Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
kehäkolmosen tuolle puolen kirjoitti:
Täällä ap:tä hehkuttavia kuvaisi sana Simpleton!! Nyt tiedän mitä se tarkoittaa.
Oletteko te jotain maalaishölmöjä vai muuten vain heikkolahjaisia, kun ostatte tuon keittiöpsykologisoinnin? :D :D
Tämä kuulepa toimii. Se on pääasia. Ap on huippu!
Onks se joku uusi kamppailulaji. Sotku oli sotilaskoti armeijassa.
Hei täällä olen taas :) tosi kiva huomata, että muutkin on laittanut tosi hyviä vinkkejä tänne, vaikka en valitettavasti voi jokaista nyt selata. Ja kiitos kaikista kauniista sanoista. Harmi, etten ehdi hirveesti tänne laittelemaan viestiä, mutta tän ketjun tarkoitus voisi nyt olla se, että yleisesti vaan hyviä vinkkejä ja sit olis ihan huippua lukea esim siitä, mitä ehdit tehdä 15 min aikana tai mikä huone/alue/ kaappi/ paikka häiritsee sinua tällä hetkellä eniten. Huomasin kyllä muutaman viestin, jossa epäiltiin, että itse täällä kehuisin itseäni :D saat uskoa mitä haluat. Pakko sanoa, että elämä hymyilee niin kovaa, että mikään! Kommentti ei vaikuta minuun:) ethän silti hauku muita täällä tyhmiksi. Nää jutut ei ole mitään lässytystä. Ne, jotka kamppailee tän asian kanssa ymmärtävät tasan tarkkaan mitä tarkoitan<3 Ap
Okei haluisin myös muistuttaa yhdestä asiasta. Yleensä kun päästään vauhtiin ja asiat alkaa pikkuhiljaa rullaamaan, niin me helposti unohdetaan se alkukipu. Eli jos nyt kahden viikon ajan pidät lupauksista kiinni ja karsit, myyt,siivoat- koti alkaa pikkuhiljaa näyttämään paremmalta. Se ei tarkoita, että olisit saavuttanut tavoitteesi. Pikkuhiljaa vanhat tavat hiipivät takaisin ja sit ollaan lähtötilanteessa. Tämä prosessi on jatkuvaa. Ei saa luovuttaa silloin kun asiat alkaa näyttämään vähän paremmilta. Sun uudet tavat täytyy pysyä aina mukana, jolloin voit myös ylläpitää siistiä kotia :) Ap
Laskepa se känny kädestäsi pidemmäksi aikaa... Johan löytyy tekemistä. Kaikenkarvaisia blogeja ei tarvitse lukea.
Joka päivä ei ole samanlainen myöskään.
Lapset jos niitä on ehtinyt väsäämään... Voivat aloittaa tavaroiden järjestelyn pienestä.
Aurinkoisia ikkunanpesu päiviä odotellen.
Sain purettua yhden ärsyttävän laatikollisen kaikenlaista sälää.
Lajittelu: roskiin, jätepapereihin, ja jäi enää pienen pieni määrä mitä niille lopuille teen. Siihen päätökseen tarvitsen jo isännän mukaantuloa.
Vierailija kirjoitti:
Lajittelu: roskiin, jätepapereihin, ja jäi enää pienen pieni määrä mitä niille lopuille teen. Siihen päätökseen tarvitsen jo isännän mukaantuloa.
Olin kuluttanut sen laatikon ajattelemiseen ja näkemiseen viikkoja, nyt homma loppusuoralla. Tuohon saakka selvittelyyn aika-arvio 20min.
Minulla ei riitä energia kaikkiin arjen vaatimuksiin ja uuvun herkästi. Teen kokopäivätyötä ja jaksan kuntoilla, mutta koti on täysi sikolätti. En jaksa jatkuvaa suorittamista kotonakin ollessa, haluan vain levätä. Verikokeissa on löytynyt alhainen ferritiini, johon syön rautaa, mutta tasot laskee aina jossain vaiheessa alaspäin, kun lopetan rautatabletit.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ja tsemppiä! Itse sain tänään soitettua veljelleni et tulis hakemaan peräkärryllä muutama roina pois. Ne on ollu tossa 6 kuukautta jo odottamassa oikeaa hetkeä. Lupas tulla sunnuntaina ja sit aion vielä karsia vaatehuonetta 2 x 15 min tänään ja huomenna. Muuta en jaksa vielä kun ranne on tulehtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ja tsemppiä! Itse sain tänään soitettua veljelleni et tulis hakemaan peräkärryllä muutama roina pois. Ne on ollu tossa 6 kuukautta jo odottamassa oikeaa hetkeä. Lupas tulla sunnuntaina ja sit aion vielä karsia vaatehuonetta 2 x 15 min tänään ja huomenna. Muuta en jaksa vielä kun ranne on tulehtunut.
Aivan mahtavaa! Ihana auttavainen veli. <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan mahtavaa! Ihana auttavainen veli. <3
Onhan se! Noi kaikki sälä tossa pihassa häiritsi mua eniten kun tarkistin läpi näitä mun projekteja. Oon vaan pitkittäny sitä koko talven läpi kun se vaatii jonkun toisen panostuksen myös.
Miten voisin systemaattisesti karsia varastosta tavaraa? En ole siivonnut siellä moneen vuoteen ja työ ei huvita tippaakaan. Olisko jollakin jotain kikkoja siihen??
Vierailija kirjoitti:
Miten voisin systemaattisesti karsia varastosta tavaraa? En ole siivonnut siellä moneen vuoteen ja työ ei huvita tippaakaan. Olisko jollakin jotain kikkoja siihen??
Mitä varasto sisältää? Onko siellä jonkinlainen järjestys nyt vai kaikki sikin sokin?
Vierailija kirjoitti:
Innostus oikeesti kasvaa, kun vaan pääsee alun yli. Alku vaatii sitä että ottaa tavaran haltuun ja aloittaa jostain ihan pikkujutusta vaikkapa. 3 min vaikka. Sitte tauko.
Jos on tosi ärsyttävä raivaamiskohde, niin itse teen jotain muuta välillä, esim tiskaan, imuroin tms ja palaan sitte siihen tehtävään. On monenlaisia tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä varasto sisältää? Onko siellä jonkinlainen järjestys nyt vai kaikki sikin sokin?
Onko samaa kategoriaa olevat tavarat samoissa laatikoissa, pusseissa, kohdissa vaiko ihan erillään toisistaan? Kerro vähän miltä varasto näyttää ja mitä sisältää.
Kiitos mutta ei kiitos.
Viihdyn parhaiten sotkun ja epäsiisteyden keskellä.
Mun varasto sisältää siis ihan kaikkea laidasta laitaan. Huonekaluja, työkaluja, rättejä, lasten vanhoja taideteoksia, rikkinäisiä pyöriä, vaatteita laatikoissa. Ihan kaikkea! Mulla kestää varmaan se 3 min päästä ovesta läpi.
Vierailija kirjoitti:
Mun varasto sisältää siis ihan kaikkea laidasta laitaan. Huonekaluja, työkaluja, rättejä, lasten vanhoja taideteoksia, rikkinäisiä pyöriä, vaatteita laatikoissa. Ihan kaikkea! Mulla kestää varmaan se 3 min päästä ovesta läpi.
Mitä niistä varaston tavaroista tarvitset ja haluat pitää? Tee katselmus, käytä rohkeasti se 3 minuuttia varastoon sisällemenoon ihan ensin.
Varaston raivaajalle: Onko se häkkivarasto, ulkovarasto joku, mikä? Saatko ulos jonkun laatikon, nyssäkän tms sieltä?
Ei se ole sinulta pois jos joku tuntematon haluaa kehua toista tuntematonta. Ihana lukea muiden positiivisia viestejä!