Alkioiden luovuttaminen niitä tarvitseville - Ajatus tuntuu ikävältä.
Saimme lapsettomuusklinikalta kirjeen, jossa kysytään pakastettujen alkioiden jatkokäsittelystä eli käytämmekö itse, hävitetäänkö ne vai luovutammeko ne niitä tarvitseville. Viimeinen vaihtoehto on alkioiden luovutus tutkimuskäyttöön, mikä minusta tuntuu parhaalta vaihtoehdolta.
Olenko jotenkin itsekäs ja kummallinen ajatuksiltani, kun en haluaisi antaa niitä kenellekään muille? Toki toivon muiden onnistuvan lapsen saannissa, mutta jokin tässä nyt tökkii. Koen olevani tosi itsekäs, mutta en haluasi " meidän lapsen" syntyvän toiseen perheeseen.
Minkälaisia ajtuksia tämä herättää? Onko täällä joku ollut samassa tilanteessa? Miten toimitte?
Kommentit (83)
Hei, mun puolestani jokainen saa tehdä alkioillansa mtiä lystää ja mennä vaikka minkälaisiin hoitoihin. Mutta saan kai itse olla sitä mieltä, että en menisi, koska en voisi elää tilanteen kanssa, jossa pitäisi tuhota ylimäräisiä alkioita? Ikävää, jos tämä mielipide aiheuttaa pahaa mieltä, mutta eikö tämä ole keskustelupalsta? Ovatko vain tietynlaiset mielipiteet oikeita? Poistuu takavasemmalle.
Kyllä saattaa ääni muuttua kellossa, kun vaiva napsahtaa omaan nilkkaan. Kuten vanha sanonta kuuluu, ei kannata koskaan sanoa ei koskaan.
pakastettiin niitä tai ei. En ole kuullut tapauksesta, että kaikki olisivat hedelmöittyneet ja jakautuneet ja vieläpä selvinneet sulatuksesta. Ja kun sinne yhteen olkeen laitetaan useampi siitäkin syystä, että noin 50% selviytyy sulatuksesta. Eli voi käydä niin, että 4 sulatetusta alkiosta siirtokelpoisia on 0-4. Entä jos kaikki selviytyvät, meinaisitko, että silloin siirretään 4 alkiota, ettei yksikään niistä tuhoutuisi...