IS: Ennen jäi 300550 euroa kuukaudessa rahaa käteen nyt jää ehkäpä enintään 30 euroa, jos hyvin käy. Ei oikein motivoi tehdä töitä enää, kun ajatus on että kaikki viedään
On se kumma, että työssäkäynnistä on tehty Suomessa kannattamatonta. Naapurissa asuva ikityötön saa saman ellei jopa enemmän käteen kuin 40 tuntia viikossa raatava duunari. Toivottavasti kokoomus saa tehtyä asialle jotain. Tukiloisilta tuet minimiin ja säästynyt raha takaisin työssäkäyville!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009505689.html
Kommentit (587)
Jonna käy töissä, mutta palkka ei riitä elämiseen
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8a41f61b-33cc-42e3-8a17-67dec9c589b9
Suurin ongelma on se, että asuminen on älyttömän kallista ja palkat on monella alallq liian matalat (päiväkotityöntekijät, siivoojat, vartijat jne). Se, että muut saavat tukia, joilla juuri ja juuri tulevat toimeen, ei liity sinun huonoon palkkaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon se sun naapuri saa tukirahoja?
Mä saan reilu 700e.Unohdit mainita, että tuon lisäksi asumismenosi maksetaan kokonaisuudessaan. Lisäksi lääkärit, lääkkeet, tarpeelliset kodinkoneet ja huonekalut, silmälasit yms. maksetaan
Ei makseta, jos et ole ihan vasta tullut p-perhe tai muuten pahasti työrajoitteinen. Kaikki muu on niin harkinnanvaraista, että saat yhden asian, jos hyvin käy, mutta joudut kyllä perustelemaan tarpeesi, eikä se ole automaatio kellekään.
Vierailija kirjoitti:
2400 brutto palkasta eläkemaksu on 180 euroa kuukaudessa, josta 2,7 euroa menee sun omaan eläkkeeseen ja loput nyt eläkkeellä oleville kotiin.
Naurettavan iso eläkemaksu. Joku 50e olisi vielä kohtuullinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon se sun naapuri saa tukirahoja?
Mä saan reilu 700e.Unohdit mainita, että tuon lisäksi asumismenosi maksetaan kokonaisuudessaan. Lisäksi lääkärit, lääkkeet, tarpeelliset kodinkoneet ja huonekalut, silmälasit yms. maksetaan
Ei makseta, jos et ole ihan vasta tullut p-perhe tai muuten pahasti työrajoitteinen. Kaikki muu on niin harkinnanvaraista, että saat yhden asian, jos hyvin käy, mutta joudut kyllä perustelemaan tarpeesi, eikä se ole automaatio kellekään.
Asumistukeen ja toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot.
Lisäksi toimeentulotukea ei saa esim. irtisanomistilanteessa, jos omistaa kesämökin eikä lainat ole laskuja eli et saa toimeentulotukea, jos on 8 lasta, tilillä 0 euroa, jos omistat kesämökin ja lainat ei ole asumismenoja.
Vai että suuret tuet.
Pakollisten kulujen jälkeen jää alle 400e kuukaudessa ruokaan., pesuaineisiin, vaatteisiin, kodin tekstiileihin jne jne
Saan siis kaikki tuet tällä hetkellä ja asumistuen jälkeen jää 200e vuokraa itselle maksettavaa.
Vuokra kaksiossamme on 680e
Isää eu lapsi kiinnosta joten kela maksaa elatustuen 170e ja lapsilisä päälle.
Ikinä en voi lapselle ostaa mitään mitä te työssäkävijät ostatte. Ei matkoja, ei mitään kesälomalla
Vaikea sairaus estää työssäkäynnin joten ei tarvi alkaa raivoamaan mene töihin.
Ammatti on eli myös opiskellut olen peruskoulun jälkeen 3v.
Jos tukia leikataan, niin lapset kärsivät erityisesti meidän yksinhuoltajien perheissä.
Aikuiset kyllä pärjäävät risoissa vaatteissa, ilman kampaajaa ja huvipuistoretkiä mutta lapset ansaitsivat edes ne ehjät vaatteet.
Äiti ja teini
En ole huomannut että rahaa jäisi aiempaa vähemmän, sitä jää nykyään enemmän. Ja palkka suunnilleen samat 1800€ netto kuin 2v sitten.
Vierailija kirjoitti:
2400 brutto palkasta eläkemaksu on 180 euroa kuukaudessa, josta 2,7 euroa menee sun omaan eläkkeeseen ja loput nyt eläkkeellä oleville kotiin.
Mutta meillä on kuitenkin rahastoissa riittävästi, jotta kaikille ennen vuotta 1957 syntyneille voidaan maksaa täydet eläkkeet, vaikka eläkevakuutusmaksuja ei enää maksettaisi euroakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin aloittajan motivaatio oli päästä johonkin purkamaan omaa tympääntymistä työhönsä/elämäänsä ja syyttämään siitä työttömiä. Työttömät ovat nykyään kätevä syntipukki moneen asiaan, joka elämässä hiertää.
Sellaiseksi on maailman meno mennyt. Heikompiosaisia kadehditaan. Olen ollut elämäni aikana paljon töissä ja poissa mutta aina on köyhää ollut. Tukia turha kadehtia. Niillä ei rikastu. Häävisti edes elä. E tunne ainuttakaan sellaista työtöntä joka ei töihin menisi jos töitä saisi ja palkka olisi edes riittävä elämiseen. Olen itse töissä mutta palkka on tosi huono. Parempaa ei löydy. Haen kokoajan parempaa nimittäin. Tässä hommis kun laskee lopputuloksen, niin melkein voisi sanoa tyhjän oleva lopputulos. Elää päivästä toiseen mutta lomamatkat edes suomessa on vain unelma. Ruokaa saan kaupasta kyllä mutta esim. Juusto ja makkara on unohdettava. En käytä viinaksia enkä syöpäkääryleitä. Ihmettelenkin miten he saavat rahansa riittämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se vaan on niin että kuin fiksusti osaa rahansa käyttää. Minulla jää kuukaudessa käteen niiden "maagisten pakollisten menojen" jälkeen sellainen 3500 €.
Hyppää kaivoon 💩
Taitaapi sinua vituttaa. Hyvä niin. Mutta fiksummat pärjää. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Palkkani on siis nettona 3800 ja tuon verran jää "vapaaseen kulutukseen" kuukausittain.
Jää toki. Valehtelijoille tai sitten asut äitisi kanssa joka maksaa laskut. Muuten ei ole mahdollista. Itse olen läpeensä pihi mutta 800e pienempään summaan en kuukaudessa ole vielä onnistunut elinkustannuksiani vähentämään. Menee aika pakosti vain. Ruoka,bensa ja lämpö. Ym. En käy missään kun ei kiinnosta. En osta kuin pakolliset. En juo enkä polta mitään mitä ei hanasta, lehmästä tai metsästä saa.
Voi hyvin jäädäkin 3800€ nettopalkasta 3500€ säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se vaan on niin että kuin fiksusti osaa rahansa käyttää. Minulla jää kuukaudessa käteen niiden "maagisten pakollisten menojen" jälkeen sellainen 3500 €.
Hyppää kaivoon 💩
Taitaapi sinua vituttaa. Hyvä niin. Mutta fiksummat pärjää. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Palkkani on siis nettona 3800 ja tuon verran jää "vapaaseen kulutukseen" kuukausittain.
Jää toki. Valehtelijoille tai sitten asut äitisi kanssa joka maksaa laskut. Muuten ei ole mahdollista. Itse olen läpeensä pihi mutta 800e pienempään summaan en kuukaudessa ole vielä onnistunut elinkustannuksiani vähentämään. Menee aika pakosti vain. Ruoka,bensa ja lämpö. Ym. En käy missään kun ei kiinnosta. En osta kuin pakolliset. En juo enkä polta mitään mitä ei hanasta, lehmästä tai metsästä saa.
tuloja saa muualtakin kuin PALKKATYÖSTÄ. minun nettoPALKKA ei nettoTULOT, on 3800...
Hoksaatko? epäilen...
Vierailija kirjoitti:
Tuet ennallaan, palkkoja ylös!
T. Pitkäaikaistyötön
Ei näillä tuilla kukaan herroiksi elä. En pärjää edes kuukautta loppuun yleensä ilman leipäjonoa. Ja jos tekisin töitä ja palkka sama, niin kyllä vituttaisi uhrata koko aikansa tämän kurjan elintason takia.
Opiskele uusi ammatti. Miksi muiden pitäisi kärsiä huonosta uravalinnastasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Pitkäaikaistyötön
Ei näillä tuilla kukaan herroiksi elä. En pärjää edes kuukautta loppuun yleensä ilman leipäjonoa. Ja jos tekisin töitä ja palkka sama, niin kyllä vituttaisi uhrata koko aikansa tämän kurjan elintason takia.
Miltä tahansa alalta voi joutua työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
zei zei kirjoitti:
Mistä näitä näitä trollaajia oikein sikiää?? Miten luulet henkilön jolla bruttotulot 1500-1800€/ kk voivan säästää? Pitääkö tulla tänne leveilemään tuloilla?? Vai onko oma syy että vaikkapa siivojan palkka on murto-osa sinun palkasta? Saat varmasti hyvän mielen kun leveilet tuloillasi....
no sitten hankitaan lisää tuloja. Ja kyllä 1800 € bruttotuloistakin voi säästää reilustikin. Minulla esim nuo "pakolliset menot" ovat ilman autojen kuluja 470 €/kk.
Kuka sun asumisen maksaa?
Se on jo tuossa pakollisissa menoissa mukana. Itse asun hyvin hoidetussa pientaloyhtiössä, jossa on matala vastike. Omalla tontilla tietenkin. Eli nämä katsotaan tietenkin taloa ostaessa, eikä sitä että onko "seinä kivan värinen".
Ai sun asumiskulut, sähkö, vesi, ruoka, laskut yhteensä 470e?
Kyllä, Puoliso maksaa toisen mokoman. Asunto on 100 m2 neliö.
Niin sulla on mutta onko tuolla toisella? Hänellä voi olla myös lapsia.
Niin omilla VALINNOILLA vaikutetaan OMIIN menoihin ja tuloihin. Voi asua fiksummin tai vähemmän fiksummin ->kustannukset erit. voi tehdä vähän lapsia tai paljon lapsia -> kustannukset erit. Voi tehdä lapset eri elämäntilanteessa... jne. valintoja valintoja. Ja näillä KAIKILLA on vaikutukset siihen millainen tulo- ja menotaso on. Tottakai tulee yllätyksiä ja sattumuksia, mutta niissäkin tehdään uusia valintoja....
Esim minä vaikka olen optimoinut kulujani vuosia, pystyin tällä viikolla tuosta 470 € menosta vielä tulevaisuuteen nipistämään 3 €/kk pois vakuutusmaksuista, samalla kun lisäsin tulojani 6 €/kk.
Minä pyrin joka viikko joko pienentämään kulujani ilman että se näkyy elintasossani taikka lisäämään tulojani.
Mee hiiteen valintojesi kanssa ja tervetuloa oikeaan elämään missä voi tapahtua mitä vaan.
No eipä oikeastaan. Joku pesukone voi hajota, mutta 50 eurolla saa uuden. Voi sairastua vakavasti, mutta sitten ei rahallakaan ole enää merkitystä.
Ap jos sulla olisi yhtään hoksottimia ymmärtäisit että kun se työtön pakotetaan orjaksi sun työpaikalle ilman palkkaa niin miksi ihmeessä ne siellä työllisiä palkalla pitäisi tekemässä samaa hommaa?
Työtön uhraa elämänsä että työllisillä on hyvä toimeentuloa ja kiva elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Pitkäaikaistyötön
Itsellä on opintotuet käytetty ja opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta, jos saa luvan. Itsellä sairauksien takia työrajoitteita. Ennen ihmiset pääsivät työkyvyttömyyseläkkeelle, nykyään ei.
Sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki vuosi sitten 27678 ja pääsi vain 2773
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Pitkäaikaistyötön
...ja valitse toinen alasi hyvin, sillä jos ensimmäisen pitkää työkokemusta ei lasketa miksikään ja ikää on toiselle valmistuessa 40 tai yli = ei palkata, et voi voittaa.
13
Tuo olisi mukavaa, kun palkka on naurettavat 2450 euroa riistäjätyönantajalla. :D