Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Kysyn nyt ihan rehellisesti epätietoisena: Oletteko te kaikki tosissanne? Vai onko tämä parodiaketju? Kai nyt edes osa näistä viesteistä on vitsillä kirjoitettu?
En pysty uskomaan, että oikeasti viitsitte käyttää näin paljon aikaa siivouksen miettimiseen ja siitä kirjoitteluun.
Vierailija kirjoitti:
Minä haaveilen siististä kodista. Minulla o varmaan diagnosoimaton ADD tai joku, siistinä kodin pitäminen on aivan tosi vaikeaa. Oon aina silleen oho hups en tiedä mitä tapahtuu edes kun kaikki on vaan räjähdyksen jäljiltä.
Jotenkin mulla on varmaan jotai ongelmaa tarkkaavaisuudessa. Unohtelen asioita vääriin paikkoihin tai en muista /hoksaa laittaa takaisin oikealle paikalle. Minulle tämä uusien tapojen opettelu oli ihan konkreettinen vinkki. Kiitos Ap,
Sain minäkin inspistä tästä ketjusta. Josko joku päivä saa elää oikeen puhtaassa ja siistiss kodissa vielä.
Mulla on itsediagnosoidusti jotain vikaa toiminnanohjauksessa. Joko en ole vaan koskaan oppinut, tai sitten jotkut hermopäätteet ei kohtaa, en tiedä enkä oikeastaan edes välitä tietää, mistä on kyse. Mä olen aivan loistavan hyvä siivoamaan ja tekemään muitakin asioita, mutta jostain syystä elämä ei vaan suju, se on sellaista venyvää ja paisuvaa hiivataikinaa, josta on vaikea saada otetta ja toimeen tarttuminen on vaikeaa, kun se ei tule "luonnostaan".
Tähän toiminnanohjauksen hankaluuteen olen ottanut avuksi aikataulut ja tehtävälistat. Kun mulla on maanantain aikataulussa tehdä keittiössä vähän parempi siivous ja torstain aikataulussa pestä vessa, niin mulla ei ole vaikeuksia noudattaa sitä selkeää aikataulua.
Aikataulussa on myös asioita, joita tykkään tehdä, koska en vaan tule tehneeksi niitäkään koskaan. Kaikki aika menee ihmeellisesti venymiseen ja vaalimiseen, ja tuntuu, että elämä menee ihan hukkaan.
Aikataulut ja listat voi tehdä ihan paperille, ja nykyään on vaikka mitä appeja, joita voi hyödyntää. Mun elämääni aikataulut, niin ankeilta kuin ne kuulostaakin, on tuoneet paljon iloa. Nautin siitä, kun koti on siistimpi ja on aivan mahtavaa, kun "ehtii" tehdä kaikenlaista kivaa.
Mulla oli aikanaan ovimatto, jossa oli teksti "A clean house is a sign of a wasted life". Ja siis todellakin ajattelen niin.
Vierailija kirjoitti:
Kysyn nyt ihan rehellisesti epätietoisena: Oletteko te kaikki tosissanne? Vai onko tämä parodiaketju? Kai nyt edes osa näistä viesteistä on vitsillä kirjoitettu?
En pysty uskomaan, että oikeasti viitsitte käyttää näin paljon aikaa siivouksen miettimiseen ja siitä kirjoitteluun.
Muista henkilöistä en tiedä, mutta kyllä mä käytän paljon aikaa, tällä hetkellä, aihe on erittäin ajankohtainen ja kiinnostava. Jotkut ovat kiinnostuneita esim. moottoripyörien korjailusta ja se ei kiinnosta esim. mua tippaakaan. Kunhan nämä omat projektini on minulla hyvällä mallilla, niin mun ei tarttee enää käyttää aikaa läheskään-läheskään niin paljoa näiden asioiden kanssa miettimiseen ja tekemiseen. Tiedän että jos en tee nyt näitä, niin kaikki löytyy vielä edestäpäin joskus - ja se jos mikä vie ajatustasolla energiaa!
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aikanaan ovimatto, jossa oli teksti "A clean house is a sign of a wasted life". Ja siis todellakin ajattelen niin.
Okei, sä voit kirjoittaa siitä ihan oman ketjun. :)
Vierailija kirjoitti:
No jos on parodiaa, niin tehokasta parodiaa kyllä on! On saanut ainakin minut hyvin tehokkaasti tekemään karsimista ja raivaamista, kevätsiivoustehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut siisti koti kun asuin yksin. Lapsuudenhuoneeni, jonka itse siivosin, oli myös siisti.
Ukko ja lapset perkule. Ja että en halua siivota muitten jälkiä.
Ja oletan myös että tuleva sinkku asunto tulee olemaan siisti. Porsaat rypekööt keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Mun varasto sisältää siis ihan kaikkea laidasta laitaan. Huonekaluja, työkaluja, rättejä, lasten vanhoja taideteoksia, rikkinäisiä pyöriä, vaatteita laatikoissa. Ihan kaikkea! Mulla kestää varmaan se 3 min päästä ovesta läpi.
Rätit laatikkoon siististi, jos on jotain autonpesurättejä. Tai jos on jotain aivan joutavia, niin tekstiilijätteisiin.
Työkaluille oma työkalulaatikko ja sinne nätisti.
Huonekalut - mahdollisesti kierrätykseen? Vai onko jotain mitä haluat ehdottomasti säilyttää (muista onnellisuuden koti).
Rikkinäiset pyörät jätekierrätys tai onko joku pyöräkorjaamo joka ottaisi varaosiksi?
Lasten taide: säilytä ihanimmat, voi valokuvata myös teoksia
Vaatteet: käytätkö, tarvitsetko? Surutta loput pois asianmukaisesti: kierrätys, hyväntekeväsiyys, myynti?, tekstiilijäte
Vierailija kirjoitti:
Niinku mitkä viestit esim olisi vitsiä ja parodiaa?
Vierailija kirjoitti:
Anteeks mutta mua on naurattanut tää sun kommenttisi, näitä mun karsimisia tehdessäni.
Voi ollakin että koomiseltahan joistakin tämä touhu voi kieltämättä kaikkine alkutemppuiluineen, vaiheineen ja syvällisyyksineen vaikuttaakin.
Ihana ketju! Paras ikinä.
Olen menestyvän yrityksen toimitusjohtaja. Kotona täysi kaaos. En päästä ketään yläkertaan.
Tästä sain monta hyvää ideaa!
En ole minäkään siisteyden perikuva.
Viikonloppuna, jos kodin saan järjestettyä suht' ok kuntoon, niin kyllä se arkena levähtää taas lievän kaaoksen valtaan.
Mutta nyt en enää kanna stressiä ja huolta asiasta. Nimittäin hommasin talvella oman asunnon ja mies jäi asuntoon minkä hommasimme, kun yhteen muutettiin.
Mies on siistimpi osapuoli ja koin lopulta valtavaa henkistä stressiä, kun en pystynyt pitämään kotia siistinä & mies kyllä asiasta aika usein viikon varrella huomautti.
Nyt minulla on rauha taas maassa. Saan elää omalla tavallani. On menossa ns.ruuhkavuodet ja silloin ei kerkeä murehtimaan siivouksen & järjestämisen perään. Elämässä on muitakin kiinnostavampia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
No mieluummin vietän nyt aikaani siivouksen miettimiseen ja teen kunnon suunnitelman millä saan kotini järjestykseen ja opettelen keinot miten ylläpidän sitä järjestystä kuin stressaan koko loppuelämäni sotkun keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mieluummin vietän nyt aikaani siivouksen miettimiseen ja teen kunnon suunnitelman millä saan kotini järjestykseen ja opettelen keinot miten ylläpidän sitä järjestystä kuin stressaan koko loppuelämäni sotkun keskellä.
Hyvin sanottu! Mille tuli tästä ketjusta just sellanen ahaa- elämys.
5min vielä jotain iltaan, pyykin viikausta
Vierailija kirjoitti:
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty 🤣
Viikonloppu!
Valmista ruokaa varattu molemmille päiville, ruuan tekemiseen ei kulu nyt sitte aikaa.
Tänään teen useita tunteja, 3-45min pätkissä.
Jos / kun alkaa puuduttamaan, niin jotain muuta välillä ja sitte spurtti taas.
Tsemppiä, hyvää viikonloppua kaikille raivaajille ja siivoojatovereille!
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on hupaisaa? Ihmisillä on erilaisia haasteita. On kehittävää miettiä yhdessä ratkaisuja niihin. Ja siisteys on tärkeä osa viihtyisää kotia.
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppu!
Valmista ruokaa varattu molemmille päiville, ruuan tekemiseen ei kulu nyt sitte aikaa.
Tänään teen useita tunteja, 3-45min pätkissä.
Jos / kun alkaa puuduttamaan, niin jotain muuta välillä ja sitte spurtti taas.
Tsemppiä, hyvää viikonloppua kaikille raivaajille ja siivoojatovereille!
Hyvä hyvä! Minulla on vielä tälle päivälle ruokaa. Voisin tehdä tänään valmiiksi huomisen ruuan. Pitäisi vaan keksiä mitä sitä valmistaisi.
Silloin kun lojuvat tavarat kiinnittävät huomioni. Eli joskus lojuvat viikon pöydillä kun ei ole aikaa/jaksamista siivota ja toisinaan heitän kamat laatikkoon jo samana päivänä kun jäävät lojumaan.