Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
501/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyvätkö minimalisti ja hamsteri asumaan oikeesti saman katon alla, sovussa ja yhteisillä pelisäännöillä? Jos minimalisti on siisti ja toinen törkyinen. Mielipiteitä? Molemmat kuormittuvat toistensa tavoista, eikö?

Vaikeaa on. 🥺

Toivotonta edes yrittäää. Oltuani leskenä viitisen vuotta eksyin tinderiin seuranhakumielessä.

KAIKKI MIEHET ilmoittivat olevansa siistejä.

Heitin koko asian mielestäni, sillä olen sottapytty, kuten oli edesmennyt miehenikin. Lapsuuskodissa sain tarpeeksi "siisteyskasvatusta" joten olen mieluummin yksin sotkuineni kuin rupean nuolemaan lattioita ja miettimöäön, että mihin villatakin voisi viskata..

Vierailija
502/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi Joshua Beckerin Youtube videoita. Ne on toki englannin  kielisiä, mutta niihin saa englanniksi tekstityksen, jos ymmärtää paremmin lukemalla kuin kuuntelemalla. Hän puhuu kyllä tosi rauhallisesti ja selkeästi, joten ohänen puhetta on helppo ymmärtää.

Hän puhuu minimalismista käsittäen kodin sekä taloudellisen minimalismin. Häneltä saa siis myös hyviä vinkkejä raha-asioihin.

https://www.youtube.com/@JoshuaBecker/videos

Toinen samaa aihetta käsittelevä  tubettaja on Connie Riet, jonka seuraamista suosittelen myös, jos aihe kiinnostaa.

https://www.youtube.com/@ConnieRiet/videos

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan ihmisiä jotka ovat sotkuisia ja heidän sotkuisia kotejaan, saan jopa raivarin. Mikään ei ole niin helppoa kuin huolehtia siisteydestä.

Tämä johtuu siitä, että olet luonnollisesti siisti ja järjestelmällinen ihminen. Sen takia et ymmärrä heitä, jotka eivät saa kotia järjestykseen. Esim Adhd:sta kärsivillä on erittäin haastavaa saada kotia systemaattisesti hoidettua. Mutta siinä ei ole mitään väärää! Heidän täytyy vain oppia oma tapa pitää asiat järjestyksessä. Ap

Näin ADHD:sta kärsivänä mua henkilökohtaisesti vähän ärsyttää kun joku sanoo, että pitää vaan oppia oma tapa. Esimerkiksi joku kahvikuppi olkkarissa: kyllä mä tiedän että se pitäisi ottaa mukaan kun sohvalta ylös nousen, mutta en enää sohvalta noustessani muista koko kuppia. Ja vaikka näkisin sen siinä pöydällä, mun aivot ei rekisteröi sitä asiaksi johon pitää reagoida. 40 vuotta olen tätä opetellut, mutta kun aivot ei rekisteröi, niin ne ei rekisteröi. Osaan kyllä sen kupin ottaa ja viedä pois, jos jokin saa minut herätettyä siihen että kuppi siinä on.

Siivoaminen on muutenkin ihan hirveän väsyttävää, tuon ADHD:n takia. Harhaudun aina tekemään jotakin muuta ennen kuin edellinen asia on tehty loppuun, ja päivän päätteeksi on miljoona asiaa kesken ja mitään ei ole tehty loppuun. Olen opetellut jakamaan siivottavat asiat pieniksi palasiksi; tämä hylly, sitten tuo pöytä jne. kunnes yksi huone on kokonaan siivottu. Mutta se on hirveän väsyttävää, kun joudun koko ajan keskittymään siihen että saan tämän yhden hyllyn pölyt pyyhittyä harhautumatta tekemään jotain muuta. Yksi huone, ja olen viikon aivan rättiväsynyt. Sitten viikon kuluttua sen saman huoneen saakin siivota jo uudestaan, enkä koskaan pääse niihin muihin huoneisiin siivoamaan..

Mun täytyy reagoida kaikkeen heti, koska 5 sekunnin päästä olen muuten jo unohtanut että jotakin piti tehdä. Esim. pyykkikone kun ilmoittaa olevansa valmis, mun pitää jättää kaikki mitä olen silloin tekemässä, tai muuten ne pyykit on siellä koneessa vielä 3 päivän päästä. Onneksi ei ole lapsia, olisin nekin jonnekin unohtanut ja muistanut vasta aikojen päästä..

Mä taas ymmärrän itsekkin ADHD:sta kärsivänä tämän todella hyvin! Olen joutunut kehittelemään toimivia tapoja itselleni vaikka todella raskasta onkin. En usko, että tässä nyt tarkoitetaan tapaa, jossa kaikki olis täydellistä vaan tapa että saisi asiat jotenkin hoidettua. Sulla on vaan tosi huono asenne. Jos olet 40 vuotta tuota tapaa harjoitellut niin eikö se kerro jo siitä et tapa ei ole oikea. Sun täytyy vaan jatkaa sitä kehittämistä.

No tällä hetkellä ainoa löydetty toimiva tapa on se, että puoliso sanoo kun nostan takamukseni sohvalta, että muista tiskit. Joka esineessä pitäisi olla joku hemmetin summeri joka osaisi soida juuri oikealla hetkellä. Olen kokeillut vaikka ja mitä keinoja, ääni on ainoa mikä toimii (paitsi jos olen ylikeskittynyt johonkin, silloin blokkaan kaiken täysin, jopa meidän koiran yli 90 desibelin menevä vahtihaukku saattaa jäädä rekisteröitymättä).

Diagnoosinhan sain vasta 5 vuotta sitten, kun lähdin jatko-opintoihin ja törmäsin ongelmiin. Nyt ymmärrän miksi nämä asiat ovat minulle vaikeita, mutta koko elämäni olen niiden kanssa joutunut selviytymään. Edes rutiinit ei auta; 10 vuotta ylläpidetty rutiini unohtuu kahdessa päivässä jos sitä ei tietoisesti joka päivä ylläpidä.

Näihin vaikeuksiin nähden olen hirveän onnellisessa asemassa siinä, että olen löytänyt työn jossa ADHD on vahvuus ja pärjään työssäni erinomaisesti.

Vierailija
504/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista, että tähänkin pätee rutiinit ja tavat, joita voi kehittää? Aloin koronan alussa käydä joka aamu lenkillä, kun kerran vain päätin ottaa tavaksi. Menen, vaikka ei huvittaisi, ja olen käynyt välillä laiskoja ja välillä reippaita lenkkejä, kunto on ihmeekseni ihan tikissä.

Koti on aina vähän räjähtänyt, joten auttaisiko sama tyyli, rutiini, esim. tiettynä kellonaikana tuota siivousta?

Vierailija
505/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma Top10:ni (paljon opittu Tavarapaljous-ketjusta!)

1. Analysoi ongelmakohta: miksi paikka x on aina sotkussa? Mitä tavaraa siihen kertyy? Kuka ne siihen jättää? Miksi ja missä tilanteissa? Missä näiden tavaroiden pitäisi olla? Miksi ne eivät ole päätyneet sinne? Minkä pitäisi muuttua, että ne päätyisivät? Tee tämä vaikka paperille.

2. Kaikelle pitää olla oma paikka. Myös poistoon menevälle tavaralle. Myös tavaroille, jotka odottavat korjausta tai tuunausta. Myös tavaroille, joista et ihan vielä tiedä, mutta katsot kunhan ehdit. Myös parittomille sukille (jos on oletettavissa, että pari vielä löytyy). Myös johdoille ja latureille, jos niitä vielä tarvitsee. Jos ei, SER-jätteelle tulee löytyä keräyspaikka. Nämä paikat voivat olla myös sekalaisia epämääräisen sälän laatikoita, mutta pääasia on, että kun poimit tavaran kotoa, tiedät heti mihin se kuuluu viedä.

3. Kun on vaikea luopua tavarasta ajatellen "mitä jos sitä vielä tarvitsee", mieti mikä on pahinta, mitä voi käydä ilman tätä tavaraa. Yleensä huomaa, ettei mitään kamalaa käykään.

4. Tiedosta myös, että tavaran voi hankkia uudelleen, jos sattuukin sellainen ihme, että tarvitset sitä 10 v päästä aivan välttämättä. (Oikeasti sitä tilannetta ei tule, mutta tämä ajatus auttaa luopumaan.)

5. Konmarin tärkeä oppi: karsiessasi tavaraa ota kerralla esiin kaikki samaan lajiin kuuluvat tavarat. Todella silmiä avaavaa, eikä sen tehoa edes täysin voi tajuta, ennen kuin kokeilee.

6. Vähänkäytetty.fi on hyvä paikka myydä vaatteita yms. Parasta on, että saat tavarat heti pois nurkista!

7. Hanki laadukkaat siivousvälineet ja -aineet, niin on oikein ilo siivota.

8. Säilytä siivousvälineitä mahdollisuuksien mukaan käyttökohteen lähellä. Esim. vessanpesuvälineet vessassa eikä kauempana siivouskomerossa, niin lavuaari tulee helposti ihan ohimennen sutaistua puhtaaksi.

9. Soita ystävälle siivotessasi, niin saat ihan kuin huomaamatta siivottua isoja alueita.

10. Kyseenalaista ajatusmallisi. Käy keskustelua itsesi kanssa, mistä tulevat ajatuksesi, kuinka "pitää" olla ja elää. Jos päässäsi on, että verhot pitää vaihtaa neljästi vuodessa ja lauantaina pitää aina herätä aikaisin siivoamaan, mieti miksi pitää? Kuka niin sanoo? Haluatko sitä itse? Tunnetko olevasi huono jos et tee niin, ja mistä taas tämä tunne tulee?

Vierailija
506/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma Top10:ni (paljon opittu Tavarapaljous-ketjusta!)

1. Analysoi ongelmakohta: miksi paikka x on aina sotkussa? Mitä tavaraa siihen kertyy? Kuka ne siihen jättää? Miksi ja missä tilanteissa? Missä näiden tavaroiden pitäisi olla? Miksi ne eivät ole päätyneet sinne? Minkä pitäisi muuttua, että ne päätyisivät? Tee tämä vaikka paperille.

2. Kaikelle pitää olla oma paikka. Myös poistoon menevälle tavaralle. Myös tavaroille, jotka odottavat korjausta tai tuunausta. Myös tavaroille, joista et ihan vielä tiedä, mutta katsot kunhan ehdit. Myös parittomille sukille (jos on oletettavissa, että pari vielä löytyy). Myös johdoille ja latureille, jos niitä vielä tarvitsee. Jos ei, SER-jätteelle tulee löytyä keräyspaikka. Nämä paikat voivat olla myös sekalaisia epämääräisen sälän laatikoita, mutta pääasia on, että kun poimit tavaran kotoa, tiedät heti mihin se kuuluu viedä.

3. Kun on vaikea luopua tavarasta ajatellen "mitä jos sitä vielä tarvitsee", mieti mikä on pahinta, mitä voi käydä ilman tätä tavaraa. Yleensä huomaa, ettei mitään kamalaa käykään.

4. Tiedosta myös, että tavaran voi hankkia uudelleen, jos sattuukin sellainen ihme, että tarvitset sitä 10 v päästä aivan välttämättä. (Oikeasti sitä tilannetta ei tule, mutta tämä ajatus auttaa luopumaan.)

5. Konmarin tärkeä oppi: karsiessasi tavaraa ota kerralla esiin kaikki samaan lajiin kuuluvat tavarat. Todella silmiä avaavaa, eikä sen tehoa edes täysin voi tajuta, ennen kuin kokeilee.

6. Vähänkäytetty.fi on hyvä paikka myydä vaatteita yms. Parasta on, että saat tavarat heti pois nurkista!

7. Hanki laadukkaat siivousvälineet ja -aineet, niin on oikein ilo siivota.

8. Säilytä siivousvälineitä mahdollisuuksien mukaan käyttökohteen lähellä. Esim. vessanpesuvälineet vessassa eikä kauempana siivouskomerossa, niin lavuaari tulee helposti ihan ohimennen sutaistua puhtaaksi.

9. Soita ystävälle siivotessasi, niin saat ihan kuin huomaamatta siivottua isoja alueita.

10. Kyseenalaista ajatusmallisi. Käy keskustelua itsesi kanssa, mistä tulevat ajatuksesi, kuinka "pitää" olla ja elää. Jos päässäsi on, että verhot pitää vaihtaa neljästi vuodessa ja lauantaina pitää aina herätä aikaisin siivoamaan, mieti miksi pitää? Kuka niin sanoo? Haluatko sitä itse? Tunnetko olevasi huono jos et tee niin, ja mistä taas tämä tunne tulee?

Tosi hyviä vinkkejä ! Kiitos kiitos! Et jaksoit laittaa nää

Vierailija
507/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten siivoukseen käytettävän ajan löytää: vähentää nettiaikaa. Kun odottaa pastan kypsymistä ei hamua luuria käteensä vaan siivoaa keittiötä. Kun ruuan jälkeen tekee mieli vilkaista jotain sonejuttua ei teekään niin vaan ottaa 15 minuutin siivousspurtin.

Huom! Tätä keskustelua voi käydä seuraamassa kahvitauon aikana!

Vierailija
508/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen lämpimästi Joshua Beckerin Youtube videoita. Ne on toki englannin  kielisiä, mutta niihin saa englanniksi tekstityksen, jos ymmärtää paremmin lukemalla kuin kuuntelemalla. Hän puhuu kyllä tosi rauhallisesti ja selkeästi, joten ohänen puhetta on helppo ymmärtää.

Hän puhuu minimalismista käsittäen kodin sekä taloudellisen minimalismin. Häneltä saa siis myös hyviä vinkkejä raha-asioihin.

https://www.youtube.com/@JoshuaBecker/videos

Toinen samaa aihetta käsittelevä  tubettaja on Connie Riet, jonka seuraamista suosittelen myös, jos aihe kiinnostaa.

https://www.youtube.com/@ConnieRiet/videos

Pystyisikö joku auttavainen kertomaan jotain vinkkejä tuolta, mä en osaa kunnolla edes kirjoitettua englantia, menee tosi työlääksi jokainen sana kääntäjän kanssa.

Vierailija
509/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sanottu, että lajit vähenevät. Tuleekohan sitten ihmislajin vuoro loppujen lopuksi, kun ihmisen oman toiminnan vuoksi muut ovat jo tuhoutuneet? Jätetään ainakin rakastamatta, niin ei aiheuteta kipua ja tuskallista kuolemaa muille lajeille.

Vierailija
510/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisikin sillain noi lattiat, että useammalla mikrokuituliinalla (lattialastalla) pyyhkii päivittäin.

Ettei se lika siis vaan levity paikasta toiseen samaa liinaa käyttäen.

Kostealla mikrokuituliinalla lattiat, ja liinan voi välillä huuhdella ja taas kiehuttaa uudelleen lastalle. Tosi nopeaa. Käytän säännöllisesti tätä ja kerää irtoroskat ja pölyn tehokkaasti.

Vierailija
511/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti kirjoittaa roskaamatta. Kaikki saavat rakastaa enemmän. Ihminen on muuten ainoa, joka osaa käyttää ehkäisyä😊

Vierailija
512/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista, että tähänkin pätee rutiinit ja tavat, joita voi kehittää? Aloin koronan alussa käydä joka aamu lenkillä, kun kerran vain päätin ottaa tavaksi. Menen, vaikka ei huvittaisi, ja olen käynyt välillä laiskoja ja välillä reippaita lenkkejä, kunto on ihmeekseni ihan tikissä.

Koti on aina vähän räjähtänyt, joten auttaisiko sama tyyli, rutiini, esim. tiettynä kellonaikana tuota siivousta?

Näinhän se menee. Lapsuudenkodissa oli ne siivouspäivä lauantaina, isä tamppasi matot ja imuroi ja äiti järjesteli, me lapset pyyhittiin pölyt ja vietiin roskia. Olen tottunut säännölliseen siivoillut, nuorempi polvi kai vähän huonommin. Mutta omat lapset olen vaatinut siivoamaan huoneensa säännöllisin väliajoin.

Vierailija
513/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sono un italiana... quasi kirjoitti:

Meillä Italiassa siivotaan oikeastaan joka päivä. Lattiat pyyhitään pikaisesti kostealla(lastan ympärillä mikrokuituliina) ja lavuaarit ja wc- pöntöt pyyhkäistään myös mikrokuituliinalla ja useimmiten desinf.aineella.. Menee kaikkeen aikaa noin 10- 20 minuuttia jos koti 80-100 neliöinen.

Sukulaiset ihmettelevät aina Suomessa käydessään kun täällä "ei koskaan siivota".

No Italiassa ei käytetä mattoja lattioilla ja siellä kuljetaan kengät jalassa kotioloissakin, ihan hyvä on että pyyhitään päivittäin ja tapa on nopea.

En ole nähnyt epäsiistiä kotia ikinä tässä maassa.

Imuroidaanko siellä ollenkaan? Entä pölyjen pyyhintä? Petivaatteiden vaihto? Ikkunoiden puhdistus?

Ei imuroida. Tai en ole nähnyt kenelläkään imuria, voihan se olla että joku omistaa, on joillain jokunen mattokin lattialla mutta harvoilla. Lähinnä keittiössä tiskipöydän edessä pieni matto jonka puistelee nopeasti.

Mitä tulee pesuaineihin en koskaan käytä desinf.aineita enkä tykkää että muutkaan käyttää. Niitä ei kotioloissa tarvita ellei joku tauti riesana ja pitää siivota vähän pöpöjä.

Pölyt pyyhitään kyllä säännöllisesti mutta ei joka päivä ja ikkunat otetaan kuten Suomessa keväisin ja syksyisin jos ei asu vilkkaan kadun varrella missä likaantuvat nopeasti.

Italiassa lattiat ovat laattoja tai marmoria. Sisällä kotioloissa käytetään tossuja joissa jonkinlaiset liukuesteet pohjissa. Ainakin meillä.

Vierailija
514/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sono un italiana.... quasi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sono un italiana... quasi kirjoitti:

Meillä Italiassa siivotaan oikeastaan joka päivä. Lattiat pyyhitään pikaisesti kostealla(lastan ympärillä mikrokuituliina) ja lavuaarit ja wc- pöntöt pyyhkäistään myös mikrokuituliinalla ja useimmiten desinf.aineella.. Menee kaikkeen aikaa noin 10- 20 minuuttia jos koti 80-100 neliöinen.

Sukulaiset ihmettelevät aina Suomessa käydessään kun täällä "ei koskaan siivota".

No Italiassa ei käytetä mattoja lattioilla ja siellä kuljetaan kengät jalassa kotioloissakin, ihan hyvä on että pyyhitään päivittäin ja tapa on nopea.

En ole nähnyt epäsiistiä kotia ikinä tässä maassa.

Imuroidaanko siellä ollenkaan? Entä pölyjen pyyhintä? Petivaatteiden vaihto? Ikkunoiden puhdistus?

Ei imuroida. Tai en ole nähnyt kenelläkään imuria, voihan se olla että joku omistaa, on joillain jokunen mattokin lattialla mutta harvoilla. Lähinnä keittiössä tiskipöydän edessä pieni matto jonka puistelee nopeasti.

Mitä tulee pesuaineihin en koskaan käytä desinf.aineita enkä tykkää että muutkaan käyttää. Niitä ei kotioloissa tarvita ellei joku tauti riesana ja pitää siivota vähän pöpöjä.

Pölyt pyyhitään kyllä säännöllisesti mutta ei joka päivä ja ikkunat otetaan kuten Suomessa keväisin ja syksyisin jos ei asu vilkkaan kadun varrella missä likaantuvat nopeasti.

Italiassa lattiat ovat laattoja tai marmoria. Sisällä kotioloissa käytetään tossuja joissa jonkinlaiset liukuesteet pohjissa. Ainakin meillä.

Kiitos.

Onko siellä Italiassa miten yleistä höyrymopin, höyrylaitteen käyttö?

Vierailija
515/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten siivoukseen käytettävän ajan löytää: vähentää nettiaikaa. Kun odottaa pastan kypsymistä ei hamua luuria käteensä vaan siivoaa keittiötä. Kun ruuan jälkeen tekee mieli vilkaista jotain sonejuttua ei teekään niin vaan ottaa 15 minuutin siivousspurtin.

Huom! Tätä keskustelua voi käydä seuraamassa kahvitauon aikana!

Itse vietän aikaa netissä nykyään järkyttävän paljon. 😒 Aina pitää olla vastaamassa tai lähettämässä viestejä.... ja lukemassa uutisia ja vauvapalstaa. Jos edes puolet tästä ajasta siivosin olisi kotini upea ja puhdas! Hävettää. Mutta nyt olen jalkavaivan takia saikulla joten aika paljon tulee oltua netissä.

Vierailija
516/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ja innostava ketju, Tavarapaljous 2! Ennustan tästäkin tulevan pitkän ja monia hyödyttävän ketjun.

Vierailija
517/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana ja innostava ketju, Tavarapaljous 2! Ennustan tästäkin tulevan pitkän ja monia hyödyttävän ketjun.

Samaa mieltä.

Tää ketju innostaa karsimaan, raivaamaan ja siivoamaan.

Mulla jonkinlaisena tavoitteena karsia noin puoli vuotta-vuosi, niin olisi kiva jos ketju eläisi, niin olisi vertaistukea täällä ketjussa. Toivottavasti ketju elää kauan!

Vierailija
518/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän hyväksyin suttuisuuteni jo teini-iässä, joten ei ole tullut asian kanssa kamppailtua aikuisenakaan. Mä olen oman elämäni Rapa-Ripa.

'

Täällä toinen Pig-Pen!  : )

Vierailija
519/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän hyväksyin suttuisuuteni jo teini-iässä, joten ei ole tullut asian kanssa kamppailtua aikuisenakaan. Mä olen oman elämäni Rapa-Ripa.

'

Täällä toinen Pig-Pen!  : )

Vierailija
520/2330 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos mutta ei kiitos.

Viihdyn parhaiten sotkun ja epäsiisteyden keskellä.

Niin minäkin, ahdistaa nämä supersiistit ja puolityhjät kodit ja myös kaikki tiptop kulahtamattomuus, mutta ei ole pakko ottaa vinkkejä sen aikaansaamiseen. Voi ottaa tästä vinkkejä siihen, mitä tavoittelee.

Eli sinullakin ilmeisesti jossain kohtaa menee raja? Muinoin kerran jouduin vähän kuin treffeille nuoren miehen kanssa, ja kun hän erehtyi tunnustamaan asuvansa lähistöllä, kysyin miksei mennä sinne. Hän totesi, että kämppä on sen verran sotkuinen, ettei hän haluaisi. Iloisesti visersin, ettei se haittaa. No joo, haittasi sitten kuitenkin, kun juutuin sukista lattiaan ja tiskialtaassa kasvoi vihreä home tiskivuoressa... Treffit jatkuivat ulkona, ja loppuivat hiukan ankeissa tunnelmissa.

Itselleni ketjun anti tuntuu olevan siinä, että jos kuitenkin koet tarvetta kiistää, ettei haittaa, niin oletko varma, ettei se ole väärää itsesuojelua. Joudun itse etsimään tasapainoa, ja pakko on myöntää, että nykytila ei ole riittävä. Miestäkin pännii, kun etsii tavaroitaan, ja hänellä on samat mietteet, kun asiasta on juteltu. Organisoimattomuus ei ole hyvä, vaikkei ole hyvä sekään, että silmään alkaa sattua, jos sohvapöytä on kaksi senttiä vinossa. Silloin on järkevämmästä tekemisestä pulaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi