Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka vaatimattomassa asunnossa olisit valmis asumaan säästääksesi mahdollisimman paljon?

Vierailija
10.04.2023 |

Asun siis Helsingissä ja olen sinkku, eli maksan asumiskulut täysin yksin. Ansaitsen sen verran hyvin, että mitään asumistukea en saa, enkä muitakaan yhteiskunnan tukia. Eli pystyn maksamaan asunnosta ihan hyvinkin, mutta kyllästyttää laittaa niin paljon rahaa vuokraan että omaan asuntoon säästäminen on harmitttavan hidasta.

Nyt olen päättänyt muuttaa halvempaan asuntoon ja pähkäilen sen kanssa, miten vaatimattomasti voisin elää olematta ihan onneton, voidakseni säästää mahdollisimman paljon. Pk-seudulla on nyt pakko asua töiden takia, vaikka sitäkin voin muuttaa mahdollisuuksien puitteissa jatkossa.

Halvimmat asunnot mitä olen löytänyt sellaisilta alueilta, jotka ovat joukkoliikenteen saavutettavissa (autoa minulla ei ole enkä halua sellaiseen käyttää rahaa), ovat siinä noin 600 euroa. Mutta ne ovat sitten 20 neliötä, huonokuntoisia, eikä niissä ole astianpesukonetta tai pyykinpesukonetta eikä edes tilaa tai liitäntöjä niille. Tosin taloyhtiöissä on taloyhtiöpesulat. Ja yllättävää kyllä, joukkoliikenteen saavutettavissa olevat asunnot eivät Vantaalla tai Espoossa ole juurikaan halvempia kuin Helsingissä.

Mietin vain, kestäisinkö asua tuollaisissa oloissa säästääkseni mahdollisimman paljon? Sitoutua pitää kuitenkin minimissään vuodeksi. Sitten jos maksaisi pari sataa enemmän niin saisi hyväkuntoisen asunnon, jossa pesukoneet on, vaikkakin niissäkään ei neliöitä paljon tuota enempää ole (sellaiset 25 neliötä), ja kivemmalta alueelta.

Tavoitteena on väliaikaisratkaisu jotta voin maksimoida säästämisen, joten tilannetta pitäisi kestää ehkä 1-2 vuotta.

En ole koskaan asunut noin pienessä asunnossa enkä ilman pyykinpesu- ja astianpesukonetta. Pienin asunto, jossa olen asunut, oli 30 neliötä. Nykyinen on 50 neliötä.

Mitä tekisitte minun tilanteessani? Olisiko sitä aivan epätoivoisen onneton tuollaisessa koneettomassa miniasunnossa, joka olisi vielä huonokuntoinen?

Kommentit (126)

Vierailija
101/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä mä just luin? Tuollainen on ihan normi sinkulle, minä asuin nuorena tuollaisessa Helsingissä Linnanmäen välittömässä läheisyydessä mieheni kanssa ja otettiin siihen kaksi kissaakin. Ei ole käynyt mielessäkään että tiskikone olisi pakollinen, meillä ei nytkään ole vaikka kaksi teiniä asuu vielä kotona, mitä yksi ihminen tekee tiskikoneella? Siinähän kestää viikko että sen saa edes jotakuinkin täyteen, ja sitten ne astiat on jo ihan kuivuneita. Ja jos taloyhtiöllä on kerran pesukoneet, niin ei todellakaan omaa tarvi, varsinkin jos yhden ihmisen pyykkejä pesee.

Se asunto oli melko vanhassa kerrostalossa, mutta ihan viihtyisä. Parveke olisi ollut kiva. Mutta muuten ei haitannut tilanpuute, siinä oli pieni vessa/kylppäri, mutta istuma-amme, siitä tykkäsin, säilytystilaa oli hyvin koska siinä oli vaatehuone. Hella, tiskipöytä ja kaapit, jääkaappi-pakastin yhdistelmä, mitä muuta siinä tarvis? Neljän hengen ruokapöytä, kirjahylly telkkari sohva jonka sai helposti levitettyä sängyksi, nojatuoli... 

Kyllä minä tuollaisessa asunnossa elelisin yksinäni ihan tyytyväisenä nytkin 30 vuotta myöhemmin. Ylimääräiset tavarat joita haluaisin säilyttää, mutta eivät mahtuisi pieneen asuntoon, pakkaisin varastoon.

Muuten komppaan,mutta kerro salaisuutesi kuinka tiskiä tulee niin vähän? Meillä asuu minä ja lapset, joista toinen on teini, ja tiskikoneen pyöritän tyypillisesti kerran päivässä. Laitan kyllä sinnemyös kattilat sekä lasiset säilytysastiat joissa ruokia pidetään jääkaapissa. Kokkaan jotain melkein jokapäivä. Toivoisin että työmäärää voisi vähentää.

Tiskiä tulla tulee, mutta mies tiskaa ne joka päivä, minä sitten pesen pyykit aina viikonloppuisin. Yksin ollessa tulisi todella vähän tiskiä kun käyttäisin samaa kuppia/lasia koko päivän, en laittelisi joka päivä ruokaa paistinpannulla ja kattilalla, en leipoisi juuri koskaan... korkeintaan kaksi kertaa päivässä tarvitsisin lautasta ja aterimia. Ne on muutamassa minuutissa pesty, ja vaikka on neljä henkilöä, niin ei siinä tiskaamisessa mene kuin 15-20 minuttia päivässä.

Vierailija
102/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna miettisin asian niin että asut vähän halvemmassa ja todennäköisesti pienemmässä asunnossa mukavuuksin ja hankit lisätuloja palkan oheen. Kaikki sitten säästöön. Mietit ja käyt läpi kaikki menosi ja vaihdat halvempiin/kilpailutat sopimukset.

Liian ankeaksi ei kannata asumistaan vetää, kotona pitää jaksaa tehdä monenlaista työpäivän jälkeen. Ja jos naapurit on kännääviä/narkkeja siinä halvassa taloyhtiössä, yöunet jäänee aika vähiin.

Itse tekisin näin ja itseasiassa teenkin näin parhaillaan. Vuositasolla säästöjä muutama tonni, vaikka elän minimituloilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin niin, kyllä yksinasuvan voi survoa hyvillä mielin mihin tahansa koirankoppiin, asun itsekin rahan puutteen takia, ja ei ole kivaa, kun esim. keittiö ja kuivumassa olevat pyykit ovat naamassa kiinni heti sängyn luota! Mutta kyllähän yksinasuva voi aina joustaa ja kärsiä, kun ei meidän etuja kukaan ikinä missään aja eikä meitä ole suunnilleen edes olemassa, kun "yhteis"kunta on oikeasti vain keski/hyvätuloisten kermapyllyisten, hyväosaisten lapsiperheiden valtakunta. No kohtahan kokoomus kaiketi leikkaa loputkin kadehditut asumistuet, niin pääsee itsekin muuttamaan jonkun kivan kuusen alle, kun muuhun ei todellakaan enää ole varaa!

Ja jos on rutiköyhä ja kaikki hyväosaiset  "läheiset"kääntäneet slekänsä ,niin on muuten aika ikävää kykkiä kaiket päivät siellä ahtaassa komerossaan, varsinkin talvella, kun edes ulkoilemaan ei aina tee niin mieli Syomen ilmastossa. Kannattaa miettiä näitä enne muuttoa ja "yhteis"kunta voisi kHALUTESSAAN kuitenkin mahdollistaa ihmisarvoisen elämän myös yksineläjlile...

Jokaisen tuilla elävän vinkuvan kermaperseen kuuluu ihan itse mahdollistaa se "ihmisarvoinen" elämä itselleen. Yhteiskunnan velvollisuus on tarjota se minimi.

Vierailija
104/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että neljän tonnin nettotuloista saisi aika helposti säästettyä asunnon käsirahan. Mihin rahasi menevät vuokran lisäksi?

Niin, kai oman asunnonkin ostamista voisi harkita. Olin ajatellut lisätä säästöjä vielä pari vuotta minimoidakseni velkatarpeen ja katsoa samalla markkinoiden kehitystä. Mutta ei tuokaan mahdoton ajatus ole.

Täh? Oletko sinä ap? Eikö aloituksessa ollut kyse juuri oman asunnon käsirahan säästämisestä?

Vierailija
105/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän teillä tädeillä sitten on elämisen arvoista kun ruuasta voidaan tingitä, asumisesta voidaan tingitä,harrastuksista voidaan tingitä?😆

tinkiä

Vierailija
106/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos vastailet, laitatko loppuun ap. Olen siis olettanut että ap on pienen koiran omistaja, haluaa säästää asunnon käsirahaan, asuu isossa kämpässä, jossa vuokra 1200. Nettotulot 4000. Haluaa matkustella, viettää sosiaalista elämää, mutta haaveilee mummonmökistä.

Vierailija
107/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että neljän tonnin nettotuloista saisi aika helposti säästettyä asunnon käsirahan. Mihin rahasi menevät vuokran lisäksi?

Niin, kai oman asunnonkin ostamista voisi harkita. Olin ajatellut lisätä säästöjä vielä pari vuotta minimoidakseni velkatarpeen ja katsoa samalla markkinoiden kehitystä. Mutta ei tuokaan mahdoton ajatus ole.

Täh? Oletko sinä ap? Eikö aloituksessa ollut kyse juuri oman asunnon käsirahan säästämisestä?

Niin, siis tarkoitin, että voisihan sitä ostamista harkita jo nyt, eikä vasta parin vuoden kuluttua kuten olin ajatellut. Eli jos ostaisin nyt, niin pitäisi ottaa hieman enemmän lainaa, kun taas jos vetäisin kulut minimiin pariksi vuodeksi, niin selviäisin pienemmällä lainasummalla.

- ap

Vierailija
108/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla hinnalla saat soluhuoneen ydinkeskustasta

Jos samalla hinnalla saa ihan koko asunnon omaan käyttöönsä ja vieläpä paremmalta alueelta, niin kuka idiootti maksaisi yhdestä ainoasta huoneesta (!) sekä jaettavasta (!!!) kylppäristä ja keittiöstä saman hinnan ja vieläpä levottomalta, ahtaalta ja pölyiseltä alueelta, jossa ei ole luontoa lähimaillakaan?

Vierailija
109/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään pahalla, mutta mulle tulee väkisinkin ajatus, että ap on näitä hyvätuloisia ihmisiä joilla ei ole taloustaidot kohdillaan. Rahaa tulee, mutta kaikki menee. Jos noilla nettotuloilla oikeasti miettii miten saisi säästettyä 200€ kuussa lisää asunnon käsirahaa varten, niin on peiliin katsomisen paikka. Vaikka nyt maksaakin kovaa vuokraa, niin siitä huolimatta noista tuloista saisi vuodessa säästettyä asunnon käsirahan.

Itseäni aina hieman huvittaa tuo hyvätuloisten rahasta mankuminen. Itse saan palkkaa nettona 1700-1800€ kuussa ja silti saan säästöön 500€ kuussa, vaikka asun ja maksan vuokrani yksin ilman mitään apua ja tukiaisia.

Vierailija
110/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin asua asuntovaunussa. Pari vuotta lomailin sellaisessa ja tykästyin, tottakak talvella pysyvästi asuminen oli eri asia, mutta ehkä se menisi seikkailuna

Ulosteiden käsittely voi olla ikävää.  Vaunu voi kostua  ja homehtua. Kaasu loppuu pakkasella varmemmin. Jos vaunu on syrjässä, vaunu voitaan "putsata" tai rikkoa. Vaunuun on hyvä olla 2 kaasupulloa. Vaunun peruuttaminen ei  ole hauskan helppoa Jopa raktori voi olla vaikea ohittaa vaunu perässä. . -Tästä voi huomioida, että myös minä olen pelannut vaunulla.

Vierailija
111/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan oikeasti. 1200€ vuokralla asumiseen, yksin, on aivan järjetöntä. Oli tulot mitkä hyvänsä. Jos asuisit 600 euron kämpässä vuoden, vaikka miten isoilla elämisen kuluilla sulla jäis pari tonnia kuussa säästöön, eli vuodessa 24 000, kahdessa vuodessa 48 000, sillä saisi muualta Suomesta jo mukavan yksilön tai kaksion. Voisit ostaa kahden vuoden välein velattomana itsellesi sijoitusasuntoja, ja ne toisi sulle sitten lisää tuloja. Periaatteessa voisit ostaa joka vuosi asunnon jossa on osaksi lainaa, ja se maksaisi itse itseään pois. Sulla olisi aika pian mukava omaisuus. 

Niin minä tekisin. Nyt on monilla paikkakunnilla asuntojen hinnat alhaalla, alkaa olla hyvä aika ostaa. Ja kun vokit vuokraa asuntoja ukrainalaisille koko ajan lisää, ei ole vuokralaisistakaan pulaa, ja vuokran saa varmasti.

No ihan oikeesti ei kukaan osta sijoitusasuntoja, koska tuotto on aivan naurettava ellei sitten laske tuottoa jollekin 12-20 %. Se normaali 4 % tuotto on aivan käsittämättömän pieni tuon kokoiseen sijoitukseen. Se ei kata edes inflaatiota. Ihme vimma Suomessa johonkin asuntosijoittamiseen... Kyllä mä ainakin laittaisin ne paljon helpommin realisoitavissa olevaan toimintoon kuten tällä hetkellä valtion velkakirjat tai ihan raaka-aineet. Typerää tuollainen, että työnnät käsittämättömät rahat johonkin, jonka joku toinen voi paskoa hetkessä ja maksut jää sulle ja saat lisänä onnetonta tuottoa.

Vierailija
112/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joihinkin kämppisasuntoihin saa tuoda lemmikin. Joskus näkee ilmoituksia omakotitaloista, joista saisi huoneen 500-600 eurolla kuussa. Olisi kaikki kodinkoneet sauna ja piha. Ei nyt tietenkään missään keskustassa, mutta esim. Espoossa tai pohjois-Helsingissä.

Vierailija
113/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei millään pahalla, mutta mulle tulee väkisinkin ajatus, että ap on näitä hyvätuloisia ihmisiä joilla ei ole taloustaidot kohdillaan. Rahaa tulee, mutta kaikki menee. Jos noilla nettotuloilla oikeasti miettii miten saisi säästettyä 200€ kuussa lisää asunnon käsirahaa varten, niin on peiliin katsomisen paikka. Vaikka nyt maksaakin kovaa vuokraa, niin siitä huolimatta noista tuloista saisi vuodessa säästettyä asunnon käsirahan.

Itseäni aina hieman huvittaa tuo hyvätuloisten rahasta mankuminen. Itse saan palkkaa nettona 1700-1800€ kuussa ja silti saan säästöön 500€ kuussa, vaikka asun ja maksan vuokrani yksin ilman mitään apua ja tukiaisia.

Ei millään pahalla, mutta sulla ei ole matematiikka ihan kohdillaan. Jos 1200 euron vuokran vaihtaa 600 euron vuokraan, siinä säästää 600 euroa kuussa.

Vierailija
114/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis tarkoitin, että voisihan sitä ostamista harkita jo nyt, eikä vasta parin vuoden kuluttua kuten olin ajatellut. Eli jos ostaisin nyt, niin pitäisi ottaa hieman enemmän lainaa, kun taas jos vetäisin kulut minimiin pariksi vuodeksi, niin selviäisin pienemmällä lainasummalla.

- ap

Ahaa, okei, nyt tajuan. Sinuna en ostaisi asuntoa ehkä ihan heti, vaan katselisin tuleeko hinnat alas. Etsisin unelma-asuntoa kuitenkin koko ajan, ja jos sellainen tulisi vastaan, tekisin kaupat. Sillä aikaa asustelisin vuokra-asunnossa, joka ei olisi aivan kauhea. Joku tekikin jo laskelmia miten paljon säästäisit kaavailemallasi vaihtoehdolla.

Vierailija
115/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei millään pahalla, mutta sulla ei ole matematiikka ihan kohdillaan. Jos 1200 euron vuokran vaihtaa 600 euron vuokraan, siinä säästää 600 euroa kuussa.

Mikä, jos vaivaantuu asumaan 2 vuotta siinä vaatimattomassa 600 euron asunnossa, tarkoittaa 14 400 euron säästöä.

Vierailija
116/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koneettomuus ei ole mulle kynnyskysymys, sinkulla ei tule niin hurjasti pyykkiä ja tiskiä että uupuisin siihen urakkaan. Mutta asunnon viihtyisyys on jonkunverran tärkeää, huonokuntoinenkin vanha keittiö voi esimerkiksi olla joko kodikas tai ällöttävä. Samoin ikkunanäkymät ovat itselleni tosi tärkeät, voisi viihtyä huonommassakin kämpässä jos se olisi valoisa ja kauniit luontomaisemat. Sen sijaan upouudessa kämpässä jonka ikkunasta näkyy vain läheisen naapuritalon seinä, voisin huonosti. Itse katsoisin myös kauempaa radanvarresta asuntoja mutta siinä pitää huomioida nousevat matkakulut vs halvemmat hinnat. Ja ehdottomasti harkitsisin vuokraamisen vaihtoehtona omistusyksiötä jos tarkoitus on säästää.

Nuo mitä luettelit yllä jopa näkyviin maisemiin asti ovat toisarvoisia, jos tarkoitus on asua max. 2 v. ja säästää rahaa. Käy ahkerasti asuntonäytöissä, saatat muuttaa mielipiteesi. Näytöissä näet onko se nyt maailmaan kaatava asua vaatimattomasti muutaman vuoden. Onnea etsintääsi ja elämääsi.

Vierailija
117/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ratkaisin ongelman ostamalla halvemman asunnon periferiasta ja maksamalla asuntolainaa. Kannattaa selvittää mahdollisuudet asuntolainaan.

Ostaisin kohtalaisella sijainnilla olevan asunnon hyvästä taloyhtiöstä. Remontoisin itselle mieleiseksi budjettiratkaisuilla ja asuisin 2v.

Esimerkiksi:

https://www.etuovi.com/kohde/20049903?haku=M1964923247

Neliöitä on vähän, mutta asunnossa on hyvä pohjaratkaisu ja remontit tehty. Taloyhtiö vaikuttaa hyvältä (issarista selviää parhaiten).

Asunnon myyntihinta: 217 000e

Ensiasunnon ostajana riittää kun sinulla on 5% asunnon hinnasta säästössä. Tässä tapauksessa 10 850e. Lisäksi tarvitset vakuuksia (jotka voit myös ostaa, jos muuta ei ole käytettävissä). Lainaa tarvitset 207 000e.

Tällä hetkellä maksat 1200 e/kk vuokraa ja säästät lisäksi omaan asuntoon.

25 vuoden laina-ajalla 207 000 e 5% korolla lainan kuukausierä on 1214e. Lisäksi asunnon vastike 140e/kk. Yhteensä menoja on 1360 e/kk.

Tästä summasta:

Lyhennät lainaa 700 e/kk joka kuukausi. Nyt kasvaneiden korkokustannusten korkojen osuus on iso, mutta toisaalta maksat tälläkin hetkellä jonkun toisen sijoituslainan korkoja.

Eli vinkkini on etsiä mahdollisimman hyvä omistusasunto. Tingi neliöistä, tingi järkevästi sijainnista mutta älä taloyhtiön kunnosta. Asu kaksi vuotta ja myy asunto, tai laita se vuokralle.

Mitä mä just luin? Etelä-Haaga periferiaa? Voi luoja teitä... Ja oletan että 217 000€ laina ei ole aloittajalle mikään tuosta-noin-vain pikkujuttu, ei kai hän muuten olisi nyt halvempaan vuokra-asuntoon muuttamassa...

Vierailija
118/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 18 neliön kämpässä yli 10 vuotta Helsinigissä.

Ei lämmintä vettä. Sisäveski oli, muttei esim suihkua. Käsin tiskaaminen itekseen asuvana ei ongelma. Vaikka vesi piti keittää.

Mulla oli vain käyttöastiat, pari lasia, mukit, iso ja pien llautanen.. 2 litran kattila ja paistinpannu. lähinnä lämmittelin ruokaa, joita olin tehnyt/saanut. Järkättiin illanistujaisia, niin kokkaavana sain tehdä ruuat tarjolle ja itselle.

Pyykit pesin automaatissa. Jos äitillä kävin useamman päivän, niin siellä sitte.

Suihkut kävin aamuisin töissä. Kuljin matkat fillarilla. Poljin liikunnan vuoksi aamulla ja pois lähtiessä toisinaan hyppäsin ratikkaan tai metroon. Ei tullut hikiajoja. Oli mulla pesulappuja.

Mua jopa harmitti, että jouduin muuttamaan. It-alalla niin olin saanut reippaasti säästöön. Se ei edes ollut pointtini silloin, vaan tuommoinen minimalistinen elämä.

Nelisen vuotta muutosta nyt. Löysin mukavan pienen talon pkseudulta. Nyt kasvattelen syötäviä ja yhä kuljen fillarilla jne

N36

Vierailija
119/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä, jos vaivaantuu asumaan 2 vuotta siinä vaatimattomassa 600 euron asunnossa, tarkoittaa 14 400 euron säästöä.

Mutta kahdessa vuodessa ap olisi myös säästänyt nykyisessä asunnossa 48 000e (oletus 2000e säästö per kuukausi). Oikeasti, noin 50te säästöt vs 60te säästöt ei tee mitään eroa, kun hintana olisi epämukava asuminen kahden vuoden ajan. Tuollainen 10-15te ero asuntolainassa ei isotuloiselle merkitse MITÄÄN. Ei ainakaan niin paljoa, että ainoastaan sen takia kannattaisi tehdä elämästä huomattavasti vaikeampaa tai ankeampaa.

Pitää suhteuttaa asiat oikeaan raamiin - työttömälle 15te voi olla merkitsevä summa, aplle sillä ei ole juuri mitään vaikutusta kokonaiskuvan kannalta.

Vierailija
120/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ratkaisin ongelman ostamalla halvemman asunnon periferiasta ja maksamalla asuntolainaa. Kannattaa selvittää mahdollisuudet asuntolainaan.

Ostaisin kohtalaisella sijainnilla olevan asunnon hyvästä taloyhtiöstä. Remontoisin itselle mieleiseksi budjettiratkaisuilla ja asuisin 2v.

Esimerkiksi:

https://www.etuovi.com/kohde/20049903?haku=M1964923247

Neliöitä on vähän, mutta asunnossa on hyvä pohjaratkaisu ja remontit tehty. Taloyhtiö vaikuttaa hyvältä (issarista selviää parhaiten).

Asunnon myyntihinta: 217 000e

Ensiasunnon ostajana riittää kun sinulla on 5% asunnon hinnasta säästössä. Tässä tapauksessa 10 850e. Lisäksi tarvitset vakuuksia (jotka voit myös ostaa, jos muuta ei ole käytettävissä). Lainaa tarvitset 207 000e.

Tällä hetkellä maksat 1200 e/kk vuokraa ja säästät lisäksi omaan asuntoon.

25 vuoden laina-ajalla 207 000 e 5% korolla lainan kuukausierä on 1214e. Lisäksi asunnon vastike 140e/kk. Yhteensä menoja on 1360 e/kk.

Tästä summasta:

Lyhennät lainaa 700 e/kk joka kuukausi. Nyt kasvaneiden korkokustannusten korkojen osuus on iso, mutta toisaalta maksat tälläkin hetkellä jonkun toisen sijoituslainan korkoja.

Eli vinkkini on etsiä mahdollisimman hyvä omistusasunto. Tingi neliöistä, tingi järkevästi sijainnista mutta älä taloyhtiön kunnosta. Asu kaksi vuotta ja myy asunto, tai laita se vuokralle.

Mitä mä just luin? Etelä-Haaga periferiaa? Voi luoja teitä... Ja oletan että 217 000€ laina ei ole aloittajalle mikään tuosta-noin-vain pikkujuttu, ei kai hän muuten olisi nyt halvempaan vuokra-asuntoon muuttamassa...

Apn tuloilla noin 200 tonnin lainan maksaa pois alle 15 vuodessa (lainaerä 1700e, korko 6.5%). Ei se nyt toki pikkujuttu ole, mutta tuloihin nähden ei isokaan.