IS: Ennen jäi 300550 euroa kuukaudessa rahaa käteen nyt jää ehkäpä enintään 30 euroa, jos hyvin käy. Ei oikein motivoi tehdä töitä enää, kun ajatus on että kaikki viedään
On se kumma, että työssäkäynnistä on tehty Suomessa kannattamatonta. Naapurissa asuva ikityötön saa saman ellei jopa enemmän käteen kuin 40 tuntia viikossa raatava duunari. Toivottavasti kokoomus saa tehtyä asialle jotain. Tukiloisilta tuet minimiin ja säästynyt raha takaisin työssäkäyville!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009505689.html
Kommentit (587)
Vierailija kirjoitti:
Tuet alas!
Niin voidaan alentaa palkkoja kanssa!
Näinhän se on. Dunnarin surkea palkka ei näytäkään enää niin surkealta, kun sitä vertaa leikattuihin työttömän tukiin. Näin saa palkanmaksajapuoli synninpäästön ja huokaisee helpotuksesta: nyt on duunari tyytyväinen, kun työttömällä menee vielä heikommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää valitusta tämä vauva.fi.
Siis oikeesti. Onko kukaan suomalainen KOSKAAN kuollut nälkään ?
En ymmärrä.
Kyllä on. Satojatuhansia.
Jep. Koulujen pitäisi näköjään panostaa enemmän historian opetukseen.
Tuohan on valtavan iso summa rahaa!
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on valtavan iso summa rahaa!
Ai se 30e?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä vi tusta kuvittelet tietäväsi, paljonko se naapurin työtön saa vastikkeellista(!) tukea. Voi hyvinkin olla, että saa alle 600e käteen /kk. Niinkö vähän sinä muka tienaat?!
Oletko tyhmä. Työssäkäyvä maksaa palkastaan kaikki itse: lääkärikäynnit, lääkkeet, hammashoidon, kodinkoneet, huonekalut, työmatkan, auton ylläpidon, työpaikkaruokailun, harrastukset, sähkön, lämmityksen jne. Kyse ei ole siitä mikä on palkka vaan jääkö palkasta edes 6oo euroa kulutukseen.
Voi ju malauta. NIin maksaa työtönkin. Se alle 600 on joillekin työttömille KAIKKI, mitä saa. Sen päälle EI MAKSETA yhtään mitään. Eikö paksuun kokkarikalloosi jo mene, että kaikki työttömät EIVÄT SAA asumistukea tai toimeentulotukea! Tuo alle 600 on työmarkkinatuki verojen jälkeen. SILLÄ ELETÄÄN KOKO KUUKAUSI.
SILLOIN taloudessa on MUITAKIN tulonlähteitä. YHTÄÄ taloutta ei ole suomessa jonka KAIKKI tulot olisi vain 1 x työmarkkinatuki, EIKÄ MITÄÄN MUUTA.
Kai sellainenkin on mahdollista, joskin väliaikaista? Tai jos asumiskulut ovat olemattomat?
Esimerkiksi itse olin yhdessä vaiheessa työtön peruspäivärahalla, ja koska työttömyys oli lyhytaikaista, en ollut oikeutettu asumistukeen. Toimeentulotukea en puolestaan saanut säästöjeni vuoksi. Käytännössä elin muutaman kuukauden ilman muita tuloja kuin peruspäiväraha. Tuon työttömyyspätkän jälkeen tajusin liittyä työttömyyskassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan nyt helevetti irti, kun valitetaan yhteiskunnan tukien vähyydestä. Ymmärtäkää nyt, että terveen ja työkykyisen on itse elätettävä itsensä . Se 1500 euron nettopalkka kuukaudessa on iso raha. Joku tässä maassa on pielessä,.kun mielellään jäädään yhteiskunnan elätettäväksi. Eikä osata olla kiitollisia, vaikka koko ajan on leipää suussa.
Eihän se nyt iso raha ole, jos 1300€ saa tekemättä mitään. Mutta ajatellaan vaikka omaa perhettäni, vaimon netto on noin 1500€, minun 1900€, kolme lasta, ei ole isot tulot, eikä rahaa jää käteen ollenkaan. Mutta meillä on sentään uusi omakotitalo, on 200 000€ lainaa ja joka kuukausi maksetaan yli 1000€ lainaa, meidän elintaso on kyllä sellainen että todellakin kannattaa käydä töissä, vaikka kaikkien koulujen jälkeen käteen jääkin vain 10€ per henkilö. Viikonloppuisin laitetaan palju lämpimäksi,samoin pihasauna, robotti hoitaa ison pihan. Autoja on kaksi, ehkä 500€ ja 1000€ autot, niihin ei rahaa haluta laittaa, autotallin sähköinen oven avaaja maksaa enemmän kuin meidän autot. Näin on erittäin hyvä. M38v
No te olettekin hirveissä veloissa, jos 200 tonnia on lainaa.
Kyllä on. Satojatuhansia.