Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi myös tärkeä hyväksyä, että jos todella haluat siistin kodin, on joitakin kotitöitä tehtävä joka päivä. Ei kannata antaa kaaoksen kertyä ja sitten kerran viikossa sulla on siistiä. Parempi ylläpitää siisteyttä pienillä teoilla joka päivä.
Olen täysin samaa mieltä. Joskus voi siivota perusteellisemmin.
Pienet, lyhytkestoiset päivittäiset siivoussuoritteet!
Ja palkinto työn valmistumisesta.
Minulla on ollut tällä viikolla seuraavia suoritteita.
- Vaatehuoneen järjestämisen aloittaminen, niin että varaan aikaan vaikka 10-30 minuuttia ja lopetan etten kyllästy. Suljen oven ja jatkan seuraavan kerran, usein jo seuraavana päivänä, koska se näkee heti työn tulosta.
- Kiitän itseäni: "Hyvin järjestetty, hienosti keksitty, olet pätevä", sanot ääneen. Ja hymyilet.
- Palkkio: iltapalan nauttiminen ulos katsellen, jokin maukas herkku, itselle se on pieni kaurajugurtti.
Muita suoritteita ollut viikolla:
- Ovien pesu, tavoitteena oli vain yksi ovi, ja jos alkoi sujumaan niin pestä 4 ovea kerralla, ja lopettaa ettei taas kyllästy. Paitsi jos menee flow-tilaan niin sitten se menee loppuun saakka se työ.
- Jääkaapin pesu (vaati noin 5-7 minuuttia)
- 4 paidan silittäminen televisiota katsellessa
- pölyjen ja pintojen pyyhintä
- seuraavana päivänä lattiat
Nämä ovat päätteen äärellä kotona tehtävän työn virkistämiseksi tosi hyviä, että nousee ylös ja hetken tekee muuta ja katsoo kauaskin.
Lopuksi aina pitää katsoa ja ihailla lopputulosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyödynnätkö osaamistasi mitenkään? Voisiko sinua esim palkata apulaiseksi kotia järjestämään?
Tällä hetkellä en hyödynnä. Itse en suosittele ammattijärjestäjän palkkaamista tekemään kaiken vuoksesi. Se on eri asia, jos et fyysisesti pysty tekemään sitä. Mielestäni on kriittisen tärkeää, että kodin omistaja on mukana prosessissa. Itse en käyttänyt ketään apuna fyysisesti. Luin paljon kirjoja ja kuuntelin aiheesta esim. Youtubesta. Olen itse elävä esimerkki siitä, että pystyt siihen itse! Tärkein asia on, että opit uusia tapoja, kun puhutaan kodin siisteydestä.
Eihän ammattijärjestäjät yleensäkään siivoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyödynnätkö osaamistasi mitenkään? Voisiko sinua esim palkata apulaiseksi kotia järjestämään?
Tällä hetkellä en hyödynnä. Itse en suosittele ammattijärjestäjän palkkaamista tekemään kaiken vuoksesi. Se on eri asia, jos et fyysisesti pysty tekemään sitä. Mielestäni on kriittisen tärkeää, että kodin omistaja on mukana prosessissa. Itse en käyttänyt ketään apuna fyysisesti. Luin paljon kirjoja ja kuuntelin aiheesta esim. Youtubesta. Olen itse elävä esimerkki siitä, että pystyt siihen itse! Tärkein asia on, että opit uusia tapoja, kun puhutaan kodin siisteydestä.
Eihän ammattijärjestäjät yleensäkään siivoa.
Joillakin ammattijärjestelijöillä on myös siivouspalveluita, ei kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Miten säilytätte lasten palapelejä ja kirjoja? Meillä on kirjahyllyssä osa kirjoista, mutta jotkut kirjat eivät kokonsa puolesta mahdu hyllyyn. Muutenkin kirjoja ja palapelejä on paljon
Onko niitä kaikkia pakko säästää? Minä säästäisin kirjoista vain lasten suosikit ja sellaiset klassikot, joilla voi olla jotain käyttöarvoa tulevaisuudessa. Palapeleistä surutta pois kaikki liian helpot, joita lapset eivät enää tee. Meillä osa valokuva-albumeista on liian isoja kirjahyllyyn, niitä säilytetään tv-tason kaapissa.
Hyvää päivää ketjuun! En olekaan pitkään aikaan tänne kirjoitellut kun kesä on vienyt mennessään. Urakka jonka aloitin on vielä ajankohtainen vaikka en ole tehnyt sen eteen mitään. Mutta toisaalta, olen saanut pidettyä perussiivoa ja järjestystä päällä vaikka se on vaikeaa. Sitkeästi kuitenkin kuljetan kuppini heti tiskikoneeseen, pyyhkäisen sieltä täältä mennessäni ja koetan viedä tavarat paikalleen.
Yhtenä isona projektina ajattelen olevan vaatteeni. Olen sitkeästi pitänyt ajatuksesta kiinni että laihtuisin entisiin mittoihin ja nyt on ikävä kyllä todettava ettei niin tule käymään. Ei ainakaan parin kuukauden sisällä. Viisain olisi pakata vaatteet, viedä vaikka vuodeksi varastoon ja saada talven aikana ratkaisevat 8 kg tiputettua pois.
Mitä muille ketjulaisille kuuluu?
Miten saatte (hyvän ja käyttökelpoisen) tavaran ulos talosta?
Minulla tuntuu homma aina kaatuvan siihen.
Omat vaatteeni vien Uffille tai Konttiin, samoin käytetyt lastenvaatteet ja lelut.
Mutta sellaiset uudenveroiset lelut (joita on todella paljon!) ja hyvänä säilyneet tai uudet merkkivaatteet.
Joskus olen jaksanut tehdän tori tai fb-kirppis ilmoituksia ja sitä yv-av-tulenhakemaan-empästulekaan-rumbaa, nyt en jaksa.
Vuosi sitten karsin paljon tavaraa ja jätin tämän tavaran (monta jätesäkillistä) ylimääräiseen huoneeseen odottamaan voimia, että jaksan tehdä näitä myynti-ilmoituksia. Lopputulos oli se, että en koskaan jaksanut ja koko huone oli käyttämättä yli puoli vuotta!!
Nyt olen taas karsinut ja poistamatta on siis vielä nuo edellisetkin, joita en vaan raaski lahjoittaa. Esim. uusi Adidaksen huppari, tai 70euroa maksanut käyttämätön lelu jne.
Työtön olen, joten raha tulisi todella tarpeen!!!
Mikä neuvoksi? kirjoitti:
Omat vaatteeni vien Uffille tai Konttiin, samoin käytetyt lastenvaatteet ja lelut.
Mutta sellaiset uudenveroiset lelut (joita on todella paljon!) ja hyvänä säilyneet tai uudet merkkivaatteet.
Joskus olen jaksanut tehdän tori tai fb-kirppis ilmoituksia ja sitä yv-av-tulenhakemaan-empästulekaan-rumbaa, nyt en jaksa.
Vuosi sitten karsin paljon tavaraa ja jätin tämän tavaran (monta jätesäkillistä) ylimääräiseen huoneeseen odottamaan voimia, että jaksan tehdä näitä myynti-ilmoituksia. Lopputulos oli se, että en koskaan jaksanut ja koko huone oli käyttämättä yli puoli vuotta!!
Nyt olen taas karsinut ja poistamatta on siis vielä nuo edellisetkin, joita en vaan raaski lahjoittaa. Esim. uusi Adidaksen huppari, tai 70euroa maksanut käyttämätön lelu jne.
Katso minkälaisia ilmoituksia ihmiset tekee, jotka myy tavaroita.
Älyttömän paljon on huonoja ilmoituksia.
Veljeni asuu pienellä paikkakunnalla.
Hän vie kirppistavarat meidän vanhemmille ja minä taas haen ne sieltä. Meillä on hyvä itsepalvelukirppis.
Ystäväni asuu maalla ja käy n joka 2 kk tyttärellään. Viikkoa ennen tekee myynti-ilmoituksia tyttären lähialueen fb ryhmässä ja ilmoittaa nouto ko aikana
Tämä toimii vain, jos on samanhenkisiä ystäviä ja sukulaisia, mutta vaihtaminen. Eli minä annan nyt vaikka sen 70 euron hupparin kaverin lapselle. Sanon että korvaa myöhemmin jotenkin. Emme pidä mitään tiliä, mutta myöhemmin esim lapseni saa kaverilta kyydin toiselle puolelle Suomea. Näin ollaan suunnilleen sujut.
Tämä toimii vain ihmisten kanssa, jotka ovat vastavuoroisia ja joilla on suunnilleen sama käsitys rahan ja ajan käytöstä, mutta jos ottaa marginaalikustannukset mukaan, on ehdottomasti taloudellisin tapa pistää hyvä tavara kiertoon.
Esim:
- Löytyisikö teidän läheltä jotain kirppispalvelua, joka hinnoittelee puolesta ja ottaa jonkun provision myydyistä?
- Emmy Store (merkkivaatteet, huom. brändilista), Vähän käytetty Myy helposti (yli 10e arvoinen/vaate/setti). Sellpy. Kekäleellä myös oma second hand palvelu (merkkivaatteet, huom. brändilista) Kannattaa lukea ohjeet hyvin tarkasti.
- Joku pieni erä kerrallaan johonkin: tori, kirppisloossi tms. Kirppisloossi voi tulla kalliiksi, jos ei menekään kaupaksi.
Jotenkin tuntuu siltä, että jotkut ovat luonnostaan siistejä ja jotkut taas eivät. Itse olen OCD diagnoosin omaava ja siistinä pidän vain tietyt paikat. Loput ovatkin usein kaaosta kauniin sijaan.
Aloitin oman kodinraivausprojektini tammikuussa ja ahkeroin pari kuukautta. Sitten pidin vähän taukoa ja jatkoin taas toukokuussa. Kesäkuussa kokosin myytävät tuotteet yhteen ja nyt heinäkuussa minulla oli viikon verran osasto kirpparilla. Sain sen verran kokoon että voin lähteä päiväretkelle Helsinkiin jahka tuo Biden poistuu maasta ja keskustassa voi taas vapaasti kulkea. Reissu on siis eräänlainen palkintomatka pitkäaikaisesta uurastuksesta. Se oli minulla mielessä motivaattorina koko ajan. Sen lisäksi koti tuntuu nyt paljon väljemmältä ja avarammalta.
Tsemppiä kaikille muille samanlaisten askareitten parissa puuhasteleville ja hauskaa kesää!
Tavoitteena yksi tehtävä päivässä normikotihommien lisäksi. Sellaisia tehtäviä, jotka jäävät helposti tekemättä. Tänään sain purettua kaapin päältä yhden laatikon. Osa lähti roskiin, osa muuhun parempaan paikkaan. On siistimmän näköistä, kun kaapin päällä ei ole laatikkoa. Aikaa meni noin puoli tuntia.
Vuoden päästä tällä tahdilla 365 ekstrahommaa tehty.
Taidan tehdä vielä yhden ekstrahomman.
Samaongelma! Tavara ei liiku kotoa pois, vaan täyttää sohvan ja nurkat ja pikkuhiljaa valuu takaisin käyttöön, tai vieraiden tullessa survotaan johonkin vaatekometoon, jonne unohtuu...
Maalla asun, eikä kirppistäkään ole, puhumattakaan mistään muista palveluista.
Vierailija kirjoitti:
Työtön olen, joten raha tulisi todella tarpeen!!!Samaongelma! Tavara ei liiku kotoa pois, vaan täyttää sohvan ja nurkat ja pikkuhiljaa valuu takaisin käyttöön, tai vieraiden tullessa survotaan johonkin vaatekometoon, jonne unohtuu...
Maalla asun, eikä kirppistäkään ole, puhumattakaan mistään muista palveluista.
Mulla oli tätä ongelmaa myös joskus.
Ratkaisuna hyväntekeväisyyskirppis. Itseä niskasta vaan kiinni, laatikot ja pussit autoon ja menoksi. Hommaa vielä riittää ja lisää lähtee.
Laita esim eläinsuojeluyhdistykselle viestiä että sinulla olisi kelpoa tavaraa jota voivat myydä kirpparilla. Tämä olisi sinun osaltasi hyväntekeväisyyttä johon et ehkä muuten työttömänä voisi kovin paljon osallistua.
Kalliit, hyväkuntoiset vaatteet menevät kyllä torissa nyt kun syksy tulee ja ihmiset taas tarvii työ- ja kouluvaatteita.
Huutonet on myös hyvä kun siellä voi lukea palautteita eikä hupihuutajat menesty. Toki ei enää taida olla kovin suosittu foorumi, harmi sinänsä. Tsemppiä sinulle, itse myös kärsin turhan tavaran paljoudesta joka vie tilaa ja aiheuttaa stressiä
Tsemppiä kaikille puuhiin. Vaikka edes vähän ja kerrallaan, niin silläkin etenee projektit. :)
Harmi, että tämä hyväntuulinen ketju tuntuu kuolleen.
Tosin olen lukemassa vasta sivulla 61, en tiedä kuinka on muuttunut matkan varrella keskustelun sävy.
Toivoisin, että ap. tulisi linjoille kannustamaan lempeällä sävyllään.
Minulla ongelmana on vastenmielisyyden kokeminen viikkosiivousta kohtaan. Ikuinen imurointi viikosta toiseen. Järkyttävän tylsää ja tympeää hommaa. Sijaistoimintana ryhdyn järjestelemään kaappeja ym. joten mitään raivattavaa ei kämpästä enää löydy. Jäljellä vain ne viikosta toiseen toistuvat siivoushommat. Tänään siivottiin yhdessä miehen kanssa koko asunto. Mies imuroi ja pesi kylpyhuoneen, joten vältyin näiltä inhokkihommiltani. Pesin roskakaapin, vessat, uuninpellit, pyyhin pölyjä, vaihdoin palaneen pihavalon polttimon, vein pullot, kierrätysjätteet ja vanhat lääkkeet kauppareissulla pois nurkista. Hyvä päivä kaiken kaikkikaan.
Mä itse olin vst tilanteessa yli 10 v sitten. Urakka oli jäätävä. Tyhjensin huoneen kerralla ja laitoin huobekalut uusiin paikkoihin.
Sillä tavalla tuli käytyä kaikki läpi. Mulla oli 2 vaatehuonetta ja ne oli aivan tukossa tarpeetonta, kun näytti hyvälle. Sitten komeroiden sisältö kirppikselle ja tein tämän vielä pariin otteeseen