Mä oon tehnyt luokkahypyn
Olen pohtinut sitä paljon viime aikoina. Mutta näin on. Olen tehnyt luokkaretken, luokkahypyn, luokkanousun. Duunariperheestä ponnistanut.
Kommentit (370)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en lokeroi itseäni, en myöskään muita ihmisiä luokkiin. Eikö tuollainen ajattelutapa ole peräisin jostain keski-ajalta?
En osaa nähdä, että koulutus, asuinpaikka, työ tai tulotaso tekisivät ihmisistä pohjimmiltaan kovinkaan erilaisia. Kun hieman pintaa rapsutetaan, ovat ihmiset hämmästyttävän samanlaisia "luokistaan" huolimatta.
Ihmiseltä joka kokee tarvetta kohottaa itseään muiden yläpuolelle, on jäänyt sisäistämättä jokin aivan oleellinen asia elämää, ihmiskuntaa ja itseään koskien.
Kyllähän tuo luokkateorian mukainen luokkajako on mennyttä maailmaa, mutta mielenkiinnon kohteista ne erot tulevat. Jos omat mielenkiinnon kohteet liikkuvat akselilla "kylpyhuoneremontti, maksaako 30k vai 40k", "ulkomaanmatkat, minne seuraavaksi" tai "onko tesla järkevä talviauto", niin duunarikavereiden kanssa yhteisiä puheenaiheita on etsittävä lähinnä säistä. Ei sillä, että kulutuskeskeisyys olisi mitenkään määrittelevä, mutta illanistujaisten puheenaiheet kyllä ovat kovin yksipuoliset koskien punalaputettujen sihtileipien laadukkuutta tai bensiinin hinnannousun kauhistelua.
Aika junttimaista puhua jostain materialistisista hankinnoista, mutta sitähän se keskiluokkaisuus teettää. Duunarin kanssa voisit puhua vaikka mitä kiinnostavia kirjoja olet kirjastosta lainannut, luontoharrastuksista tai ideoista.
No et kyllä ihan voi puhua kaikista ideoista, jos vaikka suunnittelet maailmanympärimatkaa tai jotain yhtään kalliimpaa reissua johonkin kauas, niin ei. Tai jos ajattelit teettää mökille uuden terassin, ja oot siihen suunnitellut jotain, niin ei, ei. Kirjastosta mä en kovin usein lainaa muita kuin tietokirjoja, niin niistä ei myöskään saa juttua, mutta on meillä työhuoneessa kokonainen seinä täynnä kirjahyllyssä mun lempikirjoja, voisin mä niistä joistain puhuakin, mutta en ole arvannut ottaa puheeksi.
Niin varmaan sen vuoksi terassin suunnittelusta puhuminen kanssasi ei onnistu, koska tilaat sen valmistyönä ja duunari rakentaa sen itse. Et siis tiedä mitään terassin rakentamisesta. Et osaa keskustella tietokirjoista? Oletko jotenkin tyhmä? Muistat vain ulkoa lukemasi tentteihin, mutta et ymmärrä lukemaasi ja siksi et osaa keskustella tietokirjoista? Kuulostaa puhtaasti siltä, että olet ylimielinen, jolle kusi on noussut hattuun ja haluaisit johtaa keskustelua, mutta lopulta pelkäät, että paljastaisit vain tyhmyytesi.
Pitääkö tosiaan osata rakentaa terassi itse, jotta sen suunnittelusta voi puhua? Onko vaihtoehdot on-off: joko osaat itse rakentaa terassin tai sitten et tiedä siitä yhtään mitään, etkä pysty siitä mitään puhumaan, et edes oman terassisi suunnitelmista?
Viimeistään tuossa vaiheessa sinun olisi pitänyt tajuta, että kuka tahansa pystyy puhumaan terassin suunnittelusta. Lainaamasihan juuri kommentoi sellaista viestiä, jossa väitettiin, että duunarin kanssa ei voisi keskustella terassin suunnittelusta (provo toki). Duunarihan sen lopulta rakentaakin :D
Ketjun alussa minulle sanottiin, että terassin suunnittelusta ei sovi puhua, koska se on vain juuri sellaista keskiluokkaista kuluttamista, ja että liittyy siihen että paljonko rahaa käytetään mihinkin. Mutta nyt siis sopii puhua, ja että provokin vielä.
Olisko tässä nyt vaan niin, että yläluokkaisempi ihminen herättää ärsytystä ja kateutta, ihan sama mitä tekee, niin aina tekee väärin, koska ei oo duunari?
Sinun asenteesi jakaa ihmisiä luokkiin on ongelmallinen. Yrität sulloa ihmisiä luokkiin ja etukäteen päättää mitä minkäkin luokan kanssa voi jutella tutustumatta ihmisiin. Sinulla on kova tarve korostaa ja korottaa itseäsi ja se huokuu jokaisesta viestistäsi. Olet ihan tavallinen kuolevainen edelleen ja sekös sinua kiukuttaa.
T. Akateeminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en lokeroi itseäni, en myöskään muita ihmisiä luokkiin. Eikö tuollainen ajattelutapa ole peräisin jostain keski-ajalta?
En osaa nähdä, että koulutus, asuinpaikka, työ tai tulotaso tekisivät ihmisistä pohjimmiltaan kovinkaan erilaisia. Kun hieman pintaa rapsutetaan, ovat ihmiset hämmästyttävän samanlaisia "luokistaan" huolimatta.
Ihmiseltä joka kokee tarvetta kohottaa itseään muiden yläpuolelle, on jäänyt sisäistämättä jokin aivan oleellinen asia elämää, ihmiskuntaa ja itseään koskien.
Kyllähän tuo luokkateorian mukainen luokkajako on mennyttä maailmaa, mutta mielenkiinnon kohteista ne erot tulevat. Jos omat mielenkiinnon kohteet liikkuvat akselilla "kylpyhuoneremontti, maksaako 30k vai 40k", "ulkomaanmatkat, minne seuraavaksi" tai "onko tesla järkevä talviauto", niin duunarikavereiden kanssa yhteisiä puheenaiheita on etsittävä lähinnä säistä. Ei sillä, että kulutuskeskeisyys olisi mitenkään määrittelevä, mutta illanistujaisten puheenaiheet kyllä ovat kovin yksipuoliset koskien punalaputettujen sihtileipien laadukkuutta tai bensiinin hinnannousun kauhistelua.
Aika junttimaista puhua jostain materialistisista hankinnoista, mutta sitähän se keskiluokkaisuus teettää. Duunarin kanssa voisit puhua vaikka mitä kiinnostavia kirjoja olet kirjastosta lainannut, luontoharrastuksista tai ideoista.
No et kyllä ihan voi puhua kaikista ideoista, jos vaikka suunnittelet maailmanympärimatkaa tai jotain yhtään kalliimpaa reissua johonkin kauas, niin ei. Tai jos ajattelit teettää mökille uuden terassin, ja oot siihen suunnitellut jotain, niin ei, ei. Kirjastosta mä en kovin usein lainaa muita kuin tietokirjoja, niin niistä ei myöskään saa juttua, mutta on meillä työhuoneessa kokonainen seinä täynnä kirjahyllyssä mun lempikirjoja, voisin mä niistä joistain puhuakin, mutta en ole arvannut ottaa puheeksi.
Niin varmaan sen vuoksi terassin suunnittelusta puhuminen kanssasi ei onnistu, koska tilaat sen valmistyönä ja duunari rakentaa sen itse. Et siis tiedä mitään terassin rakentamisesta. Et osaa keskustella tietokirjoista? Oletko jotenkin tyhmä? Muistat vain ulkoa lukemasi tentteihin, mutta et ymmärrä lukemaasi ja siksi et osaa keskustella tietokirjoista? Kuulostaa puhtaasti siltä, että olet ylimielinen, jolle kusi on noussut hattuun ja haluaisit johtaa keskustelua, mutta lopulta pelkäät, että paljastaisit vain tyhmyytesi.
Ei, en osaa rakentaa terassia, mutta olen suunnitellut millaisen terassin rakennutan ja mitä siellä voisi olla. En jaksaisi vapaa-ajalla puhua tietokirjoista, ne ei ole minulle tenttikirjoja, vaan osa työtäni. Ymmärrän kyllä mitä olen lukenut, mutta et sinäkään välttämättä töistä jaksaisi jauhaa vapaa-ajalla. Olen myös aika varma, että minun miehen työläistaustaiset sukulaiset ei halua puhua minun kanssa niistä asioista, mitä opetan yliopistossa. En ole ylimielinen. Päinvastoin, yritän keksiä sellaisia puheenaiheita, mistä syntyisi mukavaa juttua, mutta se on vaikeaa. Tyhmäksi kyllä auttamatta tunnen itseni, koska tuntuu, että duunareitten kanssa käy aina just näin. Parhaani yritän, ja ylimieliseksi kusipääksi haukutaan.
Tietokirjaa ei väitetty tenttikirjaksi, vaan ihmeteltiin kyvyttömyyttäsi keskustella tietokirjoista. Haukutaan, koska tässä ketjussakin ehdit jo todistaa, että sellainen olet.
Terveisin akateeminen.
Ymmärrän ihan hyvin, että työstä ei välttämättä jaksa puhua vapaa-ajalla. Joillekin tietokirjan lukeminen voi olla työtä. Ei ole ylimielisyyttä, jos vapaa-ajalla puhuisi mieluummin jostain muusta.
Sinulla ei ole taitoa tarkastella omia sanomisiasi, saati löytää niistä virheitä. Miten ihmeessä olet kyennyt valmistumaan ilman loogista ajattelukykyä? Syy-seuraus-suhdekin on sinulta ymmärtämättä. Vai onko pelkästään halusta kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni on tehnyt luokkahypyn.
Hän on sukunsa ensimmäinen ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut ja yliopistolla töissä.Halveksii vätyssukuaan, joista puolet on KELAn vakioasiakkaita, tai inbetweenjobs työttömänä tai juuri lopettamassa työt, jos ansiosidonnaisen ehdot tulee täyteen.
Kovalla työllä hän on itse itsensä nostanut (ainakin koulutustasonsa puolesta) ylöspäin. Ei ole muut tehneet puolestaan.
Vaimoni toimii oikeustieteellisen koulutusalan hommissa, tarkemmin en sano. Kovaa työtä teki, että pääsi tavoitteeseensa. Avoimen yliopiston kautta. Se on kaikille mahdollista, kun vaan painaa peffaa penkkiin.
Avoimen yliopiston opinnot ovat maksullisia ja vieläpä kalliita sellaisia. Lisäksi on ihmisten ominaisuudet. Kaikkia ei voi vetää niidenkään perusteella samaan laariin. Esim. hoidettu ADHD valmistuu hyvinkin, mutta hoitamaton saattaa horehtia sitä sun tätä, eikä koskaan valmistu (voi myös valmistua). Hoitoa ei myöskään anneta tasapuolisesti kaikille. Ihmiset eivät todellakaan ole tasa-arvoisia, eikä heillä ole samat mahdollisuudet.
Lähtökohdissa on eroja. Eikä kaikki ihmiset pysty tekemään korkeakoulututkintoja. Ihan turha väittää tuollaista, että olisi kaikille mahdollista. On se mahdollista kaikille niille, joilla on siihen edellytykset, mutta kaikilla ei ole. Eikä se ole oma valinta.
Turha myös luulla, etteikö ihminen olisi sen tutkinnon suorittamisen jälkeen yhtään muuttunut. Ensiksi se pitkä opiskeluaika, ja sitten se akateeminen työ, ne muokkaa ihmistä.
Ilmeisesti muuttaa ja muokkaa katsomaan muita ihmisiä nokan varttaan pitkin?
Vierailija kirjoitti:
Ap onnea! 😊
Itse olen mielenterveysongelmaisesta ja alkoholisoituneesta perheestä. Toinen vanhempi oli rikollinen ja istui aika ajoin. Milloin mistäkin syystä oli virkavalta oven takana.
Minullakin oli rutkasti mielenterveysongelmia nuorempana, puoliso samanlaisista taustoista.
Molemmilla päivätyö, ollaan duunareita ja päihteettömiä. Voin sanoa, että tällä hetkellä menee elämässä ihan mukavasti. :)Jonkinlainen luokkahyppy se kai tämäkin.
Kiitos 🙏🙏 alkoholistiperheestä minäkin. Ne on ne menneisyyden haamut ja suljetut ovet, joita tarkoitin. Tsemppiä sinulle! Älä lakkaa tavoittelemasta. Hyvä, että teillä on vakaa elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mekin noustiin välillä keskiluokkaan. Osteltiin talouspaperia ja kaikkea. Tiputtiin sit takaisin köyhällistöön.
Talouspaperia?
Ohis: tiedän henkilön, jolla on talouspaperipakkomielle. Ostaa sitä melkein joka päivä, saattaa käyttää rullan yhdellä keittiönsiivouskerralla. Kontrolloi, että muilla täytyy olla talouspaperia.
Talouspaperi on just näitä tuotteita, joita kaupassa arpoo otanko vai jätänkö, mihin asioihin haluan rahojani käyttää. Ilmankin kyllä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mekin noustiin välillä keskiluokkaan. Osteltiin talouspaperia ja kaikkea. Tiputtiin sit takaisin köyhällistöön.
Talouspaperia?
Ohis: tiedän henkilön, jolla on talouspaperipakkomielle. Ostaa sitä melkein joka päivä, saattaa käyttää rullan yhdellä keittiönsiivouskerralla. Kontrolloi, että muilla täytyy olla talouspaperia.
Talouspaperi on just näitä tuotteita, joita kaupassa arpoo otanko vai jätänkö, mihin asioihin haluan rahojani käyttää. Ilmankin kyllä pärjää.
Minunkaan työväenluokkaisessa kodissani ei ollut ikinä talouspaperia. Miehen ylemmän keskiluokan kotiin se kuitenkin kuului. Meillä on talouspaperia. Eihän tuo paljoa edes maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on sukunsa ensimmäinen ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut ja yliopistolla töissä.Halveksii vätyssukuaan, joista puolet on KELAn vakioasiakkaita, tai inbetweenjobs työttömänä tai juuri lopettamassa työt, jos ansiosidonnaisen ehdot tulee täyteen.
Kovalla työllä hän on itse itsensä nostanut (ainakin koulutustasonsa puolesta) ylöspäin. Ei ole muut tehneet puolestaan.
Vaimoni toimii oikeustieteellisen koulutusalan hommissa, tarkemmin en sano. Kovaa työtä teki, että pääsi tavoitteeseensa. Avoimen yliopiston kautta. Se on kaikille mahdollista, kun vaan painaa peffaa penkkiin.
Avoimen yliopiston opinnot ovat maksullisia ja vieläpä kalliita sellaisia. Lisäksi on ihmisten ominaisuudet. Kaikkia ei voi vetää niidenkään perusteella samaan laariin. Esim. hoidettu ADHD valmistuu hyvinkin, mutta hoitamaton saattaa horehtia sitä sun tätä, eikä koskaan valmistu (voi myös valmistua). Hoitoa ei myöskään anneta tasapuolisesti kaikille. Ihmiset eivät todellakaan ole tasa-arvoisia, eikä heillä ole samat mahdollisuudet.
Taitaa maksaa Avoimen kautta perusopintokokonaisuus 250e.
Jos on halua, sen summan saa kyllä kasaan, että saa opiskella - siis jos sitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohdissa on eroja. Eikä kaikki ihmiset pysty tekemään korkeakoulututkintoja. Ihan turha väittää tuollaista, että olisi kaikille mahdollista. On se mahdollista kaikille niille, joilla on siihen edellytykset, mutta kaikilla ei ole. Eikä se ole oma valinta.
Turha myös luulla, etteikö ihminen olisi sen tutkinnon suorittamisen jälkeen yhtään muuttunut. Ensiksi se pitkä opiskeluaika, ja sitten se akateeminen työ, ne muokkaa ihmistä.
Kuvitellaan viisi lähtökohdiltaan samanlaista ihmistä.
Yksi heistä tekee hulluna töitä oman tulevaisuutensa eteen, kouluttautuu ja pyrkii eteenpäin. Neljä muuta ei.
Se yksi pääsee piireihin. Neljä muuta ei,
Yksi vaurastuu. Neljä muuta ei.
Jne.
Kun kuluu 10-20v, niin tuo 1 vs 4 tilanne on venynyt aika isoksi kuiluksi, kaikin mahdollisin tavoin. Sen kyllä huomaa vaikka entisten luokkakavereiden tapaamisissa.
Täällä kanssa yksi luokkahypyn tehnyt. Hermo meinaa mennä vanhempien ja sisarusten kanssa puhuessa. Miten voikaan olla niin juntteja ihmisiä. Eniten häiritsee se asenne yhteiskunnan vähäosaisia kohtaan sekä avoin rasistisuus.
Eduskuntavaalien alla mä huomasin, että mun sisarukset pitivät mua tyhmänä poliittisten mielipiteitteni vuoksi. Heillä oli hirveä tarve kouluttaa mua, että ymmärtäisin, miten asiat "oikeasti" ovat. Itse taas ajattelin, että meillä on vain todella erilaiset arvot.
Venäjällä tehdään luokkahyppy ikkunasta asfaltille 7 kerrosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös avoin yliopisto ole maksullinen? Viimeistään siinä vaiheessa kun siirtää tutkinto pisteet yliopistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi joko tehdä kovasti töitä asian eteen missä voi mennä vuosi kymmeniä ennen kuin valmistuu palkka työhön tai sitten silotella rahalla tien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa maksaa Avoimen kautta perusopintokokonaisuus 250e.
Jos on halua, sen summan saa kyllä kasaan, että saa opiskella - siis jos sitä haluaa.
Säästämällä ja töitä tekemällä tän päivän suomessa kyseistä summaa ei tahdo oikein saada kokoon hetkessä. Sellaista se on tänä päivänä.
Tietenkin boomeri vanhemmilta toi summa on ihan arkinen lompakossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaan viisi lähtökohdiltaan samanlaista ihmistä.
Yksi heistä tekee hulluna töitä oman tulevaisuutensa eteen, kouluttautuu ja pyrkii eteenpäin. Neljä muuta ei.
Se yksi pääsee piireihin. Neljä muuta ei,
Yksi vaurastuu. Neljä muuta ei.
Jne.
Kun kuluu 10-20v, niin tuo 1 vs 4 tilanne on venynyt aika isoksi kuiluksi, kaikin mahdollisin tavoin. Sen kyllä huomaa vaikka entisten luokkakavereiden tapaamisissa.
Tuossa ei ole mitään logiikkaa. "pääsee piireihin" mihin piireihin jos ei vauras?
Tekee hullusti töitä ja pääsee "eteenpäin" mutta ei vaurastu joten miten "pääsee eteenpäin"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomqessa tämä on täysin mahdollista. Silti moni jättää tämän evään syömättä ja sitten valittavat kaiken olevan epäreilua.
Itsellä onneksi ajatusmaailma on ollut jo kotona lapsena kokoomuslainen, vaikka pienituloisia duunareita olimme. Nyt olen itse puolisoni kanssa ylemmässä keskiluokassa ahkeran opiskelunsa ja työnteon ansiosta. Hänellä sama tilanne, vaikka hänen lapsuuden kotinsa oli landelta ja tulipunainen kommunisti.
Minkä alan oppineita olette?
Juristi. Sitä ennen YTM.
Tiedätkö kuinka moni ei pääse oikeustieteelliseen? Tiedätkö miten kauan sinne pitää hakea jotta pääsee? Eli turha puhua että eväiden syömättömyydestä tai eipäreiluudesta kun isä ja äiti maksaa valmennuskurssit ym.
-juristi myöskin.
Totta tuo. Mutta aina joku sinne oikikseen tai lääkikseen hoitaa, erilaisella taustalla. Kovalla työnteolla.
Enemmistö sitten raivaa tiensä muilla tavoin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talouspaperia?
Niin se on se mitä rikkaat ostaa vähän niinkuin osakkeita.
Heh, mä oon yrittänyt pitää miellä erilaisia serviettejä ruokapöydässä. Olen hankkinut muutaman kivan serviettitelineenkin, vähän vuodenaikojen ja juhlapyhien mukaan.
Mies kun käy kaupassa, niin taas ilmestyy talouspaperirulla ruokapöydän päähän.
Tarkoitat, että talouspaperi on niinku alemman keskiluokan juttu? Ylempi keskiluokka käyttää serviettejä?
Ruokaillessa käytetään lautasliinaa.
Lautasliinaa ei kattauksessa taitella joutsenen, kukan tai spiraalin muotoon.
Lautasliinatelinettä tai renkaita sekä muita hilavitkittimia ei ole syytä käyttää.
Lautasliinan materiaaliksi suosittelen puuvillaa tai hyvälaatuista pellavaa.
Seuraavaksi voimme keskustella vaatetuksen oikeaoppisesta napituksesta.
Minä en ole onnistunut edes pysymään samassa luokassa kuin vanhempani vaan olen pudonnut keskiluokasta työttömyyteen ja vain ajoittain on ollut töitä, nekin huonolla palkalla :/
En pysty vaikuttamaan näköjään yhtään mitään yhtään mihinkään tässä elämässä.
Samaa mieltä. Ei kannata yrittää puhua mitään duunareitten kanssa. Aina tulee turpiin.