Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka vaatimattomassa asunnossa olisit valmis asumaan säästääksesi mahdollisimman paljon?

Vierailija
10.04.2023 |

Asun siis Helsingissä ja olen sinkku, eli maksan asumiskulut täysin yksin. Ansaitsen sen verran hyvin, että mitään asumistukea en saa, enkä muitakaan yhteiskunnan tukia. Eli pystyn maksamaan asunnosta ihan hyvinkin, mutta kyllästyttää laittaa niin paljon rahaa vuokraan että omaan asuntoon säästäminen on harmitttavan hidasta.

Nyt olen päättänyt muuttaa halvempaan asuntoon ja pähkäilen sen kanssa, miten vaatimattomasti voisin elää olematta ihan onneton, voidakseni säästää mahdollisimman paljon. Pk-seudulla on nyt pakko asua töiden takia, vaikka sitäkin voin muuttaa mahdollisuuksien puitteissa jatkossa.

Halvimmat asunnot mitä olen löytänyt sellaisilta alueilta, jotka ovat joukkoliikenteen saavutettavissa (autoa minulla ei ole enkä halua sellaiseen käyttää rahaa), ovat siinä noin 600 euroa. Mutta ne ovat sitten 20 neliötä, huonokuntoisia, eikä niissä ole astianpesukonetta tai pyykinpesukonetta eikä edes tilaa tai liitäntöjä niille. Tosin taloyhtiöissä on taloyhtiöpesulat. Ja yllättävää kyllä, joukkoliikenteen saavutettavissa olevat asunnot eivät Vantaalla tai Espoossa ole juurikaan halvempia kuin Helsingissä.

Mietin vain, kestäisinkö asua tuollaisissa oloissa säästääkseni mahdollisimman paljon? Sitoutua pitää kuitenkin minimissään vuodeksi. Sitten jos maksaisi pari sataa enemmän niin saisi hyväkuntoisen asunnon, jossa pesukoneet on, vaikkakin niissäkään ei neliöitä paljon tuota enempää ole (sellaiset 25 neliötä), ja kivemmalta alueelta.

Tavoitteena on väliaikaisratkaisu jotta voin maksimoida säästämisen, joten tilannetta pitäisi kestää ehkä 1-2 vuotta.

En ole koskaan asunut noin pienessä asunnossa enkä ilman pyykinpesu- ja astianpesukonetta. Pienin asunto, jossa olen asunut, oli 30 neliötä. Nykyinen on 50 neliötä.

Mitä tekisitte minun tilanteessani? Olisiko sitä aivan epätoivoisen onneton tuollaisessa koneettomassa miniasunnossa, joka olisi vielä huonokuntoinen?

Kommentit (126)

Vierailija
81/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan pk-seudulta asunnon, jossa ei ole seinänaapureita. Jos tämä ei toteudu, en näe järkeä käydä enää töissä, tällä perhekoolla saa TT-tuellakin sen kerrostaloneliön eikä tarvitse märehtiä asuntolainoista.

Vierailija
82/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ei mukamas kuuluisi pitää uutta autoa tuilla.

Ei se halpaa olekaan, mutta satun olemaan näppärä rahan kanssa. Jollain muulla raha menee tupakkaan tai viinaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin yli kolme vuotta asunnossa, jossa ei mahtunut pesukonetta kylppäriin. Ei ollut tiskikonettakaan. Pyykkivuoro oli helppo varata joka viikko ja pestyt tuli helposti kuivattua siellä kuivaushuoneessa. En pitänyt tätä ongelmallisena. Asunto oli viihtyisä ja hyvässä yhtiössä, mukavalla alueella.

Vuoden verran voisi mennä jossain pikkuisessa läävässäkin, jos edes jokin yksi asia olisi hyvin (esim. sijainti).

Vierailija
84/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ihminen pärjää 30 neliön asunnossa hyvin, ilman pyykinpesukonetta hiukan vaikeaa. 

Vierailija
85/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ratkaisin ongelman ostamalla halvemman asunnon periferiasta ja maksamalla asuntolainaa. Kannattaa selvittää mahdollisuudet asuntolainaan.

Ostaisin kohtalaisella sijainnilla olevan asunnon hyvästä taloyhtiöstä. Remontoisin itselle mieleiseksi budjettiratkaisuilla ja asuisin 2v.

Esimerkiksi:

https://www.etuovi.com/kohde/20049903?haku=M1964923247

Neliöitä on vähän, mutta asunnossa on hyvä pohjaratkaisu ja remontit tehty. Taloyhtiö vaikuttaa hyvältä (issarista selviää parhaiten).

Asunnon myyntihinta: 217 000e

Ensiasunnon ostajana riittää kun sinulla on 5% asunnon hinnasta säästössä. Tässä tapauksessa 10 850e. Lisäksi tarvitset vakuuksia (jotka voit myös ostaa, jos muuta ei ole käytettävissä). Lainaa tarvitset 207 000e.

Tällä hetkellä maksat 1200 e/kk vuokraa ja säästät lisäksi omaan asuntoon.

25 vuoden laina-ajalla 207 000 e 5% korolla lainan kuukausierä on 1214e. Lisäksi asunnon vastike 140e/kk. Yhteensä menoja on 1360 e/kk.

Tästä summasta:

Lyhennät lainaa 700 e/kk joka kuukausi. Nyt kasvaneiden korkokustannusten korkojen osuus on iso, mutta toisaalta maksat tälläkin hetkellä jonkun toisen sijoituslainan korkoja.

Eli vinkkini on etsiä mahdollisimman hyvä omistusasunto. Tingi neliöistä, tingi järkevästi sijainnista mutta älä taloyhtiön kunnosta. Asu kaksi vuotta ja myy asunto, tai laita se vuokralle.

Vierailija
86/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän teillä tädeillä sitten on elämisen arvoista kun ruuasta voidaan tingitä, asumisesta voidaan tingitä,harrastuksista voidaan tingitä?😆

Kyllä silloin kun me tädit ja sedät oltiin nuoria, asuttiin nuorena ja friksevänä, ilman lapsia, pienissä ja edullisissa asunnoissa jotta saatiin säästettyä rahaa omaan asuntoon, sekin ensin pieni ja vaatimaton. Jos jotain haluaa saada, pitää olla valmis uhraamaan jonkin verran kaiken maailman huvituksista. Ruoka on sellainen, josta ei voi loputtomiin tinkiä, ja jokaisella tässä maassa on ruokaan rahaa joka töissä käy, jos ei ole raha-asioitaan sössinyt liian kalliilla asunnolla tai pikavipeillä.

Vierailija
87/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin että haluat säästää asunnon käsirahaan. Kuitenkin pienentämällä asuinkuluja esim 1200 >> 700 säästät vain 500e kuussa. Nykypalkallasi oletan että saat jo kuussa pari tonnia säästöön (*). Onko 500e vuoden ajalta lisää enää merkittävä summa? Eli 24 000e säästö per vuosi vs 30 000e säästö? Ei kai se asunnon osto noin pienestä, kuudesta tuhannesta, ole kiinni.

Ymmärtäisin mietintösi jos olisit pienituloinen ja asuntoa vaihtamalla saisit JOTAIN säästöön vs ei mitään. Mutta nyt se olisi vain "vähän lisää". Pysymällä nykyisessä mutta säästämällä vaivaiset 3kk pidempään olisit samassa lopputuloksessa. Minusta 3kk nopeampi tahti ei ole muuttamisen vaivan väärti, eikä huomattavan asuinmukavuuden tiputtamisen arvoista. Jo pelkkä muutto itsessään voi viedä 2-3kk extrasäästön verran jos joudut esim palkkaamaan muuttopalvelun.

(*) jos et saa, kannattaa mieluummin tutkailla niitä muita tottumuksia

Vierailija
88/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin että haluat säästää asunnon käsirahaan. Kuitenkin pienentämällä asuinkuluja esim 1200 >> 700 säästät vain 500e kuussa. Nykypalkallasi oletan että saat jo kuussa pari tonnia säästöön (*). Onko 500e vuoden ajalta lisää enää merkittävä summa? Eli 24 000e säästö per vuosi vs 30 000e säästö? Ei kai se asunnon osto noin pienestä, kuudesta tuhannesta, ole kiinni.

Ymmärtäisin mietintösi jos olisit pienituloinen ja asuntoa vaihtamalla saisit JOTAIN säästöön vs ei mitään. Mutta nyt se olisi vain "vähän lisää". Pysymällä nykyisessä mutta säästämällä vaivaiset 3kk pidempään olisit samassa lopputuloksessa. Minusta 3kk nopeampi tahti ei ole muuttamisen vaivan väärti, eikä huomattavan asuinmukavuuden tiputtamisen arvoista. Jo pelkkä muutto itsessään voi viedä 2-3kk extrasäästön verran jos joudut esim palkkaamaan muuttopalvelun.

(*) jos et saa, kannattaa mieluummin tutkailla niitä muita tottumuksia

Vierailija
89/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vietän paljon aikaa kotona, joten viihtyisä koti on minulle tärkeä. Varmaan tekisin tarkat laskelmat siitä, mikä vuokran pitäisi olla, jotta sillä olisi ratkaisevasti merkitystä säästämiseen. Miettisin asiaa myös siltä kantilta, että jos jotain kävisi, niin voisiko siinä asunnossa asua pidempäänkin kuin sen kaavaillun vuoden tai kaksi. Jos esimerkiksi korot nousevatkin niin paljon, että säästämisestä huolimatta sitä unelmien asuntoa ei ole varaa ostaa vuoden päästä. Tai sellaista ei vain löydy. 

Nopealla vilkaisulla suhteellisen edulllisesti löytyy kyllä kivoja asuntoja, joissa ei joudu paljoa tinkimään. Esimerkiksi Mellunmäestä 1 h + kt , kerrostalo, 579,79 €/kk, 37 m²  https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/helsinki/mellunmaki/kerrostalo/…, jaKivenlahdessa 1h+kk+kph , kerrostalo, 562 €/kk, 30 m² https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/espoo/kivenlahti/kerrostalo/141…

Jokainen tietysti määrittää itse, mikä on sopiva sijainti. Itse katsoin nopeasti metron/junan varrella olevat alle 600 € ja yli 30 neliötä.

Vierailija
90/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntovaunu buumi on kuumimmillaan. Suurissa kaupungeissa täytyy selvittää ennakkoon missä saa yöpyä. Pienelle asuntoautolle on hitusen helpompi löytää vuokrattava parkkipaikka.

Vierailija
91/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että neljän tonnin nettotuloista saisi aika helposti säästettyä asunnon käsirahan. Mihin rahasi menevät vuokran lisäksi?

Niin, kai oman asunnonkin ostamista voisi harkita. Olin ajatellut lisätä säästöjä vielä pari vuotta minimoidakseni velkatarpeen ja katsoa samalla markkinoiden kehitystä. Mutta ei tuokaan mahdoton ajatus ole.

Vierailija
92/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ratkaisin ongelman ostamalla halvemman asunnon periferiasta ja maksamalla asuntolainaa. Kannattaa selvittää mahdollisuudet asuntolainaan.

Ostaisin kohtalaisella sijainnilla olevan asunnon hyvästä taloyhtiöstä. Remontoisin itselle mieleiseksi budjettiratkaisuilla ja asuisin 2v.

Esimerkiksi:

https://www.etuovi.com/kohde/20049903?haku=M1964923247

Neliöitä on vähän, mutta asunnossa on hyvä pohjaratkaisu ja remontit tehty. Taloyhtiö vaikuttaa hyvältä (issarista selviää parhaiten).

Asunnon myyntihinta: 217 000e

Ensiasunnon ostajana riittää kun sinulla on 5% asunnon hinnasta säästössä. Tässä tapauksessa 10 850e. Lisäksi tarvitset vakuuksia (jotka voit myös ostaa, jos muuta ei ole käytettävissä). Lainaa tarvitset 207 000e.

Tällä hetkellä maksat 1200 e/kk vuokraa ja säästät lisäksi omaan asuntoon.

25 vuoden laina-ajalla 207 000 e 5% korolla lainan kuukausierä on 1214e. Lisäksi asunnon vastike 140e/kk. Yhteensä menoja on 1360 e/kk.

Tästä summasta:

Lyhennät lainaa 700 e/kk joka kuukausi. Nyt kasvaneiden korkokustannusten korkojen osuus on iso, mutta toisaalta maksat tälläkin hetkellä jonkun toisen sijoituslainan korkoja.

Eli vinkkini on etsiä mahdollisimman hyvä omistusasunto. Tingi neliöistä, tingi järkevästi sijainnista mutta älä taloyhtiön kunnosta. Asu kaksi vuotta ja myy asunto, tai laita se vuokralle.

Erittäin hyvä neuvo! Söpö asunto, eikä todellakaan mikään ahdas.

Tosin hinta on huikea, koska muualla Suomessa tuolla saa jopa uuden omakotitalon, mutta jos nyt siellä ylihinnoitellulla alueella on pakko työn takia asua...

Vierailija
93/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä mä just luin? Tuollainen on ihan normi sinkulle, minä asuin nuorena tuollaisessa Helsingissä Linnanmäen välittömässä läheisyydessä mieheni kanssa ja otettiin siihen kaksi kissaakin. Ei ole käynyt mielessäkään että tiskikone olisi pakollinen, meillä ei nytkään ole vaikka kaksi teiniä asuu vielä kotona, mitä yksi ihminen tekee tiskikoneella? Siinähän kestää viikko että sen saa edes jotakuinkin täyteen, ja sitten ne astiat on jo ihan kuivuneita. Ja jos taloyhtiöllä on kerran pesukoneet, niin ei todellakaan omaa tarvi, varsinkin jos yhden ihmisen pyykkejä pesee.

Se asunto oli melko vanhassa kerrostalossa, mutta ihan viihtyisä. Parveke olisi ollut kiva. Mutta muuten ei haitannut tilanpuute, siinä oli pieni vessa/kylppäri, mutta istuma-amme, siitä tykkäsin, säilytystilaa oli hyvin koska siinä oli vaatehuone. Hella, tiskipöytä ja kaapit, jääkaappi-pakastin yhdistelmä, mitä muuta siinä tarvis? Neljän hengen ruokapöytä, kirjahylly telkkari sohva jonka sai helposti levitettyä sängyksi, nojatuoli... 

Kyllä minä tuollaisessa asunnossa elelisin yksinäni ihan tyytyväisenä nytkin 30 vuotta myöhemmin. Ylimääräiset tavarat joita haluaisin säilyttää, mutta eivät mahtuisi pieneen asuntoon, pakkaisin varastoon.

Muuten komppaan,mutta kerro salaisuutesi kuinka tiskiä tulee niin vähän? Meillä asuu minä ja lapset, joista toinen on teini, ja tiskikoneen pyöritän tyypillisesti kerran päivässä. Laitan kyllä sinnemyös kattilat sekä lasiset säilytysastiat joissa ruokia pidetään jääkaapissa. Kokkaan jotain melkein jokapäivä. Toivoisin että työmäärää voisi vähentää.

Vierailija
94/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen juuri muuttanut kalliimmasta halvempaan. Muutin 2022 rakennetusta kerrostaloyksiöstä (30 neliötä) 1950-luvulla rakennettuun yksiöön (43 neliötä) ja tajusin, että mulle on sillä paikalla todella paljon väliä. Aikaisempi asunto, vaikka oli todella siisti ja löytyi kaikki mahdolliset nykyajan mukavuudet ei vain napannut, koska oli pienessä kaupungissa kaukana kunnon vesistöstä. Lähellä oli kuitenkin ravintolaa, kauppaa, julkisia kulkuvälineitä lähti tyyliin ovelta, mutta silti ärsytti asua todella paljon siellä ja inhosin maksaa sitä vuokraa. Mulle siis pitää olla joko iso järvi tai meri lähellä ja sellaisia alueita, joihin ihmiset kokoontuu esimerkiksi puistoja. Mua ei kiinnosta kuitenkaan istua ravintoloissa, vaan haluan elämää muuten ympärilleni. Tuossa edellisessä asunnossa ei pahemmin puistoja ollut lähellä tai muutakaan kuin sitä ravintolaelämää ja kaupngintalon tuomaa elämää.

Mulla ei pyykkiä tai tiskiä kertynyt yhtään enempää kun oli omat laitteet. Pyykkiä silti pesin kaksi kertaa viikossa kolme koneellista yhteensä. Nyt vain ilman omaa konetta hoidan kahden viikon pyykit siinä 3 tunnissa ja nautin tästä kun ne tulee hoidettua kerralla. Nykyään löytyy kuivuri, kuivaushuone, kuivauskaappi, mankeli ja silitysrauta+lauta. Aikaisemmin oli pesukone ja kuivausrumpu ja silitysrauta ja lauta. Ihanaa kun on yhteinen pesutupa. Tiskikonetta en ole tarvinnut, koska en muutenkaan käytä kuin kahta lautasta ja kolmea mukia ja lasia ja ne voi hyvin olla esillä pöydällä kuivausritilällä. Nyt on neliöitä enemmän, mutta ehkä vähän ahdistaa tämä kun on 13 neliötä enemmän kuin normaalisti asunnoissani. En siis todellakaan kaipaa paljon tilaa ja nyt oli lähinnä muuttosyynä se, että haluan meren suht lähelle asuntoani. Toki halvempi vuokra myös ilahduttaa. Säästän siis noin satasen kuukaudessa tässä asuessa. Koska ei ole noita omia laitteita ja vempaimia niin täytyy sanoa, että elämä on todella paljon huolettomampaa kun ei niistä tarvitse myöskään huolehtia. 

Vierailija
95/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yli 4000 euron nettotuloista ei saa säästettyä asunnon käsirahaa, niin tuskin ihmeemmin auttaa muuttaa pari sataa halvempaan asuntoonkaan.

Asuntojen hinnat ovat nyt laskeneet ja kannattaisi ostaa pieni oma nyt. Jos odottaa pari vuotta, asuntojen hinnat ovat nousseet enemmän kuin mitä on säästänyt parilla sadalla kuussa.

Vierailija
96/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että neljän tonnin nettotuloista saisi aika helposti säästettyä asunnon käsirahan. Mihin rahasi menevät vuokran lisäksi?

Niin, kai oman asunnonkin ostamista voisi harkita. Olin ajatellut lisätä säästöjä vielä pari vuotta minimoidakseni velkatarpeen ja katsoa samalla markkinoiden kehitystä. Mutta ei tuokaan mahdoton ajatus ole.

No ihan oikeasti. 1200€ vuokralla asumiseen, yksin, on aivan järjetöntä. Oli tulot mitkä hyvänsä. Jos asuisit 600 euron kämpässä vuoden, vaikka miten isoilla elämisen kuluilla sulla jäis pari tonnia kuussa säästöön, eli vuodessa 24 000, kahdessa vuodessa 48 000, sillä saisi muualta Suomesta jo mukavan yksilön tai kaksion. Voisit ostaa kahden vuoden välein velattomana itsellesi sijoitusasuntoja, ja ne toisi sulle sitten lisää tuloja. Periaatteessa voisit ostaa joka vuosi asunnon jossa on osaksi lainaa, ja se maksaisi itse itseään pois. Sulla olisi aika pian mukava omaisuus. 

Niin minä tekisin. Nyt on monilla paikkakunnilla asuntojen hinnat alhaalla, alkaa olla hyvä aika ostaa. Ja kun vokit vuokraa asuntoja ukrainalaisille koko ajan lisää, ei ole vuokralaisistakaan pulaa, ja vuokran saa varmasti.

Vierailija
97/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä neuvo! Söpö asunto, eikä todellakaan mikään ahdas.

Tosin hinta on huikea, koska muualla Suomessa tuolla saa jopa uuden omakotitalon, mutta jos nyt siellä ylihinnoitellulla alueella on pakko työn takia asua...

Helsingissä neliöhinnat on uskomattomia, mutta sitä suuremmalla syyllä järkevämpää on ostaa oma mahdollisimman nopeaa. Asumisesta kun joutuu kuitenkin maksamaan ja 1200e/kk vuokraan on jo summa, jolla lyhentää omaa lainaa mukavasti. Kaksi vuotta kompromissialueella menee nopeasti kun itselleen maksaa.

Vierailija
98/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin sinkkuna asua tilapäisesti pienessä yksiössä ilman tiskikonetta ja käyttäen pyykkitupaa ja olen asunutkin. Kunhan alue on turvallinen eikä esim. narkkien suosiossa.

Se on muuten tosi yleistä että valitetaan, että hankala säästää ja sit paljastuu, että on vähintään yksi koira ja mahdollisesti päälle kaksi kissaa, matelijoita yms lemmikkejä. Koiraan saa uppoamaan kyllä tosi paljon rahaa..

Ei minulla muuten ole tarvetta mitenkään mielettömästi säästää, mutta Helsingissä asumiskustannukset vievät siihen koiraan verrattuna moninkertaiset summat. Kuten mainitsin, niin tällä hetkellä maksan vuokraa 1200 eur/kk, mikä on jo ärsyttävää. Varsinkin kun se koira ihan oikeasti tuo minulle todella paljon iloa, mutta tämä ylisuuri ja ylikallis asunto ei. Eli tässä kysymys ei ole "miten säästäisin" tai että minulla olisi taloudellisia vaikeuksia, vaan hyvin spesifisti kysymys on, mitä ratkaisuja haluan tehdä säästääkseni juuri niistä asumiskuluista koska ne ovat se itseäni ärsyttävä turha rahanreikä tällä tasolla.

Nettotuloni ovat kuitenkin reilu 4000 eur/kk, joten se koira ei vie minua vararikkoon. Eikä vie vuokrakaan, mutta koen tämän nykyisen vuokran rahantuhlaukseksi, josta on helppo siirtyä halvempaan. Kysymys vain on, kuinka paljon halvempaan eli mistä kaikesta olen valmis tinkimään.

Ja kun ihan oikeasti ei ole koko elämän aikana kokemusta 20 neliön asunnossa asumisesta eikä ilman pyykinpesu- ja astianpesukoneita asumisesta, niin ajattelin kysellä kokemuksia siitä, että miten vaivalloista se on, eli suljenko nuo vaihtoehdot heti ulos ja suosiolla maksan pari sataa tuosta enemmän.

Hetkinen, onko ap:llä siis koira ja miettii 20 neliön asuntoon muuttamista? Miettisin vähän myös sitä koiraakin, toki niitäkin on erilaisia, mutta myös koira tarvitsee tilaa. Jos saat nettona reilu 4000 €, niin ei ehkä ole vaivan väärti muuttaa koiran koppiin parin sadan kuukausisäästön takia. Johan se muuttaminen ja huonekalujen uusiminen vie mahdollisen säästön. Saat joka tapauksessa kuussa säästööön 2000 €, jos netto on 4000 € ja asunto 1200 €. Siinä jää vielä elämiseen 800 €. Jos vuodessa pystyt säästämään 20 000 €, niin sinulla on käsiraha jo vuodessa tienattuna vaikket muuttaisi mihinkään.

Vierailija
99/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toivoisin markkinoille Saksalaistyyppisiä halpoja konttiasuntoja, joissa ei ole välittömiä seinänaapureita lainkaan.

Vierailija
100/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan on oma sauna. Se on ainoa kriteeri.