Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko koulu ihan oikeasti pakottaa koulu-uinteihin?

Vierailija
07.04.2023 |

Meillä tuli tytär alkuviikosta itkien koulusta kotiin, koska koulu-uinnit ahdistaa häntä. Mitään mahdollisuutta yksityisemmille pukeutumis- ja pesutiloille ei ole. Opettaja kieltää vaihtamasta vaatteita vessassa ja suihkussa ei saa käydä uimapuku päällä. Olen nyt käynyt tässä viestinvaihtoa opettajan kanssa että meille tämä ei ole ok, koska me ollaan opetettu lapselle että koskaan ei tarvitse riisuuntua kenenkään nähden jos se ei ole itselle ok. Alastomuus pitää saada pitää henkilökohtaisena asiana jos niin toivoo.

Ollaan nyt juteltu viestein opettajan kanssa asiasta ja hän pysyy kannassaan, että uintiin on pakko osallistua ja siellä toimitaan "kuten uimahallissa kuuluu." Samaan aikaan ihmettelen vaan, kun luokalla on lapsia, jotka ovat uskonnollisista syistä saaneet vapautuksen uinneista....

Ihanko tosissaan koulu voi tähän pakottaa? Miten tälläinen voi vielä nykyään olla ok?

Kommentit (1938)

Vierailija
1001/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai opetitte ettei tarvitse koskaan tehdä mitään mikä ei ole valtavan hauskaa? Suuria ongelmia tulossa...

Vierailija
1002/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pakota. Vanhempi ilmoittaa ei tule uintiin niin ei. Mun tytär ei myöskään hiihdä eikä luistele. On saanut lääkärin luvan olla näistä pois.

Millä perusteella ei tarvitse myöskään hiihtää eikä luistella? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun harvoin lääkärit lupalappuja kirjoittelee noin valikoituihin urheilulajeihin (uinti, hiihto, luistelu).

Eihän  koulussa kai lääkärin määräämiä sairaslomia tarvitse hakea?Kyllä vanhempien lupa riittää.Olen samaa mieltä että jos lapsi ei halua itseään muille alasti näytellä  niin ei tarvitsekkaan.Kyllä näitä reppu ja nakki esillä olioita on tässä maassa ihan tarpeeksi lisää ei tarvita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysärillä ei koulussa ainakaan ollut pakko uida, mikä olikin oikein hyvä, koska en edes osnanut uida. Minulla on ollut pienestä asti psoriasis ja se meni aina pahaksi uimavesistä. Yritin pienenä käydä uimakoulua, mutta siitä ei tullut mitään, kun kutisin niin paljon. Kerroin tästä koulussa opettajille ja aina sain vapautuksen uinnista. Usein kävelin tai olin uimahallin kuntosalilla sillä välin kun toiset uivat.

Opettelin muuten uimaan aikuisena kun psori helpotti.

Niin ja en myöskään käynyt suihkussa liikuntatuntien jälkeen, koska sekin ärsytti ihoa. Kotona peseydyttiin pehmeässä kaivovedessä ja saunassa.

Vierailija
1004/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pakota. Vanhempi ilmoittaa ei tule uintiin niin ei. Mun tytär ei myöskään hiihdä eikä luistele. On saanut lääkärin luvan olla näistä pois.

Millä perusteella ei tarvitse myöskään hiihtää eikä luistella? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun harvoin lääkärit lupalappuja kirjoittelee noin valikoituihin urheilulajeihin (uinti, hiihto, luistelu).

Mun ei tarvinnut hiihtää eikä pelata mailapelejä yliliikkuvan olkapään takia. Se siis meni sijoiltaan pienimmästäkin riuhtomisesta. Olen kyllä peruskoulun jälkeen päässyt leikkaukseen. Myös koripallo ja lentopallo oli pannassa, sekä tuo perkeleen uiminen ja kuitenkin osaan uida.

Vierailija
1005/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo uinti järjestetään sellaisilla paikkakunnilla, jossa ei ole uimahallia/kylpylää tai muutakaan paikkaa jossa uida? Jos lähin uimahalli on vaikka +40min ajomatkan päässä toisessa kaupungissa?

En itse ole ollut koulun kautta koskaan uimassa tästä syystä, joten mietityttää. Koulussa oli kyllä tanssia, yleisurheilua, luistelua, hiihtoa, pesäpalloa yms, muttei koskaan uintia 🤔

Eikö sinun kouluaikoina tilattu bussia ja käyty siellä lähimmässä uimahallissa? Ehkä sinäkin kävit koulusi 1970-luvulla niin kuin minä, kun ei vielä ollut kouluissa uimaopetusta. Kävin ensimmäisen kerran uimahallissa serkkujen luona kaupungissa, ja kouluaikana vain jonkun kansalaisopiston naisten liikuntaryhmän mukana lähimmässä hotellissa, jossa oli uimahalli. Sinnekin oli 50 km matkaa.

Ei tilattu bussia ja tehty 2,5-3h reissua viereisen kaupungin uimahalliin, ja olen kuitenkin vasta 30v. Toki siitäkin on jo se yli 15v aikaa kun on ollut perusopetusta, etten tiedä miten siellä nykyään hommat hoidetaan.

Oman perheen kanssa käytiin vapaa-ajalla kylläkin, mutta ei koskaan koulusta lähdetty

Missä ei ole yhtäkään allasta? Me käytiin monnarilla tai vanhainkodissa uimassa kun lähin varsinainen uimahalli oli 35 km päässä.

Siinä kaupungissa oli yhden pienen hotellin pienen pieni uima-allas, sellaisen kokoinen joka voisi olla ihan jonkun takapihalla ettei sinne olisi edes montaa oppilasta kerralla mahtunut, ja lähin uimahalli oli +40km päässä

Ei meidänkään vanhainkodin allas mikään suuri ollut, mutta ei suuriinkaan uimahalleihin isossa porukassa mennä. Tuntisuunnitteluahan se vaan on että kaikki pääsee vuorollaan.

Vierailija
1006/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin moni alapeukuttaa niitä viestejä, joissa ehdotetaan asian sopimista opettajan kanssa? 

Ettekö oikeasti tiedä, että se on mahdollista vai miksi?

Jokaiselle ei voi antaa erivapauksia vain siksi ettei ole hirveän hauskaa.

Vierailija
1007/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle tulee mieleen jokin fyysinen liikkumista rajoittava sairaus tai jokin diagnoosi mielenterveyden ongelmista.

mt-ongelmaksi riittää onneksi naiseus, tai se ettei ole varma mitä jalkojen välissä on.

Vierailija
1008/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän  koulussa kai lääkärin määräämiä sairaslomia tarvitse hakea?Kyllä vanhempien lupa riittää.Olen samaa mieltä että jos lapsi ei halua itseään muille alasti näytellä  niin ei tarvitsekkaan.Kyllä näitä reppu ja nakki esillä olioita on tässä maassa ihan tarpeeksi lisää ei tarvita.

Eli lapset, jotka osallistuvat koulun uimatunteihin, ovat reppu ja nakki esillä olioita.

Vierailija
1009/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin moni alapeukuttaa niitä viestejä, joissa ehdotetaan asian sopimista opettajan kanssa? 

Tervetuloa vuoteen 2023 boomeri. Kyllä voi.

Vierailija
1010/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitin lapseni sairaaksi, milloin korvatulehdusoireet tai vatsatauti, migreenikin kävi. Ei numeroa, ei ongelmaa. Uinti opeteltiin perheen ja isovanhempien kesken.

Kasvatin myöskin lapseni kuten Ap. Syykin on selvä, eli ympäröivä sairas maailma. Alastomuus ei ole tänä päivänä mitenkään ok. Se on kiusallista, jopa vaarallista. Kiusallista sille joka alasti on ja kiusallista sille (päästään terveelle) joka joutuu alastomia katselemaan. Vaarallista naisille ja etenkin lapsille, joskus jopa miehelle.

Joka muuta väittää, elää kuplassa. Tämä ei ole mikään 70 luku enää.

Oletko itsekin se työpaikan saikuttaja, joka on omalla ilmoituksella 'sairaana' niin paljon kuin mahdollista, ja lapsesi ties kuinka monessa sukupolvessa?

Onko teille tosiaan täysin vieras ajatus, että on muitakin tapoja kuin saikuttaminen? Asia ei muuten minulle kuulu, mutta se vie uskottavuuden oikeasti migreenistä, kamalista menkkakivuista ja muista kärsiviltä.

Vierailija
1011/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa kokee alastomuuden seksuaalisena, osa ei. Tästä ristiriita.

Mies katseli rannalla leikkiviä lapsia. Lapsista osalla ei ollut uimapukua. Mieheltä kysytään, mitä tuijotat? Hän vastaa, katselin iloisena leikkiviä lapsia.

Nainen peseytyy uimahallin suihkutiloissa. Vieressä peseytyvä teini vilkuilee rintoja. Kiusallista, mutta ilmeisesti normaalia teinin kiinnostusta kasvusta naiseuteen. Huolimatta syystä, oli mikä oli, tilanne on erittäin kiusallinen naiselle joka ei halua itseään ihailtavan vieraan ihmisen taholta, oli katselijan ikä mikä tahansa.

Teini-ikään siirtyvä poika saunoo uimahallin saunassa. Saa jälkikäteen shittiä niskaansa pienestä koostaan (tässä tarkempia sanoja mainitsematta). Pojilla kun kuulemma kaikilla isompi.

Tässä muutama hyvin mieto tosielämän kertomus ja syy sille, miksi ketään ei pidä pakottaa alasti perheen ulkopuolisten seurassa.

Vierailija
1012/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kännykät. Toisiaan voivat salakuvata ja pahimmillaan postata jonnekin.

Toivottavasti mahdollisimman moni hukkuu lähivuosina. Pääsee äipät miettimään 

a. kannattiko ostaa kännykkä

b. olla opettamatta käytön etiikan perusteita

Vierailija
1013/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tosi laiha teininä ja sen lisäksi kehityin muita aiemmin. Kyllä se aluksi ahdisti luokkakavereiden kanssa mennä suihkutiloihin, mutta mun vanhemmat korosti sitä että olen hyvä just sellasena kun olen, joten ei mulla ollut mitään havettävää. Sen sijaan niillä, joita ei ole kasvatettu oikein, on paljonkin hävettävää. Jos joku jotain olisi sanonut, olisin kysynyt että oletko kade tai eikö yhtään hävetä olla tollanen.

Itsetuntoa korjaamaan vaan.

Vierailija
1014/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei saisi pakottaa alastomuuteen muiden edessä. Niinkuin täällä on aikaisemmin huomautettu kyseessä olevan itsemääräämisoikeus. Lapsella/teinillä on oikeus olla ottamatta vaatteita pois. On aivan normaalia kokea ns. saunakulttuuri epämiellyttävänä. On paljon aikuisiakin jotka inhoavat tuota.

Esimerkiksi itse en käy äitini kanssa ollenkaan saunassa. En halua olla alasti hänen nähden. Ja minulla on siihen oikeus. Todellakin! On aina arvostellut minun vartaloani, niin en halua asettaa itseäni epämukavaan tilanteeseen.

Itse olen aina kokenut meidän maan saunakulttuurin jotenkin liian pyhäksi. Sitä ei saisi kyseenalaistaa, ei arvostella. Niin pölyttynyttä.

Onneksi itse olen aikuinen ja voin päättää kenen edessä otan vaatteeni pois. Valitettavasti monen lapsen ja nuoren itsemääräämisoikeutta ei kunnioiteta tämän asian suhteen. Ja tähän täytyisi löytyä aikuisilta ymmärrystä ja myötätuntoa.

Itsemääräämisoikeus pitää ulottaa myös esim. ruotsintunneille. Ei ne voi pakottaa meitä sinne!

Ei kukaan pakota ketään millekään tunnille. On oppivelvollisuus, ei koulupakkoa.

En usko kenenkään olevan ruotsintunnilla alasti. Alastomuudesta  tässä on kyse eikä yksittäisestä oppiaineesta. Kaikki eivät vaan sitä käsitä.

Miksi pitäisi rajoittaa alastomuuteen? Kun siihen on saatu päätös, voidaan alkaa vetoamaan seuraavaan hommaan mikä "ahdistaa"

Minua ahdistaa jos kuulen koulussa ruotsinkieltä. Tärisen, itkettää.

Mene sinä sinne ruotsintunnille alasti! Ei näköjään edes useaan kertaan rautalangasta vääntämiselläkään mene perille.

Jospa ruotsin opiskelu ei sitten ahdistaisi enää niin kovasti, kun olisi alasti.

Vierailija
1015/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroin toisessa yhteydessä käyväni lasten kanssa etelän lomilla aina kouluaikana loma-aikojen sijaan. Sain monta kommenttia, miten törkeää se on, kun koulu on lasten työtä ja opettajalle tulee lisähommia kun pitää arvailla miten pitkälle viikossa edetään jotta oppilas voi tehdä tehtävät etukäteen.

Nyt ollaan sitä mieltä, että viestiä vaan menemään ja kyllä pitää opettajan joustaa ja sopia yksilöllisistä säännöistä ja toimintatavoista aina kun joku ei pikku mussukkaa napostele.

Ei käy kateeksi, ei todella.

Vierailija
1016/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa kokee alastomuuden seksuaalisena, osa ei. Tästä ristiriita.

Mies katseli rannalla leikkiviä lapsia. Lapsista osalla ei ollut uimapukua. Mieheltä kysytään, mitä tuijotat? Hän vastaa, katselin iloisena leikkiviä lapsia.

Nainen peseytyy uimahallin suihkutiloissa. Vieressä peseytyvä teini vilkuilee rintoja. Kiusallista, mutta ilmeisesti normaalia teinin kiinnostusta kasvusta naiseuteen. Huolimatta syystä, oli mikä oli, tilanne on erittäin kiusallinen naiselle joka ei halua itseään ihailtavan vieraan ihmisen taholta, oli katselijan ikä mikä tahansa.

Teini-ikään siirtyvä poika saunoo uimahallin saunassa. Saa jälkikäteen shittiä niskaansa pienestä koostaan (tässä tarkempia sanoja mainitsematta). Pojilla kun kuulemma kaikilla isompi.

Tässä muutama hyvin mieto tosielämän kertomus ja syy sille, miksi ketään ei pidä pakottaa alasti perheen ulkopuolisten seurassa.

Perussettiä. Sen sijaan että opettaisi ettei tuollainen ole hyväksyttävää käytöstä, tai hommaisi vähän paksumman nahan, rajoittaa omaa elämäänsä. 

Ei se mitään oikeasti, toivottavasti poika hukkuu.

Vierailija
1017/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle tulee mieleen jokin fyysinen liikkumista rajoittava sairaus tai jokin diagnoosi mielenterveyden ongelmista.

mt-ongelmaksi riittää onneksi naiseus, tai se ettei ole varma mitä jalkojen välissä on.

Eiköhän sekin joku mt-ongelma ole, kun kuvittelee kaikkien olevan sinut itsensä ja kroppansa kanssa, ja että kaikkien mielestä alastomuus on luonnollista. Normaali ihminen tajuaa, että kaikki ei ole samanlaisia.

Vierailija
1018/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muslimitytöille on oma uimakoulu josta he saavat todistuksen -> uinti suoritettu.

Uimahallin säännöissä suihkussa peseydytään alasti. Hygienia! Ei tietääkseni missään uimahallissa ole yksityissuihkuja vai onko?

Vierailija
1019/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uimataito kuuluu opetusohjelmaan. Jos opetat sen itse lapsellesi, voit kai saada vapautuksen.

Monella pienemmällä paikkakunnalla ei edes ole uimahallia tai muuta paikkaa jossa pääsisi uimaan, enkä itsekään ole koskaan koulusta päin ollut uimassa.

Eli käytännössä lapsi ei opi uimaan, jos hänen annetaan lintsata koulun järjestämät uimahallireissut (meilläkin mentiin bussilla 30km päähän uimahallille) ja vanhemmatkaan ei varmaan uintireissuja järjestä kun hallia ei ole lähistöllä.

Vierailija
1020/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitin lapseni sairaaksi, milloin korvatulehdusoireet tai vatsatauti, migreenikin kävi. Ei numeroa, ei ongelmaa. Uinti opeteltiin perheen ja isovanhempien kesken.

Kasvatin myöskin lapseni kuten Ap. Syykin on selvä, eli ympäröivä sairas maailma. Alastomuus ei ole tänä päivänä mitenkään ok. Se on kiusallista, jopa vaarallista. Kiusallista sille joka alasti on ja kiusallista sille (päästään terveelle) joka joutuu alastomia katselemaan. Vaarallista naisille ja etenkin lapsille, joskus jopa miehelle.

Joka muuta väittää, elää kuplassa. Tämä ei ole mikään 70 luku enää.

Oletko itsekin se työpaikan saikuttaja, joka on omalla ilmoituksella 'sairaana' niin paljon kuin mahdollista, ja lapsesi ties kuinka monessa sukupolvessa?

Onko teille tosiaan täysin vieras ajatus, että on muitakin tapoja kuin saikuttaminen? Asia ei muuten minulle kuulu, mutta se vie uskottavuuden oikeasti migreenistä, kamalista menkkakivuista ja muista kärsiviltä.

Selittää hyvin kyllä miksi julkisella sektorilla kunnostaudutaan saikuttamisessa. Naiset on oppineet välttelemään asioita sillä. Ai jotain tylsää tai ikävää velvollisuutta luvassa... menkat on aika kivuliaat... taidan jäädä kotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan