Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
521/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konmaria nassuun vain.

Konmaritus on aivan kamala konsepti. Kuka muka haluaa asua kalseassa, tyhjäksi kynityssä kaikuvassa asunnossa.? Ei ikinä. Säälin näiden perheiden lapsia. Olisi kamalaa jos joutuisi lapsena elämään niin kuin ne raukat, kalseassa tyhjässä kodissa.. Vanhempien vouhotusten ei pitäisi saada vaikuttaa lapsiin. Tavaroita voi karsia ja siisteyttä ylläpitää järkevämminkin. Itsellä oli nuoruudessa vaikeuksia pitää koti siistinä, mutta ajan kanssa olen oppinut. Jokaisella tavaralla on hyvä olla oma paikkansa, tiskit kannattaa tiskata heti, eikä jättää lillumaan tiskialtaaseen. Ajan myötä siitä tulee luonteva tapa. Vaatteet ja tavarat joita ei käytä voi kierrätykseen. Jos et ole vuoteen käyttänyt vaatetta/tavaraa, se on todennäköisesti turha. Kun joka päivä siistii jälkensä ja laittaa tavarat paikalleen, se ei ole iso homma.

Vierailija
522/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen lämpimästi Joshua Beckerin Youtube videoita. Ne on toki englannin  kielisiä, mutta niihin saa englanniksi tekstityksen, jos ymmärtää paremmin lukemalla kuin kuuntelemalla. Hän puhuu kyllä tosi rauhallisesti ja selkeästi, joten ohänen puhetta on helppo ymmärtää.

Hän puhuu minimalismista käsittäen kodin sekä taloudellisen minimalismin. Häneltä saa siis myös hyviä vinkkejä raha-asioihin.

https://www.youtube.com/@JoshuaBecker/videos

Toinen samaa aihetta käsittelevä  tubettaja on Connie Riet, jonka seuraamista suosittelen myös, jos aihe kiinnostaa.

https://www.youtube.com/@ConnieRiet/videos

Pystyisikö joku auttavainen kertomaan jotain vinkkejä tuolta, mä en osaa kunnolla edes kirjoitettua englantia, menee tosi työlääksi jokainen sana kääntäjän kanssa.

Ensinnäkin se, että jos et muuta mitään elämässäsi niin mikään ei muutu. Jos teet kaikki asiat samalla lailla kuin eilen, viime viikolla jne. niin kaikki pysyy ennallaan.

Yksi video käsittelee esim. 7 valhetta mitkä tekee sotkuisen kodin.

1. Sinulla on tilaa ja se tyhjä tila täytyy täyttää. Mitä isompi talo, sen enemmän tavaraa omistamme. Tavarat eivät täytä ainostaan tilamme vaan myös mielemme.

2. Minulla on varaa ostaa tavaroita. Jos se on ainoa syysi ostaa lisää tavaraa niin olet ongelmissa. Se että on varaa ostaa ei tarkoita sitä, että tarvitset oikeesti näitä tavaroita. Rahan voi käyttää muuhunkin, kun ostaa rahalla tavaroita, joita ei tarvitse. Se että tililläsi on rahaa ei tarkoita sitä, että se kannattaa tuhlata tarpeettomiin tavaroihin.

3. Käytän sitä. Se ei tarkoita, että tarvitsemme sitä tavaraa. Tämä on tärkeä muutos ajattelussamme. Vaikka käyttäisimme jotain tavaraa usein tai satunnaisesti, se ei tarkoita, että tarvitsemme sitä. Esimerkiksi jos omistamme (ja käytämme ) seitsemän takkia niin se ei tarkoita ei tarvitsemme niitä kaikkia. Todennäköisesti tulet yhtä hyvin toimeen 3 takilla tai sinulla on paljon liinavaatteita, mutta se ei tarkoita, että tarvitset niin monta, vaikka käytät niitä. Kaikesta ei tarvitse luopua, mutta on syytä kyseenalaistaa ajatus, että koska käytän sitä niin tarvitsen sitä. Jos sinulla on esim kaksi kappaletta jotain tavaraa niin luovu toisesta.

4. Minun täytyy pitää se varmuuden vuoksi. Jos pystyt korvaaman tavaran 20 minuutissa alle 20 eurolla niin luovu siitä. Kysy itseltäsi kolme kysymystä: Millä todennäköisyydellä tarvitset sitä tulevaisuudessa? Onko minulla varaa korvata se uudella, jos joskus tarvitsen sitä? Voisinko saada sen esim. lainattua/ostettua kirppikseltä, jos tarvitsen sitä joskus tulevaisuudessa?

5. Puolisoni on ongelma. On helpompaa nähdä muiden sotkut kuin omat. On helpompaa osoittaa sormella puolisoa tai lapsia taloutemme sotkusta. Ei kannata odottaa, että joku muu siivoaa sotkut ensin vaan toimia itse. Ensimmäinen askel on tärkeä ja se johtaa usein siihen, että muutkin perheenjäsenet näkevät muutoksen tuomat edut.

6. En omista liikaa tavaraa. Tämä valhe on varmaan yleisin. Asuntojen koko on Amerikassa kolminkertaistunut 50 vuodessa ja 10% vuokraa erillistä tavaravarastoa. Keskivertokodissa on 300 000 tavaraa. Yhteiskuntamme on osasyyllinen siihen, että ajattelemme elämän olevan parempaa, jos omistamme paljon tavaraa. Mainokset luovat tehokkaasti tarpeen omistaa enemmän ja enemmän tavaraa ja tekee siitä normaalia. Kaikki mitä omistamme vie meiltä aikaa, rahaa, huomiota ja energiaa. Mitä vähemmän omistamme sitä vapaampia olemme saavuttamaan suurimmat unelmamme. Katsokaa kotianne uusin silmin niin näette vähemmän tavaran omistamisen tuovat mahdollisuudet.

7. Vähemmän on tylsää. Isompi talo, uusi elektroniikka jne eivät koskaan voi täyttää syvimpiä tarpeitamme ja intohimojamme. Sen tähden mitä enemmän omistamme haluamme aina lisää. En voi kuvitella mitään jännittävämpää tapaa elää elämäämme, kun tehdä se arvojemme ja intohimomme mukaisesti. Ei anneta näiden valheiden pitää meitä vankina. Valitse vapaus.

Kömpelösti suomennettuna videosta:

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä muutama vähän erilainen vinkki:

1. Tee jotain toisin - siis ihan mitä tahansa, ei vain siivouksen suhteen. Pue päällesi jotain ihan eri tyylistä kuin yleensä. Käytä vasenta kättäsi, jos olet oikeakätinen, ja toisinpäin. Hoida aamutoimesi eri järjestyksessä kuin yleensä. Mene töihin eri reittiä. Kun lähdet kotoa, lähde takaovesta takaperin kävellen. Tämä tekee uusia ratoja aivoihin ja totuttaa muutokseen - sekä siihen että pystyt muuttumaan. Kohta rupeatkin ihan itsestään ja iloisena tekemään kotitöitäsikin eri tavalla.

2. Jos inhoat siivoamista, niin kiellä itseltäsi siivous kokonaan esim. viikoksi tai kahdeksi. Ei tarvitse siivota mitään, jee - et SAA siivota mitään, vaikka mieleen hiipisikin. Määräajan lopulla siivous saattaakin olla ihmeen houkuttelevaa.

3. Kotona on aina kiireellisempiä ja vähemmän kiireellisiä tehtäviä. Älä aloita siivousta ensimmäisistä vaan jälkimmäisistä. Muuten niitä tulee vain lykättyä aina jonkun tärkeämmän tieltä, vaikka vuodesta toiseen. Mutta turha odottaa, että joskus tulisi mikään erityisen hyvä hetki tehdä niitä. Paras tehdä heti. Ne kiireelliset kyllä kuitenkin tulee väkisinkin tehtyä jossain välissä, kun on pakko.

Vierailija
524/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konmaria nassuun vain.

Konmaritus on aivan kamala konsepti. Kuka muka haluaa asua kalseassa, tyhjäksi kynityssä kaikuvassa asunnossa.? Ei ikinä. Säälin näiden perheiden lapsia. Olisi kamalaa jos joutuisi lapsena elämään niin kuin ne raukat, kalseassa tyhjässä kodissa.. Vanhempien vouhotusten ei pitäisi saada vaikuttaa lapsiin. Tavaroita voi karsia ja siisteyttä ylläpitää järkevämminkin. Itsellä oli nuoruudessa vaikeuksia pitää koti siistinä, mutta ajan kanssa olen oppinut. Jokaisella tavaralla on hyvä olla oma paikkansa, tiskit kannattaa tiskata heti, eikä jättää lillumaan tiskialtaaseen. Ajan myötä siitä tulee luonteva tapa. Vaatteet ja tavarat joita ei käytä voi kierrätykseen. Jos et ole vuoteen käyttänyt vaatetta/tavaraa, se on todennäköisesti turha. Kun joka päivä siistii jälkensä ja laittaa tavarat paikalleen, se ei ole iso homma.

Öö siis mitä ajattelet Konmarin olevan? 😯 Miksi ajattelet Konmari-kodin olevan tyhjä ja tavaraton? Konmarin ideahan EI ole tavaran vähennys äärimmilleen. Viestisi loppuosa ennemminkin on Konmarin henkeä!

Vierailija
525/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konmaria nassuun vain.

Näin kirjoittaa ihminen, joka ei tiedä konmarista yhtään mitään

Vierailija
526/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettikurssi kirjoitti:

Miksei ole tällaisiin oppeihin pohjautuvaa siivouksen verkkokurssia? Kaikenlaisia verkkokursseja on, mutta sellainen "siivotaan yhdessä puolen vuoden valmennus" uupuu. Haluaisin niin sellaisen (kohtuuhinnalla).

Näitä on vaikka kuinka paljon englanniksi. Olisi kyllä markkinarakoa Suomessakin. 

Vierailija
527/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konmaria nassuun vain.

Nimenomaan näin, eihän se konmarituksen tarkoitus ole, että eletään tyhjässä kodissa, vaan kodissa joissa on vain tavaroita, joita rakastamme tai tavaroita joita oikeasti käytetään.

Vierailija
528/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hiivatissa yöpöydän saa pysymään siistinä?!

Hankin joskus sellaisen kirjan mallisen rasian nostettavalla kannella, johon luulin olevan helppo laittaa lojuvia tavaroita ja muuta irtonaista, mutta ei! Vietävän kauppalaput, muistilaput, kynät, puhelin, silmälasit ym., mitä ikinä ns. "kotitoimistossani" eli sänkyni päällä vain tarvitsen, leviävät alvariinsa pitkin poikin yöpöydällä. Ne eivät vain kulkeudu sinne rasiaan sisälle. Aina on joku tärkeä lappu pöydällä, asia joka ei saa unohtua.

Asun yksiössä. Tilaa ei ole esim. millekään kirjoituspöydälle. Keittiön pöydälläkään ei sovi mitään toimistoa pitää, koska keittiötä tarviin keittiöpuuhiin, eikä laatikkotilaa yms. ole. Sänky toimii siis toimistonani. Sen päällä käytän kannettavaa, maksan laskut, luen, kirjoitan jne. Siksi kaikki tarpeisto kasautuu juuri viereiselle yöpöydälle. Ja sotku on ainainen.

Odotan innokkaasti ratkaisua. Koska asunto on muuten siisti.

Vierailija
529/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän hyväksyin suttuisuuteni jo teini-iässä, joten ei ole tullut asian kanssa kamppailtua aikuisenakaan. Mä olen oman elämäni Rapa-Ripa.

'

Täällä toinen Pig-Pen!  : )

Ethän hauku itseäsi! Älä yhdistä sotkuisuutta luonteeseen tai pidä sitä osana identiteettiäsi. Sinulla on vain tapoja, jotka johtavat siihen, että kotisi on sotkuinen. Ja syy erilaisiin tapoihin voi johtua monesta eri syystä, mutta parasta tässä on se, että voit oppia niistä tavoista eroon. Se vaatii todella paljon työtä ja johdonmukaisuutta. Mutta se on mahdollista :) kuten itse olen muutaman kertaan maininnut niin olin itse aivan toivoton tapaus- mutta sitten opin etten ole! En olisi esim. 10 vuotta sitten tehnyt kaikkia niitä asioita, mitä tänään olen tehnyt. Minulla olisi ollut se perus katastrofi- siivouspäivä, perus viikonloppu. Tänään muun muassa kävelin tyttäreni kanssa rannalla, otin hänen kädestä kiinni ja nautin hetkestä. En osannut ennen nauttia mistään hetkestä. Mietin näitä siivous ja karsimis asioita 95% vähemmän kuin ennen. Ap

Vierailija
530/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konmaria nassuun vain.

Nimenomaan näin, eihän se konmarituksen tarkoitus ole, että eletään tyhjässä kodissa, vaan kodissa joissa on vain tavaroita, joita rakastamme tai tavaroita joita oikeasti käytetään.

"Jos ei vuoteen ole käyttänyt jotain, se on turha".

Kenen päästä tällainen aivopieraisu mahtaa olla alunperin lähtöisin?

Eihän tämmöinen väite ole edes totta! Vaikka sitä aina uudestaan viljellään.

Minulla on vuosia vanhoja vaatteita, joita en ehkä käytä kertaakaan jonain vuonna, mutta seuraavana tai sitä seuraavana ne saattavat taas kelvata.

Kaikkia hyötytavaroitanikaan en usein käytä. Kuten tulostintani tai nitojaa tai rei'itintä. Mutta miksi hitossa ne pitäisi hävittää, jos tarvin sitä vain joskus jouluna tai seuraavaksi vasta 2 vuoden päästä?!

Eikö kaikki ne, joita jonain päivänä tietää taas tarvitsevansa, kuulu säilyttää, meni siihen sitten vuosi tai kymmenen vuotta aikaa, ennen kuin niitä tarvitsee?

Vierailija
531/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en uskalla kommentoida, jos jollakin on ADHD, että mikä siihen auttaa jne. Itse muistan yhden super hyvän tyypin Youtubesta. Hän on siellä nimellä Clutterbug. Hänellä on itse ADHD ja vähän niin kuin minä, kärsinyt sotkuisesta kodista mutta nyt hänellä on todella todella paljon hyviä neuvoja, miten konkreettisesti kodin saa järjestykseen. Kannattaa vilkasta:) Ap

Vierailija
532/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen lämpimästi Joshua Beckerin Youtube videoita. Ne on toki englannin  kielisiä, mutta niihin saa englanniksi tekstityksen, jos ymmärtää paremmin lukemalla kuin kuuntelemalla. Hän puhuu kyllä tosi rauhallisesti ja selkeästi, joten ohänen puhetta on helppo ymmärtää.

Hän puhuu minimalismista käsittäen kodin sekä taloudellisen minimalismin. Häneltä saa siis myös hyviä vinkkejä raha-asioihin.

https://www.youtube.com/@JoshuaBecker/videos

Toinen samaa aihetta käsittelevä  tubettaja on Connie Riet, jonka seuraamista suosittelen myös, jos aihe kiinnostaa.

https://www.youtube.com/@ConnieRiet/videos

Pystyisikö joku auttavainen kertomaan jotain vinkkejä tuolta, mä en osaa kunnolla edes kirjoitettua englantia, menee tosi työlääksi jokainen sana kääntäjän kanssa.

Ensinnäkin se, että jos et muuta mitään elämässäsi niin mikään ei muutu. Jos teet kaikki asiat samalla lailla kuin eilen, viime viikolla jne. niin kaikki pysyy ennallaan.

Yksi video käsittelee esim. 7 valhetta mitkä tekee sotkuisen kodin.

1. Sinulla on tilaa ja se tyhjä tila täytyy täyttää. Mitä isompi talo, sen enemmän tavaraa omistamme. Tavarat eivät täytä ainostaan tilamme vaan myös mielemme.

2. Minulla on varaa ostaa tavaroita. Jos se on ainoa syysi ostaa lisää tavaraa niin olet ongelmissa. Se että on varaa ostaa ei tarkoita sitä, että tarvitset oikeesti näitä tavaroita. Rahan voi käyttää muuhunkin, kun ostaa rahalla tavaroita, joita ei tarvitse. Se että tililläsi on rahaa ei tarkoita sitä, että se kannattaa tuhlata tarpeettomiin tavaroihin.

3. Käytän sitä. Se ei tarkoita, että tarvitsemme sitä tavaraa. Tämä on tärkeä muutos ajattelussamme. Vaikka käyttäisimme jotain tavaraa usein tai satunnaisesti, se ei tarkoita, että tarvitsemme sitä. Esimerkiksi jos omistamme (ja käytämme ) seitsemän takkia niin se ei tarkoita ei tarvitsemme niitä kaikkia. Todennäköisesti tulet yhtä hyvin toimeen 3 takilla tai sinulla on paljon liinavaatteita, mutta se ei tarkoita, että tarvitset niin monta, vaikka käytät niitä. Kaikesta ei tarvitse luopua, mutta on syytä kyseenalaistaa ajatus, että koska käytän sitä niin tarvitsen sitä. Jos sinulla on esim kaksi kappaletta jotain tavaraa niin luovu toisesta.

4. Minun täytyy pitää se varmuuden vuoksi. Jos pystyt korvaaman tavaran 20 minuutissa alle 20 eurolla niin luovu siitä. Kysy itseltäsi kolme kysymystä: Millä todennäköisyydellä tarvitset sitä tulevaisuudessa? Onko minulla varaa korvata se uudella, jos joskus tarvitsen sitä? Voisinko saada sen esim. lainattua/ostettua kirppikseltä, jos tarvitsen sitä joskus tulevaisuudessa?

5. Puolisoni on ongelma. On helpompaa nähdä muiden sotkut kuin omat. On helpompaa osoittaa sormella puolisoa tai lapsia taloutemme sotkusta. Ei kannata odottaa, että joku muu siivoaa sotkut ensin vaan toimia itse. Ensimmäinen askel on tärkeä ja se johtaa usein siihen, että muutkin perheenjäsenet näkevät muutoksen tuomat edut.

6. En omista liikaa tavaraa. Tämä valhe on varmaan yleisin. Asuntojen koko on Amerikassa kolminkertaistunut 50 vuodessa ja 10% vuokraa erillistä tavaravarastoa. Keskivertokodissa on 300 000 tavaraa. Yhteiskuntamme on osasyyllinen siihen, että ajattelemme elämän olevan parempaa, jos omistamme paljon tavaraa. Mainokset luovat tehokkaasti tarpeen omistaa enemmän ja enemmän tavaraa ja tekee siitä normaalia. Kaikki mitä omistamme vie meiltä aikaa, rahaa, huomiota ja energiaa. Mitä vähemmän omistamme sitä vapaampia olemme saavuttamaan suurimmat unelmamme. Katsokaa kotianne uusin silmin niin näette vähemmän tavaran omistamisen tuovat mahdollisuudet.

7. Vähemmän on tylsää. Isompi talo, uusi elektroniikka jne eivät koskaan voi täyttää syvimpiä tarpeitamme ja intohimojamme. Sen tähden mitä enemmän omistamme haluamme aina lisää. En voi kuvitella mitään jännittävämpää tapaa elää elämäämme, kun tehdä se arvojemme ja intohimomme mukaisesti. Ei anneta näiden valheiden pitää meitä vankina. Valitse vapaus.

Kömpelösti suomennettuna videosta:

Wau! Tuhannet kiitokset tiivistyksestä ja suomennuksesta!

Vierailija
533/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankin joskus sellaisen kirjan mallisen rasian nostettavalla kannella, johon luulin olevan helppo laittaa lojuvia tavaroita ja muuta irtonaista, mutta ei! Vietävän kauppalaput, muistilaput, kynät, puhelin, silmälasit ym., mitä ikinä ns. "kotitoimistossani" eli sänkyni päällä vain tarvitsen, leviävät alvariinsa pitkin poikin yöpöydällä. Ne eivät vain kulkeudu sinne rasiaan sisälle. Aina on joku tärkeä lappu pöydällä, asia joka ei saa unohtua.

Asun yksiössä. Tilaa ei ole esim. millekään kirjoituspöydälle. Keittiön pöydälläkään ei sovi mitään toimistoa pitää, koska keittiötä tarviin keittiöpuuhiin, eikä laatikkotilaa yms. ole. Sänky toimii siis toimistonani. Sen päällä käytän kannettavaa, maksan laskut, luen, kirjoitan jne. Siksi kaikki tarpeisto kasautuu juuri viereiselle yöpöydälle. Ja sotku on ainainen.

Käy se läpi. Onko siellä jotain turhaa, heitettävää tai ehkä karsittavaa? Onko todellakin jokainen tavara käytössä jatkuvasti? Laita ne vähemmällä käytöllä olevat tavarat toiseen paikkaan.

Vierailija
534/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en uskalla kommentoida, jos jollakin on ADHD, että mikä siihen auttaa jne. Itse muistan yhden super hyvän tyypin Youtubesta. Hän on siellä nimellä Clutterbug. Hänellä on itse ADHD ja vähän niin kuin minä, kärsinyt sotkuisesta kodista mutta nyt hänellä on todella todella paljon hyviä neuvoja, miten konkreettisesti kodin saa järjestykseen. Kannattaa vilkasta:) Ap

Clutterbug on ihan tuttu. Vastaavia roinattajia on monen monituista muitakin Tubessa. Englanninkielellä parhaiten löytää kaikkea minimalismista ym. roinaa sivuavista aiheista.

Ap, vastaisitko yöpöydän epäsiisteys-ongelmaan, josta kysyttiin, kun kerran tarjouduit antamaan neuvoa...?!

Vierailija
535/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo lipastosto on se lähin paikka säilyttää; maksat laskut, luet, kirjoitat siis sängyllä.

Millainen lipasto on? Onko siellä vetolaatikoita? Mitä tavaraa säilytyksessä -> onko mitään ylimäääräistä, turhaa?

Tai voisiko jostain muualta säilytystiloista tehdä tilaa lipastossa oleville tavaroille? Turhia pois jos on turhia? Vähän hankala auttaa, kun ei näe.

Vierailija
536/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo lipastosto on se lähin paikka säilyttää; maksat laskut, luet, kirjoitat siis sängyllä.

Millainen lipasto on? Onko siellä vetolaatikoita? Mitä tavaraa säilytyksessä -> onko mitään ylimäääräistä, turhaa?

Tai voisiko jostain muualta säilytystiloista tehdä tilaa lipastossa oleville tavaroille? Turhia pois jos on turhia? Vähän hankala auttaa, kun ei näe.

En ole ap, mutta tällaisia mietin vaan. ^

Vierailija
537/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy se läpi. Onko siellä jotain turhaa, heitettävää tai ehkä karsittavaa? Onko todellakin jokainen tavara käytössä jatkuvasti? Laita ne vähemmällä käytöllä olevat tavarat toiseen paikkaan.

Kaikki on tärkeitä. On "toimistotavaroita", muistilappuja, keskeneräinen kauppalappu, kyniä, nenäliinoja (ympärivuotinen nuha vaatii), silmälasit, kalenteri (suunnittelen jatkuvasti jotain) jne. Vain pari pikkuasiaa vähemmän tärkeitä on ja ne sinne rasiaan kyllä sujahtaakin. Tärkeät jäävät aina lojumaan pöytätasolle, eli ne, joita vähän väliä tarvin. Olen koittanut laittaa tärkeitäkin pois, mutta hetken päästä taas tarvin niitä. Ei siitä vaan tule mitään, jos niitä pitää onkia sieltä rasiasta monta kertaa.

Kakka homma.

Vierailija
538/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtuuko yöpöydän tilalle pieni lipasto? Sellainen, jossa on laatikoita lattiasta pöytälevyyn asti. Laatikoihin kotitoimiston tarvikkeet.

Vierailija
539/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lipastokommentoijalle:

Saakohan täällä nyt tuoda esille tätä tuotetta ettei koeta mainostukseksi, mutta esim Ikeassa esim Malm vetää paljon tavaraa ja on kooltaan pieni. Joihinkin samankokoisiin (ulkomitoiltaan) lipastoihin ei mahdu juuri mitään. Onko lipasto sulla oikeanlainen?

Vierailija
540/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta tällaisia mietin vaan. ^

Ei ole lipasto, vaan pieni yöpöytä, jossa on yksi vetolaatikko, jossa on myös niitä vähemmän tärkeitä tavaroita. Ongelma on siis ne tärkeät asiat pöydän päällä, joita jatkuvasti hapuilee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi