Voiko koulu ihan oikeasti pakottaa koulu-uinteihin?
Meillä tuli tytär alkuviikosta itkien koulusta kotiin, koska koulu-uinnit ahdistaa häntä. Mitään mahdollisuutta yksityisemmille pukeutumis- ja pesutiloille ei ole. Opettaja kieltää vaihtamasta vaatteita vessassa ja suihkussa ei saa käydä uimapuku päällä. Olen nyt käynyt tässä viestinvaihtoa opettajan kanssa että meille tämä ei ole ok, koska me ollaan opetettu lapselle että koskaan ei tarvitse riisuuntua kenenkään nähden jos se ei ole itselle ok. Alastomuus pitää saada pitää henkilökohtaisena asiana jos niin toivoo.
Ollaan nyt juteltu viestein opettajan kanssa asiasta ja hän pysyy kannassaan, että uintiin on pakko osallistua ja siellä toimitaan "kuten uimahallissa kuuluu." Samaan aikaan ihmettelen vaan, kun luokalla on lapsia, jotka ovat uskonnollisista syistä saaneet vapautuksen uinneista....
Ihanko tosissaan koulu voi tähän pakottaa? Miten tälläinen voi vielä nykyään olla ok?
Kommentit (1938)
Voiko koulu pakottaa mihinkään, mikä ei ole lapsesta kivaa?
Uimataito kuuluu opetusohjelmaan. Jos opetat sen itse lapsellesi, voit kai saada vapautuksen.
Miten te vapaa-ajalla käytte uimassa jos riisuutuminen on noin vaikeaa?
Uimaopetus on opetushallituksen määräämä osa opetussuunnitelmaa. Ei se ole mikään open päättämä juttu, vaan opetushallitukselta tuleva opetussisältö.
Mksi et ole opettanut lapsellesi, että alastomuus on luonnollinen olotila tietyissä tilanteissa? Esimerkiksi siellä uimahllissa.
Miksi vi tussa olette menneet opettamaan jotain noin tyhmää? Kyllä Suomessa on osattu iät ja ajat suhtautua alastomuuteen häpeilemättä, koska meillä on sauna osa kulttuuria. Miksi opetatte jotain vieraiden kulttuurien angsteja lapsellenne?
En minä ainakaan enää ala-asteen jälkeen uinut. Eipä tuo opettaja mahtanut sille mitään. Näkyyhän se varmasti todistuksen numerossa, mutta mitä helkkarin merkitystä jollain liikunnan numerolla on ja jos kuitenkin osallistuu muille tunneille? En meinaa omaakaan lasta pakottaa. Jos opettaja ei keksi korvaavaa tekemistä, niin jääkööt kotiin uintien ajaksi.
Ai säkö kuvittelit, että uimahalleissa on kaikille yksityiset pesutilat? Itse olette tuon ongelman luoneet.
Vähän nyt ymmärrystä. Voihan olla, että lasta kiusataan ulkonäöstä, on viiltelyn arpia, tai ihan vaan murrosikäisen epävarmuutta.
Mä kyllä ymmärrän aptä.
Hankala tilanne.
Sanoisin että koulun terkkarin tai psykologin kautta asiaa purkamaan. Jos lapsi todella nyt ahdistunut tästä niin sille on joku syy.
Vierailija kirjoitti:
Vähän nyt ymmärrystä. Voihan olla, että lasta kiusataan ulkonäöstä, on viiltelyn arpia, tai ihan vaan murrosikäisen epävarmuutta.
Mä kyllä ymmärrän aptä.Hankala tilanne.
Sanoisin että koulun terkkarin tai psykologin kautta asiaa purkamaan. Jos lapsi todella nyt ahdistunut tästä niin sille on joku syy.
Tai sitten ihan vaan menee sinne suihkuun niin kuin kaikki muutkin. Nykyään ymmärretään ihan liikaa.
Ap, sanon tämän opettajan puolesta:
Todella rasittava olet. Lapsesi löytää edestään sen, kun pehmustat kaiken hänen ympärillään. Ei ole tervettä tuollainen.
Ap, symppaan sinua ja lastasi. Tämä pakkoalastomuuden tuputus tulee kyllä jäämään historiaan, mutta se ei tässä hetkessä tietenkään helpota. Ajat kuitenkin muuttuvat: Kun äitini (vm. 1946) kävi koulua, tyttöjen vessojen kopeissa ei ollut edes ovea, pelkät sivusermit vaan, koska kai se koettiin "luonnolliseksi" silloin. Muistaakseni myös isäni ollessa armeijassa siellä oli sama suojaton vessaratkaisu. Tuskin kukaan kommentoijista kaipaa tuotakaan takaisin?
Ei kai siihen voi pakottaa. Omana yläaste-aikanani reilu 10 v sitten oli niitä, jotka eivät uineet koskaan. En tiedä, kävivätkö korvaamassa sen vapaa-ajalla sitten jotenkin. Toki liikunnan numero voi laskea jos jättää yhden tärkeän lajin kokonaan väliin. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että vaatteet pitäisi saada vaihtaa halutessaan suojassa katseilta ja suihkutiloissa voisi olla vaikka suljettavat suihkukopit, ei ole monesta aikuisestakaan kiva suihkutella avoimissa tiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sanon tämän opettajan puolesta:
Todella rasittava olet. Lapsesi löytää edestään sen, kun pehmustat kaiken hänen ympärillään. Ei ole tervettä tuollainen.
Itse ainakin olen ihan loistavasti pärjännyt ja osannut uida lapsesta saakka, vaikka en ala-asteen jälkeen käynnytkään uinneissa. En meinaa omaakaan lasta pakottaa, jos hän kokee vanhempana muiden edessä kekkuloinnin alasti hankalana. Kiitollinen olen äidilleni, joka ymmärsi tilanteen. Kyllä sitä muullakin tapaa voi opetella uimista kun koulun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan enää ala-asteen jälkeen uinut. Eipä tuo opettaja mahtanut sille mitään. Näkyyhän se varmasti todistuksen numerossa, mutta mitä helkkarin merkitystä jollain liikunnan numerolla on ja jos kuitenkin osallistuu muille tunneille? En meinaa omaakaan lasta pakottaa. Jos opettaja ei keksi korvaavaa tekemistä, niin jääkööt kotiin uintien ajaksi.
Te korvaavien tehtävien vaatijat olette kyllä ihan sairaan ärsyttäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä ymmärrän aptä.Hankala tilanne.
Minustakin oli lapsena ja teininä noloa riisuutua uimahallissa ja mennä alasti suihkuun. Olin koulukiusattu ja oli noloa olla siellä alastomana toisten edessä. Ei silti olisi tullut mieleenkään mennä itkemään siitä jollekin kuraattorille. Kuraattorit ja psykologit ovat nykyään ihan älyttömän kiireisiä ja käsittelevät oikeita ongelmia. Ap:n kermapeppukakara veisi heidän resurssejaan ihan turhaan.
No siinäpä asiallisesti kirjotettu "kiusatulta".
Uinti on ihan eri asia kuin muut lajit. Oman lapsen luokalla tytöt ja pojat samalla liikuntatunnilla. Kas kun ei pakoteta alastonuintiin.
Pahimmat traumat siitä on jäänyt yläasteella. Jotenkin siinä iässä kun sitä katsoo kaikkea niin eri tavoin kuin aikaisemmin. Se oli todella ahdistavaa olla alasti suihkussa tai nähdä alastomia kehoja.
Kuraattoreilla käy oppilaita, jotka hakkaavat pienempiä sisaruksia ja purevat omat sormensa verille. Sitten on niitä, jotka eivät nouse sängystä ylös, sekä niitä, joita pahoinpidellään kotona.
Mutta toki kuraattori voi jättää nämä tapaukset jonottamaan ja jutella ap:n lapsen kanssa suihkussa käymisestä.
Ja lisätään vielä selvennyksenä, että lapsi tykkää uimisesta. Haluaisi osallistua, jos olisi mahdollisuus ja lupa pukeutua ja peseytyä rauhassa ilman, että tarvitsee olla muiden nähden alastomana. Syö niin vietävästi että koulu pilaa tässä lapsen liikuntaintoa ja ei kunnioita itsemääräämisoikeutta kehosta!
Ap