vinkki! Super-paljon kiitos!!!!!!!!! :)

Jälkimaininta, en anna kyllä edelleenkään kulkea kengät jalassa sisällä, vaikka Italiassa niin tehdäänkin. ;)

Vierailija
492/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imuroidaanko siellä ollenkaan? Entä pölyjen pyyhintä? Petivaatteiden vaihto? Ikkunoiden puhdistus?

Vierailija
493/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä minimalisti ja hamsteri saman katon alla. Suurin osa säilytystiloista on varattu hamsterille, jotta kodin yleisilme pysyy minimalistisena. Minimalistihan ei paljon tilaa omille tavaroilleen tarvitse. Näin on selvitty enimmäkseen sovussa.

Vierailija
494/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua käyttää desinfiointiaineita päivittäin, niin peruspuhdistusaine on varmaanki ok?

Desinf. ainetta ei suositella normikoteihin kuin harvoin.

Vierailija
495/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako yhtään oma ulkoistettu maksullinen varasto hamsterille tavaroineen, jonka maksaa ja huolehtii itse?

Viihtyykö hamsteri yleisilmeeltään minimalistisessa kodissa?

Vierailija
496/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyvätkö minimalisti ja hamsteri asumaan oikeesti saman katon alla, sovussa ja yhteisillä pelisäännöillä? Jos minimalisti on siisti ja toinen törkyinen. Mielipiteitä? Molemmat kuormittuvat toistensa tavoista, eikö?

Vaikeaa on. 🥺

Vierailija
497/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä kirjoitus. Puolisoltasi voisi kysyä että mitä hän tykkäisi jos joku "konmarittaisi" hänen omaisuuttaan lupaa kysymättä. Ja jos hän ei tajua tuota niin kehottaisin konmarittamaan koko puolison.

Ainoa järkevä ja ekologisesti kestävä konmaritus on se että jättää turhan tavaran hankkimatta vaikka kuinka tekisi mieli. Kaikki muu on kuin krapularyyppy alkoholistilla.

Vierailija
498/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikin sillain noi lattiat, että useammalla mikrokuituliinalla (lattialastalla) pyyhkii päivittäin.

Ettei se lika siis vaan levity paikasta toiseen samaa liinaa käyttäen.

Vierailija
499/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä kyllä painotettiin Konmari-kirjassakin!

Vierailija
500/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vain 15min per päivä tavaran karsimista? Miksi ei enemmän ajallisesti?

Ei tarvitse karsia montakaan viikkoa 15 min päivässä tavaroita, kun jäljellä on vain seinät.  Tavaroita  yleensä on siksi että niitä tarvitaan. heität pois vasaran, ja kohta olisi naulattava jokin lauta kiinni. Paiskaat kattilan roskiin, ja missäs sitten keität. Hävität kumisaappaat, entäs kun tulee sade jne

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi