Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka vaatimattomassa asunnossa olisit valmis asumaan säästääksesi mahdollisimman paljon?

Vierailija
10.04.2023 |

Asun siis Helsingissä ja olen sinkku, eli maksan asumiskulut täysin yksin. Ansaitsen sen verran hyvin, että mitään asumistukea en saa, enkä muitakaan yhteiskunnan tukia. Eli pystyn maksamaan asunnosta ihan hyvinkin, mutta kyllästyttää laittaa niin paljon rahaa vuokraan että omaan asuntoon säästäminen on harmitttavan hidasta.

Nyt olen päättänyt muuttaa halvempaan asuntoon ja pähkäilen sen kanssa, miten vaatimattomasti voisin elää olematta ihan onneton, voidakseni säästää mahdollisimman paljon. Pk-seudulla on nyt pakko asua töiden takia, vaikka sitäkin voin muuttaa mahdollisuuksien puitteissa jatkossa.

Halvimmat asunnot mitä olen löytänyt sellaisilta alueilta, jotka ovat joukkoliikenteen saavutettavissa (autoa minulla ei ole enkä halua sellaiseen käyttää rahaa), ovat siinä noin 600 euroa. Mutta ne ovat sitten 20 neliötä, huonokuntoisia, eikä niissä ole astianpesukonetta tai pyykinpesukonetta eikä edes tilaa tai liitäntöjä niille. Tosin taloyhtiöissä on taloyhtiöpesulat. Ja yllättävää kyllä, joukkoliikenteen saavutettavissa olevat asunnot eivät Vantaalla tai Espoossa ole juurikaan halvempia kuin Helsingissä.

Mietin vain, kestäisinkö asua tuollaisissa oloissa säästääkseni mahdollisimman paljon? Sitoutua pitää kuitenkin minimissään vuodeksi. Sitten jos maksaisi pari sataa enemmän niin saisi hyväkuntoisen asunnon, jossa pesukoneet on, vaikkakin niissäkään ei neliöitä paljon tuota enempää ole (sellaiset 25 neliötä), ja kivemmalta alueelta.

Tavoitteena on väliaikaisratkaisu jotta voin maksimoida säästämisen, joten tilannetta pitäisi kestää ehkä 1-2 vuotta.

En ole koskaan asunut noin pienessä asunnossa enkä ilman pyykinpesu- ja astianpesukonetta. Pienin asunto, jossa olen asunut, oli 30 neliötä. Nykyinen on 50 neliötä.

Mitä tekisitte minun tilanteessani? Olisiko sitä aivan epätoivoisen onneton tuollaisessa koneettomassa miniasunnossa, joka olisi vielä huonokuntoinen?

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka miten kurjasta asunnosta saa kivan pienellä vaivalla.

Vierailija
62/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkku riitää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykinpesukone asunnossa on välttämätön ja ainakin yli kahden hengen taloudelle myös astianpesukone. Muovimattoja ja väritöntä 70-luvun valmiskeittiötä en huolisi, muistuttaa itseäni liikaa ensikämpästäni nuoruuden masennuskausineen. 25 neliötä riittää hyvin yksinasuvalle.

Riittää vanhallepiialle jonka harrastus on talon äänien kuunteleminen.

Osui ja upposi tämän ketjun naisiin!

Ai, mutta mä en ole yksin. Asun mieheni kanssa.

Vierailija
64/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän teillä tädeillä sitten on elämisen arvoista kun ruuasta voidaan tingitä, asumisesta voidaan tingitä,harrastuksista voidaan tingitä?😆

*tinkiä

Oikeinkirjoitus tekee elämästä elämisen arvoista.

Täti siellä pöytäkoneella naputtelee eikä ole kuullutkaan sanelusta😆

Just joo 😂 Kännykkäsi kirjoittaa varmaan myös "kuullostaa" ja "enään". Ihan vahingossa vain 😄

Vierailija
65/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän teillä tädeillä sitten on elämisen arvoista kun ruuasta voidaan tingitä, asumisesta voidaan tingitä,harrastuksista voidaan tingitä?😆

*tinkiä

Oikeinkirjoitus tekee elämästä elämisen arvoista.

Täti siellä pöytäkoneella naputtelee eikä ole kuullutkaan sanelusta😆

Sanelemallakin voi tuottaa kieliopillisesti virheetöntä tekstiä. Jos sen on oppinut.

Vierailija
66/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin sinkkuna asua tilapäisesti pienessä yksiössä ilman tiskikonetta ja käyttäen pyykkitupaa ja olen asunutkin. Kunhan alue on turvallinen eikä esim. narkkien suosiossa.

Se on muuten tosi yleistä että valitetaan, että hankala säästää ja sit paljastuu, että on vähintään yksi koira ja mahdollisesti päälle kaksi kissaa, matelijoita yms lemmikkejä. Koiraan saa uppoamaan kyllä tosi paljon rahaa..

Ei minulla muuten ole tarvetta mitenkään mielettömästi säästää, mutta Helsingissä asumiskustannukset vievät siihen koiraan verrattuna moninkertaiset summat. Kuten mainitsin, niin tällä hetkellä maksan vuokraa 1200 eur/kk, mikä on jo ärsyttävää. Varsinkin kun se koira ihan oikeasti tuo minulle todella paljon iloa, mutta tämä ylisuuri ja ylikallis asunto ei. Eli tässä kysymys ei ole "miten säästäisin" tai että minulla olisi taloudellisia vaikeuksia, vaan hyvin spesifisti kysymys on, mitä ratkaisuja haluan tehdä säästääkseni juuri niistä asumiskuluista koska ne ovat se itseäni ärsyttävä turha rahanreikä tällä tasolla.

Nettotuloni ovat kuitenkin reilu 4000 eur/kk, joten se koira ei vie minua vararikkoon. Eikä vie vuokrakaan, mutta koen tämän nykyisen vuokran rahantuhlaukseksi, josta on helppo siirtyä halvempaan. Kysymys vain on, kuinka paljon halvempaan eli mistä kaikesta olen valmis tinkimään.

Ja kun ihan oikeasti ei ole koko elämän aikana kokemusta 20 neliön asunnossa asumisesta eikä ilman pyykinpesu- ja astianpesukoneita asumisesta, niin ajattelin kysellä kokemuksia siitä, että miten vaivalloista se on, eli suljenko nuo vaihtoehdot heti ulos ja suosiolla maksan pari sataa tuosta enemmän.

Vierailija
67/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin itse tyytyisin: siistikuntoinen, mutta uusi asunto ei tarvitse olla. Jos vanha niin mielellään remontoitu. Neliöt eivät ole ongelma, eli 20 neliössä voisin asua helposti vaikka pariskuntana, eikä astianpesukoneen puuttuminen vaivaisi perheellisenäkään. Riittää kun taloyhtiössä pesutupa. Turvallinen asuinalue oltava. Nyt kahden lapsen ja kahden aikuisen taloutemme mahtuisi ihan mukavasti noin 50 neliön kaksioon.

Vierailija
68/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae inspistä minimalismista, lue vaikka Fumio Sasakin Hyvästi tavarat. Tai van life -genren jutuista.

Vierailija
69/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut tiskikoneettomassa viiskytluvun talossa, jossa oli pesukone kellarissa. Ihan hyvin pärjäsin. Taisin käydä kävellen kaupassa etsien tarjouksia.

Vierailija
70/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut ihanassa punaisessa tuvassa, jossa ei ollut sähköjä. Kaasujääkaappi ja -liesi oli. Akkua ladattiin autossa, että oli yövalo iltaisin lukemista varten. Remontoitiin sitä mökkiä koko ajan ja sitten ostettiinkin jo kaupungista osakehuoneisto ja kun lopulta oli varaa ottaa mökkiin sähköt ja vesijohto, niin se jäikin sitten kesäkäyttöön.

Tuo on kyllä ihan oikeasti se unelmani, pieni sievä mummonmökki jossa luontoa ympärillä. Siellä ei haittaisi mukavuuksien puute.

Mutta siinä sitten itselleni tulee vastaan se, että kuten mainitsin, niin ne ovat sellaisissa paikoissa, joihin päästäkseen tarvitsee auton. Jollaista minulla ei Helsingin kantakaupungissa asuvana ole, joten sellainen pitäisi ostaa, mikä taas sitten tekisi säästöt asumisessa tyhjiksi koska siihen autoon menisi sitten rahaa.

Vierailija
71/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian pitkä novelli aloituksessa, tiivistätkö vähän?

Ei ollut yhtään liian pitkä. Opettele lukemaan, idiottipersu!

Vierailija
72/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina ole mennyt hyvin. Joskus on asuttu missälie paskassa ja yritetty pärjätä.

Vierailija
73/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että neljän tonnin nettotuloista saisi aika helposti säästettyä asunnon käsirahan. Mihin rahasi menevät vuokran lisäksi?

Vierailija
74/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin sinkkuna asua tilapäisesti pienessä yksiössä ilman tiskikonetta ja käyttäen pyykkitupaa ja olen asunutkin. Kunhan alue on turvallinen eikä esim. narkkien suosiossa.

Se on muuten tosi yleistä että valitetaan, että hankala säästää ja sit paljastuu, että on vähintään yksi koira ja mahdollisesti päälle kaksi kissaa, matelijoita yms lemmikkejä. Koiraan saa uppoamaan kyllä tosi paljon rahaa..

Ei minulla muuten ole tarvetta mitenkään mielettömästi säästää, mutta Helsingissä asumiskustannukset vievät siihen koiraan verrattuna moninkertaiset summat. Kuten mainitsin, niin tällä hetkellä maksan vuokraa 1200 eur/kk, mikä on jo ärsyttävää. Varsinkin kun se koira ihan oikeasti tuo minulle todella paljon iloa, mutta tämä ylisuuri ja ylikallis asunto ei. Eli tässä kysymys ei ole "miten säästäisin" tai että minulla olisi taloudellisia vaikeuksia, vaan hyvin spesifisti kysymys on, mitä ratkaisuja haluan tehdä säästääkseni juuri niistä asumiskuluista koska ne ovat se itseäni ärsyttävä turha rahanreikä tällä tasolla.

Nettotuloni ovat kuitenkin reilu 4000 eur/kk, joten se koira ei vie minua vararikkoon. Eikä vie vuokrakaan, mutta koen tämän nykyisen vuokran rahantuhlaukseksi, josta on helppo siirtyä halvempaan. Kysymys vain on, kuinka paljon halvempaan eli mistä kaikesta olen valmis tinkimään.

Ja kun ihan oikeasti ei ole koko elämän aikana kokemusta 20 neliön asunnossa asumisesta eikä ilman pyykinpesu- ja astianpesukoneita asumisesta, niin ajattelin kysellä kokemuksia siitä, että miten vaivalloista se on, eli suljenko nuo vaihtoehdot heti ulos ja suosiolla maksan pari sataa tuosta enemmän.

Jos haluat säästää asumiskuluissa, sinun pitää tyytyä vähempään eli pienempään asuntoon, huonommalla alueella, vähempään varusteluun. Vain sinä itse loppujen lopuksi voit tietää mihin pystyt tyytymään.

Vierailija
75/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin niin, kyllä yksinasuvan voi survoa hyvillä mielin mihin tahansa koirankoppiin, asun itsekin rahan puutteen takia, ja ei ole kivaa, kun esim. keittiö ja kuivumassa olevat pyykit ovat naamassa kiinni heti sängyn luota! Mutta kyllähän yksinasuva voi aina joustaa ja kärsiä, kun ei meidän etuja kukaan ikinä missään aja eikä meitä ole suunnilleen edes olemassa, kun "yhteis"kunta on oikeasti vain keski/hyvätuloisten kermapyllyisten, hyväosaisten lapsiperheiden valtakunta. No kohtahan kokoomus kaiketi leikkaa loputkin kadehditut asumistuet, niin pääsee itsekin muuttamaan jonkun kivan kuusen alle, kun muuhun ei todellakaan enää ole varaa!

Ja jos on rutiköyhä ja kaikki hyväosaiset  "läheiset"kääntäneet slekänsä ,niin on muuten aika ikävää kykkiä kaiket päivät siellä ahtaassa komerossaan, varsinkin talvella, kun edes ulkoilemaan ei aina tee niin mieli Syomen ilmastossa. Kannattaa miettiä näitä enne muuttoa ja "yhteis"kunta voisi kHALUTESSAAN kuitenkin mahdollistaa ihmisarvoisen elämän myös yksineläjlile...

Vierailija
76/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta miniasuntoon ja ota se ihmiskokeena. Kuvaa dokkari tai perusta blogi/vlogi kokemuksestasi. Oikeasti et tarvitse juuri mitään. Ihminen kyllä pärjää vaikka kaksilla alushousuilla: pese käsin iltaisin ja seuraavan päivän kuivuu, silloin käytät niitä toisia. Yhdelle ihmiselle riittää yksi lautanen, lasi, aterimet jne. ja päälle vierasvaraa sen mukaan mitä aiot (mahdut) kutsua vieraita kerralla.

Vierailija
77/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että neljän tonnin nettotuloista saisi aika helposti säästettyä asunnon käsirahan. Mihin rahasi menevät vuokran lisäksi?

Mietin samaa. Neljän tonnin nettotuloista saa säästettyä helposti asunnon käsirahan. Kyse on elämänhallinnasta, oman talouden haltuun otosta. Noilla nettotuloilla ostaisin pienen 30 neliön yksiön. Ja sitten myisin sen mahdollisella voitolla, jos seinät alkaisivat kaatumaan niskaan.

Vierailija
78/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä mä just luin? Tuollainen on ihan normi sinkulle, minä asuin nuorena tuollaisessa Helsingissä Linnanmäen välittömässä läheisyydessä mieheni kanssa ja otettiin siihen kaksi kissaakin. Ei ole käynyt mielessäkään että tiskikone olisi pakollinen, meillä ei nytkään ole vaikka kaksi teiniä asuu vielä kotona, mitä yksi ihminen tekee tiskikoneella? Siinähän kestää viikko että sen saa edes jotakuinkin täyteen, ja sitten ne astiat on jo ihan kuivuneita. Ja jos taloyhtiöllä on kerran pesukoneet, niin ei todellakaan omaa tarvi, varsinkin jos yhden ihmisen pyykkejä pesee.

Se asunto oli melko vanhassa kerrostalossa, mutta ihan viihtyisä. Parveke olisi ollut kiva. Mutta muuten ei haitannut tilanpuute, siinä oli pieni vessa/kylppäri, mutta istuma-amme, siitä tykkäsin, säilytystilaa oli hyvin koska siinä oli vaatehuone. Hella, tiskipöytä ja kaapit, jääkaappi-pakastin yhdistelmä, mitä muuta siinä tarvis? Neljän hengen ruokapöytä, kirjahylly telkkari sohva jonka sai helposti levitettyä sängyksi, nojatuoli... 

Kyllä minä tuollaisessa asunnossa elelisin yksinäni ihan tyytyväisenä nytkin 30 vuotta myöhemmin. Ylimääräiset tavarat joita haluaisin säilyttää, mutta eivät mahtuisi pieneen asuntoon, pakkaisin varastoon.

Vierailija
79/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

800e yksiö Länsi-Helsingistä, on jo ihan kiva.

Vierailija
80/126 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin niin, kyllä yksinasuvan voi survoa hyvillä mielin mihin tahansa koirankoppiin, asun itsekin rahan puutteen takia, ja ei ole kivaa, kun esim. keittiö ja kuivumassa olevat pyykit ovat naamassa kiinni heti sängyn luota! Mutta kyllähän yksinasuva voi aina joustaa ja kärsiä, kun ei meidän etuja kukaan ikinä missään aja eikä meitä ole suunnilleen edes olemassa, kun "yhteis"kunta on oikeasti vain keski/hyvätuloisten kermapyllyisten, hyväosaisten lapsiperheiden valtakunta. No kohtahan kokoomus kaiketi leikkaa loputkin kadehditut asumistuet, niin pääsee itsekin muuttamaan jonkun kivan kuusen alle, kun muuhun ei todellakaan enää ole varaa!

Ja jos on rutiköyhä ja kaikki hyväosaiset  "läheiset"kääntäneet slekänsä ,niin on muuten aika ikävää kykkiä kaiket päivät siellä ahtaassa komerossaan, varsinkin talvella, kun edes ulkoilemaan ei aina tee niin mieli Syomen ilmastossa. Kannattaa miettiä näitä enne muuttoa ja "yhteis"kunta voisi kHALUTESSAAN kuitenkin mahdollistaa ihmisarvoisen elämän myös yksineläjlile...

Höpö höpö! Lellityn kermaperseen puhetta! Ei 20 neliön asunnossa tarvi pyykkejä naamassaan kuivatella, sinnehän mahtuu hyvin vaikka ja mitä, ja siellä missä käy pesemässä ne pyykin, laittaa kuivuriin tai narulle, minä en ole koskaan kerrostalossa jossa on pyykkitupa kuivatellut pyykkejä asunnossa.