Kuinka vaatimattomassa asunnossa olisit valmis asumaan säästääksesi mahdollisimman paljon?
Asun siis Helsingissä ja olen sinkku, eli maksan asumiskulut täysin yksin. Ansaitsen sen verran hyvin, että mitään asumistukea en saa, enkä muitakaan yhteiskunnan tukia. Eli pystyn maksamaan asunnosta ihan hyvinkin, mutta kyllästyttää laittaa niin paljon rahaa vuokraan että omaan asuntoon säästäminen on harmitttavan hidasta.
Nyt olen päättänyt muuttaa halvempaan asuntoon ja pähkäilen sen kanssa, miten vaatimattomasti voisin elää olematta ihan onneton, voidakseni säästää mahdollisimman paljon. Pk-seudulla on nyt pakko asua töiden takia, vaikka sitäkin voin muuttaa mahdollisuuksien puitteissa jatkossa.
Halvimmat asunnot mitä olen löytänyt sellaisilta alueilta, jotka ovat joukkoliikenteen saavutettavissa (autoa minulla ei ole enkä halua sellaiseen käyttää rahaa), ovat siinä noin 600 euroa. Mutta ne ovat sitten 20 neliötä, huonokuntoisia, eikä niissä ole astianpesukonetta tai pyykinpesukonetta eikä edes tilaa tai liitäntöjä niille. Tosin taloyhtiöissä on taloyhtiöpesulat. Ja yllättävää kyllä, joukkoliikenteen saavutettavissa olevat asunnot eivät Vantaalla tai Espoossa ole juurikaan halvempia kuin Helsingissä.
Mietin vain, kestäisinkö asua tuollaisissa oloissa säästääkseni mahdollisimman paljon? Sitoutua pitää kuitenkin minimissään vuodeksi. Sitten jos maksaisi pari sataa enemmän niin saisi hyväkuntoisen asunnon, jossa pesukoneet on, vaikkakin niissäkään ei neliöitä paljon tuota enempää ole (sellaiset 25 neliötä), ja kivemmalta alueelta.
Tavoitteena on väliaikaisratkaisu jotta voin maksimoida säästämisen, joten tilannetta pitäisi kestää ehkä 1-2 vuotta.
En ole koskaan asunut noin pienessä asunnossa enkä ilman pyykinpesu- ja astianpesukonetta. Pienin asunto, jossa olen asunut, oli 30 neliötä. Nykyinen on 50 neliötä.
Mitä tekisitte minun tilanteessani? Olisiko sitä aivan epätoivoisen onneton tuollaisessa koneettomassa miniasunnossa, joka olisi vielä huonokuntoinen?
Kommentit (126)
Asuinalueesta en tinkisi. En pystyisi elämään niin, että tiedän naapuruston koostuvan vain nisteistä yms. ja iltavuorosta kotiintulo pelottaisi.
Kun säästin omaan taloon, asuin kimppakämpässä. Käytännössä minulla oli 15 neliöinen oma huone ja jaettu keittiö, eteinen ja kylppäri. Pyykit hoidin pyykkituvalla, mutta tiskikone oli. Käsin tiskaten olisin voinut selvitä yksin, mutta kimppakämpässä se voisi olla rasittavaa.
Lattiat olivat muovimattoa ja pinnat muuten ysäriä. Mutta oli halpa ja kämppis kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän teillä tädeillä sitten on elämisen arvoista kun ruuasta voidaan tingitä, asumisesta voidaan tingitä,harrastuksista voidaan tingitä?😆
Voi voi, on pakko tinkiä jos haluaa elää tulojen mukaan.
Kärsi sinä vaan ja anna muiden nostaa lakisääteiset tuet.
Vierailija kirjoitti:
Miksi säästää juuri asumisesta joka on tärkeimpiä onnen aiheita?
No minulle ei ole, ainakaan silloin kun asuu vuokralla ja se raha menee ihan hukkaan. Asun tällä hetkellä isossa kalliissa asunnossa ja maksan vuokraa 1200 eur/kk, niin olen aivan täysin kyllästynyt siihen, miten paljon rahaa menee tuossa ihan hukkaan, koska en todellakaan tarvitse näitä neliöitä ja pidän minimalismista, ja paljon paljon mieluummin käytän rahani muuhun kuin seiniin. Minulle elämässä tuottavat ihan muut asiat onnea kuin seinät.
Omistusasunto voisi olla poikkeus, mutta siihen ei ole vielä käsirahaa tarpeeksi säästettynä.
Olen asunut ihanassa punaisessa tuvassa, jossa ei ollut sähköjä. Kaasujääkaappi ja -liesi oli. Akkua ladattiin autossa, että oli yövalo iltaisin lukemista varten. Remontoitiin sitä mökkiä koko ajan ja sitten ostettiinkin jo kaupungista osakehuoneisto ja kun lopulta oli varaa ottaa mökkiin sähköt ja vesijohto, niin se jäikin sitten kesäkäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesukone asunnossa on välttämätön ja ainakin yli kahden hengen taloudelle myös astianpesukone. Muovimattoja ja väritöntä 70-luvun valmiskeittiötä en huolisi, muistuttaa itseäni liikaa ensikämpästäni nuoruuden masennuskausineen. 25 neliötä riittää hyvin yksinasuvalle.
Riittää vanhallepiialle jonka harrastus on talon äänien kuunteleminen.
Osui ja upposi tämän ketjun naisiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulle ei ole, ainakaan silloin kun asuu vuokralla ja se raha menee ihan hukkaan. Asun tällä hetkellä isossa kalliissa asunnossa ja maksan vuokraa 1200 eur/kk, niin olen aivan täysin kyllästynyt siihen, miten paljon rahaa menee tuossa ihan hukkaan, koska en todellakaan tarvitse näitä neliöitä ja pidän minimalismista, ja paljon paljon mieluummin käytän rahani muuhun kuin seiniin. Minulle elämässä tuottavat ihan muut asiat onnea kuin seinät.
Omistusasunto voisi olla poikkeus, mutta siihen ei ole vielä käsirahaa tarpeeksi säästettynä.
Eli vietät suuren osan vuodesta suljetulla osastolla.
Taloyhtiön pesukonetta käytin 19-30 v. ikäisenä. Tuon aikavälin asuin kerrostalossa. Tiskikone tuli myöskin vasta 30 v. iässä, kun muutettiin omakotitaloon.
En asuisi: jos talossa meluisaa, levotonta porukkaa tai turvatonta asua. Myös alueena.
Liian pienessä, (alle 30 neliötä) varsinkin jos ei parveketta tai edes pientä pihaa.
Kovin pimessä tai ikkunattomassa asunnossa. Huonokuntoisessa tai missä on outoja hajuja. (home tms.)
Vessa ja suihku pitää olla. Tiskikone ei välttämätön, pesukone kyllä tai pesuhuone.
Kovin syrjässä tai ilman kulkuyhteyksiä ja palveluita yleensäkin.
Ylipäänsä kovin epäviihtyisässä tai epäilyttävässä asunnossa josta heti huokuu, että ei missään nimessä, en tule viihtymään enkä edes halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minimalisti jolle omistaminen on kaikki kaikessa hehehe!
Voisin asua kimppakämpässä jos muille on Ok että kuuntelen oopperaa iltayhteentoista.
Voisin sinkkuna asua tilapäisesti pienessä yksiössä ilman tiskikonetta ja käyttäen pyykkitupaa ja olen asunutkin. Kunhan alue on turvallinen eikä esim. narkkien suosiossa.
Se on muuten tosi yleistä että valitetaan, että hankala säästää ja sit paljastuu, että on vähintään yksi koira ja mahdollisesti päälle kaksi kissaa, matelijoita yms lemmikkejä. Koiraan saa uppoamaan kyllä tosi paljon rahaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en kyllä tiedä onko tämä tosissaan kirjoitettu vai ei. Ilman tiskikonetta voi ihan hyvin elää, ilman pesukonettakin mikäli taloyhtiössä on pesutupa. Pesukone on tosin paljon tarpeellisempi kuin tiskikone.
Olen hämmästynyt jos elintaso on noussut näin paljon parissa kymmenessä vuodessa, sillä omassa nuoruudessani oli ihan tavallista asua ilman tiski- ja pesukonetta pienessä asunnossa. No, 20 neliötä on kyllä tosi pieni.
No ihan on tosissaan kirjoitettu. Tiedän kyllä, että joskus 50-luvulla ei noita kaikkia koneita ollut, mutta itse en ole omassa elämässäni koskaan asunut ilman niitä.
Okei. Puhun nyt siis noin 25 vuoden takaisesta ajasta kun olin itse nuori. Kuten sanoin, olen vain hämmästynyt että elintaso on niistä ajoista noussut noin paljon. No judgement!
Ei olisi kuitenkaan kivaa asua asunnossa, joka tuntuu jollain tavalla ahdistavalta. Itselleni olisi tiskikonetta tärkeämpiä näkymä ikkunasta ja että asunnon materiaalit eivät olisi ihan hirvittävän rumat. Se fiilis mikä asuntonäytössä tulee on tärkeä. Tunnelma.
En tiedä miten paljon vaatimattomammin vielä voisi asua. Rikkinäisen ikkunankin olen korjannut pahvilla. :D
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa kun lapsi muuttaa pois kotoa, en Helsingissä mutta Turussa.
Nyt viimeisin suunnitelmani on se että löytäisin jonkun max. 600-700 euron kaksion, mielellään rivitalokin pitäisi olla vielä. Siellä saan säästettyä sitä tahtia rahaa että muutaman vuoden päästä olisi mahdollisuus asumisoikeusasuntoon ja sitä kautta saada sitten jatkossa vähän enemmän säästöön.
Ja kaikki säästöt ajattelin käyttää matkailuun.
Joo, juuri tuollaiseen haluaisin pystyä taas käyttämään enemmän rahaa. Matkailuun, sekä kotimaassa että ulkomailla, vapauteen tavata eri puolilla Suomea ja maailmaa asuvia tuttuja, siihen, että sosiaaliseen elämään voi käyttää enemmän rahaa kun voi ostaa vapaammin vaatteita, käyttää ulkonäköön rahaa, käydä ravintoloissa, yms.
En ole yhtään koti-ihminen, eli sellainen joka nauttisi kodin sisustamisesta ja laittamisesta ja kotona istumisesta. Olen nyt kokeillut sitä tässä isossa kalliissa vuokrakämpässä, jonka sisustin alunperin viimeisen päälle. Ja sitten tajusin, että mitä hittoa, en minä täällä tämän kalliin sisustuksen keskellä halua istua vaan kulkea maailmalla, tehdä asioita, tavata ihmisiä.
Tämä toki vain minä, tiedän kavereitani joille esimerkiksi oman omakotitalon rakentaminen ja ylläpitäminen on todella keskeinen, rakas ja onnea tuova asia elämässä, mutta minä en vain ole sellainen.
Joten todellakin siirryn halvempaan tästä joka tapauksessa, mietin vain, mihin laitan riman, eli minimoinko täysin kustannukset vai käytän pari sataa enemmän kuussa jotta saan mieleisemmän alueen ja asunnon.
Kesät teltassa, talvet ulkomailla halvalla
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, on pakko tinkiä jos haluaa elää tulojen mukaan.
Kärsi sinä vaan ja anna muiden nostaa lakisääteiset tuet.
Minäkin saan tukea.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän teillä tädeillä sitten on elämisen arvoista kun ruuasta voidaan tingitä, asumisesta voidaan tingitä,harrastuksista voidaan tingitä?😆
"Tingitä"? 🙄 Se on "tinkiä" .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian pitkä novelli aloituksessa, tiivistätkö vähän?
Tiivistys: olisitko valmis asumaan 20 neliön huonokuntoisessa asunnossa, ilman pyykinpesukonetta ja astianpesukonetta, ikävällä alueella, jos ei olisi pakko? Vaan pelkästään säästääkseen.
En ainakaan ilman pyykinpesukonetta tai karmealla alueella.
ohis
Mutta riittäisikö taloyhtiön pesutupa? Eli vaikka ei olisi omaa pyykinpesukonetta omassa asunnossa.
Riittää jos se on siisti, sieltä ei varasteta pyykkejä eikä märkiä pyykkejä heitetä lattialle kesken vuoron. Kaikki on hämmästyttävän yleisiä ongelmia. Lisänä vielä se, että tyypit pesee kiellettyjä asioita kuten hevosloimia, mattoja, työvaatteita (rasvaisia, öljyisiä yms.) mistä kaikista jää seuraavalle käyttäjälle kivat jäämät. Itse olen joutunut pesemään pyykit kolmeen kertaan kun edellinen käyttäjä on pessyt yrjö/ripulipaskapyykkiä.
Lisäksi vielä se, että jos käyttäjiä on paljon niin aikoja voi olla vaikea saada silloin kun itselle kävisi. Meidän taloyhtiössä pyykkitupa ei ole ahkerassa käytössä mutta silti kaikki normaalissa päivätyössä käyvälle sopivat ajat on aina varattu pari viikkoa etukäteen.
En haluaisi muuttaa levottomalle alueelle. Olen asunut sellaisella ja usein oli tunne kuin olisin syrjäytynyt, vaikka opiskelin yliopistossa. Asunto oli ihan ok, mutta alue masensi, vaikka oli ihanat lenkkimaastot lähellä ja kauppa vieressä.
Olen pärjännyt ilman omaa pesukonetta. Se varmaan onnistuisi jotenkin.
Onko niin kamalaa säästää hitaasti, jos saa asua mieleisellään tavalla? Jos välttämättä haluat muuttaa, entä jos vuokra olisi 700e, kannattaisiko se? Jäisikö säästöön tarpeeksi? Saisit asunnon ehkä mieleisemmältä alueelta. Muuttokustannukset on myös huomioitava.
Ehdotan, että käyt jonkun kaverin kanssa tutustumassa alueeseen, jolle harkitset muuttoa, mielellään ilta-aikaan, ja käyttäkää joukkoliikennettä. Mikä tunne tulee?
Olen asunutkin säälittävässä asunnossa. Tiesin kuitenkin pyrkväni siitä pois.