Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis milloin itsepalvelukassoille on tullut tämä nöyryyttävä ostosten satunnaistarkastaminen?

Vierailija
08.04.2023 |

Kävin pitkästä aikaa kaupassa niin, että maksoin ostokset itsepalvelukassalla. Ajattelin, että pääsen nopeiten ulos kaupasta, kun ei ollut isot ostokset. Ja vielä mitä. Skannattuani ostokset kone alkoi vilkuttamaan ja näytöllä luku että henkilökunta hälytetty paikalle ostosten satunnaistarkastusta varten.

Siis mitä?! Onko tuon keksijä ajatellut ollenkaan, miten NÖYRYYTTÄVÄÄ on, kun joku ihminen tulee tarkistamaan sun ostokset muiden asiakkaisen toljottaessa vieressä?!! Ja ei, ikinä en ole mitään varastanut enkä huijannut väärillä hinnoilla, ihan on varaa omalla rahalla maksaa sen mitä haluan. Ja sitä paitsi, mikä virka niillä hälytinporteilla sitten on siinä itsepalvelukassalta poistuttaessa, jos ne ei skannaa että vietkö mennessäsi jotain mitä et ole maksanut?

Tasan viimeinen kerta kun menen k-ryhmän kauppaan. Asioin vain kaupoissa, joiden silmissä en ole oletusarvoisesti varas.

Kommentit (466)

Vierailija
261/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitten huvittaa nämä ap:n kaltaiset mielensäpahoittajat, jotka eivät selkeästi ole tottuneet käyttämään itsepalvelukassoja ja ottavat nokkaansa kaikesta.

Satunnaistarkistukset ovat arkipäivää kassoilla. Niihin ei joudu pärstäkertoimen, luotettavuuden eikä ostosten kalleuden perusteella.

Asiasta nillittäjän kannattaisi katsoa sisäänpäin ja miettiä, miksi reagoi näin turhanpäiväisesti. Olet varmaan sitä ihmistyyppiä, joka nostaa metelin, jos vartija katsoo laukkuusi, kun olet menossa konserttiin?

Tänkte gå på en stor konsert i sommar. Vid biljettköpet framgick en enorm mängd förbud samt faktumet, att bekväma alternativ inte finns. För min del fick det vara. Man har inte en tanke på att betala för förnedrande behandling.

Vierailija
262/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon tavarataloihin ja kauppoihin lisää itsepalvelukassoja ja Kerää ja skannaa-palvelua!

Henkisesti ja fyysisesti kuormittava, epäergonominen, haasteeton ja yksitoikkoinen kassatyö on onneksi pian historiaa! Kassamyyjät voivat siirtyä paljon järkevämpiin ja tuottavampiin töihin! Ostosten siirtely edestakaisin kassahihnalla ja asiakkaan rahastaminen on hidasta ja kivikautista teknikkaa.

Monet kassamyyjät uudelleenkouluttautuvat ja siirtyvät kokonaan pois kaupan alalta. Kaupan alalta katoaa jo lähivuosina kymmeniä tuhansia työpaikkoja.

Pankeissakaan ei ole enää pankkitoimihenkilöitä. Pankeissa itsepalvelu on alkanut jo 1980-1990-luvuilla. Ihmiset hoitavat pankkiasiansa itse verkkopankin avulla. Kauppoihin tulee sama kehitys. Asiakas tilaa ja maksaa ostokset verkossa ja ostokset toimitaan kotiovelle. Tai asiakas tilaa ja maksaa ostokset ja noutaa valmiiksi kerätyt ostokset kaupan noutopisteestä. Kassamyyjää ei tarvita kumpaankaan toimitusvaihtoehtoon.

Vierailija kirjoitti:

En käytä itsepalvelukassoja. En maksa kaupassa siitä, että teen töitä kaupassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli jo 90-luvulla

Vierailija
264/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi kyllä arkijärjellä, että nuo tekisivät varastamisesta ennätyshelppoa.

Vierailija
265/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on tullut sama ilmoitus. Henkilökunta on tullut paikalle ja olen saanut saanut ylimääräisen alennuksen tai muun edun.

Kuuluuko silloin antaa/saada ylimääräinen alennus tai jokin etu? En ole ikinä saanut ja näitä satunnaistarkastuksia on osunut kohdalle useita.

Voiko joku vastata tähän?

Ei tietenkään kuulu saada mitään etuja tai alennuksia. Typerä ajatuskin.

Miksi sitten jotkut saa?

Ne ovat trolleja jotka väittävät saaneensa.

Joissain ensimmäisissä itsepalvelukassoissa piti myyjän käydä aktivoimassa jotkut alennuksista, en nyt muista koskiko alelaputettuja tuotteita vai jotain ota 3 maksa 2 -tuotteita. Nykyään ei taida enää tällaisia kassoja olla, vaan ne osaavat laskea alennukset automaattisesti.

-30%/-60% alennuslaputetut tuotteet pitää edelleen myyjän syöttää itsepalvelukassalle.

Ai myyjätkö tulee ne syöttämään?S-marketissa nostin vain ne kassahihnalle ja piippailin itse loput.

Vierailija
266/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun olin opiskelija + kehonrakentaja, söin todella paljon lihaa ja muutakin hintavaa, ja jätin usein monta pakettia lihaa piippaamatta itsepalvelukassalla. Onneksi en koskaan joutunut tarkastukseen. Nykyään hyvin tienaavana olen parantanut tapani. 

Vierailija
267/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita satunnaistarkastuksia muuallakin. Itse teen korvaushakemukset (sairauskulu) sähköisesti ja automaattinen korvauspalvelu maksaa heti tililleni. Kulutositteet pitää säilyttää itsellä 1 vuosi. Joskus on kysytty alkuperäisiä kulutositteita, jotka sitten toimitan vakuutusyhtiöön.

Vierailija
268/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö nyt oikein vai oliko tarkoitettu sarkasmiksi. 

Mitä sarkasmia? Sinustako sitten on ihan ok, että kun olet aikeissa maksaa, niin kone hälyttää paikalle henkilökuntaan kuuluvan ihmisen tarkistamaan sun ostokset? Musta ei ole, ei todellakaan. Enkä asioinut mitenkään hämäräperäisesti, menin jopa siihen perimmäiselle itsepalvelukassalle, josta kassahenilöllä on täysin suora näköyhteys muhun. Ostin peruselintarvikkeita, en mitään vaa´alla itse hinnoiteltavia tuotteita. 

Jäi kyllä niin pska maku tuosta koko hommasta, että en enää ikinä mene tuohon kauppaan. 

Sitten et voi mennä mihinkään kauppaan itsepalvelukassalle, kaikissa niissä on satunnaistarkastuksia🤣

Vierailija
269/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nöyryyttäminen pitäisi lopettaa.

Vierailija
270/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuosta syystä en käytä itsepalvelukassoja. Haluan asioida sujuvasti ja ennakoidusti. ottaisi päähän kympillä aivan turha viive.  Mieluummin siis otan vähän hitaamman mutta paremmin ennakoitavan normikassan.

Minä taas en viitsi tehdä työtä, josta minulle ei makseta, koska myyjien palkat on kuitenkin sisällytetty jo niihin tuotteiden hintoihin. Heti alan käyttää itsepalvelukassoja, jos saan siitä vastineeksi 5% alennuksen ostoksista.

Vierailija
271/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostoskassini satunnaistarkastukset eivät minua haittaa ollenkaan, mutta pari kertaa minua on pyydetty näyttämään reppuni sisältö kassalla. Tähän en ole koskaan suostunut ja kertonut kassahenkilölle että on hyvä ja hälyttää poliisin paikalle koska vain ja ainoastaan on poliisilla oikeus tarkistaa reppuni sisältö.

Siinä sitten odottelen poliisin saapumista kaupassa. Kerran sain nuhtelua poliisilta että tämä on heidän aikansa tuhlaamista ja jatkossa suosittelevat näyttämään reppuni kassalla jos pyytävät. Olen asianajaja jos kukaan ihmettelee

Vierailija
272/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisipa kyllä veemäistä jos bussiin vielä kiire. Joutuisin odottamaan seuraavaa kyytiä tunnin.

Olin vielä valinnut pikakassan just siksi ettei ollut aikaa jonottaa ja ostoksia oli kolme yhteensä. Tämä oli Helsingin postitalon K-kaupassa, joka sijaitsee rautatieaseman vieressä.Bussit lähtee vierestä.

No aika nopeasti ne kolme ostosta tarkastaa... Jos on niin pienestä hetkestä elämä kiinni, niin lähinnä voi syyttää itseään, ettei ollut varannut hieman enemmän aikaa bussiin siirtymiseen.

Bussilippu on voimassa vain tunnin ja 20min, ja asemalla vaihdetaan toiseen bussiin, joten ajasta ei ollut kyse vaan siitä että joutuu ostamaan uuden lipun, kun aiempi ehtii vanhentua.Myyjan tulee tulla tarkastamaan satunnaistarkastus heti eikä odotuttaa asiakasta iäisyyden. Kun olin jo maksanut kolme ostostani, niin mika laki velvoittaa minua odottamaan satunnaistarkastajaa?

Siis sait jo maksettua ne? Kyllä mulla ne tarkastusilmoitukset on tulleet siinä kohdin, kun olen painanut sitä "maksamaan" (tms.) painiketta, niin ei onnistu edes maksaminen ennen myyjän kuittausta. Mikä tarve siinä edes sitten olisi jäädä odottelemaan, jos homma olisi jo valmis?

Kone ilmoitti satunnaistarkastuksesta, mutta kukaan ei tullut.Jos en olisi jo maksanut, olisin voinut jättää tuotteet siihen ja lähteä.Kun lähden, niin varmaan sitten juoksevat kiireellä kiinni.

Vierailija
273/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se hienoa jos siinä olis kaksi konepistoolein varustautunutta vartijaa ja mammat lyötäisiin lattiaan kädet niskan takana makaamaan kassien syynäyksen ajaksi :D

Vierailija
274/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kun kävin kaupoilla niin k-citymarketissa oli jonoa itsepalvelukassoille ja perinteisillä kassoilla ei ollut asiakkaita.

Tämän näkeminen tuntui hyvin oudolta.

Valitsin perinteisen kassan ja asiointi meni nopeammin kuin itsepalvelukassoilla.

Mä käyttäisin perinteisiä kassoja useammin, jos ei vain olisi niihin jonoja ja tänäänhän siellä menikin näin otollisesti :)

Mulla ei itsepalvelukassoilla ole ikinä tullut mieleenkään ajatella ap:n tavalla satunnaistarkistuksia. Mä oon aina kuvitellut niiden olevan vain testejä laitteiden toimivuuden kannalta.

Vierailija
275/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nöyryyttäminen pitäisi lopettaa.

Samaa mieltä olen, joten nöyryytetyksi uhrautuminen kuuluu samaan laariin, sillä se nöyryyttää tahatonta työntekijää.

Vierailija
276/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostoskassini satunnaistarkastukset eivät minua haittaa ollenkaan, mutta pari kertaa minua on pyydetty näyttämään reppuni sisältö kassalla. Tähän en ole koskaan suostunut ja kertonut kassahenkilölle että on hyvä ja hälyttää poliisin paikalle koska vain ja ainoastaan on poliisilla oikeus tarkistaa reppuni sisältö.

Siinä sitten odottelen poliisin saapumista kaupassa. Kerran sain nuhtelua poliisilta että tämä on heidän aikansa tuhlaamista ja jatkossa suosittelevat näyttämään reppuni kassalla jos pyytävät. Olen asianajaja jos kukaan ihmettelee

Anteeksi nyt, mutta miksi ongelmoit tuolla tavalla? Teetkö samoin myös jos konserteissa tarkistetaan laukkujen sisältö?

Muistan että tästä aiheesta oli ketju aiemmin. Tosi moni oli sitä mieltä että on ihan hirveää jos kurkistetaan laukkuun. En ymmärrä miksi? Mitä se ketään haittaa jos vartija tarkistaa ettei laukussasi ole mitään ylimääräistä? Mitä väliä jos näkee laukussasi olevat tavarat?

Vierailija
277/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tasan viimeinen kerta kun menen k-ryhmän kauppaan. Asioin vain kaupoissa, joiden silmissä en ole oletusarvoisesti varas."

Meidän kylän S-markettiinkin on tullut toi satunnaistarkastaminen, ei oo onneks vielä sattunu omalle kohdalle.

Lidlissä jokainen asiakas on lähtökohtaisesti varas. Ostoskärry (tyhjä tai pelkkä käytetty muovikassi kyydissä) syynätään kassalla ihan tuolilta nousten korostetusti asiakkaan rehellisyyttä epäillen. Tämä ei toki ole pienipalkkaisen myyjän vika, vaan näin on ohjeistettu tekemään. Kuuluu Lidlin politiikkaan.

Vierailija
278/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tasan viimeinen kerta kun menen k-ryhmän kauppaan. Asioin vain kaupoissa, joiden silmissä en ole oletusarvoisesti varas."

Meidän kylän S-markettiinkin on tullut toi satunnaistarkastaminen, ei oo onneks vielä sattunu omalle kohdalle.

Lidlissä jokainen asiakas on lähtökohtaisesti varas. Ostoskärry (tyhjä tai pelkkä käytetty muovikassi kyydissä) syynätään kassalla ihan tuolilta nousten korostetusti asiakkaan rehellisyyttä epäillen. Tämä ei toki ole pienipalkkaisen myyjän vika, vaan näin on ohjeistettu tekemään. Kuuluu Lidlin politiikkaan.

Siksihän siellä vihanneksetkin punnitsee kassa. Asiakkaaseen ei luoteta.

Vierailija
279/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siirrä ostokset seuraavalle itsepalvelukassalle.

Vierailija
280/466 |
08.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis reilua asiakasta kohtaan, että tuollainen satunnaistarkastus tehdään myös kaupassa sisäisenä tarkastuksena.

henkilökunnalle, jos hävikki on niin rajua. Joskus on niin saanut niin epämääräistä palvelua , että herää kysymys, mistä täällä oikein on kyse. Ei kait tää mesta oo rahanpesupaikka, onks toi kassa vilunki, miks toi vartija nappasi leikkelemakkaran ja jugurtin lennosta. Mihin se vie ne, kun ei maksa. Miks toi myyjä on tuuola nurkassa kontillaan. Eli kyllähän suomessa jollain lailla luottamus on mennyt alaspäin näissä kauppa-asioissa. Puolin ja toisin. Pitää vaan yrittää luottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi