Yrittäjä oletko valmis kantamaan kortesi kekoon jotta työttömät saadaan töihin? Vai palkkastko vain työnvaihtaja?
Syrjitkö työttömiä tietoisesti ja tunnustat sen? Menevätkö työttömän työnhakijan hakemukset roskiin?
Valitatko silti, että joudut kustantamaan veroilla kotona majailevien luuserityöttömien olemassa olon?
Kommentit (214)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoria en palkkaa, ovat liian laiskoja ja palkkaa pitäisi maksaa niinkuin kokeneelle.
Pitkään työttömänä en palkkaa, yleensä jotain mt-ongelmia tai alko.
Lisääntymisiässä olevia naisia en missään nimessä..ovat vuosia äitiyslomalla.
Työpaikan vaihtajan voin palkata jos on hyvät suositukset ja soitto tietysti edelliselle työnantajalle..Kerrankin rehellinen vastaus.
Ja täynnä syviä ennakkoluuloja ja -asenteita. Kyseinen yrittäjä tekee työnsä ilmeisesti yksin kun pelottaa palkata ketään. Ja tuo asenne on naurettava että kaikki yrittäjät on ahkeria, fiksuja ja reiluja. Tehdään yhteistyötä ja juorutaan työntekijöistä, kertoo huonosta johtamisesta ja itsetunnosta. Tosiasia on kuitenkin se että osa yrittäjistä ei vaan pärjännyt toisen töissä niin oli pakko perustaa oma yritys. Ihmiset vaihtaa esimiestä eikä työpaikkaa, lähes 100%sti. Tutkittu juttu!
Vierailija kirjoitti:
En syrji työttömiä, vammaisia, eläkeläisiä tai ketään muutakaan, koska en enää ikinä palkkaa ketään.
Nykyään työntekijä on yrittäjälle liian iso riski joka voi ajaa pahimmillaan yrityksen konkurssiin tai vaikka sairastuttaa yrittäjän henkisesti heittäytymällä ay-liikkeen mannekiiniksi.
Ainoa tapa minulle rekrytä on jokin toimialapalvelu jonka kautta ensin kokeilla joitakuita ja sen jälkeen ostaa häneltä/heiltä työpanos y-tunnukseltaan.
Tämä on nykyaikaa. Vähentää yrittäjän riskin kohtuulliselle tasolle, ja työntekijänkin on helpompi vaihtaa työnantajaa halutessaan, kun vuokrafirmalla on asiakkaita joista valita. Työntekijä hoitaa itse sosiaalikulunsa ja maksaa veronsa ennakkoperintänä. Helppoa kuin heinänteko.
Olen itse viiskymppinen pitkäaikaistyötön. Olen jatkuvasti ylläpitänyt ammattitaitoa kursseilla ja koulutuksilla, ja asenne on kohdillaan. Teen tälläkin hetkellä ilmaistyötä, jotta pysyisin työkuntoisena. Miksi en kelpaa sinulle työhön?
Minulla on oikeus palkkatukeen, mutta haluaisin käyttää sen sellaiseen paikkaan, jossa olisi ihan oikeasti mahdollisuus saada jatkotyöpaikka palkkatukijakson jälkeen. Joko tehdään kaupat?
Höpsöt. Ei niitä töitä vaan ole kuin suhteilla ja silleen voi päästä nuorena johonkin yleiseen ensin harjoittelijaksi ja sitten vähitellen.. Katsoo vaan politikkojakkn, kaupunkia, valtiota,yhteisöjä.. Miten tässä näin pääsi käymään.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse viiskymppinen pitkäaikaistyötön. Olen jatkuvasti ylläpitänyt ammattitaitoa kursseilla ja koulutuksilla, ja asenne on kohdillaan. Teen tälläkin hetkellä ilmaistyötä, jotta pysyisin työkuntoisena. Miksi en kelpaa sinulle työhön?
Minulla on oikeus palkkatukeen, mutta haluaisin käyttää sen sellaiseen paikkaan, jossa olisi ihan oikeasti mahdollisuus saada jatkotyöpaikka palkkatukijakson jälkeen. Joko tehdään kaupat?
Jos työskentelet ilmaiseksi, niin miksi ihmeessä oletat, että joku olisi valmis maksamaan sellaisesta jonka voi saada ilmaiseksikin?
Vierailija kirjoitti:
Saatan olla väärässäkin, mutta jos ihmettelet miksi et työllisty niin ehkä kannattaisi kokeilla työnhakua jostain muualta kuin vauva-palstalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
veronmaksajaraataja kirjoitti:
En panisi pahakseni, vaikka minua ei valittaisi. Tämä lause on kuultu, kun 'pakkotarjouksia' pukkaa luusereille. Ottaisitteko tällaisen tyypin töihin? Ansiosidonnaista taisi olla vielä jäljellä ja työhalut nollissa.
Tätähän se tarkoittaa kun laitettiin pakkohaku ehdoksi työttömyysturvalle. Vika ei ole hakijassa vaan järjestelmässä.
Vika on kyllä hakijassa.Onhan kiva loisia kun on vielä ansiosidonnaista jäljellä.Hyvä että tähän tulee muutos,alkaa työnteko kiinnostaa.
Alkaa työnteko kiinnostaa? Aika julmaa että viemällä päivärahat saadaan työttömät kiinnostumaan työnteosta, vaikkei ole mitään aikomusta heitä edes palkata. Syitä kyllä keksitään miksi ei uskalleta palkata, haetaan vaikka mikroskoopilla syitä. Itse kuvitellaan että ollaan haluttuja työnantajia ja parasta laatua esimiehiä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä esimerkki reippaasta työttömästä kun ajatellaan kaikkien olevan lusmuja. Mutta kun työnantajalla on CV aukkokammo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se työtön voi itsekin ryhtyä yrittäjäksi.
Niin voi, ja todella moni ryhtyykin. Ja todella moni joutuu vain suuriin velkohin sen takia.
Ja todella monet työttömät eivät voi ryhtyä yrittäjäksi, koska siihen ryhtymiseen tarvitaan pääomaa, eli rahaa, jota työttömillä yleensä ei ole, ja mikä tärkeintä, erittäin hyvä liikeidea, niitäkään ei suurimmalla osalla ihmisiä ole. Jos se olis helppoo, kaikki tekis niin.
Olennainen kysymys siis on, että pitääkö työttömälle maksaa toimeentulotukea enempää, jos ei kykene tekemään töitä niin, että siitä tulee riittävästi tulovirtaa yritykselle? Koska kaikeasta päätellen koet, että kaikista ei ole yrittäjiksi, koska se on vaikeaa, niin pitääkö sitä vaikeusastetta lisätä työhaluttomilla työntekijöillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En panisi pahakseni, vaikka minua ei valittaisi. Tämä lause on kuultu, kun 'pakkotarjouksia' pukkaa luusereille. Ottaisitteko tällaisen tyypin töihin? Ansiosidonnaista taisi olla vielä jäljellä ja työhalut nollissa.
Tätähän se tarkoittaa kun laitettiin pakkohaku ehdoksi työttömyysturvalle. Vika ei ole hakijassa vaan järjestelmässä.
Vika on kyllä hakijassa.Onhan kiva loisia kun on vielä ansiosidonnaista jäljellä.Hyvä että tähän tulee muutos,alkaa työnteko kiinnostaa.
Alkaa työnteko kiinnostaa? Aika julmaa että viemällä päivärahat saadaan työttömät kiinnostumaan työnteosta, vaikkei ole mitään aikomusta heitä edes palkata. Syitä kyllä keksitään miksi ei uskalleta palkata, haetaan vaikka mikroskoopilla syitä. Itse kuvitellaan että ollaan haluttuja työnantajia ja parasta laatua esimiehiä.
Ei kukaan työnantaja etsi syitä sille miksi eivät palkkaisi jotakuta. Sen sijaan he pyrkivät löytämään sen parhaan hakijan. Jos satut olemaan vasta se toiseksi paras niin voi voi, mutta ei se tarkoita että mitään vikoja olisi hakemalla haettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos muutettaisiin järjestelmää. Ensin työttömyys turva koskemaan yrittäjiä. Sen jälkeen jokainen työntekijä rekisteröitäisiin yrittäjäksi. Tämän jälkeen käytäisiin neuvotteluja BtoB eli jokainen työsuoritus muutettaisiin laskutettavaksi ja sovittaisiin todella tarkasti siitä mitä tähän kyseiseen suoritukseen kuuluu ja mitä laskutetaan erikseen. Loppuisi se nykyisten työnantajien kitinä siitä että työntekijän pitäisi suottaa niin ja niin paljon kun osapuolet olisivat tasapuolisia yrittäjiä. Kummankin pitäisi kattaa omat menonsa ja elämisensä? Tämähän varmaan sopisi nykyisille yrittäjille eikös vaan??
Hyvä idea. Olen aina ihmetellyt, että miksi yrittäjä pystyy itse maksamaan omat sosiaaliturvakulunsa, mutta palkansaajalta ei voi tällaista odottaa. Samoin ihmettelen, miksi palkansaajalle laki oikein takaa lomat ja vapaat, mutta yrittäjälle ei mitään. Olisi tosiaan reilua, että kaikki olisimme yrittäjiä. Ei mitään työttömyysturvaa, lomia, vapaita eikä lastenhoitosaikkuja muiden piikkiin.
Koska yrittäjä saa myös tehdyn työn (oman, palkollisten) tuoton itselleen. Työntekijä ei, palkka on sama vaikka oma työ tuottaa. Jos kaikki olisivat yrittäjiä, olisi tämä aina oikeassa suhteessa, jolloin kukaan, ei siis tulokselliset yrittäjätkään, voisi kuitata muiden työn tuotosta osaa. Toisin sanoen, ei voisi vaurastua, koska kaikki saisivat sen, mitä tuottavat ja kellään ei olisi mitään ylimääräisiä asettaja (muiden työ), jolla saada enemmän kuin muutkaan. Oatentitkin olisivat hyödyttömiä, koska ei itse (ilman muiden aikaa ja apua) voisi tuottaa mitään enempää kuin itse yksin ehtii.
No miksi sitten työttömät ei ryhdy yrittäjiksi ja ota tuottonsa anteja itselleen? Siksikö, että kaikki ei yllä sille tasolle, jossa saisi palkkaa ja silloin olisi ihmeissään, että missä se taikaseinä on, josta kaikille maksetaan. Ja tokihan tuossa moni vaurastuisi eli jokainen ahkera ja osaava tienaisi ruhtinaallisesti. Moni ehtisi yksin paljon ja laadukasta, jolloin saisi myös enemmän rahaa kuin laiskuri.
Tähän suuntaan mennään, moni tekee toiminimellä, yrittäjät yrittävät haalia tuoton ulkomaisella halvalla työvoimalla, tuottavat ammattilaiset lähtevät ulkomaille. Tiensä päähän on tullut tämä yritysnarratiivi, jossa jotkut katsotaan oikeutetutuiksi, mutteivat tuota hyvinvointia takaisinpäin. Heitä tuetaan valtion toimesta ja valittavat, että heiltä viedään. Hyötyvät muiden työpanoksesta. Näkevät itsensä pystyvämpinä, vaikkeivat kestä riskiä tai osaa varmistaa omaa sairausajan pärjäämistään. Itkevät kun lakisääteiset maksut halutaan tehdä heillekin pakollisiksi. News flash, jos ei niitä pysty maksamaan, ei yrittäjyys ole kannattavaa. Työntekijät ja tekohengitys tekee monesta yrityksestä kannattavan ja kun nämä eivät tule annettuna, on itku silmässä. Mähän olen menestyjä, ettekö kuule?! Varmasti näette, että tämä kupla on puhkeamassa ja oikea riskinsieto tulee nousemaan arvoonsa, kun puskurit poistuvat. Sitä toivotaan hyvinvointivaltion osalta, löysät pois. Voipi kopsahtaa monella myös omaan nilkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työskentelet ilmaiseksi, niin miksi ihmeessä oletat, että joku olisi valmis maksamaan sellaisesta jonka voi saada ilmaiseksikin?
Jos olet lukutaitoinen, niin huomaat kyllä, että täällä juuri työnantajat valittavat siitä, ettei pitkäaikaistyötön ole ajan tasalla. Miten kuvittelet työtaitojen pysyvän ajan tasalla, jos niitä ei käytä?
Jos kaikki vapaaehtoistyötä tekevät olisivat yhtä laiskoja kuin sinä, moni homma jäisi tekemättä. Tietenkään näin työttömänä ei vapaaehtoistyöstä ole varaa puhua työkkärissä, koska siitä joutuu ongelmiin, mutta uskoisin että siitä on hyötyä työnhaussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syrji työttömiä, vammaisia, eläkeläisiä tai ketään muutakaan, koska en enää ikinä palkkaa ketään.
Nykyään työntekijä on yrittäjälle liian iso riski joka voi ajaa pahimmillaan yrityksen konkurssiin tai vaikka sairastuttaa yrittäjän henkisesti heittäytymällä ay-liikkeen mannekiiniksi.
Ainoa tapa minulle rekrytä on jokin toimialapalvelu jonka kautta ensin kokeilla joitakuita ja sen jälkeen ostaa häneltä/heiltä työpanos y-tunnukseltaan.
Tämä on nykyaikaa. Vähentää yrittäjän riskin kohtuulliselle tasolle, ja työntekijänkin on helpompi vaihtaa työnantajaa halutessaan, kun vuokrafirmalla on asiakkaita joista valita. Työntekijä hoitaa itse sosiaalikulunsa ja maksaa veronsa ennakkoperintänä. Helppoa kuin heinänteko.
Mihin sitä vuokrafirmaa tuossa toimeksiantojen välissä tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa lukea? Työnantajat eivät palkkaa. Mitä sanaa et ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatan olla väärässäkin, mutta jos ihmettelet miksi et työllisty niin ehkä kannattaisi kokeilla työnhakua jostain muualta kuin vauva-palstalta.
Olet väärässä, koska haen työtä ihan virallisia kanavia pitkin. Kyseessä on kommentti, jonka lopussa heitto näiden "työnantajien" suuntaan, joille ei mikään riitä. Ja voihan se olla, että joku todellinen yrittäjä Keski-Suomesta tarttuukin tarjoukseeni 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu useasta asiasta, mutta en palkkaa ketään joka ei ole oikeutettu palkkatukeen.
Tarvitsisin yhden oikean kunnon työntekijän, mutta järkevämpää on ottaa niin monta kuin mahdollista palkkatuella. Aiemmin on töissä ollut useampi henkilö 100% palkkatuella. Mutta mikä tilanne on tällä hetkellä, vieläkö palkkatuki on suurimmillaan 100%?
Lässyn lässyn. Yritykset eivät saa 100 % palkkatukea. Vain palstaulisijat kuvittelee, että yritykset tarvii tietyn määrän työntekijöitä ja sitten ne voi palkata ketä tahansa, ammattitaidosta viis.
Ei ihme, että nämä tyypit on työttömiä.
Minä tiedän tasan tarkkaan, mikä prosentti palkkatuessa oli, kun itse olen palkkatuella ollut. Se oli tasan 100%, se ei kuitenkaan tarkoita, että nykyään se olisi samansuuruinen. Joku vastasi kuinka suuret prosentit nykyään on. Silloin oli 50% ja 100%, riippuen työttömyyden kestosta.
Niksi-Pirkka kirjoitti:
Jospa aloittaja perustaisi yrityksen ja alkaisi palkkaamaan työttömiä.
No NIINPÄ tai tekisi kuten sinä ja palkkaisi vain palkkatuettuja vam maisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos muutettaisiin järjestelmää. Ensin työttömyys turva koskemaan yrittäjiä. Sen jälkeen jokainen työntekijä rekisteröitäisiin yrittäjäksi. Tämän jälkeen käytäisiin neuvotteluja BtoB eli jokainen työsuoritus muutettaisiin laskutettavaksi ja sovittaisiin todella tarkasti siitä mitä tähän kyseiseen suoritukseen kuuluu ja mitä laskutetaan erikseen. Loppuisi se nykyisten työnantajien kitinä siitä että työntekijän pitäisi suottaa niin ja niin paljon kun osapuolet olisivat tasapuolisia yrittäjiä. Kummankin pitäisi kattaa omat menonsa ja elämisensä? Tämähän varmaan sopisi nykyisille yrittäjille eikös vaan??
Hyvä idea. Olen aina ihmetellyt, että miksi yrittäjä pystyy itse maksamaan omat sosiaaliturvakulunsa, mutta palkansaajalta ei voi tällaista odottaa. Samoin ihmettelen, miksi palkansaajalle laki oikein takaa lomat ja vapaat, mutta yrittäjälle ei mitään. Olisi tosiaan reilua, että kaikki olisimme yrittäjiä. Ei mitään työttömyysturvaa, lomia, vapaita eikä lastenhoitosaikkuja muiden piikkiin.
Oletko vähän yksinkertainen?
Tietenkin työntekijä voisi maksaa omat sosiaaliturvakulunsa jos palkkatasoa nostettaisiin riittävästi. Ei mitään ongelmaa.
Lomista yrittäjän on täysin turha vinkua. Yrittäjällä on täysi valta päättää omista lomistaan. Nykyään onkin paljon nuoria yrittäjiä, jotka tekevät lyhyttä työviikkoa ja pitävät pitkiä lomia.
Vanhemmassa väessä on enemmän niitä, jotka eivät raaski olla lomalla. Kun senkin ajan voisi tienata rahaa. Mutta se on tosiaan oma valinta.
Otan vain ilmaisia harjoittelijoita taityökokeilijoita ja saan niistä valtiolta rahaa ja avustuksia.
Niin voi, ja todella moni ryhtyykin. Ja todella moni joutuu vain suuriin velkohin sen takia.
Ja todella monet työttömät eivät voi ryhtyä yrittäjäksi, koska siihen ryhtymiseen tarvitaan pääomaa, eli rahaa, jota työttömillä yleensä ei ole, ja mikä tärkeintä, erittäin hyvä liikeidea, niitäkään ei suurimmalla osalla ihmisiä ole. Jos se olis helppoo, kaikki tekis niin.