Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
401/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi oleellinen asia on hahmottaa kotisi tila ja säilytystilat ja se, paljonko niihin ihan realistisesti mahtuu tavaraa. Tavaramäärä pitäisi saada rajattua sellaiseksi, että se on järkevä suhteessa kodin pinta-alaan että kodista löytyy säilytystilaa tavaroille. 

Kotia kannattaa haluta pitää myös puhtaana. Se motivoi siihen, että tavaramäärä pysyy hallittuna. 

Tuo säilytystilat on niin tärkeä pointti! Itse olin jo kauan sitten sitä mieltä, että eivät pelkästään neliöt ratkaise, vaan myös kuutiot, ja että meidän tulisi hankkia kunnon hyllyjä/kaappeja tavaroita varten, kun nyt iso osa tavaroista on melko matalalla ja vapaata lattiapinta-alaa siksi hyvin niukasti, mutta vaimoni on sitä mieltä, että itse asunto on liian pieni ja ei halua tänne hankkia lisää kalusteita. Tavaraa hän kyllä hankkii ja tilanne ei siis parane, päinvastoin. Tähän se tilanne on sitten jämähtänyt. Meillä vaimo on ehkä yllättäen se, jota paha siivo ei haittaa, ja itse stressaan siitä paljon enemmän, vaikken itsekään mikään varsinainen siivousintoilija ole. Tästä johtuen myöskään ketään ei voi kutsua eikä päästää kylään tms. lyhyellä varoitusajalla.

Vierailija
402/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän upeuden kanssa (jos uskaltaa käytettyä sohvaa ostaa) + matto, verhot, valaisin, tekstiilit niin tulenee alle 400e uudistus. Tursakkeet ja nuhjakkeet, kuka sen kanssa painiskelee, ylimääräiset pois vaan. On kyllä edullinen sohva.

https://tavararahaksi.fi/tuote/sohva-samettiverhoilu-50-luku-2/

Älä viitsi mainostaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, sun kannattaisi kirjoittaa kirja tästä aiheesta. Tunnut tietävän paljon ja kirjoitat kannustavasti.

Vierailija
404/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konmaria nassuun vain.

Konmarittaminen on yksi tapa saada koti kuntoon. Tämä ei valitettavasti toimi kaikkien kohdalla. Ap

Ja jos olette seuranneet maailmaa, niin konmarikaan ei enää usko omiin höpö höpö juttuihin:) Niin se maailma muuttuu.

Mitäh? Mistä tällainen tieto?

Kon Marie on itse sanonut, ettei yritä pitää kotia enää siistinä kun on saanut lisää lapsia.

Eihän se siis millään tasolla tarkoita sitä, etteivät ne siivous- ja karsintavinkit olisi toimivia! Muija on vain itse laiskistunut ja antanut standardiensa ja ihanteidensa lipsua, ja  niinhän käy monelle perheelliselle. Useimpien pikkulapsiperheiden kodit ovat aivan puistattavia! 

Vierailija
405/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Minusta on vaan vähän surullista, että jos ihmisellä on noin paljon ylimääräistä aivokapasiteettia käytössä, niin pistää sen siivouksen miettimiseen. Kun sen voisi käyttää vaikka mihin muuhun, mikä olisi kivempaa ja tuloksellisempaa ja hyödyllisempää. Sotkua tulee joka tapauksessa joka päivä. Siivoaminen on siksi vähän hukkaan heitettyä aikaa. Ne tulokset eivät ole pysyviä, jos ei jatkuvasti siivoa, ja sitten huomaakin, että siihen on kulunut puoli elämää.

Ei sen niin väliä ole... Usein pidetään monia asioita itsestään selvinä, sotku kuitenkin huomataan.  On huomattavasti helpompaa kun on ylläpitosiivous, kuin että raadat päiväkausia saadaksesi asunnon siedettävään kuntoon.

Vierailija
406/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän upeuden kanssa (jos uskaltaa käytettyä sohvaa ostaa) + matto, verhot, valaisin, tekstiilit niin tulenee alle 400e uudistus. Tursakkeet ja nuhjakkeet, kuka sen kanssa painiskelee, ylimääräiset pois vaan. On kyllä edullinen sohva.

https://tavararahaksi.fi/tuote/sohva-samettiverhoilu-50-luku-2/

Älä viitsi mainostaa!

Sori jos koit mainostuksena! Ei ollut! Lähinnä halusin tuoda esille että miten edullisesti saa uusittua siistiksi kodin ilmeen, ei ole ainakaan kallista! Turha ensin vaan pois!

Vierailija
407/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidetään ketju positiivisena, kiitos.

Vierailija
408/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää vinkkejä, kellään?

Vierailija
409/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkaapissa samoille nimetyille paikoille aina ruokatavarat.

Kahvinkeiton yhteydessä ehtii laittamaan järjestystä jo hyvinkin. Samoin pyyhkimään hyllytasoja.

Väljimmillään jääkaappi on tietty ennen kauppareissuja.

Vierailija
410/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi skitsofreenikko muija riitti kiitos. Astianpesukonepesun jälkeen piti laittaa aterimet kuivumaan pyyhkeen päälle ja käännellä niitä. No, tämä akka sai eläkkeen ja lähti sit Espanjaan töihin. Ihmeparantuminen tapahtui!

411/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD+Asperger-yhdistelmä aiheuttaa kyl sotkuisuutta

tätönen 23

Vierailija
412/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haaveilen siististä kodista. Minulla o varmaan diagnosoimaton ADD tai joku, siistinä kodin pitäminen on aivan tosi vaikeaa. Oon aina silleen oho hups en tiedä mitä tapahtuu edes kun kaikki on vaan räjähdyksen jäljiltä.

Jotenkin mulla on varmaan jotai ongelmaa tarkkaavaisuudessa. Unohtelen asioita vääriin paikkoihin tai en muista /hoksaa laittaa takaisin oikealle paikalle. Minulle tämä uusien tapojen opettelu oli ihan konkreettinen vinkki. Kiitos Ap,

Sain minäkin inspistä tästä ketjusta. Josko joku päivä saa elää oikeen puhtaassa ja siistiss kodissa vielä.

Vierailija
413/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me täällä odotetaan sinulta ap kirjaa, sometiliä, videoita jo - hip hurraa!!!! :) Sä olet saanut mahtavan suosion ja kannatuksen.

Tulee vahva tunne, että ap itse kirjoittelee näitä höpöhöpöviestejä. 

Vierailija
414/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me täällä odotetaan sinulta ap kirjaa, sometiliä, videoita jo - hip hurraa!!!! :) Sä olet saanut mahtavan suosion ja kannatuksen.

No nyt meni kyl sun toi "vahva tunne" pikkasen huti.

Vierailija
415/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos hapannaamat jatkaisivat jossain toisessa ketjussa? Tämä aihe ei selvästi sovi sinulle, joten kannattaa pysyä poissa. Samanhenkistä seuraa löydät varmasti tuhansista muista ketjuista.

Vierailija
416/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illaksi 2 x 15 min.

Vierailija
417/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ketju heille, jotka eivät ole nyt hengessä mukana tässä aiheessa, purpatkaa siellä. Kiitos.

Vierailija
418/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten toimia, jos itse osaisi ja haluaisi olla siisti, mutta talouden toinen aikuinen ei? Tekisi suoraan sanottuna mieli "konmarittaa" koko tyyppi (myös muista syistä!), mutta koska meillä on myös lapsi, ei asia ole ihan niin yksinkertainen.

Sama. Mies ei välitä. Jatkuvasti riidan aihe hänen epäsiisteytensä.... juttelin kaverien kanssa illanistujaisissa ja suurimmalla osalla(80%) samoja kokemuksia, miehet eivät välitä. Ollaanko me naiset sitten nipoja? En tiedä, minun mielenterveyteni vaan kärsii kaaoksessa. 😣

Ei kauaa kestänyt kun siitä itse valitsemastaan miehestä narisijat löysi ketjun. 

Katsetta peiliin, naiset. 

Vierailija
419/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Minusta on vaan vähän surullista, että jos ihmisellä on noin paljon ylimääräistä aivokapasiteettia käytössä, niin pistää sen siivouksen miettimiseen. Kun sen voisi käyttää vaikka mihin muuhun, mikä olisi kivempaa ja tuloksellisempaa ja hyödyllisempää. Sotkua tulee joka tapauksessa joka päivä. Siivoaminen on siksi vähän hukkaan heitettyä aikaa. Ne tulokset eivät ole pysyviä, jos ei jatkuvasti siivoa, ja sitten huomaakin, että siihen on kulunut puoli elämää.

Omalta kohdaltani olen huomannut, että siisti koti (samoin kuin hyvin hoidetut ja järjestyksessä olevat työprojektit) juuri vapauttavat sitä aivokapasiteettia, ei päinvastoin.

Moni työn tehokkuutta tutkinut on huomannut, että kun jotakin asiaa lykkää, se palaa jatkuvasti mieleen tai häiritsee muuten keskittymistä käsillä olevaan asiaan. Sillä tavalla tulee haaskanneeksi hirveästi kapasiteettia ihan turhaan.

Sama juttu kotona: kun ruoanlaittoa ei voi aloittaa heti vaan ensin pitää tuskailla sotkua, putsata pintoja, etsiä ja pestä välineitä ja vasta sitten pääsee alkuun, saa koko hommasta nälkäisenä aikaan todella kuormittavan. Ehkä luopuu koko ajatuksesta ja lämmittää mikrossa eineksen.

Tai joku ei vie lapsia ilmaiseen yleisöluisteluun, koska ajatuskin sotkuiseen varastoon astumisesta ja luistinten etsimisestä uuvuttaa liikaa. Sopivia vaatteita ei löydy kasoista ja kiireessä on ostettava uusia.

Sillon epäjärjestys ja sotku ihan oikeasti jo rajoittavat elämää.

Sotku vaikuttaa tosiaan siiheen että muukin työskentely on vaikeaa. On paljon helpompi keskittyä muihin tärkeisiin asioihin kun ei koko ajan mieti sitä hirveää sotkua. Samoin säästyy aikaa kun ei tarvitse etsiä sotkuun kadonneita avaimia, kännykän laturia sun muuta. 

Vierailija
420/2330 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma ketju heille, jotka eivät ole nyt hengessä mukana tässä aiheessa, purpatkaa siellä. Kiitos.

Kyllä. Maalaisia. 

Ei tollaista sanaa kukaan muu käyttäisi.