Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä oon tehnyt luokkahypyn

Vierailija
09.04.2023 |

Olen pohtinut sitä paljon viime aikoina. Mutta näin on. Olen tehnyt luokkaretken, luokkahypyn, luokkanousun. Duunariperheestä ponnistanut.

Kommentit (370)

Vierailija
361/370 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokkanousu ei ole välttämättä pelkästään hyvä asia. Sisarusten ja vanhempien kanssa ei ole juuri enää yhteisiä puheenaiheita.

Sad but true.

Teillä on noussut kusi päähän, jos ette pysty tuon takia keskustelemaan sukulaistenne kanssa. 

Vierailija
362/370 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tämä on täysin mahdollista. Silti moni jättää tämän evään syömättä ja sitten valittavat kaiken olevan epäreilua.

Itsellä onneksi ajatusmaailma on ollut jo kotona lapsena kokoomuslainen, vaikka pienituloisia duunareita olimme. Nyt olen itse puolisoni kanssa ylemmässä keskiluokassa ahkeran opiskelunsa ja työnteon ansiosta. Hänellä sama tilanne, vaikka hänen lapsuuden kotinsa oli landelta ja tulipunainen kommunisti.

Turha halveksia ihmisiä, joita te kuitenkin tarvitsette elääksenne omaa kuplaelämäänne. Tarvitsette niitä, jotka siivoavat ja hoitavat halvalla, tuovat teille ruuat kotiin parin euron palkalla. 

Maailma ei toimisi, jos kaikki jättäisivät kyseisen "evään syömättä" ja pyrkisivät ja pääsisivät isopalkkaisiin töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/370 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tavallista että myös duunariperheestä hankitaan korkeakoulututkinto ja siitä seuraava sukupolvi kouluttautuu akateemisesti.

Vierailija
364/370 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tavallista että myös duunariperheestä hankitaan korkeakoulututkinto ja siitä seuraava sukupolvi kouluttautuu akateemisesti.

No, Scherlock! Niinhän tämän ketjun aloittajakin juuri kertoi tehneensä. Heitä kutsutaan luokkahypyn tehneiksi. 

Olen ymmärtänyt tämän keskustelun perusteella, että työväenluokasta nousseet ensimmäisen polven akateemisesti koulutetut luokkahyppääjät on usein edelleen kytköksissä lapsuudenkotinsa kautta työväenluokkaan. He pystyvät luontevasti keskustelemaan eri luokkia edustavien ihmisten kanssa ja löytävät helposti yhteisiä puheenaiheita. Eli he tavallaan kantavat mukanaan työväenluokkaisia juuriaan vielä aikuisinakin. 

Tosin jotkut luokkahypyn tehneet on todenneet, että ovat jo kasvaneet niin erilleen, että ei oikein tahdo löytyä molempia kiinnostavia yhteisiä jutunaiheita, koska maailmat on niin erilaiset. 

Varsinkin ylempään keskiluokkaan syntyneet kokevat että elävät eri kuplissa. Vuorovaikutus kyllä jotenkin onnistuu työväenluokan kanssa, mutta se ei ole luontevaa, ja jotkut jopa kokevat, että joutuvat olemaan varuillaan, etteivät tahtomattaan tule loukanneeksi alempiluokkaisia. 

Vierailija
365/370 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

seuraavaksi voisit hypätä sillalta

Vierailija
366/370 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pakko kysyä että miksi ihmeessä? Tuntuuko se sinusta mukavalta, vai vierastatko keskiluokkaa, pelkäätkö että jos muutut, niin menetät jotain itsestäsi? Vilpittömästi kysyn. 

En ehkä sinällään vierasta keskiluokkaa stereotyyppisenä, en vain halua muuttua ihmisenä. Koen erilaisen maailmankatsomuksen ja vaatetuksen omaksumisen vieraana.

Vierailija kirjoitti:

Siis en ole itsekään tehnyt luokkahyppyä, vaan syntynyt ylemmän keskiluokan perheeseen. Asuin opiskelijana eteläisessä kantakaupungissa kävelymatkan päässä yliopistosta ja baareista, ja nykyään ok-talossa rauhallisella alueella. Olen muuttunut kovastikin opiskeluaikojen jälkeen. Alakulttuurivaatetusta en ole koskaan käyttänyt, mutta nykyään käytän kyllä matkoilla usein enemmän rahaa omaan mukavuuteen kuin nuorempana. Ei silloinkaan erityisesti tarvinnut rahasta huolehtia, mutta silloin jaksoi enemmän, nykyään kunnon yöunet ovat tärkeämmät kuin yli yön jatkuva hauskanpito. 

Sitä kun on tietystä taustasta lähtöisin, ja siihen on tottunut, niin ne rahansa pitää mieluummin pankkitilillä kuin puitteissa. Omakotitalo on ihan vaan koska (duunari)vanhemmillanikin oli/on, auto on hinnat-alkaen-etuveto ja harrastuksena moottoripyörä. Ainoa lelu kuten lapsuudessakin. Viimeisen päälle kunnossa kuitenkin kaikki.

Reppureissut ovat edelleen sen vapauden hakemista ja kokemista, mitä lapsena ei ollut, kun oli tosiaan se yksi lelu ja sekin joko rikki tai patterin välissä. Ehkä poikkeuksena, että matkabudjetteihin on hiipinyt jossain vaiheessa yksi nolla perään.

Olen eri. Mutta nyt vaikuttaa, että vanki mikä vanki, eikä itse tiedosta. Vähän kuin päihderiippuvainen perustelisi päihteiden käyttöään, että juo siksi koska haluaa. 

On haitallista tieten tahtoen elää alempiluokkaista elämää. Se tarkoittaa mm. suurempaa sairastavuutta ja matalampaa elinajan odotetta. 

Kannattaa vielä miettiä noita valintoja. Pelkkä raha pankkitilillä ei tuo hyvinvointia eikä parempaa elämää. 

Vierailija
367/370 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

seuraavaksi voisit hypätä sillalta

se voi olla sitten se viimeinen hyppy

Vierailija
368/370 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon tehnyt benji-hypyn.

Vierailija
369/370 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitänyt olla mitään luokkia? Niin kokoomus lupasi. Kaikki ollaan tasa-arvoisia.

Vierailija
370/370 |
15.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitänyt olla mitään luokkia? Niin kokoomus lupasi. Kaikki ollaan tasa-arvoisia.

Tasa-arvo ja yhteiskuntaluokka eivät ole ristiriidassa keskenään. Ei ylemmän keskiluokan edustaja ole sen kummoisempi kuin työväenluokkainenkaan, mutta heidän elämänsä eivät vaan näytä samalta. Vastaavasti tasa-arvo ei tarkoita sitä, että jokainen on samanlainen, haluaa samoja asioita ja arvostaa samoja asioita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi