Siis milloin itsepalvelukassoille on tullut tämä nöyryyttävä ostosten satunnaistarkastaminen?
Kävin pitkästä aikaa kaupassa niin, että maksoin ostokset itsepalvelukassalla. Ajattelin, että pääsen nopeiten ulos kaupasta, kun ei ollut isot ostokset. Ja vielä mitä. Skannattuani ostokset kone alkoi vilkuttamaan ja näytöllä luku että henkilökunta hälytetty paikalle ostosten satunnaistarkastusta varten.
Siis mitä?! Onko tuon keksijä ajatellut ollenkaan, miten NÖYRYYTTÄVÄÄ on, kun joku ihminen tulee tarkistamaan sun ostokset muiden asiakkaisen toljottaessa vieressä?!! Ja ei, ikinä en ole mitään varastanut enkä huijannut väärillä hinnoilla, ihan on varaa omalla rahalla maksaa sen mitä haluan. Ja sitä paitsi, mikä virka niillä hälytinporteilla sitten on siinä itsepalvelukassalta poistuttaessa, jos ne ei skannaa että vietkö mennessäsi jotain mitä et ole maksanut?
Tasan viimeinen kerta kun menen k-ryhmän kauppaan. Asioin vain kaupoissa, joiden silmissä en ole oletusarvoisesti varas.
Kommentit (466)
Vierailija kirjoitti:
Olis reilua asiakasta kohtaan, että tuollainen satunnaistarkastus tehdään myös kaupassa sisäisenä tarkastuksena.
henkilökunnalle, jos hävikki on niin rajua. Joskus on niin saanut niin epämääräistä palvelua , että herää kysymys, mistä täällä oikein on kyse. Ei kait tää mesta oo rahanpesupaikka, onks toi kassa vilunki, miks toi vartija nappasi leikkelemakkaran ja jugurtin lennosta. Mihin se vie ne, kun ei maksa. Miks toi myyjä on tuuola nurkassa kontillaan. Eli kyllähän suomessa jollain lailla luottamus on mennyt alaspäin näissä kauppa-asioissa. Puolin ja toisin. Pitää vaan yrittää luottaa.
Jos tuo sulle iloa tuottaa, niin voin kertoa että ainakin kaikissa kaupoissa joissa on oma vartija (eli isot prismat jne) kyllä henkilökuntaakin satunnaistarkastetaan, kun poistuvat töistään. Kuitti on oltava jos on joku kaupan tuote vaikka eväänä.
Vierailija kirjoitti:
Satunnaistarkastukset on ihan säännöissä. Mutta en ymmärrä mitä iloa niistä on. Ehkä niistä saadaan aikaan taulukko, että paljonko itsepalvelukassoilla huijataan, mutta samalla saadaan aikaan asiakas joka ei palaa.
Sä et palaa johonkin kauppaan vain koska osuit satunnaistarkastuksen julmaksi uhriksi?
Miten sä pärjäät oikeassa elämässä noin muuten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satunnaistarkastukset on ihan säännöissä. Mutta en ymmärrä mitä iloa niistä on. Ehkä niistä saadaan aikaan taulukko, että paljonko itsepalvelukassoilla huijataan, mutta samalla saadaan aikaan asiakas joka ei palaa.
Sä et palaa johonkin kauppaan vain koska osuit satunnaistarkastuksen julmaksi uhriksi?
Miten sä pärjäät oikeassa elämässä noin muuten?
Hankalaa on, työmatka piteni kun en enää voi ajaa vakioreittiä kun poliisit puhalluttivat.
Vierailija kirjoitti:
Euroopassa ip-kassoja ja - kauppoja sekä käteismaksusta kieltäytyviä kauppoja boikotoidaan koko ajan enemmän.
Moni esim.just jättää täydet ostoskärryt kassalle, jos ei käteismaksu kelpaa. Aina parempi jos kärryn pohjalla kalliita pakasteita.
Vastarintaa!
'
Lapsellista kiukuttelua tuollainen vain on.
Kannattaa mennä diakonille juttelemaan mielenterveysongelmistaan, jos tuollaista harrastaa useinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus sitä myyjää saa odotella aika kauan....hemmetin ärsyttävää kyllä, mutta en koe nöyryyttäväksi.
niin ja kun bussin kertalipussa vähän aikaa jäljellä , tulee kustannuksiakin.Onko laillinen pakko jäädä odottamaan.Mitä jos ei jää odottamaan vaan lähtee?
se on sun oma valinta ostaa kertalippu ja oma valinta ottaa se riski, että joutuu joskus ostaa toisen kertalipun.
Turha yrittää oikeuttaa toimimaan vastoin sääntöjä vain koska sinä et tajua aikuisten maailmaa.
Mulla on sattunut tollainen ainoastaan kerran, ja silloin ostin kortsuja. Mietin jopa et aiheuttaako kortsut automaattisesti jonkun hälytyksen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän aikoinaan joku veti herneet nenään ja otti yhteyttä lehtiin satunnaistarkastuksesta. Oli "unohtanut" piipata tonnikalapurkin ja jäi kiinni tarkastuksessa. Eli kyllä näitä välistävetäjiä löytyy.
Näitä sattuu myös kassalla ja kassahenkilö unohtaa poistaa tuotteesta hälyt.
Minä olen jättänyt yhden kaupan väliin, enkä koskaan astu liikeeseen, kun maksettuani ostokset ja poistuttuani kassalta, alkoi hälyttäå.
Se oli nöyryyttä kokemus, kun muut asiakkaat tuijottivat "varasta".Kassa hälytti vartijan ja kun osan ostoksista olin pakannut käsilaukkuun, vartija otti laukun ja laittoi ylösalaisin ja laukun sisällän hihnalle.
Laukussa oli kuukautissuoja, jonka vartija otti ja roikutti sitä ilmassa kädessään pinsettiotteella ja hyvin halveksivasti kysyi kassalta, mikä se on ja tietysti muut asiakkaat tuijotti kuukautissuojaa.Hälytyksen syyksi paljastui joku meikki, josta myyjältä oli jäänyt ottamatta hälyt, vaikka se löytyi kassakuitilta. Eivät pyytäneet edes anteeksi.
Pakkasin hihnalta käsilaukkuuni omaisuuteni ja jätin maksamani ostokset liukuhihnalle ja poistuin paikalta ja kävelin minkä kintuissa läksi, enkä enää kuunnellut mitä huuhtelivat, kun kassalla jäi monen metrin jonot ja kaikki tuijotti minua. Tämä tapahtui Cittarissa.
Pääsetkö sä muuten arkisissa asioissa pettymyksistä kuinka hyvin ylitse, kun yksi ikävä tapahtuma jää sulle noin pahasti kytemään aivoihin?
Varmasti on ollut joo ikävä tilanne, mutta ei siitä nyt pelihousuja kuulu ruveta repimään kaksin käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän aikoinaan joku veti herneet nenään ja otti yhteyttä lehtiin satunnaistarkastuksesta. Oli "unohtanut" piipata tonnikalapurkin ja jäi kiinni tarkastuksessa. Eli kyllä näitä välistävetäjiä löytyy.
Näitä sattuu myös kassalla ja kassahenkilö unohtaa poistaa tuotteesta hälyt.
Minä olen jättänyt yhden kaupan väliin, enkä koskaan astu liikeeseen, kun maksettuani ostokset ja poistuttuani kassalta, alkoi hälyttäå.
Se oli nöyryyttä kokemus, kun muut asiakkaat tuijottivat "varasta".Kassa hälytti vartijan ja kun osan ostoksista olin pakannut käsilaukkuun, vartija otti laukun ja laittoi ylösalaisin ja laukun sisällän hihnalle.
Laukussa oli kuukautissuoja, jonka vartija otti ja roikutti sitä ilmassa kädessään pinsettiotteella ja hyvin halveksivasti kysyi kassalta, mikä se on ja tietysti muut asiakkaat tuijotti kuukautissuojaa.Hälytyksen syyksi paljastui joku meikki, josta myyjältä oli jäänyt ottamatta hälyt, vaikka se löytyi kassakuitilta. Eivät pyytäneet edes anteeksi.
Pakkasin hihnalta käsilaukkuuni omaisuuteni ja jätin maksamani ostokset liukuhihnalle ja poistuin paikalta ja kävelin minkä kintuissa läksi, enkä enää kuunnellut mitä huuhtelivat, kun kassalla jäi monen metrin jonot ja kaikki tuijotti minua. Tämä tapahtui Cittarissa.
Luikit karkuun? Minä olisin nostanut helvetinmoisen metelin.
Kaikki ei ole mitään niin pikkumaisia, että rupeaisivat kuluttamaa kaikkien arvokasta aikaa vain sen takia, koska sinun pitää päästä raivoamaan tuollaisesta pikkuasiasta.
Aikuinen ihminen tajuaa kyllä että virheitä sattuu eikä rupea äkseeraamaan kuin pikkulapsi.
Itse kyllä nautin kun saan esitellä myyjälle jokaisen tuotteen. Kerron oikein perustelut ja miksi tykkään juuri tästä tuotteesta. Myyjä häipyy heti.
Ihmettelen samaa: jos menen suoraan töistä kauppaan jakkupuku päällä ja meikit naamalla ja ostan paljon ruokaa, ei ole mitään ongelmaa. Mutta jos joskus menen vapaapäivänä huppari päällä ja reppu selässä ja ostan "teiniostoksia" kuten irttaripussi+energiajuoma tai jäätelö+cocostölkki, niin AINA tulee satunnaistarkastus! Ihan joka kerta! Miten tämä on selitettävissä?
Kyllä nyt sain iloa. On vain reilua jos palvelu laskee, että tasapuolisesti sitten tsekkaillaan kaikki mahdolliset hävikin mahdollistajat. Muuttujia kun siellä kaupassa on niin monta. Ja kyllähän se vartija kerkis ne makkarat vetäistä suuhunsa sen verran iso heppu oli, että yksi suupala. Mutt mitä näistä, nälkäänsä veti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sattunut tollainen ainoastaan kerran, ja silloin ostin kortsuja. Mietin jopa et aiheuttaako kortsut automaattisesti jonkun hälytyksen :D
Kyllä! Kaikki kortsujenostajat salakuvataan isyydentunnistamisrekisteriä varten; jos kortsu sattuisi rikkoontumaan, niin tiedetään kuka on syyllinen ja joutuu maksamaan elarit.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa: jos menen suoraan töistä kauppaan jakkupuku päällä ja meikit naamalla ja ostan paljon ruokaa, ei ole mitään ongelmaa. Mutta jos joskus menen vapaapäivänä huppari päällä ja reppu selässä ja ostan "teiniostoksia" kuten irttaripussi+energiajuoma tai jäätelö+cocostölkki, niin AINA tulee satunnaistarkastus! Ihan joka kerta! Miten tämä on selitettävissä?
Se voi olla, että tietyt tuotteet laukaisevat tuon satunnaistarkastuksen. Esimerkiksi sellaiset joissa on paljon selittämätöntä hävikkiä (=varastetaan). Niitä voi olla juuri nuorison suosimat energiajuomat ja karkit.
mikset kertonut mitä olit pöllimässä kyllähän sinun pitää uhriutua kun varkaudesta kiinni jäit.
Vierailija kirjoitti:
Kaupanhävikki siis pistetään asiakkaiden syyksi ja hinnat nousee sen takia. Mutta eikö se kuitenkin ole oikeesti niin että sieltä kaupasta ja väliportaista häviää tavaraa ihan ilman asiakkaita ja paljon, me joudutaan sitten maksamaan hukka ja vielä hälypiipaat päälle kassoilla. Kiitti vaan kovasti.
Älä jaksa leikkiä tyhmää.
Se on varkaiden syy, että näitä joidenkin mielestä hireän hankalia itsepalvelukassoja on olemassa.
Trollaaminen on todella säälittävien ihmisten hupia.
Vierailija kirjoitti:
Ostoskassini satunnaistarkastukset eivät minua haittaa ollenkaan, mutta pari kertaa minua on pyydetty näyttämään reppuni sisältö kassalla. Tähän en ole koskaan suostunut ja kertonut kassahenkilölle että on hyvä ja hälyttää poliisin paikalle koska vain ja ainoastaan on poliisilla oikeus tarkistaa reppuni sisältö.
Siinä sitten odottelen poliisin saapumista kaupassa. Kerran sain nuhtelua poliisilta että tämä on heidän aikansa tuhlaamista ja jatkossa suosittelevat näyttämään reppuni kassalla jos pyytävät. Olen asianajaja jos kukaan ihmettelee
Onneksi olkoon poliisin arvokkaan ajan tuhlaamisesta!
Ja ihan vaan tiedoksesi: kaikki pitivät sinua moukkana ja ylimielisenä snobina, joka ei vain voinut toimia yksinkertaisella tavalla. Mahtaa sulla muuten olla tylsä elämä, kun sulla on aikaa jäädä odottamaan poliiseja vaan oman egoilusi takia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa kyllä mielestäni mitään nöyryyttävää ole, mutta kukin tavallaan.
No miksi menisi itsepalvelukassalle, jos voi joutua johonkin ylimääräiseen tarkastukseen? Hyvä tietää. Ei olisi itsellä aikaa jäädä kauppaan johonkin tarkastukseen.
No periaatteessa kun käyttää itsepalvelukassaa, niin voi huijata esimerkiksi paistopisteen tuotteissa. Mätät 10 pasteijaa pussiin, mutta otat yhden pasteijan hintalapun jne. Varmaan ihan hyvä, että on satunnaisia tarkastuksia. Tai vaikka jos otat banaanitertun, mutta isket siihen yhden banaanin hinnan. Ei ole koskaan kaupassa tosin itselle osunut kohdalle, enkä edes tiennyt, että tuollaisia on.
Miten punalaputetun tuotteen kanssa ip-kassalla toimitaan?
Mä hämmästelen näitä itse käytettäviä skannailuja siinäkin että tosi moni antaa pikkulapsensa toimia skannaajana. Kiva leluhan se on lapselle ja lapsi viihtyy - vaan mahtaako olla toiveenakin säästöt jos se pikkulapsi unohtaa jonkun tuotteen skannata/ei onnistu ja tuote sujautetaan kassiin skannaamatta. Voi sitten kassalla ihmetellä mahdollisessa tarkastuksessa että ai katsos voivoi pikkulapsi ei nyt tehnytkään asiaa kunnolla...