Joka kolmatta työtätekevää uhkaa köyhyys - Suuri vaara joka kymmenennellä
" Jopa joka kolmatta duunaria uhkaa köyhyys"
Hintojen nousu on iskenyt kovaa palkansaajiin. Tilanne on ajautunut pahaksi.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7d9cd5dd-8ce8-4e0b-bc9d-ea6dfd6f51a6
Kommentit (218)
Mun mies asuu kirjoilla mummonmökissä, jonka sai perinnöksi. Saadaan asumistuki ja korotettu lapsilisä. Muuten ei pärjätä.
Ja luulen, että meitä on paljon!
Tähän on menty.. Ehkä tosiaan päättäjien kannattaa vihdoinkin herätä.
Kukaan työtön ei saa pelkkää 500€. Siihen lisäksi saa asumistukea ja mahdollisesti vielä toimeentulotukea. Tietysti jos asuu puolison kanssa, niin silloin ei välttämättä saa muuta.
Mutta kyllä tässä maassa maksetaan ihan liikaa tukia. Sen pitää loppua. Ei persaus kertakaikkiaan kestä Suomella.
Inflaatio on pysynyt paikallaan, mutta ei ole laskenut, jatkuva 7-10% hintojen nousu rasittaa enemmän köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos jäisin työttömäksi, niin saisin 750€ työttömyysrahaa, 400€ asumistukea ja korotetun lapsilisän joka on 336€/kk kahdesta lapsesta.Se on 1486€/kk.
Ja korostan, että nämä täysin ilmaista rahaa. Yhteiskunnan kukkarosta. Miettikää paljonko tuo tekee vuositasolla tai kertokaa se luku vaikka 50 000.
Onneksi en ole työtön. Teen pienipalkkaista työtä, koska se on mun velvollisuus tämän maan kansalaisena. Kohtuullista tietysti olisi että pärjäisin palkallani.
Miksei eduskuntaan ja virkanaisten hommiin ole psykologisia testejä. Erottuisi psykopaatit jo työhaastattelussa pois. Ei psykopaatteja pidä päästää päättämään kunnon ihmisten asioista.
"Työttömiä miehiä oli 103 000 ja naisia 87 000 vuonna 2022. "
Tuosta voi maksaa että jokainen saa vähintään sen 500€/kk. Eli yksi ihminen saa 6000€/vuosi pelkästään minimi päivärahaa.
Jolloin tuhat ihmistä x 6000€= 6 miljoonaa euroa.
Eli 100 000 ihmistä x 6 miljoonaa= I HAN VIT USTI. Onko se 6 miljardia?
Pelkästään YHDESSÄ vuodessa.
Miettikää. 187 000 työtöntä.
Tulee aika kalliiksi.
Toinen iso kuluerä on osa-aikaiset työntekijät. Ensisijaisesti tulisi lähteä siitä, että kaikilla on kokoaikatyö ja palkan lisäksi ei tarvitse yhteiskunnan lompakolla loisia.
Vierailija kirjoitti:
Kansalaispalkka . Mistä vähennetään prosentuaalisesti ansiot.
Selvää säästöä maalle, koska täysin turhaa, kallista ja hankalaa virkailijakoneistoa poistuu samantien.
Varmasti on tulossa, se tulee olemaan vaan lainamuodossa. Kaikki saavat syntyessään mahdollisuuden ottaa esim 20000€ lainaa, jolla voidaan oman harkinnan mukaan rahoittaa esim työttömyyttä/opintoja jne. Lisää ei tipu. Ja sitä maksetaan takaisin kuin opintolainaa. Toiset ovat nopeasti velkaisia, toiset eivät ikinä.
Suomen kansa elätti vuonna 2022 187 000 työtöntä ihmistä. Tässä porukassa on mukana suurperheen vanhempia, joille maksetaan valtavat yhteiskunnalliset tuet, jopa elatusmaksut. Isit asumistuet suuriin asuntoihin ja lapsilisät ym.. ym..
Samaan aikaan se rehellinen kansalainen herää joka aamu tekemään pienipalkkaista työtä, jolla ei pärjää. Mutta tukiakaan ei saa koska käy töissä.
Ymmärrättekö te miten hullua tää on?!
Vierailija kirjoitti:
Jos jäisin työttömäksi, niin saisin 750€ työttömyysrahaa, 400€ asumistukea ja korotetun lapsilisän joka on 336€/kk kahdesta lapsesta.Se on 1486€/kk.
Tuohon saa tienata 300€ lisäksi / kk ilman että se vaikuttaa tukiin. Eli 1786€/kk. Arvatkaapa lähteekö ihminen tässä tapauksessa tekee töitä 2000€ palkalla, ( saati vähemmällä) koska siitä miinus verot , niin sulle jää saman verran rahaa käteen.
Tiedättekö te tuilla elävät edes, että mistä tää "ilmainen " raha saadaan? Se saadaan työntekijöiden palkasta vähennettävistä veroista. Kaikki ei edes tiedä, ettei tosiaan ole olemassa jotain mystistä rahahanaa josta sitä rahaa voi vaan loputtomasti ottaa. Antamatta itse mitään panostusta.
Tiedättekö te töillä elävät edes, että mistä tää "ilmainen " eläke raha saadaan? Se saadaan työntekijöiden palkasta vähennettävistä veroista. Kaikki ei edes tiedä, ettei tosiaan ole olemassa jotain mystistä rahahanaa josta sitä rahaa voi vaan loputtomasti ottaa. Antamatta itse mitään panostusta.
Ihmisten pitää päästä töihin. Heidän tulee saada palkkaa tukien sijaan ja samalla kantaa kortensa kekoon tämän maan hyväksi. Ei voi loikoilla vaan ja olla pelkkä kuluerä.
Kuvitellaan tilanne, että tuet otetaan kokonaan pois. Kaikki tämä raha jää ylimääräistä. Kaikki tämä raha voidaan antaa työnantajille, niin että voidaan palkata ihmisiä lisää töihin, nostaa palkkoja ym. Vähentää verotusta.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö te töillä elävät edes, että mistä tää "ilmainen " eläke raha saadaan? Se saadaan työntekijöiden palkasta vähennettävistä veroista. Kaikki ei edes tiedä, ettei tosiaan ole olemassa jotain mystistä rahahanaa josta sitä rahaa voi vaan loputtomasti ottaa. Antamatta itse mitään panostusta.
Se saadaan työntekijöiden rahasta mutta sossuelätit vaan marisee ja valittaa siitäkin.
No hyvä, sittenhän työllisillä on erinomaisesti varaa maksaa mm yksityisestä terveydenhuollosta ja muusta kivasta!
Vierailija kirjoitti:
Kukaan työtön ei saa pelkkää 500€. Siihen lisäksi saa asumistukea ja mahdollisesti vielä toimeentulotukea. Tietysti jos asuu puolison kanssa, niin silloin ei välttämättä saa muuta.
Mutta kyllä tässä maassa maksetaan ihan liikaa tukia. Sen pitää loppua. Ei persaus kertakaikkiaan kestä Suomella.
Aika moni saa tuon 500e eikä senttiäkään asumistukea tai toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja korostan, että nämä täysin ilmaista rahaa. Yhteiskunnan kukkarosta. Miettikää paljonko tuo tekee vuositasolla tai kertokaa se luku vaikka 50 000.
Onneksi en ole työtön. Teen pienipalkkaista työtä, koska se on mun velvollisuus tämän maan kansalaisena. Kohtuullista tietysti olisi että pärjäisin palkallani.
Samaan aikaan kuuntelen palstalla v ittuilua siitä, miten moraalitonta työtä teen kun olen puhelinmyyjä. Ja tässä yhteydessä unohdetaan se, että en nosta senttiäkään yhteiskunnan tukia. KOSKA HALUAN ELÄTTÄÄ ITSENI. KOSKA MORAALI EI ANNA PERIKSI JÄÄDÄ LOISIMAAN.
SAATANA.
Ugh olen puhunut. Toivottavasti saadaan joku järki vielä tähän maahan!
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla olisi mies matalapalkka-alalla, niin arvaa mitä sitten saisit työttömänä ja työttömyyskassaan kuulumattomana esim asumistukea (et mitään) ?