Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Tämän upeuden kanssa (jos uskaltaa käytettyä sohvaa ostaa) + matto, verhot, valaisin, tekstiilit niin tulenee alle 400e uudistus. Tursakkeet ja nuhjakkeet, kuka sen kanssa painiskelee, ylimääräiset pois vaan. On kyllä edullinen sohva.
https://tavararahaksi.fi/tuote/sohva-samettiverhoilu-50-luku-2/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku on tainnut lukea jutun tästä Aurista (vai mikä sen nimi nyt olikaan) ja hänen tuloistaan, ja ajatellut, että olisko samalla tontilla tilaa toiselle 😂
Varmaan kannattaa yrittää kasvattaa fanijoukkoa jossain muualla kuin täällä 🤔
Ja siinä voi sit mennä tovi ennen ku on miljoona seuraajaa...
Mä olisin yksi niistä seuraajista! Täältä oon saanu jo tosi hyviä vinkkejä.
Mä olisin myös, mitenhän sinne sometilille löytäisi sitte?
Vierailija kirjoitti:
Joku on tainnut lukea jutun tästä Aurista (vai mikä sen nimi nyt olikaan) ja hänen tuloistaan, ja ajatellut, että olisko samalla tontilla tilaa toiselle 😂
Tää ketjun alottaja on kyllä varsinainen helmi! Älä viitsi jättää tämmöstä kommenttia. Täällä on kiva fiilis
Vierailija kirjoitti:
Olisi tarvetta ja olisi tilausta! Ei ihan samalla tontilla edes, vaan siinä vieressä. Tällaisia vinkkejä, seikkoja mitä ap on tuonut esille, ei juurikaan ole tietoa aiemmin tullut esille, ainakaan minulle.
Jos siivousprojektisi vaikuttaa ylipääsemättömältä ja sinulla on voimat vähissä, armahda itsesi. Huomenna on uusi päivä eikä niillä sotkulla itsessään ole kiire, kyllä ne pysyvät paikallaan. Yritä nyt siltikin mahdollisesti olla sotkematta lisää tai tehdä edes jotakin vaikka vain 3 minuuttia kerrallaan, jollet jaksa 15 minuuttia. Äläkä hanki mitään roinaa lisää, ellei aivan pakko.
Jatkuva ylläpito pitää kodin siistinä, eli tavaroiden paikoilleen laittaminen kun on niitä käyttänyt. Se vaatii itsekuria ja tarkkaavaisuutta omassa toiminnassa. Ettei vain liihota menemään sirotellen sotkua ympärilleen.
Huono parisuhde ja stressi kotona saattaa estää järkevän toiminnan, sekaisuus kasvaa. Näin mulla oli. Kun parisuhde päättyi, koti sai ihan uuden ilmeen, siistin ja puhtaan.
Muistan myös isoäitini kodin, joka oli sekainen, hänellä oli hyvin vaikea aviomies. Henkiset voimat eivät vain riitä.
Tuo 3 minuutin vinkki on tosi tosi tsemppaava, kannustava ja ilahduttava. Kannattaa kokeilla! Se madaltaa rimaa niiin paljon; aloittaa tai jatkaa jostakin. Oikeesti saa aikaan tuloksia.
Aloitin 3 minuuttisesta ja se innostikin jatkamaan puuhia. 10 minuutissa kävin laittaa pyykkikoneen päälle, lajittelin puhtaita pyykkejä, laitoin tiskikoneen päälle, siirsin laatikkoon tavaroita (jota tehtävää olin siirtänyt jo useamman päivän).
Vierailija kirjoitti:
Aloitin 3 minuuttisesta ja se innostikin jatkamaan puuhia. 10 minuutissa kävin laittaa pyykkikoneen päälle, lajittelin puhtaita pyykkejä, laitoin tiskikoneen päälle, siirsin laatikkoon tavaroita (jota tehtävää olin siirtänyt jo useamman päivän).
Oletteko huomanneet, että lykätyt tehtävät kuormittavat nekin. Aina muistaa: ai niin, toikin pitäis tehdä. Sitten vaan jonain päivänä repäisee ja tekee, ja huomaa, ettei se niin iso juttu ollutkaan. Pyrin karsimaan tällaiset roikkuvat rönsyt mahdollisimman pian pois häiritsemästä, nykyään. Tulee tilaa aivoihin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtoinen vinkki tuolle Siivoa 15 minuuttia -ohjeelle. Laita ruoka kypsymään uuniin ja siivoa siihen asti kun ruoka on valmista. Äsken toteutin. Ehdin siivota keittiön päällisin puolin, pestä vessanpytyn ja vaihtaa lakanat.
Joitain pikkujuttuja ehtii hoitamaan jopa kahvinkeiton aikana. Jos onnistuu opettamaan itsensä siihen, että siivoaa ja järjestelee tuollaisten lyhyiden odotushetkien aikana, elämä helpottuu kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ketjun alottaja on kyllä varsinainen helmi! Älä viitsi jättää tämmöstä kommenttia. Täällä on kiva fiilis
Nyt se herne pois nenästä ja ennakkoluulottomat lukulasit silmille. Mä EN kirjoittanut tuota negatiivisessa mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyssykät nyt sentään. Miten ajattelit juuri meidän, ja näiden vauva.fi lukijoiden osautuvan ja haluavan ig:hen, tiktokkiin tms.
En tiedä, sillä olen fossiili, mutta sen verran olen ymmärtänyt, että jos tuo pitää paikkansa, mitä kirjoitin, niin sieltä ne seuraajat pitäis hankkia, että saa tuloja 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyssykät nyt sentään. Miten ajattelit juuri meidän, ja näiden vauva.fi lukijoiden osautuvan ja haluavan ig:hen, tiktokkiin tms.
En tiedä, sillä olen fossiili, mutta sen verran olen ymmärtänyt, että jos tuo pitää paikkansa, mitä kirjoitin, niin sieltä ne seuraajat pitäis hankkia, että saa tuloja 😉
Hei älä täytä tätä ketjua näillä kommenteilla. Siirrytään eteenpäin! Ei kukaan ole puhunut mistään tuloista. Nyt takaisin karsimisen pariin ja vinkkiä kehiin. Me pystytään siihen!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei älä täytä tätä ketjua näillä kommenteilla. Siirrytään eteenpäin! Ei kukaan ole puhunut mistään tuloista. Nyt takaisin karsimisen pariin ja vinkkiä kehiin. Me pystytään siihen!!
Älkää sitten jatkako 😂, fiksumpi lopettaa ensin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 3 minuutin vinkki on tosi tosi tsemppaava, kannustava ja ilahduttava. Kannattaa kokeilla! Se madaltaa rimaa niiin paljon; aloittaa tai jatkaa jostakin. Oikeesti saa aikaan tuloksia.
Kai sitä voisi itsekin aloittaa 3 minuutista.
Jos on sinut itsensä kanssa ,ei tälläinen asia stressaa.Olen huomannut,että siisteillä nipottajilla on vähemmän kavereita ja harratuksia kuin meillä tavallisilla oman elämämme sottapytyillä.Meillä ainakin on kaikki asiat terveellä tavalla ihanasti rempallaan.Välistä siivoillaan enenpikin ja joskus on paljon muuta virikettä,ettei ehdi.Käy vieraita,ollaan itse enemmän menossa tai ulkosalla.Paras asia oli kun lapsen opettaja kävi meillä,istui pitkään ja sanoi lopuksi:teillä on niin ihanan kotoista ja elämän näköistä. Jos joku sanoisi,että onpas teillä sotkuista ja sekaista,sanoisin että siitä vaan,ota imuri ja luutu käteen ja ala siivoamaan.
Mistä näitä Aureja oikein riittää?
Leijonaäiti kirjoitti:
Jos on sinut itsensä kanssa ,ei tälläinen asia stressaa.Olen huomannut,että siisteillä nipottajilla on vähemmän kavereita ja harratuksia kuin meillä tavallisilla oman elämämme sottapytyillä.Meillä ainakin on kaikki asiat terveellä tavalla ihanasti rempallaan.Välistä siivoillaan enenpikin ja joskus on paljon muuta virikettä,ettei ehdi.Käy vieraita,ollaan itse enemmän menossa tai ulkosalla.Paras asia oli kun lapsen opettaja kävi meillä,istui pitkään ja sanoi lopuksi:teillä on niin ihanan kotoista ja elämän näköistä. Jos joku sanoisi,että onpas teillä sotkuista ja sekaista,sanoisin että siitä vaan,ota imuri ja luutu käteen ja ala siivoamaan.
Sitähän me kaikki tavoittelemme: onnea ja tasapainoa. Olet onnekas, että teidän perhe on jo oman hyvän tapansa löytänyt. Toivotaan samaa myös kaikille niille, jotka kaipaavat apua ja tsemppiä elämänsä kaaoksen kesyttämiseen. Heillä on ehkä toisenlainen haave asumisesta kuin sinulla, ja kun löytää keinot päästä lähemmäs toivetilaansa, on varmasti heidänkin helpompi olla sinut itsensä kanssa.
Mä olisin yksi niistä seuraajista! Täältä oon saanu jo tosi hyviä vinkkejä.