Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko koulu ihan oikeasti pakottaa koulu-uinteihin?

Vierailija
07.04.2023 |

Meillä tuli tytär alkuviikosta itkien koulusta kotiin, koska koulu-uinnit ahdistaa häntä. Mitään mahdollisuutta yksityisemmille pukeutumis- ja pesutiloille ei ole. Opettaja kieltää vaihtamasta vaatteita vessassa ja suihkussa ei saa käydä uimapuku päällä. Olen nyt käynyt tässä viestinvaihtoa opettajan kanssa että meille tämä ei ole ok, koska me ollaan opetettu lapselle että koskaan ei tarvitse riisuuntua kenenkään nähden jos se ei ole itselle ok. Alastomuus pitää saada pitää henkilökohtaisena asiana jos niin toivoo.

Ollaan nyt juteltu viestein opettajan kanssa asiasta ja hän pysyy kannassaan, että uintiin on pakko osallistua ja siellä toimitaan "kuten uimahallissa kuuluu." Samaan aikaan ihmettelen vaan, kun luokalla on lapsia, jotka ovat uskonnollisista syistä saaneet vapautuksen uinneista....

Ihanko tosissaan koulu voi tähän pakottaa? Miten tälläinen voi vielä nykyään olla ok?

Kommentit (1938)

Vierailija
961/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiintyä, esitellä, kekkuloida, hyppiä nakkena...

Voiko sairaampaa puhetta olla niin normaalista asiasta kuin peseytymisestä ennen altaaseen menoa! Ja käsittääkseni äideiltä!

Ei ihme, että nuoriso on päästään aivan sekaisin.

Vierailija
962/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppivelvollisuus on pakollinen. Koulussa käyminen ei ole pakollista, jos järjestät itse opetuksen. Samoin joudut jollain tavalla todistamaan lapsesi osaamisen, esim. videolla/uimaopen todistuksella opetussuunnitelman tavoitteiden osalta. Opetussuunnitelmassa on liikunnassa uimiseen liittyvät tavoitteet.

Uimahalli on paikka, joka on suunniteltu niin, että joukko ihmisiä kulkee pukuhuoneen läpi. Jokaiselle ei ole omaa pukuhuonetta. Koulussa opetellaan myös sitä, miten yhteiskunnan eri paikoissa käyttäydytään. Esim. uimahallissa käyttäytymiseen kuuluu se, että ollaan toisten kanssa samassa pukuhuoneessa ja pesuhuoneessa.

Se, että opettaja sanoo, ettei voi järjestää erillisiä pesu- ja pukeutumistiloja lapsellesi, ei ole sitä, että opettaja haluaa kiusata lastasi. Opettajalla on 18-26 oppilasta yleisimmin. Jos kaikki perheet vaatisivat yksityistiloja lapselleen uimahallista, olisi opettaja aika pulassa. Opettaja saattaa sen sijaan kokea, että on pulassa, kun monet esittävät mahdottomalta tuntuvia vaatimuksia.

Uskonnolliset syyt ovat käsittääkseni aika eri asia kuin alastomuus yleensä. Miksi näin on? En tiedä. Luulen kuitenkin, että on varmaan parempi säilyttää yhteiskuntarauha ja antaa eri uskontojen edustajien pitää uskontonsa.

Jos siis tavoitteiden mukaisen uinnin opetuksen haluaa järjestää itse. Ja on valmis osoittamaan, että lapsi on oppinut nämä asiat, se on mahdollista. Koulussa tämä kaikki on kuitenkin ilmaiseksi järjestetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt jaksanut kahlata läpi koko keskustelua, mutta ainakin 90-luvulla oli vielä sellainen juttu kuin hygienia. Silloin oli tapana käydä suihkussa liikuntatunnin jälkeen. Ilmeisesti ap on opettanut tyttärelleen, että on ihan OK haista hielle. Tai itseasiassa todennäköisemmin hän on opettanut, että on ihan OK laiskotella liikuntatunneilla sillä tavalla, että ei tule hiki.

Nykyään ei käydä suihkussa liikuntatunnin jälkeen, siis koulussa.

Riippuu kyllä koulusta, valitettavasti kaikissa ei tosiaan käydä, vaan laiminlyödään siten opetussisältöjä.

Vierailija
964/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota kantaa muuten kuin käytännön osalta:

Uintitaito lukee liikunnan osalta muistaakseni opetussuunnitelmassa, joten jos ei suorita uintia niin se näkyy liikunnan arvosanassa.

Käytännössä sen voi kyllä uimahallissa suorittaa itsenäisesti pyytämällä uimavalvojaa allekirjoittamaan todistuksen uimataidosta kun on uinut 200 metriä uimavalvojan valvonnassa. Näin me joudumme tekemään oman lapseni kanssa nyt, koska lapsi oli kipeänä kaikki uimakerrat. Lapsi vie uimataitotodistuksen sitten liikunnanopelle.

Nykylapset pelkäävät ilmeisesti että luokkakaverit ottavat kuvia kun he riisuutuvat ym. joten pelkäävät mahdollista koulukiusaamista. Onneksi kännykkäkameroita ei ollut silloin kun itse olin lapsi. 🤔

Meidän lähikoulussa kännyköiden käyttö ja käsittely on kielletty koulupäivän aikana tyystin ilman opettajan lupaa. Siinä asiassa ollaan tiukkoja ja se toimii hyvin.

Vierailija
965/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei saisi pakottaa alastomuuteen muiden edessä. Niinkuin täällä on aikaisemmin huomautettu kyseessä olevan itsemääräämisoikeus. Lapsella/teinillä on oikeus olla ottamatta vaatteita pois. On aivan normaalia kokea ns. saunakulttuuri epämiellyttävänä. On paljon aikuisiakin jotka inhoavat tuota.

Esimerkiksi itse en käy äitini kanssa ollenkaan saunassa. En halua olla alasti hänen nähden. Ja minulla on siihen oikeus. Todellakin! On aina arvostellut minun vartaloani, niin en halua asettaa itseäni epämukavaan tilanteeseen.

Itse olen aina kokenut meidän maan saunakulttuurin jotenkin liian pyhäksi. Sitä ei saisi kyseenalaistaa, ei arvostella. Niin pölyttynyttä.

Onneksi itse olen aikuinen ja voin päättää kenen edessä otan vaatteeni pois. Valitettavasti monen lapsen ja nuoren itsemääräämisoikeutta ei kunnioiteta tämän asian suhteen. Ja tähän täytyisi löytyä aikuisilta ymmärrystä ja myötätuntoa.

Itsemääräämisoikeus pitää ulottaa myös esim. ruotsintunneille. Ei ne voi pakottaa meitä sinne!

Ei kukaan pakota ketään millekään tunnille. On oppivelvollisuus, ei koulupakkoa.

En usko kenenkään olevan ruotsintunnilla alasti. Alastomuudesta  tässä on kyse eikä yksittäisestä oppiaineesta. Kaikki eivät vaan sitä käsitä.

Miksi pitäisi rajoittaa alastomuuteen? Kun siihen on saatu päätös, voidaan alkaa vetoamaan seuraavaan hommaan mikä "ahdistaa"

Minua ahdistaa jos kuulen koulussa ruotsinkieltä. Tärisen, itkettää.

Mene sinä sinne ruotsintunnille alasti! Ei näköjään edes useaan kertaan rautalangasta vääntämiselläkään mene perille.

Vierailija
966/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukautiset kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahvas kokee sen aina valtavana uhkana, jos joku eroaa joukosta ja toimii omaa älyä hyväksikäyttäen.

Toki mutta on olemassa oppivelvollisuus, harva tykkää koeviikoistakaan mutta skippaa niitä koska kuukautiset, ne ei estä uintia millään muotoa.

Kyllä ne teinillä estää.

Silloin on mieleltään erityisen heikko yksilö.

Miehetkö täällä kirjoittelee, vai miten voit olla noin urpå? Ovatko runsaat kuukautiset heikkoutta? Uiskenteletko mielelläsi toisten eritteissä?

Olen mies ja tiennyt kyllä aina, ettei kuukautiset ole este uimiselle ja niin on tiennyt myös mm. uimaliittokin:

https://www.uimaliitto.fi/uutiset/o.b-r-on-uimaliiton-uusi-kumppani/

Toki jokainen on yksilö ja jokainen kokee asiat eri tavalla. Selitys kuukautisista kaikkeen, ett3i voi tehdä, niin ontuu.. Se tuntuu olevan helppo selitys aina kaikkeen, oli sitten koulukokeesta tai liikunnasta kyse..

Tiesitkö ettei kuukautiset ole pelkkä kokemus. Ne voivat olla todella runsaat ettei tampooni ja side yhdessäkäään estä läpivuotoa. Mee siinä sitten uimaan, pääsevät muutkin punaiseen veteen uimaan.

Selitä tuo uimaliitolle ja kuukautissuojien valmistajille. Turhaan mulle selität

Ja kyllä uskallan miehenä väittää, että koüukautiset on myös fyysisiä tapahtumia myöten kokemus ja se, miten koetana tilanne. Koetaanko se nolona, normaalina vai sellaisena, että sillä voidaan selittää kaikki, kun ei huvita.

Tottakait myös fyysinen mutta ei pelkästään riipu miten se koetaan. Jos esim. tunnin välein pakko päästä vaihtamaan suojat ja silloinkin voi olla jo myöhäistä. Siinä on sama miten se koetaan.  Se ei ole mikään tekosyy.

Se uiminen kaskoisliikkatuntina kestää koulussa maksimillaan sen tunnin eikä kukaan myöskään estä tänä aikana käymässä suihkussa, saunassa, vessassa, vauhtamassa tamponia Ihan niin monta kertaa kuin haluat.

Kuukautisongelmat menee samaan sarjaan kuin nuorten miesten epätoivottu erektio uimahallin suihkussa

Kaikki aikuisetkaan ei voi käyttää tamponia tai kuukuppia, miksi nuoren pitäisi sellainen sisäänsä laittaa?

No osa ihan haluaa, koska ne ovat siistejä ja hajuttomia, toisin kuin verinen rätti haarovälissä.

Kyllä, niin haluaa ja kuukuppia käyttääkin jo suurin osa. Silti nuorella se kuukautisten aikaan uimassa käynti saattaa aiheuttaa ihan turhaa stressiä.

Vierailija
967/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa varmaan uinti poistetaan opetussuunnitelmasta kun koulusta ei löydy 20 omaa vessaa ja suihkua jokaisen helikopterivanhemman kultamussukka-lumihiutaleelle.

Vierailija
968/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei saisi pakottaa alastomuuteen muiden edessä. Niinkuin täällä on aikaisemmin huomautettu kyseessä olevan itsemääräämisoikeus. Lapsella/teinillä on oikeus olla ottamatta vaatteita pois. On aivan normaalia kokea ns. saunakulttuuri epämiellyttävänä. On paljon aikuisiakin jotka inhoavat tuota.

Esimerkiksi itse en käy äitini kanssa ollenkaan saunassa. En halua olla alasti hänen nähden. Ja minulla on siihen oikeus. Todellakin! On aina arvostellut minun vartaloani, niin en halua asettaa itseäni epämukavaan tilanteeseen.

Itse olen aina kokenut meidän maan saunakulttuurin jotenkin liian pyhäksi. Sitä ei saisi kyseenalaistaa, ei arvostella. Niin pölyttynyttä.

Onneksi itse olen aikuinen ja voin päättää kenen edessä otan vaatteeni pois. Valitettavasti monen lapsen ja nuoren itsemääräämisoikeutta ei kunnioiteta tämän asian suhteen. Ja tähän täytyisi löytyä aikuisilta ymmärrystä ja myötätuntoa.

Itsemääräämisoikeus pitää ulottaa myös esim. ruotsintunneille. Ei ne voi pakottaa meitä sinne!

Ei kukaan pakota ketään millekään tunnille. On oppivelvollisuus, ei koulupakkoa.

En usko kenenkään olevan ruotsintunnilla alasti. Alastomuudesta  tässä on kyse eikä yksittäisestä oppiaineesta. Kaikki eivät vaan sitä käsitä.

Miksi pitäisi rajoittaa alastomuuteen? Kun siihen on saatu päätös, voidaan alkaa vetoamaan seuraavaan hommaan mikä "ahdistaa"

Mene sinä sinne ruotsintunnille alasti! Ei näköjään edes useaan kertaan rautalangasta vääntämiselläkään mene perille.

Sullahan tässä on paha jumi päällä. Ei siellä liikuntatunnillakaan alasti olla, ei edes uidessa. Jos alastomuus on ongelma, sit kertoo että mä en voi olla alasti ja saa yksityiskopin uimahallista. Ei se uinnilta säästä.

Ja sit hakemaan apua ongelmaansa.

Vierailija
969/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä aloittajan lapsi peseytyy muiden liikuntatuntien jälkeen, vai eikö hän käy suihkussa edes hikiliikunnan jälkeen? Vetää normaalikouluvaatteet hikisten ritsikoiden, T-paidan ja alkkareitten päälle? Miten uimahallissa suihkussa käynti eroaa muusta suihkussakäynnistä? Vai onko aloittaja todella opettanut lapselleen, ettei omasta hygieniasta tarvitse huolehtia? 

Vierailija
970/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sullahan tässä on paha jumi päällä. Ei siellä liikuntatunnillakaan alasti olla, ei edes uidessa. Jos alastomuus on ongelma, sit kertoo että mä en voi olla alasti ja saa yksityiskopin uimahallista. Ei se uinnilta säästä.

Ja itse tekeydyt tyhmäksi ihan tahallaan. Taidan nyt lähteä koiran kanssa lenkille (vaatteet päällä) kun on upea ilma.

Vierailija
971/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä aloittajan lapsi peseytyy muiden liikuntatuntien jälkeen, vai eikö hän käy suihkussa edes hikiliikunnan jälkeen? Vetää normaalikouluvaatteet hikisten ritsikoiden, T-paidan ja alkkareitten päälle? Miten uimahallissa suihkussa käynti eroaa muusta suihkussakäynnistä? Vai onko aloittaja todella opettanut lapselleen, ettei omasta hygieniasta tarvitse huolehtia? 

Ei kukaan käy liikkatunnin jälkeen suihkussa. Kysyin tätä molemmilta lapsilta. En minäkään aikoinani käynyt eikä kukaan muukaan. Pestiin jalkapohjat ja kainalot ja siinä se.

Vierailija
972/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdenkin kohta uimahallin pukeutumistiloihin esiintymään ja olemaan alasti kaikkien edessä. Saatan myös kekkuloida alasti.

Vierailija
973/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uimataito kuuluu opetusohjelmaan. Jos opetat sen itse lapsellesi, voit kai saada vapautuksen.

Monella pienemmällä paikkakunnalla ei edes ole uimahallia tai muuta paikkaa jossa pääsisi uimaan, enkä itsekään ole koskaan koulusta päin ollut uimassa.

Vierailija
974/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähdenkin kohta uimahallin pukeutumistiloihin esiintymään ja olemaan alasti kaikkien edessä. Saatan myös kekkuloida alasti.

Minäpä kävin jo

Vierailija
975/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nämä lapset osallistuvat ylipäätään koululiikuntaan. Alasti on jumpoatuntien jälkeen sielläkin suihkuun pitänyt mennä.

Vierailija
976/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja itse tekeydyt tyhmäksi ihan tahallaan. Taidan nyt lähteä koiran kanssa lenkille (vaatteet päällä) kun on upea ilma.

Kukahan tässä tekeytyi tyhmäksi? Ihan joku muu.

Vierailija
977/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan käy liikkatunnin jälkeen suihkussa. Kysyin tätä molemmilta lapsilta. En minäkään aikoinani käynyt eikä kukaan muukaan. Pestiin jalkapohjat ja kainalot ja siinä se.

Hyi helvetti, kertoo kaiken naisista.

Vierailija
978/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nämä lapset osallistuvat ylipäätään koululiikuntaan. Alasti on jumpoatuntien jälkeen sielläkin suihkuun pitänyt mennä.

Ei tarvitse enää kun ei ne tiedä edes omaa sukupuoltaan.

Vierailija
979/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella häpesin pulleaa vartaloani ja uintiviikoilla valehtelin aina kuukautisista tai klooriallergiasta. Opettaja varmasti tiesi todellisen syyn, mutta ei vaatinut kummastakaan koskaan todisteita. Mahdollisesti näkyi sitten arvosanassani, mutta mitä väliä. En halunnut katseiden ja suputtelun kohteeksi. Ja ymmärrän jokaista samoin ajattelevaa. Erityisesti teinitytöt ovat todella ilkeitä ja nykypäivän kännykät tiktokkeineen varmasti käytössä pukkareissa.

Valitettavasti ainoa mainittu liikuntalaji opsissa on uinti. Ja osa alakouluikäisistäkin oppilaista on poissa koulusta uintipäivänä. Harmillista, että sen takia saattaa jäädä matikan tai enkun tuntikin välistä.

Vierailija
980/1938 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet nykylapsista hidastaa ja rauhoittuu, jos huomaavat hien pukkaavan pintaan! Se on kuulemma outo tunne, kun tulee hiki

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi