Kuinka vaatimattomassa asunnossa olisit valmis asumaan säästääksesi mahdollisimman paljon?
Asun siis Helsingissä ja olen sinkku, eli maksan asumiskulut täysin yksin. Ansaitsen sen verran hyvin, että mitään asumistukea en saa, enkä muitakaan yhteiskunnan tukia. Eli pystyn maksamaan asunnosta ihan hyvinkin, mutta kyllästyttää laittaa niin paljon rahaa vuokraan että omaan asuntoon säästäminen on harmitttavan hidasta.
Nyt olen päättänyt muuttaa halvempaan asuntoon ja pähkäilen sen kanssa, miten vaatimattomasti voisin elää olematta ihan onneton, voidakseni säästää mahdollisimman paljon. Pk-seudulla on nyt pakko asua töiden takia, vaikka sitäkin voin muuttaa mahdollisuuksien puitteissa jatkossa.
Halvimmat asunnot mitä olen löytänyt sellaisilta alueilta, jotka ovat joukkoliikenteen saavutettavissa (autoa minulla ei ole enkä halua sellaiseen käyttää rahaa), ovat siinä noin 600 euroa. Mutta ne ovat sitten 20 neliötä, huonokuntoisia, eikä niissä ole astianpesukonetta tai pyykinpesukonetta eikä edes tilaa tai liitäntöjä niille. Tosin taloyhtiöissä on taloyhtiöpesulat. Ja yllättävää kyllä, joukkoliikenteen saavutettavissa olevat asunnot eivät Vantaalla tai Espoossa ole juurikaan halvempia kuin Helsingissä.
Mietin vain, kestäisinkö asua tuollaisissa oloissa säästääkseni mahdollisimman paljon? Sitoutua pitää kuitenkin minimissään vuodeksi. Sitten jos maksaisi pari sataa enemmän niin saisi hyväkuntoisen asunnon, jossa pesukoneet on, vaikkakin niissäkään ei neliöitä paljon tuota enempää ole (sellaiset 25 neliötä), ja kivemmalta alueelta.
Tavoitteena on väliaikaisratkaisu jotta voin maksimoida säästämisen, joten tilannetta pitäisi kestää ehkä 1-2 vuotta.
En ole koskaan asunut noin pienessä asunnossa enkä ilman pyykinpesu- ja astianpesukonetta. Pienin asunto, jossa olen asunut, oli 30 neliötä. Nykyinen on 50 neliötä.
Mitä tekisitte minun tilanteessani? Olisiko sitä aivan epätoivoisen onneton tuollaisessa koneettomassa miniasunnossa, joka olisi vielä huonokuntoinen?
Kommentit (126)
Miksi säästää juuri asumisesta joka on tärkeimpiä onnen aiheita?
Nyt en kyllä tiedä onko tämä tosissaan kirjoitettu vai ei. Ilman tiskikonetta voi ihan hyvin elää, ilman pesukonettakin mikäli taloyhtiössä on pesutupa. Pesukone on tosin paljon tarpeellisempi kuin tiskikone.
Olen hämmästynyt jos elintaso on noussut näin paljon parissa kymmenessä vuodessa, sillä omassa nuoruudessani oli ihan tavallista asua ilman tiski- ja pesukonetta pienessä asunnossa. No, 20 neliötä on kyllä tosi pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian pitkä novelli aloituksessa, tiivistätkö vähän?
Tiivistys: olisitko valmis asumaan 20 neliön huonokuntoisessa asunnossa, ilman pyykinpesukonetta ja astianpesukonetta, ikävällä alueella, jos ei olisi pakko? Vaan pelkästään säästääkseen.
En ainakaan ilman pyykinpesukonetta tai karmealla alueella.
ohis
Mutta riittäisikö taloyhtiön pesutupa? Eli vaikka ei olisi omaa pyykinpesukonetta omassa asunnossa.
Mikähän teillä tädeillä sitten on elämisen arvoista kun ruuasta voidaan tingitä, asumisesta voidaan tingitä,harrastuksista voidaan tingitä?😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian pitkä novelli aloituksessa, tiivistätkö vähän?
Tiivistys: olisitko valmis asumaan 20 neliön huonokuntoisessa asunnossa, ilman pyykinpesukonetta ja astianpesukonetta, ikävällä alueella, jos ei olisi pakko? Vaan pelkästään säästääkseen.
No en olisi.
Pyykinpesukone asunnossa on välttämätön ja ainakin yli kahden hengen taloudelle myös astianpesukone. Muovimattoja ja väritöntä 70-luvun valmiskeittiötä en huolisi, muistuttaa itseäni liikaa ensikämpästäni nuoruuden masennuskausineen. 25 neliötä riittää hyvin yksinasuvalle.
Vierailija kirjoitti:
Nyt en kyllä tiedä onko tämä tosissaan kirjoitettu vai ei. Ilman tiskikonetta voi ihan hyvin elää, ilman pesukonettakin mikäli taloyhtiössä on pesutupa. Pesukone on tosin paljon tarpeellisempi kuin tiskikone.
Olen hämmästynyt jos elintaso on noussut näin paljon parissa kymmenessä vuodessa, sillä omassa nuoruudessani oli ihan tavallista asua ilman tiski- ja pesukonetta pienessä asunnossa. No, 20 neliötä on kyllä tosi pieni.
No ihan on tosissaan kirjoitettu. Tiedän kyllä, että joskus 50-luvulla ei noita kaikkia koneita ollut, mutta itse en ole omassa elämässäni koskaan asunut ilman niitä.
Joihinkin soluihin saa tuoda kiltin koiran
Asun nyt kaupungin vuokra-asunnossa lähiössä. Ilman kodinkoneita en voi olla. Työperäisen sairauden takia.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän teillä tädeillä sitten on elämisen arvoista kun ruuasta voidaan tingitä, asumisesta voidaan tingitä,harrastuksista voidaan tingitä?😆
*tinkiä
Oikeinkirjoitus tekee elämästä elämisen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Mietin tuota, kun kävin katsomassa 38-neliöstä asuntoa Tampellan alueella. Kaunis, mutta tukalan pieni asunto, koska kylpyhuone oli valtava.
Kiitetään sitä ihanuutta että jokaisen uuden asunnon pitää Suomessa olla vammaisen asunto.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan olisi tarkoitus asua näin?
Yhdeksi vuodeksi pitää noissa vuokrasopimuksissa aina sitoutua. Eli minimissään 1 vuosi, ehkä max. 2.
Ilman tuota yhden vuoden ehtoa ratkaisu olisi paljon helpompi, koska esimerkiksi jonkun 6 kuukautta voisi ihan hyvin elää hyvinkin vaatimattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*tinkiä
Oikeinkirjoitus tekee elämästä elämisen arvoista.
Täti siellä pöytäkoneella naputtelee eikä ole kuullutkaan sanelusta😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan on tosissaan kirjoitettu. Tiedän kyllä, että joskus 50-luvulla ei noita kaikkia koneita ollut, mutta itse en ole omassa elämässäni koskaan asunut ilman niitä.
Olen kolmikymppinen ihminen ja minulla ei ole koskaan ollut tiskikonetta, enkä ole tarvinnutkaan. Taloyhtiöissä on myös yleensä aina pyykinpesukoneet. En ymmärrä ongelmaasi, pärjäisit kyllä hyvin ilman jos ast yksin. Eri
Jos mulla olisi jokin tavoite, mitä varten pitäisi saada säästettyä rahaa (esim käsiraha omistusasuntoon) ja sen rahan saisin säästettyä 1-2 vuodessa, olisin valmis sen aikaa asumaan melkein millaisessa asunnossa tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, on pakko tinkiä jos haluaa elää tulojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesukone asunnossa on välttämätön ja ainakin yli kahden hengen taloudelle myös astianpesukone. Muovimattoja ja väritöntä 70-luvun valmiskeittiötä en huolisi, muistuttaa itseäni liikaa ensikämpästäni nuoruuden masennuskausineen. 25 neliötä riittää hyvin yksinasuvalle.
Riittää vanhallepiialle jonka harrastus on talon äänien kuunteleminen.
Olen miettinyt samaa kun lapsi muuttaa pois kotoa, en Helsingissä mutta Turussa.
Nyt viimeisin suunnitelmani on se että löytäisin jonkun max. 600-700 euron kaksion, mielellään rivitalokin pitäisi olla vielä. Siellä saan säästettyä sitä tahtia rahaa että muutaman vuoden päästä olisi mahdollisuus asumisoikeusasuntoon ja sitä kautta saada sitten jatkossa vähän enemmän säästöön.
Ja kaikki säästöt ajattelin käyttää matkailuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tuota, kun kävin katsomassa 38-neliöstä asuntoa Tampellan alueella. Kaunis, mutta tukalan pieni asunto, koska kylpyhuone oli valtava.
Kiitetään sitä ihanuutta että jokaisen uuden asunnon pitää Suomessa olla vammaisen asunto.
Totta.
Mukava ajatus, mutta ei silloin, kun pienestä asunnosta menee vähintään viisi neliötä kylpyhuoneeseen.
Kuinka kauan olisi tarkoitus asua näin?