Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Miksei ole tällaisiin oppeihin pohjautuvaa siivouksen verkkokurssia? Kaikenlaisia verkkokursseja on, mutta sellainen "siivotaan yhdessä puolen vuoden valmennus" uupuu. Haluaisin niin sellaisen (kohtuuhinnalla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppu!
Valmista ruokaa varattu molemmille päiville, ruuan tekemiseen ei kulu nyt sitte aikaa.
Tänään teen useita tunteja, 3-45min pätkissä.
Jos / kun alkaa puuduttamaan, niin jotain muuta välillä ja sitte spurtti taas.
Tsemppiä, hyvää viikonloppua kaikille raivaajille ja siivoojatovereille!
Hyvä hyvä! Minulla on vielä tälle päivälle ruokaa. Voisin tehdä tänään valmiiksi huomisen ruuan. Pitäisi vaan keksiä mitä sitä valmistaisi.
Iso kattilallinen jotain keittoa, jauhelihakeitto tms?
Jokin uuniruoka: kinkkukiusaus tms?
Keitto voisi olla hyvä! Viimeisin kokkaus oli uuniruokaa. :)
Nettikurssi kirjoitti:
Miksei ole tällaisiin oppeihin pohjautuvaa siivouksen verkkokurssia? Kaikenlaisia verkkokursseja on, mutta sellainen "siivotaan yhdessä puolen vuoden valmennus" uupuu. Haluaisin niin sellaisen (kohtuuhinnalla).
Ei yhtään huonompi idea. Jos se olisi interaktiivinen kurssi, tulisi päälle vähän ryhmäpainetta, eli ei pääsisi luistamaan sovituista siivoustehtävistä. 😄
Tämä on just se ongelma mistä ap puhuu. Siivous ja kodin ylläpitäminen on taitolaji. Ei se onnistu kaikilta tasavertaisen hyvin. Tää oikeesti pisti miettimään et miks aina ihmetellään niin kovasti, jos joku haluaa ihan omasta halustaan oppia ja kehittää näitä taitoja. Ne on kuitenkin viihtyvyyden kannalta todella tärkeitä taitoja. Meidän lapsuudenkodissa ei ollut minkäänlaista organisointikykyä. Ei kukaan koskaan opettanut minulle niitä tavaran karsimiseen liittyviä vinkkejä eikä varsinkaan mitään hyviä siivousvinkkejä. Aika raskasta on ollut miettiä niitä itsekseen näin aikuisiällä. Näistä ei edes kehtaa puhua omilla kasvoillaan muille. Olisiko vihdoin aika normalisoida myös tämäkin puute meissä ihmisissä? Ajattelin itse ruveta tuumasta toimeen ja pitää siivouspäivän. Jaksotan ne 15 min kerrallaan niin hiljaa hyvä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Nettikurssi kirjoitti:
Ei yhtään huonompi idea. Jos se olisi interaktiivinen kurssi, tulisi päälle vähän ryhmäpainetta, eli ei pääsisi luistamaan sovituista siivoustehtävistä. 😄
Ryhmäpaine olis hyvä! Itse olen hyvä huijaamaan näissä, valitettavasti :(
Vierailija kirjoitti:
Nettikurssi kirjoitti:
Mua taas innostaa se että pitää mielessä vain Top10 kohdan 3 ja täällä voi palata ketjun vinkkeihin ja tänne voi kirjoitella samanhenkisten kanssa. Kun mitään ei ole luvattu eikä sovittu kenellekään, pystyy omassa rauhallisessa tahdissa ilman stressiä ja ilman kiirettä tekemään, ja silti tulee tehtyä, syntyy oikeasti näkyvää jälkeä, enemmän kuin viiteen vuoteen. Kukaan muu ei vaadi, valvo eikä vahdi kuin minä itse, täällä mukavasti samanhenkistä tsemppaavaa väkeä mukana jutussa. :)
Tekemistä riittää edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettikurssi kirjoitti:
Eli siis jotkut tarvitsevat tuon ryhmäpaineen, ok.
Nettikurssi kirjoitti:
Minkä hintaisen sä olisit valmis maksamaan ja olisiko jotain ryhmätapaamisia tai foorumille kirjoittelua? Yhteisluentoja? Ihan vain mielenkiinnosta kysyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettikurssi kirjoitti:
Jep, itselleen saa jotenkin perusteltua, miksi voi jättää jonkun jutun tekemättä. Siitä se saamattomuuden kierre taas lähtee. 😄
Vierailija kirjoitti:
Nettikurssi kirjoitti:
Minkä hintaisen sä olisit valmis maksamaan ja olisiko jotain ryhmätapaamisia tai foorumille kirjoittelua? Yhteisluentoja? Ihan vain mielenkiinnosta kysyn.
Etänä verkon kautta ryhmäluennot olis hyvä. Opastusta+keskustelua. T. Eri
Ap oletko kuulolla, me odotetaan jo verkkokurssia.
No nyt haaste kaikille: pois netistä hetkeksi ja jonkin tehtävän kimppuun. Aloita 3minuuttisesta. Kuka lähtee mukaan?
ei tiedä kenenkin tilannetta, mutta esim vaihtoehdot:
-roskat
-tiskit
-keittiön tason jokin kohta
-jokin hylly
-1 jokin laatikko
-jokin oma vaihtoehto
Vierailija kirjoitti:
No nyt haaste kaikille: pois netistä hetkeksi ja jonkin tehtävän kimppuun. Aloita 3minuuttisesta. Kuka lähtee mukaan?
-roskat
-tiskit
-jokin hylly
-1 jokin laatikko
-jokin oma vaihtoehto
Mä elän vähän eri aikavyöhykkeellä, mutta mä tänään lukujärjestykseni mukaan tein "vähän paremman" siivouksen keittiössä, joku tällä kertaa sisälsi tasojen huolellisen pyyhkimisen, tiskikoneen luukun ja tiivisteiden siivoamisen, alakaapien ovien pyyhkimisen ja lattian puhdistuksen (tiskit, roskat yms. ovat päivittäistä rutiinia). Lisäksi pesin yhden meidän vessoista kylpyammeineen. Loppuviikonlopun urakkana olisi osallistaa lapset kodin yleiseen siistimiseen niin, että viimeistään alkuviikosta saan imurointia ainakin alakerrassa.
Laitoin tänään kellon soimaan 15 minuutin kuluttua. Sain osan eteisestä järjestettyä. Siellä oli vaikka ja mitä. Heijastimet ja toppahanskat pois varastoon. Sit oli pari vaatekappaletta, joista raaskin luopua. En käyttänyt yhtä takkia ja yhtä kaulahuivia kertaakaan talven aikana, joten on aika antaa eteenpäin. Tykkään et eteinen on siisti kun tossa ovella käy kuitenkin viikottain joku. Siksi aloitin eteisellä. En saanut sitä vielä puhdistettua mut jatkan sit työpäivän jälkeen.
Meillä ei edes ole sotkuista, silti luen ahmien aina kaikki järjestely- ja siivousjutut, vaikka itselläni onkin homma hanskassa. Järjestyksen ylläpitäminen on jatkuvaa, samoin kuin siivous. Työ ei lopu, mutta sitä voi piristää uusin menetelmin.
Itse kuuntelen äänikirjoja kotitöitä tehdessäni.
Äänikirjojen lisäksi tehdään kaverin kanssa välillä siivouspuhelintreffejä. Eli puhutaan kuulokkeet päässä pari tuntia ja molemmat siivoavat/tekevät kotitöitä tahollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan ihmisiä jotka ovat sotkuisia ja heidän sotkuisia kotejaan, saan jopa raivarin. Mikään ei ole niin helppoa kuin huolehtia siisteydestä.
Tämä johtuu siitä, että olet luonnollisesti siisti ja järjestelmällinen ihminen. Sen takia et ymmärrä heitä, jotka eivät saa kotia järjestykseen. Esim Adhd:sta kärsivillä on erittäin haastavaa saada kotia systemaattisesti hoidettua. Mutta siinä ei ole mitään väärää! Heidän täytyy vain oppia oma tapa pitää asiat järjestyksessä. Ap
Näin ADHD:sta kärsivänä mua henkilökohtaisesti vähän ärsyttää kun joku sanoo, että pitää vaan oppia oma tapa. Esimerkiksi joku kahvikuppi olkkarissa: kyllä mä tiedän että se pitäisi ottaa mukaan kun sohvalta ylös nousen, mutta en enää sohvalta noustessani muista koko kuppia. Ja vaikka näkisin sen siinä pöydällä, mun aivot ei rekisteröi sitä asiaksi johon pitää reagoida. 40 vuotta olen tätä opetellut, mutta kun aivot ei rekisteröi, niin ne ei rekisteröi. Osaan kyllä sen kupin ottaa ja viedä pois, jos jokin saa minut herätettyä siihen että kuppi siinä on.
Siivoaminen on muutenkin ihan hirveän väsyttävää, tuon ADHD:n takia. Harhaudun aina tekemään jotakin muuta ennen kuin edellinen asia on tehty loppuun, ja päivän päätteeksi on miljoona asiaa kesken ja mitään ei ole tehty loppuun. Olen opetellut jakamaan siivottavat asiat pieniksi palasiksi; tämä hylly, sitten tuo pöytä jne. kunnes yksi huone on kokonaan siivottu. Mutta se on hirveän väsyttävää, kun joudun koko ajan keskittymään siihen että saan tämän yhden hyllyn pölyt pyyhittyä harhautumatta tekemään jotain muuta. Yksi huone, ja olen viikon aivan rättiväsynyt. Sitten viikon kuluttua sen saman huoneen saakin siivota jo uudestaan, enkä koskaan pääse niihin muihin huoneisiin siivoamaan..
Mun täytyy reagoida kaikkeen heti, koska 5 sekunnin päästä olen muuten jo unohtanut että jotakin piti tehdä. Esim. pyykkikone kun ilmoittaa olevansa valmis, mun pitää jättää kaikki mitä olen silloin tekemässä, tai muuten ne pyykit on siellä koneessa vielä 3 päivän päästä. Onneksi ei ole lapsia, olisin nekin jonnekin unohtanut ja muistanut vasta aikojen päästä..
Parhaan ystävän kanssa puhelimessa jutellessa toisinaan samalla siivotaan/karsitaan/järjestellään kumpikin kotejamme. Vaikka aina ei itse jaksaisi, niin toisen ahertaminen ja kannustaminen saa aikaan sen, että itsekin innostuu tekemään jotain. Kerran, pari vuodessa viedään kierrätykseen paikalliselle jäteasemalle, esim. mikroaaltouuni, tulostin, maalin jämät, valaisimet, hajonneet ikkunalasit ja peilit ym. Sen jälkeen mennään kahville tai syömään jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
-roskat
-tiskit
-jokin hylly
-1 jokin laatikko
-jokin oma vaihtoehto
Haaste vastaamotettu. Haaste suoritettu. Kolmeminuuttisesta tuli 20 minuuttia.
Lääkekaappi järjestyksessä ja vanhat lääkkeet vien seuraavalla apteekkireissulla apteekkiin.
Tiskikaappi tyhjennetty, käytetyt paristot teipattuna ja palautettavat pullot kauppakassissa, lasi- ja metallijätteet valmiina vietäväksi.
Taidanpa myöhemmin tänään vielä toisen haasteeseen tarttua.
Iso kattilallinen jotain keittoa, jauhelihakeitto tms?
Jokin uuniruoka: kinkkukiusaus tms?