Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Turha ja ylimääräinen tavara pois, koti hyvin selkeäksi.
Ravintoloissa syöntiä, valmisruokia, siivouspalveluiden käyttöä (joka pesee myös pyykkiä), ruokien kotiintuontipalveluita. Elikä palveluita käyttöön.
Pystyy yllättävistä menoista säästämään, että voi käyttää esim. palveluita. (esim turhat sisustusostokset pois, herkut ym minimiin), tarkempaa rahan käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Pystyy yllättävistä menoista säästämään, että voi käyttää esim. palveluita. (esim turhat sisustusostokset pois, herkut ym minimiin), tarkempaa rahan käyttöä.
Tarkennuksena: pystyy yllättävän monista menoista säästämään, - tuli kirjoitettua hätäiseen illalla ennen palstan sulkeutumista.
Kirppiksillä tulee herkästi tehtyä heräteostoksia, joihin menee tuosta vaan muutama euro, muutama kymppi silloin tällöin. Toki löytöjä ja säästöjäkin voi tehdä, mutta sellaisia aivan selvästi turhia ja ylimääräisiä ainakin mulla on tullut helposti ostettua vuosien mittaan.
Mä mietin että kirppisheräteostokset ja herkkuja voisin jättää ostamatta ja käyttää kyllä palveluihin. Se helpottaisi arkea. Tunti-pari siivouspalveluita kuukaudessa auttaisi jo paljon ja varmasti myös innostaa pitämään kotia jatkuvasti siistinä.
Mulla jäi kesäkuussa vähän vaiheeseen, nyt homma jatkuu. Pieni tauko karsimis-raivaamishommissa teki hyvää, nyt taas on intoa jatkaa.
Käyn läpi muutaman laatikon ja lipaston rippeet tänään ja ensi viikolla pääsen viemään pois turhia.
Paljon on vielä tekemistä, mutta suunta on kyllä ihan mahtava ja tosi hyvä.
Rutiineiksi on tullut: pyykit, tiskit, paikkojen yleissiistiminen, wc:n puhtaanapito, pedin pettaus. - Päivittäin.
Tsemppiä kaikille!
Sain täältä ajatuksen neuvoon, joka on nyt toteutunut. Sain kauniin kopan ja se on arkisena työvälineenä. Aloitan eteisestä ja kerään siihen tavaroita, jotka ei kuulu sinne ja meen kodin läpi.
Kun koppa on täynnä, meen istumaan olohuoneeseen ja lajittelen tavaran, vien paikoilleen. Jos innostusta riittää, teen toisen kiertoksen. Yleensä en viitsi.
Paitsi tänä päivänä se koppa riittää. Kun teen päivittäin, ei näitä tavaroita juurikaan ole, jotka eivät ole paikoillaan
Vierailija kirjoitti:
Mikä neuvoksi? kirjoitti:
Miten saatte (hyvän ja käyttökelpoisen) tavaran ulos talosta?
Minulla tuntuu homma aina kaatuvan siihen.
Omat vaatteeni vien Uffille tai Konttiin, samoin käytetyt lastenvaatteet ja lelut.
Mutta sellaiset uudenveroiset lelut (joita on todella paljon!) ja hyvänä säilyneet tai uudet merkkivaatteet.
Joskus olen jaksanut tehdän tori tai fb-kirppis ilmoituksia ja sitä yv-av-tulenhakemaan-empästulekaan-rumbaa, nyt en jaksa.
Vuosi sitten karsin paljon tavaraa ja jätin tämän tavaran (monta jätesäkillistä) ylimääräiseen huoneeseen odottamaan voimia, että jaksan tehdä näitä myynti-ilmoituksia. Lopputulos oli se, että en koskaan jaksanut ja koko huone oli käyttämättä yli puoli vuotta!!
Nyt olen taas karsinut ja poistamatta on siis vielä nuo edellisetkin, joita en vaan raaski lahjoittaa. Esim. uusi Adidaksen huppari, tai 70euroa maksanut käyttämätön lelu jne.
Työtön olen, joten raha tulisi todella tarpeen!!!Samaongelma! Tavara ei liiku kotoa pois, vaan täyttää sohvan ja nurkat ja pikkuhiljaa valuu takaisin käyttöön, tai vieraiden tullessa survotaan johonkin vaatekometoon, jonne unohtuu...
Maalla asun, eikä kirppistäkään ole, puhumattakaan mistään muista palveluista.
Käytkö ikinä jossain isommalla paikkakunnalla ?
Suomessa on paljon tosi hyviä kirppiksiä. Meiltä lähtee lastenvaatteet , tai lähti, Ouluun.
Kun ystäväni kävi täällä, heitin hänet rautatieasemalle ja sai kyydin toisessa päässä.
Oulussa, ainakin oli, hyvä lastenvaatekirppis, vadelmapuu ? omenapuu ? en muista. Ystäväni vei vaatteet jne sinne ja rahat tuli tilille.
Oon siivonnut paljon, mutta kylläpä kirppiksillä liikkuu tavara huonosti. Oon laittanut hinnat hyväkuntoisille vaatteille välille 0,5-10€ ja suurin osa tuli takaisin. Osa oli h&m, osa merkkivaatetta. Oon raahannut tavaraa ees taas. Jotenkin ei vaan halua ilmaiseksi laittaa pois, kun ajat ovat tiukat.
Vierailija kirjoitti:
Oon siivonnut paljon, mutta kylläpä kirppiksillä liikkuu tavara huonosti. Oon laittanut hinnat hyväkuntoisille vaatteille välille 0,5-10€ ja suurin osa tuli takaisin. Osa oli h&m, osa merkkivaatetta. Oon raahannut tavaraa ees taas. Jotenkin ei vaan halua ilmaiseksi laittaa pois, kun ajat ovat tiukat.
Mä olen myynyt lastenvaatteita, mutta kaupaksi menee vain ulkovaatteet. Sisävaatteista en ole saanut myytyä ainottakaan, vaikka meillä on mm. Molon, PoPin ym. vaatteita. Toki paljon myös muuta, mutta kaikki ei säily siinä kunnossa että niitä kahde lapsen jäljiltä viitsisi yrittää myydä. Ulkovaatteissa on se etu, että niiden hinnat ovat nousseet niin järkyttävästi, että niistä saa aika hyviäkin hintoja myydessä. Mä laitan usein hintapyynnöksi n. 20-30% uuden hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko lähellänne jotain myyntiprovisioon perustuvaa kirppistä? Itse käytän niitä joskus sekä annan suurimmalti osalti pois hyväntekeväisyyteen. Käytän toisinaan myös osto-ja myyntiliikkeitä (tavarat).
Mä koen että on myös mielen rauhaan vaikuttava seikka, kun turhat tavarat eivät kodissa viemässä tilaa ja tekemässä lisäsotkua.
Mistä kapea korkea kori? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen katselin tällaista videota, missä kerrotaan miten kodin saa näyttämään siistiltä paljoakaan siivoamatta:
Iso kiitos tämän videon jakajalle, todella inspiroivaa!
Yritin googletella tuota keittiön tasolle tulevaa kapeaa ja korkeaa koria, mutta en löytänyt.
Oisko vinkkiä, mistä tällaisen saisi hankittua?
Sen tiedän, että omissa lähialueen tavarataloissa ei tuon mallisia ole myynnissä.
Katsoin tuon videon, ja siinä on ihan hyviä ideoita, että esim. roskikset kannattaa laittaa sinne, missä roskia syntyy. Minulla esim. on roskis eteisessä, jonne voi tyhjentää esim. turhat kuitit laukuista, joita siellä säilytän.
MUTTA, noista rojukoreista en ole samaa mieltä. Joskus kokeilin tätä, ja ostin kopan. Kuitenkin aika nopeasti sinne löysi tiensä sellainen tavara, jota varten olisi pitänyt raivata jostain "oma paikka". Varmaankin ole erityisen sotkuinen ihminen, mutta minulla jäi nuo kamat sinne koriin. Niitä pitäisi siis jaksaa tyhjennellä kanssa.
Näin ehkä noin vuosi sitten youtube-videon (harmi, kun ei ole linkki tallessa, ehkä joku tietää?), jossa neuvottiin tekemään kaikki "on the go", eli ei istuta sohvalle, ennen kuin esim. ruoanlaitossa tarvittavat astiat on tiskattu pois. Minulla on pysynyt keittiö siistinä siitä lähtien, kun tiskaan heti (ei ole tiskikonetta) suihkimalla astioihin suihkupullolla tiskiaine-vesi -seosta ja tiskaamalla saman tien, ennen kuin edes ruokaa aletaan syömään. Samoin ruokalautaset kun pesee heti, niin eipä kaipaa paljon jynssäystä.
Samoin olen ottanut käyttöön "kierrokset", jossa silmäilen esim. iltaisin huushollin läpi, aloitan eteisestä ja laitan nopeasti kengät yms. pois paikoiltaan olevat tavarat paikoilleen. Ei vie kauaa.
Robotti-imuri on imurointia inhoavien paras ystävä.
Muutamia juttuja jotka pieneltä osaltaan edistää siisteyttä:
Ota paperiton asiointi käyttöön kauppojen mobiilisovelluksissa, säästää luonnonvaroja ja vähentää roskaa lompakosta. Aina halutessasi saat kuitenkin paperikuitin kassalta jos pyydät.
Jos tilaat verkkokaupoista tavaraa ja haet lähetyksen automaatista, vie laatikko ja pehmusteet saman tien kaupan keräyspisteeseen.
Nuhruisiin kestokasseihin voit kaataa keräyssangoistasi metallit, lasit, kartongit ja näin sangot ovat aina paikallaan kun taas kestokassit sisältöineen voivat olla peräkontissa muutamankin päivän jos et muista viedä heti.
Jos sinulla on lemmikki jolla sotkuista tahmeaa märkäruokaa, tarjoile sille pahvilautasilta. Kuivettuneet jämät lautasineen voi heittää roskiin ilman liotusta ja tiskipöydän täyttymistä ällöillä astioilla. Tokikaan ei niin ekologista mutta kiireiselle ja sotkuiselle ihmiselle helpompaa ainakin joskus.
On ongelmia mutta en välitä, annan vaan olla. Perikuntaa sit siivoaa. Saavat kyllä sitte perintöäkin.
Vierailija kirjoitti:
Sain täältä ajatuksen neuvoon, joka on nyt toteutunut. Sain kauniin kopan ja se on arkisena työvälineenä. Aloitan eteisestä ja kerään siihen tavaroita, jotka ei kuulu sinne ja meen kodin läpi.
Kun koppa on täynnä, meen istumaan olohuoneeseen ja lajittelen tavaran, vien paikoilleen. Jos innostusta riittää, teen toisen kiertoksen. Yleensä en viitsi.
Paitsi tänä päivänä se koppa riittää. Kun teen päivittäin, ei näitä tavaroita juurikaan ole, jotka eivät ole paikoillaan
Mulla sama ja hyvin on toiminut. Juuri keräsin pikkutavarat pöydiltä ja laitoin ne paikoilleen. Siistiä on mutta tietysti sekin vaikuttaa, että asun yksin.
Minä voisin ostaa pikkuhinnalla lastenvaatteita ja postitse, taas kun pitäisi hommata isompia kokoja eikä jaksa juosta kirppareilla!
Täällä karsiminen tökkii ja koti taas räjähtänyt. Mutta joskus näin, arki ollut kiireistä! Tavaraa menee silti 1-5 päivässä ulos, ja myyntikassaan kilahtanut jo 800 euroa. Se on mielestäni tosi paljon ylimääräisistä jutuista. Eniten mieltä lämmittää se, että joku muu on löytänyt tarvitsemansa ja tavarat saavat uuden elämän!
Jaan tässä oman vinkkini, kylpyhuoneen perussiivoukseen.
Olin lykännyt kuukausikaupalla peruspesua, vaikka kylpyhuone on vain noin kolme neliötä, ja nolottanut kun on vieraita käynyt, toki altaan ja pöntön olen pessyt, mutta kaakelit ja vesikalusteet on jääneet vaille perusteellista pesua sitten sisäänmuuton.
Minulla oli aikapaine ja olin yllättäen Barbi-leffaan menossa, piti pestä hiuksetkin ennen sitä ja päätin että nyt teen sen.
1. Kaikki pyyhkeet, shampoopullot jne kaikki irtonainen ulos kylppäristä
2. ämpäriin kuumaa vettä, astianpesuainetta ja astioiden pesusieni jossa pehmeä ja karhea puoli käyttöön
3. yksin kotona ja kokonaan alasti, ja aloittaa ovensuusta kaakeleita suihkutilaa kohti, niin korkealle kuin yltää venyttelemällä, loppu yläosa lattiapesimellä.
4. seuraavaksi vesikalusteiden pesu ympäriinsä, pöntön takaa, alta, samoin lavuaari, sitten hanat, ja lopuksi lattia
5. lattiakaivon puhdistus ja ritilän pesu
6. huuhtelu suihkulla kiertäen pistorasiat, niiden ympäriltä ja oven vierestä kostealla sieniliinalla pesuaineet pois ja toinen kierros kuivemmalla kuivaus.
7. lattian suihkuttaminen, ja kuivaaminen alueelta jossa ei lattiakaivoa
8. seinät saivat jäädä kuivumaan itsestään
9. vesikalusteet pyyhien kuivaksi
10. ovi auki tuuletukseen ja ikkuna auki sisällä
11. illalla pyyhkeen, ja putelit paikoilleen.
Valmista tuli ja sitten itse suihkuun. Tuli hyvä mieli.
Viemäriin valuva vesi oli likaista ja vastaavasti koko kylpyhuoneen ilme raikas ja kirkas.
Kesto: pesu noin 30 minuuttia, huuhtelu noin 10 minuuttia. Koko kylpyhuoneen peruspesu alusta loppuun noinn 40 minuuttia, ilman pyyhkeiden ja putelien palauttamista.
Kesti vähemmän kuin oletin.
Pointti: nakuna sai nopeammin ja kätevämmin kun saattoi kurkotella lattianrajassa märässä tilassa.
Ilmastointikanavan puhdistus katonrajassa jäi seuraavalle päivälle, portaat on joilla kiivetä.
Kova homma pestä tiskiharjalla koko kylpyhuone ,)
Kait viimeisenä pesit lattiakaivon/ millä? Ja harja minne ??
(Lattiakaivon harja on erikseen)
Suihkun seinät on tärkeä kuivata pesun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kova homma pestä tiskiharjalla koko kylpyhuone ,)
Kait viimeisenä pesit lattiakaivon/ millä? Ja harja minne ??
(Lattiakaivon harja on erikseen)
Suihkun seinät on tärkeä kuivata pesun jälkeen.
En pessyt tiskiharjalla, vaan sienellä. Siis se pieni sieni jossa on karhea ja pehmeä puoli.
Lattiakaivo vanhalla tiskaamisessa käytetyllä erillisellä sienellä siinä lattiakaivon yläpuolella, jotta mahdolliset liassa olevat pöpöt ei leviä, sieni sitten roskikseen.
Olisi varmaan tärkeä kuivata, jotta kosteus vähenee, mutta oli kiire ja ajattelin että kuivuu kun asunnossa läpiveto ja ovi auki.
Itse olen siisti mutta kamppailen epäsiistin miehen kanssa. Meillä on täysin erilainen siisteyskäsitys. Ja mitä vanhemmaksi tulemme käsityksermme eroavat yhä enemmän toisistaan. Minä hävitän tavaraa ja haluan selkeyttä ja helppohoitoisuutta kun ikää ja vaivojakin tullut, mies ei osaa raivata eikä karsia ja ostelee vaan lisää tarvikkeita ja vaatteita. Vanhat moottorilehdet kaikki säilytetään. Säilyttää myös ikuvanhat puvut ja takit jotka eivät hänelle mahdu. Tavaraa on niin paljon että minua ärsyttää ja ahdistaa, kun usein ne mitä tarvitaan on sitten kadoksissa.
Mikään neuvo, kehotus, keskustelu, sopiminen ei paranna tilannetta. Olen täysin kypsä. Haluan muuttaa pois omaan kotiin missä vallitsee järjestys ja missä ei sika majaile kanssani. Jostain kun saisi rohkeuden ottaa ja lähteä..... mutta kun suunnittelen irtiottoa, alan sääliä tätä porsasta kun hän heittäytyy säälittäväksi ja hylkään lähtöaikeeni. En ole ollut onnellinen enää 10 vuoteen tässä suhteessa. Meillä ei ole yhteisiä lapsia.
Sain uutta ilmettä kotiin, kun järjestelin kalusteita, tekstiilejä ja sisustustavaroita uusille paikoille. Samalla tuli imuroitua kunnolla kalusteiden alta.
Olohuone näyttää taas ihan uudelta vaikka mitään uutta en ostanut.