Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!

Vierailija
11.04.2023 |

Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.

Kommentit (2330)

Vierailija
2061/2330 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Mikä on maailman homoin nimi?

- P ut1n 😄

Vierailija
2062/2330 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneton kirjoitti:

Itse olen siisti mutta kamppailen epäsiistin miehen kanssa. Meillä on täysin erilainen siisteyskäsitys. Ja mitä vanhemmaksi tulemme käsityksermme eroavat yhä enemmän toisistaan. Minä hävitän tavaraa ja haluan selkeyttä ja helppohoitoisuutta kun ikää ja vaivojakin tullut, mies ei osaa raivata eikä karsia ja ostelee vaan lisää tarvikkeita ja vaatteita. Vanhat moottorilehdet kaikki säilytetään. Säilyttää myös ikuvanhat puvut ja takit jotka eivät hänelle mahdu. Tavaraa on niin paljon että minua ärsyttää ja ahdistaa, kun usein ne mitä tarvitaan on sitten kadoksissa.

Mikään neuvo, kehotus, keskustelu, sopiminen ei paranna tilannetta. Olen täysin kypsä. Haluan muuttaa pois omaan kotiin missä vallitsee järjestys ja missä ei sika majaile kanssani. Jostain kun saisi rohkeuden ottaa ja lähteä..... mutta kun suunnittelen irtiottoa, alan sääliä tätä porsasta kun hän heittäytyy säälittäväksi ja hylkään lähtöaikeeni. En ole ollut onnellinen enää 10 vuoteen tässä suhteessa. Meillä ei ole yhteisiä lapsia.

Voi että. Kuulostaa harmilliselta.

Olisiko mahdollista joku ihan oma kaappi miehelle?

Vinkki: Ottakaa kuvia kodistanne eri paikoista ja katsokaa yhdessä niitä kuvia, sekä myöskin kuvia siisteistä kodeista (netissä kuvia kun googlaa) ja pohtikaa mitä mieltä kumpikin on, missä kumpikin viihtyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2063/2330 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneton kirjoitti:

Itse olen siisti mutta kamppailen epäsiistin miehen kanssa. Meillä on täysin erilainen siisteyskäsitys. Ja mitä vanhemmaksi tulemme käsityksermme eroavat yhä enemmän toisistaan. Minä hävitän tavaraa ja haluan selkeyttä ja helppohoitoisuutta kun ikää ja vaivojakin tullut, mies ei osaa raivata eikä karsia ja ostelee vaan lisää tarvikkeita ja vaatteita. Vanhat moottorilehdet kaikki säilytetään. Säilyttää myös ikuvanhat puvut ja takit jotka eivät hänelle mahdu. Tavaraa on niin paljon että minua ärsyttää ja ahdistaa, kun usein ne mitä tarvitaan on sitten kadoksissa.

Mikään neuvo, kehotus, keskustelu, sopiminen ei paranna tilannetta. Olen täysin kypsä. Haluan muuttaa pois omaan kotiin missä vallitsee järjestys ja missä ei sika majaile kanssani. Jostain kun saisi rohkeuden ottaa ja lähteä..... mutta kun suunnittelen irtiottoa, alan sääliä tätä porsasta kun hän heittäytyy säälittäväksi ja hylkään lähtöaikeeni. En ole ollut onnellinen enää 10 vuoteen tässä suhteessa. Meillä ei ole yhteisiä lapsia.

Voi että. Kuulostaa harmilliselta.

Olisiko mahdollista joku ihan oma kaappi miehelle?

Vinkki: Ottakaa kuvia kodistanne eri paikoista ja katsokaa yhdessä niitä kuvia, sekä myöskin kuvia siisteistä kodeista (netissä kuvia kun googlaa) ja pohtikaa mitä mieltä kumpikin on, missä kumpikin viihtyy.

Ei toimi. Kaappeja on, ne ovat tietenkin täynnä. Mutta mies säilyttää myös muovikasseissa tavaraa. 😩 Tämäkin ärsyttää aivan järkyttävän paljon. Siis kasseja nurkissa ja sängyn alla. Meillä omat huoneet koska vuorotyötä joten mies huoneeseensa kerää sitä roinaa. Joku sanoisi miesluolaksi sitä tilaa. Minulle se on kaatopaikka. Olen vaan tullut siihen pisteeseen että emme sovi toisillemme. Ja kun asiasta ei pysty edes keskustelemaan, olen aika fed up.

Vierailija
2064/2330 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että jos roinaa pääsee olkkariin ja eteiseen, heitän ne tylysti miehen huoneen ovesta sisään. On sellainen olo kun asuisin teinin kanssa. 😠

Vierailija
2065/2330 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä neuvoksi? kirjoitti:

Miten saatte (hyvän ja käyttökelpoisen) tavaran ulos talosta?

Minulla tuntuu homma aina kaatuvan siihen. 

Omat vaatteeni vien Uffille tai Konttiin, samoin käytetyt lastenvaatteet ja lelut.

Mutta sellaiset uudenveroiset lelut (joita on todella paljon!) ja hyvänä säilyneet tai uudet merkkivaatteet. 

Joskus olen jaksanut tehdän tori tai fb-kirppis ilmoituksia ja sitä yv-av-tulenhakemaan-empästulekaan-rumbaa, nyt en jaksa. 

Vuosi sitten karsin paljon tavaraa ja jätin tämän tavaran (monta jätesäkillistä) ylimääräiseen huoneeseen odottamaan voimia, että jaksan tehdä näitä myynti-ilmoituksia. Lopputulos oli se, että en koskaan jaksanut ja koko huone oli käyttämättä yli puoli vuotta!!

Nyt olen taas karsinut ja poistamatta on siis vielä nuo edellisetkin, joita en vaan raaski lahjoittaa. Esim. uusi Adidaksen huppari, tai 70euroa maksanut käyttämätön lelu jne.

Työtön olen, joten raha tulisi todella tarpeen!!!

Samaongelma! Tavara ei liiku kotoa pois, vaan täyttää sohvan ja nurkat ja pikkuhiljaa valuu takaisin käyttöön, tai vieraiden tullessa survotaan johonkin vaatekometoon, jonne unohtuu...

Maalla asun, eikä kirppistäkään ole, puhumattakaan mistään muista palveluista.

Käytkö ikinä jossain isommalla paikkakunnalla ?

Suomessa on paljon tosi hyviä kirppiksiä. Meiltä lähtee lastenvaatteet , tai lähti, Ouluun.

Kun ystäväni kävi täällä, heitin hänet rautatieasemalle ja sai kyydin toisessa päässä.

Oulussa, ainakin oli, hyvä lastenvaatekirppis, vadelmapuu ? omenapuu ? en muista. Ystäväni vei vaatteet jne sinne ja rahat tuli tilille.

Enpä kehuisi V-tarhaa. Keväällä vein ikeakassillisen 12v vaatteita sis mm luistimet ja/tai monot, käyttämättömät Hilfiger-merkkifarkut, lastenhuoneen designsisustustavaraa ym. Voittoa tuli alle 20 e, kassia jättäessä piti jopa maksaa. Jatkossa annan ukrainalaisille.

Vierailija
2066/2330 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vaan varata aikaa, intoa, motivaatiota.

Pitää vaan vapauttaa aikaa ja energiaa muista tekemisistä, että pääsee karsimaan, raivaamaan ja siivoamaan.

Päättää että nyt tehdään.

Reipas ote.

Vierailija
2067/2330 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee listaa kotoa lähteneistä ja kotiin tulleista käyttötavaroista ja vaatteista. Kummasti tähän koukuttuu. Tavoite tietysti pitää lähtevän tavaran lista pidempänä. Ja koti siistiytyy koko ajan.

Vierailija
2068/2330 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastetehtävä:

Tee to do -lista, jossa on pilkottuna tehtävät hyvin pieniin osiin.

Tee joka päivä - tai joka toinen päivä yksi tehtävä (normitehtävien lisäksi).

Kesto: jouluun saakka.

Vierailija
2069/2330 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kova homma pestä tiskiharjalla koko kylpyhuone ,)

Kait viimeisenä pesit lattiakaivon/ millä? Ja harja minne ??

(Lattiakaivon harja on erikseen)

Suihkun seinät on tärkeä kuivata pesun jälkeen.

En pessyt tiskiharjalla, vaan sienellä. Siis se pieni sieni jossa on karhea ja pehmeä puoli. 

Lattiakaivo vanhalla tiskaamisessa käytetyllä erillisellä sienellä siinä lattiakaivon yläpuolella, jotta mahdolliset liassa olevat pöpöt ei leviä, sieni sitten roskikseen. 

Olisi varmaan tärkeä kuivata, jotta kosteus vähenee, mutta oli kiire ja ajattelin että kuivuu kun asunnossa läpiveto ja ovi auki. 

Jos pesun jälkeen ehtii kuivata seinäkaakelitkin, niin pysyvät siistinnäköisinä pidempään. Sinituotteen lyhyt/pieni monitoimimoppi on tosi hyvä väline pienen tilan siivoamiseen, siinä on teleskooppivarsi. Yhdellä moppiosalla pesee, toisella moppiosalla/mikrokuituliinalla huuhtelee ja kolmannella kuivaa. Ja valmista tuli.

Vierailija
2070/2330 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tehdä kun intoa olisi käydä tavaroita läpi, mutta sitten kun yrittää aloittaa ja näkee sen kaaoksen niin sitä vain ahdistuu eikä saa aloitettua tai sitten ensin lähtee käymään ensin yhtä laatikkoa läpi ja saa ehkä aloitettua mutta siirtyy toiselle laatikolle? Ahdistaa kaaos mikä on laatikoissa ja kaapeissa eikä oikein saa tartuttua mihinkään kun sitä sokaistuu koko kaaokselle

Vierailija
2071/2330 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tehdä kun intoa olisi käydä tavaroita läpi, mutta sitten kun yrittää aloittaa ja näkee sen kaaoksen niin sitä vain ahdistuu eikä saa aloitettua tai sitten ensin lähtee käymään ensin yhtä laatikkoa läpi ja saa ehkä aloitettua mutta siirtyy toiselle laatikolle? Ahdistaa kaaos mikä on laatikoissa ja kaapeissa eikä oikein saa tartuttua mihinkään kun sitä sokaistuu koko kaaokselle

Toi vaikuttaa luovuttamiselta. Katso puuta, älä metsää.

Keskity vaikka sukkiin

Vierailija
2072/2330 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko näistä olla jotain apua;

Rajaaminen. Keskittyminen yhteen asiaan. Laita muistiin vaikkapa to do listalle tehtävä/tehtävät, ja seuraa siitä milloin on seuraavan tehtävän vuoro.

Tai sitten yhdistä muutama laatikko, jos meinaa mukaan tulla jo useempi yhtäaikaa.

Etene helposta vaikeampaan.

Vierailija
2073/2330 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toivoisin että olis oikeasti mahdollisuus tyhjentää huone vaikka pressujen päälle pihalle. Sitte olis vaikka tunti aikaa kerätä siitä max puolet sisälle takaisin. Loput kiertoon, roskiin, myyntiin. Jos ei olis naapureita liian lähellä niin oisin varmaan jo toteuttanut tän

Vierailija
2074/2330 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on liian suuri kotihäpeä että voisin toimia niin

Vierailija
2075/2330 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä toivoisin että olis oikeasti mahdollisuus tyhjentää huone vaikka pressujen päälle pihalle. Sitte olis vaikka tunti aikaa kerätä siitä max puolet sisälle takaisin. Loput kiertoon, roskiin, myyntiin. Jos ei olis naapureita liian lähellä niin oisin varmaan jo toteuttanut tän

Hmm, pystyisikö tämän toteuttamaan sisätiloissa jotenki, mitenkään?

Vierailija
2076/2330 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskity vaikka sukkiin

jep, ensin sukat, sitten alusvaatteet, sitten t-paidat..kyllä ne siitä alkaa järjestymään eikä kaikkea tarvitse tehdä samana päivänä. Keittiössä ekana vaikka aterimet, sitten muut kauhat/kaulimet tms/mukit jonakin päivänä. 

Vierailija
2077/2330 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua, kun ollaan sivulla 105, niin anteeksi jos aihetta on käsitelty jo tarkemmin, mutta korostan kuinka tärkeää on hankkia HYVÄ IMURI, JOTA HALUAA KÄYTTÄÄ!

Mulla oli monta vuotta sellanen saakelin melumönkiäinen, joka ei edes imenyt kunnolla. Nykyään mulla on sellanen ihana varsi-imuri, joka on helppo ottaa käyttöön. Sillä on niin ihana siivota, että se on melkein nautinto. Tulee siivottua usein mutta vähän, eikä sillei "nyt on siivouspäivä, minä imuroin koko kämpän lattiasta kattoon" ja aikaa kuluu tunti. Tolla varsi-imurilla kun huitaisee sen pari minuuttia päivässä, niin ei tarvitse isommin koskaan edes imuroida. On se vaan niin ihana <3

Vierailija
2078/2330 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse luova ja toimelias ihminen.

Ja aivan mahdoton porsas. Koti näyttää basaarin ja taistelukeskittymän sekoitukselta. Juuri hiljattain tein päätöksen;

1. Imuroin joka päivä - edes keskeltä lattiaa, mutta imuroin. On pakko olla edes joku järjestys, kun imuroi.

2. Tiskaan joka päivä edes pienen erän astioita. Keittiöön mahtuu paremmin tekemään ruokaa. Vähemmän astioita.

3. Järjestän yhden miljoonalaatikon, hyllyn tai pussukan. Tulee vietyä tavarat paikoilleen tai hävitettyä turhat.

4. Pesen yhden koneellisen pyykkiä joka päivä, niin jaksan viikata pyykit kaappiin. En pidä enää pyykkipäiviä, koska vaatteet jäävät ajelehtimaan pitkin poikin. Ei ole kuivatus tilaa, eikä jaksa silittää tai viikata. Sitten pyykit eksyvät takaisin pesuun puhtaana..

Vierailija
2079/2330 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskity vaikka sukkiin

Jos on paljon prosessoitavaa ympärillä, niin ajatus ei välttämättä pysy kasassa. Ei toi ole välttämättä luovuttamista vaan esim etsimistä mikä on järjestys toimia, priorisoinnin hakemista, yms ja tms.

Vierailija
2080/2330 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea koko ketjua, kun ollaan sivulla 105, niin anteeksi jos aihetta on käsitelty jo tarkemmin, mutta korostan kuinka tärkeää on hankkia HYVÄ IMURI, JOTA HALUAA KÄYTTÄÄ!

Mulla oli monta vuotta sellanen saakelin melumönkiäinen, joka ei edes imenyt kunnolla. Nykyään mulla on sellanen ihana varsi-imuri, joka on helppo ottaa käyttöön. Sillä on niin ihana siivota, että se on melkein nautinto. Tulee siivottua usein mutta vähän, eikä sillei "nyt on siivouspäivä, minä imuroin koko kämpän lattiasta kattoon" ja aikaa kuluu tunti. Tolla varsi-imurilla kun huitaisee sen pari minuuttia päivässä, niin ei tarvitse isommin koskaan edes imuroida. On se vaan niin ihana <3

Samaa mieltä. Imuri saisi olla hiljainen, mutta tehokas. Pääsin kokeilemaan kylässä varsi-imuria, mutta se alkoi pian tuntumaan raskaalta omaan käteeni. Onhan se moottori mukana siinä osassa, jota heiluttelet. Onko jotkut imurit kevyempiä kuin toiset ?