Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis milloin itsepalvelukassoille on tullut tämä nöyryyttävä ostosten satunnaistarkastaminen?

Vierailija
08.04.2023 |

Kävin pitkästä aikaa kaupassa niin, että maksoin ostokset itsepalvelukassalla. Ajattelin, että pääsen nopeiten ulos kaupasta, kun ei ollut isot ostokset. Ja vielä mitä. Skannattuani ostokset kone alkoi vilkuttamaan ja näytöllä luku että henkilökunta hälytetty paikalle ostosten satunnaistarkastusta varten.

Siis mitä?! Onko tuon keksijä ajatellut ollenkaan, miten NÖYRYYTTÄVÄÄ on, kun joku ihminen tulee tarkistamaan sun ostokset muiden asiakkaisen toljottaessa vieressä?!! Ja ei, ikinä en ole mitään varastanut enkä huijannut väärillä hinnoilla, ihan on varaa omalla rahalla maksaa sen mitä haluan. Ja sitä paitsi, mikä virka niillä hälytinporteilla sitten on siinä itsepalvelukassalta poistuttaessa, jos ne ei skannaa että vietkö mennessäsi jotain mitä et ole maksanut?

Tasan viimeinen kerta kun menen k-ryhmän kauppaan. Asioin vain kaupoissa, joiden silmissä en ole oletusarvoisesti varas.

Kommentit (466)

Vierailija
161/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Myös lentokentillä on satunnaistarkastuksia, samoin uimahallissa. En ole koskenut niitä nöyryyttäviksi enkä jätä menemättä.

Uimahallissa? Mitä ihmettä?

Jos ostaa kulkukortin henkilökohtaisella liikuntaedulla esim epassi, kortti laitetaan omalle nimelle. Kun kortilla kulkee portista, välillä tulee ns hälytys jossa pyydetään näyttämään henkkarit kassalla. Itse olen pari kertaa joutunut tällaiseen tarkastukseen.

Näin toimitaan Valkeakosken uimahallissa. Haluavat satunnaistarkistuksilla varmistaa ettei henk koht liikuntaedulla ostettua korttia (jonne siis ladattu käyntejä) käytä muut kuin se jolle liikuntaetu on tarkoitettu.

Joissakin kunnissa vammaiset saavat alennuksen tai pääsevät ilmaiseksi uimaan.

Koska kaikki vammat eivät näy päällepäin, niin näitäkin voidaan väärinkäyttää.

Vierailija
162/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukija123 kirjoitti:

Meillä Prismassa itsepalvelukassoja vartioi iso lauma myyjiä. Tavallisia kassoja on sitten muutama toiminnassa ja niillä pitkät jonot.

Itse menen aina sellaiselle itsepalvelukassalle, johon ne kyttäävät myyjät näkevät suoraan. En ole kassan edessä vaan sivussa, jotta myyjät näkevät miten kone lukee jokaisen viivakoodin. Koskaan ei ole tullut tarkistusta, kun lauma myyjiä vahtii.

Olen kerran joutunut Prismassa inhottavan tilanteeseen kun normikassalla portti piippasi turhaan. En tietenkään ollut varastanut mitään, vaan ulkomailta ostetussa jakussani oli sellainen pieni paperilätkä pesuohjelapussa ja siinä oli joku suurin piirtein näkymätön hälytin. Kiva sitten esitellä vartijalle kassin sisältöä ja kävellä vartijan vanavedessä infoon selvittämään. Ei edes anteeksipyyntöä tullut ja itse piti pyytää "aiheeton hälytys" - kuulutusta.

Kummallisinta oli, että jakku oli jo pari vuotta vanha, sitä oli käytetty ko. liikkeessä monta kertaa, pesty ja pidetty ja yhtäkkiä se olematon paperilätkä aktivoitui. Eikä ostettaessa ollut hälyttänyt

Sen jälkeen olen tarkistanut kaikista uusista vaatteista ne pesuohjelaput.

Jokunen vuosi sitten ostin pari metriä ohutta sähköjohtoa elektroniikkaliikkeestä Helsingin keskustassa. Se piuha tietenkin laitettiin pussiin kerälle. Se johtokela muodostaa samankaltaisen induktorin kuin millainen oli silloin lähes kaikissa tuotteiden varashälyttimissä. Joten sen jälkeen kun kulki sen piuhan kanssa eri liikkeissä keskustassa, käytännössä jokaisessa liikkeessä (mm. Stockmannilla) ovista hälytinportin kautta kuljettaessa hälytin alkoi huutaa ja mitä veemäisemmän oloista stevarihyypiötä ilmestyi takaapäin kimppuun. Joskus juoksivat perään vasta sadan metrin päässä ovelta. Erittäin rasittava se tilanne. Totesin että ei ole minun syyni jos hälyttimet toimivat päin peetä ja sanoin että sähköjohdon ostaminen ja mukana kuljettaminen on ihan laillista, ja koska sinulla ei ole mitään näyttöä että olisin mitään varastanut, jatkan nyt matkaa. Eivät ryhtyneet painimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut on satunnaistarkastettu lentokentällä noin 40krt vuoden aikana. Se se vasta noloa on seisoa X-asennossa kopeloitavana.

Oletko hyvässä kunnossa? Oma empiirinen ja absoluuttisen oikea mielipiteeni on, että ulkonäöltään ei-niin-viehättävät harvemmin joutuvat satunnaiseen tarkastukseen.

Minä joudun melkein aina enkä ole hyvännäköinen.

Vierailija
164/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä toisella kassalla tarkastetaan kaikki mun ostokset ja vaativat vielä rahaakin.

En mene kyllä tuollaiseen kauppaan.

T:Vertti

Vierailija
165/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö nyt oikein vai oliko tarkoitettu sarkasmiksi. 

Mitä sarkasmia? Sinustako sitten on ihan ok, että kun olet aikeissa maksaa, niin kone hälyttää paikalle henkilökuntaan kuuluvan ihmisen tarkistamaan sun ostokset? Musta ei ole, ei todellakaan. Enkä asioinut mitenkään hämäräperäisesti, menin jopa siihen perimmäiselle itsepalvelukassalle, josta kassahenilöllä on täysin suora näköyhteys muhun. Ostin peruselintarvikkeita, en mitään vaa´alla itse hinnoiteltavia tuotteita. 

Jäi kyllä niin pska maku tuosta koko hommasta, että en enää ikinä mene tuohon kauppaan. 

Kai jätit maksamatta ja jätit tuotteet kauppaan? Siis tuon tarkistuksen jälkeen. Olisit sanonut vaan että koko ostotapahtuma oli vaan kokeilu, että kuinka hyvin prosessi toimii. 

Vierailija
166/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lonkassa tekonivel joten se aina hälyttää lentokentällä ja joudun tietenkin sivuun tutkittavaksi sen takia. Kerran otettiin samalla pyyhkäisytestit huumeiden varalta. 

Olisiko mun pitänyt nyt tästä vetää herneet nenään ja uhota, että en enää koskaan mene Helsinki-Vantaalle kun nyt kaikki luulee mua narkkariksi? Vai osaisinko ajatella kuin aikuinen ihminen ja todeta, että se satunnaistarkastus nyt sattui mun kohdalle.

Se pyyhkäisytesti otetaan räjähdysainejäämien löytämiseksi. Ei kannata lähteä ampumaradalle just ennen etelänreissua. Huumeet ei kuulu turvamiehille.

Vierailija
167/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukija123 kirjoitti:

Meillä Prismassa itsepalvelukassoja vartioi iso lauma myyjiä. Tavallisia kassoja on sitten muutama toiminnassa ja niillä pitkät jonot.

Itse menen aina sellaiselle itsepalvelukassalle, johon ne kyttäävät myyjät näkevät suoraan. En ole kassan edessä vaan sivussa, jotta myyjät näkevät miten kone lukee jokaisen viivakoodin. Koskaan ei ole tullut tarkistusta, kun lauma myyjiä vahtii.

Olen kerran joutunut Prismassa inhottavan tilanteeseen kun normikassalla portti piippasi turhaan. En tietenkään ollut varastanut mitään, vaan ulkomailta ostetussa jakussani oli sellainen pieni paperilätkä pesuohjelapussa ja siinä oli joku suurin piirtein näkymätön hälytin. Kiva sitten esitellä vartijalle kassin sisältöä ja kävellä vartijan vanavedessä infoon selvittämään. Ei edes anteeksipyyntöä tullut ja itse piti pyytää "aiheeton hälytys" - kuulutusta.

Kummallisinta oli, että jakku oli jo pari vuotta vanha, sitä oli käytetty ko. liikkeessä monta kertaa, pesty ja pidetty ja yhtäkkiä se olematon paperilätkä aktivoitui. Eikä ostettaessa ollut hälyttänyt

Jokunen vuosi sitten ostin pari metriä ohutta sähköjohtoa elektroniikkaliikkeestä Helsingin keskustassa. Se piuha tietenkin laitettiin pussiin kerälle. Se johtokela muodostaa samankaltaisen induktorin kuin millainen oli silloin lähes kaikissa tuotteiden varashälyttimissä. Joten sen jälkeen kun kulki sen piuhan kanssa eri liikkeissä keskustassa, käytännössä jokaisessa liikkeessä (mm. Stockmannilla) ovista hälytinportin kautta kuljettaessa hälytin alkoi huutaa ja mitä veemäisemmän oloista stevarihyypiötä ilmestyi takaapäin kimppuun. Joskus juoksivat perään vasta sadan metrin päässä ovelta. Erittäin rasittava se tilanne. Totesin että ei ole minun syyni jos hälyttimet toimivat päin peetä ja sanoin että sähköjohdon ostaminen ja mukana kuljettaminen on ihan laillista, ja koska sinulla ei ole mitään näyttöä että olisin mitään varastanut, jatkan nyt matkaa. Eivät ryhtyneet painimaan.

Jos hälytin alkaa huutamaan sun kohdalla, niin silloin pysähdyt heti etkä jatka matkaa. Antaa todella epäilyttävän kuvan jos vain jatkat matkaa.

Vierailija
168/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satunnaistarkastuksen voi välttää menemällä tavalliselle kassalle, jossa kassahenkilö näkee ja koskee kaikkiin ostoksiin. Valinnan voi tehdä ihan itse.

Vierailija
169/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lonkassa tekonivel joten se aina hälyttää lentokentällä ja joudun tietenkin sivuun tutkittavaksi sen takia. Kerran otettiin samalla pyyhkäisytestit huumeiden varalta. 

Olisiko mun pitänyt nyt tästä vetää herneet nenään ja uhota, että en enää koskaan mene Helsinki-Vantaalle kun nyt kaikki luulee mua narkkariksi? Vai osaisinko ajatella kuin aikuinen ihminen ja todeta, että se satunnaistarkastus nyt sattui mun kohdalle.

Se pyyhkäisytesti otetaan räjähdysainejäämien löytämiseksi. Ei kannata lähteä ampumaradalle just ennen etelänreissua. Huumeet ei kuulu turvamiehille.

No oli mikä oli niin mun pointin varmaan ymmärsit.

Vierailija
170/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kommentteja, muutaman kerran tullut se satunnaistarkastus, ei ongelmaa. Myyjä tulee ja kuittaa sen pois. Ei siinä mitään noloa ole.

Vierailija
171/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus sitä myyjää saa odotella aika kauan....hemmetin ärsyttävää kyllä, mutta en koe nöyryyttäväksi.

Tarkastukseen ei ole mikään pakko suostua.

Etes vartia ei voi mennä sinun kassille.

Kerran kassa pyysi näyttämään ostoksia summatessaan että näytätkö kassisi (oli siis oma) sanoin et en näytä. Ei se siitä masentunut...

Vierailija
172/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut on satunnaistarkastettu lentokentällä noin 40krt vuoden aikana. Se se vasta noloa on seisoa X-asennossa kopeloitavana.

Oletko hyvässä kunnossa? Oma empiirinen ja absoluuttisen oikea mielipiteeni on, että ulkonäöltään ei-niin-viehättävät harvemmin joutuvat satunnaiseen tarkastukseen.

Haha.

Minäkin jouduin nuorena lähes joka kerta lentokentällä satunnaistarkastukseen kopeloitavaksi. Ihan kunnolla kopeloivat 😣

Se oli niin epämiellyttävä että aloin pelkäämään turvatarkastuksia.

Nyt kun olen vanha ja rupsahtanut, sattuu niitä tarkastuksia vain harvoin kohdalle, ja silloinkin vaan pyyhkivät lapulla vähän vaatteita. Ei enää vuosiin ole kukaan kopeloinut.

173/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäessäsi palvelua suostut palvelun käyttöehtoihin.

Itsepalvelukassoilla satunnaistarkastus on yksi ehdoiista.

Jos ei sovi, niin normikassalle jonottamaan.

Vierailija
174/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukija123 kirjoitti:

Jos hälytin alkaa huutamaan sun kohdalla, niin silloin pysähdyt heti etkä jatka matkaa. Antaa todella epäilyttävän kuvan jos vain jatkat matkaa.

Kerran Saksassa kaupasta ulos mennessä hälytin piiippasi mut minä se vaan kuljin raahallisesti ja menin ulos. Hotellissa huomasin että napero oli ottanutkin kaupasta tavaroita kärryynsä ja ne sitten portilla hälytti. No, nou hätä, seuraavana päivänä kaupan sivu mennessä kävin palauttamassa tavarat kassalle. Oli aika hölmistyneen näköinen et sää tuot ne nyt takaisin???

Vierailija
175/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on tullut sama ilmoitus. Henkilökunta on tullut paikalle ja olen saanut saanut ylimääräisen alennuksen tai muun edun.

Kuuluuko silloin antaa/saada ylimääräinen alennus tai jokin etu? En ole ikinä saanut ja näitä satunnaistarkastuksia on osunut kohdalle useita.

Voiko joku vastata tähän?

Ei tietenkään kuulu saada mitään etuja tai alennuksia. Typerä ajatuskin.

Vierailija
176/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukija123 kirjoitti:

Monessa tapauksessa ei edes tullut ketään vartijoita joten miksi jäädä venailemaan jos on kiire.

Vierailija
177/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkitaanko siinä p-aukko?

Muista rasvata se ennen kauppaa menoa senkin pervo.

Vierailija
178/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa on väärin .Voi sattua kenelle tahansa. Eikä tarvi pelätä jos on rehellinen. 

Rehellisellekin voi sattua virheitä. Sitten riippuu selitystaidoista, katsotaanko sut varkaaksi vai töppäilijäksi.

Vierailija
179/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän tätä käsiskannerisysteemiä Prismassa asioidessani ja tietysti menen sitten ymös itsepalvelukassalle. Olen jo pari kertaa joutunut satunnaistarkastukseen ja onhan se vähän hämmentävää. Koskaan en ole elämässäni varastanut mitään aj olen päälle nelikymppinen. Ostan aina muutaman ison kestokassillisen ruokaa kerralla, onneksi tarkistuksen suorittava henkilö ei sentään ala käymään niitä kaikkia läpi (siinä kestäsi kauan) vaan skannaa muutaman päällimmäisen tuotteen.

Vierailija
180/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on tullut sama ilmoitus. Henkilökunta on tullut paikalle ja olen saanut saanut ylimääräisen alennuksen tai muun edun.

Kuuluuko silloin antaa/saada ylimääräinen alennus tai jokin etu? En ole ikinä saanut ja näitä satunnaistarkastuksia on osunut kohdalle useita.

Voiko joku vastata tähän?

Ei tietenkään kuulu saada mitään etuja tai alennuksia. Typerä ajatuskin.

Miksi sitten jotkut saa?