Siis milloin itsepalvelukassoille on tullut tämä nöyryyttävä ostosten satunnaistarkastaminen?
Kävin pitkästä aikaa kaupassa niin, että maksoin ostokset itsepalvelukassalla. Ajattelin, että pääsen nopeiten ulos kaupasta, kun ei ollut isot ostokset. Ja vielä mitä. Skannattuani ostokset kone alkoi vilkuttamaan ja näytöllä luku että henkilökunta hälytetty paikalle ostosten satunnaistarkastusta varten.
Siis mitä?! Onko tuon keksijä ajatellut ollenkaan, miten NÖYRYYTTÄVÄÄ on, kun joku ihminen tulee tarkistamaan sun ostokset muiden asiakkaisen toljottaessa vieressä?!! Ja ei, ikinä en ole mitään varastanut enkä huijannut väärillä hinnoilla, ihan on varaa omalla rahalla maksaa sen mitä haluan. Ja sitä paitsi, mikä virka niillä hälytinporteilla sitten on siinä itsepalvelukassalta poistuttaessa, jos ne ei skannaa että vietkö mennessäsi jotain mitä et ole maksanut?
Tasan viimeinen kerta kun menen k-ryhmän kauppaan. Asioin vain kaupoissa, joiden silmissä en ole oletusarvoisesti varas.
Kommentit (466)
Vierailija kirjoitti:
Miten punalaputetun tuotteen kanssa ip-kassalla toimitaan?
No vaikeasti. Et pysty itse noita prosentteja sinne laittamaan. Pitää saada joku henkilökunnasta paikalle. Ja voi kestää. Helpompi mennä niiden kanssa normikassalle.
En kyllä ymmärrä, mitä nöyryyttävää tarkastuksissa olisi. Kaikeasta te osaatte tehdä ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Satunnaistarkastukset on ihan säännöissä. Mutta en ymmärrä mitä iloa niistä on. Ehkä niistä saadaan aikaan taulukko, että paljonko itsepalvelukassoilla huijataan, mutta samalla saadaan aikaan asiakas joka ei palaa.
Satunnaisesti tarkastetaan se joka ei varastanut ja satunnaisesti menee läpi se joka varasti.
En tiedä onko ap:lle jo kerrottu tämä, mutta nyt ainakin kerrotaan. Hänen pöyristymisensä johtuu hänestä itsestään eikä ole esim. kaupan tarkistuskäytännön syy. Ap on kuuliainen, arka ja auktoriteettiuskovainen ihminen. Häntä on ehkä lapsuudessa syytetty aiheetta tai sitten väärin tekemisestä seuranneet rangaistukset ovat olleet kohtuuttoman kovia ja aiheuttaneet traumoja. Hänelle on muodostunut todella tärkeäksi osaksi identiteettiä se, että hän on kiltti eikä yritä huijata koskaan. Ajatus tuo hänelle turvaa. Hänen sisäinen lapsensa reagoi siten, että aivan normaali tilanne tuntui hänestä nöyryyttävältä.
Ap, kukaan ei syyttänyt sinua siellä kaupassa yhtään mistään.
Käytän Prismassa niitä käsiskanneereita eli tuote luetaan kaupassa ja pannaan suoraan kassiin. Tässä yhteydessä olen joutunut tosi monta kertaa kassalla tarkastukseen, jossa henkilökunta penkoo sieltä kassista kolme tuotetta ja tarkistaa että onko skannattu. Olen yli viisikymppinen ja mietin, että ajatteleekohan ne, ettei tämän ikäiset osaisi käsiskanneria käyttää, vai miksi näitä tarkastuksia on niin usein. Useimmiten käytän itsepalvelukassoja ja niillä olen joutunut tarkastukseen ehkä kerran tai kaksi. Ei minua tarkastukset haittaa. Mutta ihmettelenpä vaan, että käsiskannerien kanssa niihin joutuu niin usein.
Vierailija kirjoitti:
Vantaan Jumbon citymarketissa olin itsepalvelukassalla ja kone piippasi kun ostin Luomu Kumbucha Colaa. Myyjä tuli paikalle ja kysyi minulta papereita. No näytin ne ja ei tässä vielä mitään ikäni on vain 57 vuotta. Kysyin että miksi. Niin hän vastasi että kaikilta pitää kysyä jotka tämän ostavat... Että silleen
Sinulta sentään tultiin kysymään paperit. Minut taas käskettiin jonottamaan normikassalle kombuchani kanssa, koska itsepalvelukassalta ei saa ostaa alkoholituotteita. Kyseessä siis tuote, jossa voi periaatteessa olla pieniä jäämiä alkoholia käymisprosessin seurauksena kuten esimerkiksi hyvin kypsyneissä banaaneissa.
Kannattaa siirtyä lidliin, siellä ei vielä laiteta asiakkaita tekemään kassan hommia.
K- tai S-ryhmän kaupoissa hoidatte pian tavaroiden hyllytyksenkin itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vantaan Jumbon citymarketissa olin itsepalvelukassalla ja kone piippasi kun ostin Luomu Kumbucha Colaa. Myyjä tuli paikalle ja kysyi minulta papereita. No näytin ne ja ei tässä vielä mitään ikäni on vain 57 vuotta. Kysyin että miksi. Niin hän vastasi että kaikilta pitää kysyä jotka tämän ostavat... Että silleen
Sinulta sentään tultiin kysymään paperit. Minut taas käskettiin jonottamaan normikassalle kombuchani kanssa, koska itsepalvelukassalta ei saa ostaa alkoholituotteita. Kyseessä siis tuote, jossa voi periaatteessa olla pieniä jäämiä alkoholia käymisprosessin seurauksena kuten esimerkiksi hyvin kypsyneissä banaaneissa.
Tuo ei ole kaupan syytä, vaan demarit on määritelleet sen alkoholituotteeksi. Samahan kävi lakupiipuille... tupakkatuote koska se promoaa muuta tupakointia.
Vierailija kirjoitti:
Meidän prismassa on sellaiset skannerit, jolla asiakkaat voivat piipata ostokset suoraan kasseihin kun ottavat niitä hyllystä. Onkohan tälle maksamiselle sitten portilla useammin tarkastuksia?
En tiedä kun en oo (vielä) kokeillut.
Meidät on takastettu kahdesti, käytetty 10 ekrtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Euroopassa ip-kassoja ja - kauppoja sekä käteismaksusta kieltäytyviä kauppoja boikotoidaan koko ajan enemmän.
Moni esim.just jättää täydet ostoskärryt kassalle, jos ei käteismaksu kelpaa. Aina parempi jos kärryn pohjalla kalliita pakasteita.
Vastarintaa!
Rikollisuutta.
Mitä rikollista siinä on? Maksuvalmius olisi, mutta jos ei kauppa laillista maksuvälinettä kelpuuta, niin voivoi.
Toivottavasti jonain päivänä käsität, kuinka vastenmielisesti ajattelet.
Rahaton huijari haluaa vahingoittaa kauppiasta - noloa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa siirtyä lidliin, siellä ei vielä laiteta asiakkaita tekemään kassan hommia.
K- tai S-ryhmän kaupoissa hoidatte pian tavaroiden hyllytyksenkin itse.
Lidlissäkin arvostan itsepalvelukassoja.
Oletko niitä ihmisiä jotka aloittaa itkupotku-raivarit satunnaisista tarkastuksista lentokentän turvatarkastuksessakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö nyt oikein vai oliko tarkoitettu sarkasmiksi.
Mitä sarkasmia? Sinustako sitten on ihan ok, että kun olet aikeissa maksaa, niin kone hälyttää paikalle henkilökuntaan kuuluvan ihmisen tarkistamaan sun ostokset? Musta ei ole, ei todellakaan. Enkä asioinut mitenkään hämäräperäisesti, menin jopa siihen perimmäiselle itsepalvelukassalle, josta kassahenilöllä on täysin suora näköyhteys muhun. Ostin peruselintarvikkeita, en mitään vaa´alla itse hinnoiteltavia tuotteita.
Jäi kyllä niin pska maku tuosta koko hommasta, että en enää ikinä mene tuohon kauppaan.
Satunnaistarkastus on satunnaistarkastus. Ei se itsepalvelukassan AI ole seurannut sinua valvontakameroiden kautta ostoksia tehdessäsi. Ei rajavartija epäile minua Pablo Escobariksi vain koska tekee pyyhkäisytestin laukkuuni, enkä vedä herneitä nenääni tarkastuksesta.
En ole kuullut, että niissä kassoissa olisi moinen ominaisuus mutta kuulemma monet jättävät skannaamatta joitain tuotteita niin en ihmettele.
First world problem
Naapuri kassalla viiden miehen seurue ihan selvästä jätti puolet kaljoistaan maksamatta isoon jääneet möykäten.
Itse olen mummo joka haki yhden maidon, sitten minut satunnaistarkastettiin, että maksoinko sen maidon?
Vahti ei puuttuunut miesten selvään tekemiseen mitenkään.
Toisaalta ymmärrän jos ei ole vartioita ja yksi vahti kassalla, maidon tarkastaminen mummolta on paljon helpompaa, kuin riehuvan mies ryhmän kassien tarkastus.
Veikkaan että jossain on nappi jonka avulla tarkastaja voi itse valita kenet tarkastaa. Ei kassatyön sentään mikää itsemurha työ pitäisi olla.
Itsepalvelukassa juttujen alkukokeilussa ennen v.2000 Keravan S-Marketissa jouduin järjestäen mättämään ostokset uudelleen kassalle vaikka olin ne itse skannerilla skannannut ,kyllä hatutti
enkä sen jälkeen ole moiseen skannaamiseen sortunut kun kerran Ikea kassalla ,kun oli yksi kassa
ja kaksikymmentä immeistä jonossa.
Eikös satunnaistarkastukset ole meidän kaikkien asiakkaiden etu, koska siten maksamattomien asiakkaiden johdosta myymälän kärsimä hävikki ei tule tuotteiden hintoihin. Ajattelen sen itse näin.
Ihan ystävällisesti myyjät ovat asiansa hoitaneet ja toivotelleet mukavaa päivän jatkoa. Minä nyökäillyt ja toivotellut takaisin.
Kummallista, miten herkässä se hipiä on toisilla.
Ei nämä satunnaistarkastukset mikään uus juttu ole, on niitä ollu varmasti yhtä kauan kuin itsepalvelukassojakin. Itselleni osunut muutaman kerran, ikinä siitä tullut mitään huomautettavaa, enkä ole kokenut mitenkään loukkaavana.
En ollut aiemmin kuullutkaan.
En tietenkään hyväksy tuollaista. Kaupassa käyminen on asiakaspalvelutilanne ja tuo ei ole palvelua vaan aiheetonta kyttäystä.
Kaupasta voi varastaa. Se on fakta. Varkaan ei tarvitse kulkea itsepalvelukassan kautta, vaan varastamisen voi suorittaa jo hyllyjen välissä taskuun tai ostoskärryjen kasseihin piilottelemalla.
Itsepalvelukassoilla "satunnaistarkastuksilla" asiakkaiden tarkastaminen on järjetön, epäasiallinen lisä ostotapahtumaan.
Kaupan on kehitettävä muita keinoja varkauksien estämiseen kuin satunnaisten asiakkaiden varkauksista epäily ilman mitään aiheellista epäilyä.
Missä kaupoissa tuota tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Satunnaistarkastukset on ihan säännöissä. Mutta en ymmärrä mitä iloa niistä on. Ehkä niistä saadaan aikaan taulukko, että paljonko itsepalvelukassoilla huijataan, mutta samalla saadaan aikaan asiakas joka ei palaa.
Missäs sellaset säännöt on luettavissa ennen käyttöä?