Miksi ihmisen pitää tai pitäisi tehdä lähes koko hereilläoloaika työtä?
Lasken työn tekemiseen myös matkat eli kaiken sen ajan minkä ihminen on sidottu työn vuoksi eikä voi olla toisaalla silloin tekemässä ihan muuta. Otan esimerkiksi itseni. Tessin mukainen viikkotyöaika on 38 h 15 min ja siihen päälle työpäiviä pidentää pakolliset palkattomat ruokatauot 2,5 tuntia viikossa. Työmatkani täällä Pk-seudulla kestää noin 2 h 30 min yhteensä päivässä, koska koko ajan on jotain ruuhkaa tai muuta jumitusta jossain. Tästä seuraa se, että lähden kotoa aamulla klo 7 töihin ja vaikka tulisin suoraan kotiin töistä olen kotona vasta klo 18 aikoihin. Tai jos poikkean ruokakaupassa niin myöhemmin. Siinä sitten ehtii juuri laittaa jotain ruokaa, pyykätä ja silittää seuraavan päivän työvaatteita, käydä suihkussa, jotta töissä olisi puhdas ja käydä nukkumaan. Herätys on työn takia klo 6 aamulla, ennen klo 22 on siksi oltava unessa. Eli arkisin ei ole aikaa millekään muulle kuin työllä. Ja viikonloput menee työstä palautuessa.
Olen anonut useamman kerran osapäivätyötä ja lyhennettyä työaikaa ja palkattomia vapaapäiviä, mitään niistä en saa. Olen hakenut uutta työpaikkaa pyytäen heti kättelyssä lyhennetyn työajan, en saa. Täysipäiväsen uuden työn saisin.
Ei tässä ole mitään järkeä. En ehdi elää ollenkaan. Miksi ihmisen pitää, miksi vaaditaan olemaan lähes koko hereilläoloaika kiinni työssä?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko valmis laskemaan vastinustasoasi? Elintasoasi? Palkkaasi? Siten sinulla on mahdollisuus saada vastineeksi aikaa. Ja aika on rahaa. Ilmeisesti myös sinä olet huomannut saman?
Kuten jo kerroin olen noin viisi vuotta yrittänyt päästä osa-aikatyöhön. Kerroin myös, että en ome ahne vaan minulle kelpaa hyvin osapäivätyön pienempi palkka. Mutta kun mikään työpaikka ei suostu antamaan osapäivätyötä! Vaatimus kaikkialla on, että tekee täydet tunnit.
ApTrollollolloo. Osa-aikatöitä on tälläkin hetkellä tarjolla vaikka millä mitalla. Sinä vain et halua ottaa vastaan esim. henkilökohtaisen avustajan työtä tms. vaan haluat olla tietynlaisissa työtehtävissä. Eli edelleenkin on täysin oma valintasi, että olet tuossa tilanteessa.
Tietynlaisissa työtehtävissä? Onko se outoa, että koulutettu ihminen haluaa olla työssä, joka joko on omaa alaa tai liittyy jotenkin omaan alaan, edes etäisesti?
Henk koht avustajan työ ei ole kyllä tullut mieleenkään. Se ei liity alaani mitenkään, en ymmärrä mistään hoitohommista mitään ja krempat estää esim nostelut ja kumartelut.
Ap
Jos noin on, on turha vinkua, ettei pääse osa-aikatyöhön. Elämä on valintoja.
Minä kyllä ymmärrän ap:ta. On vähän sama tilanne. Eikä tilanne ratkea menemällä 20 per vk hlökohtaiseksi avustajaksi kympin tuntipalkalla.
Osa-aikatyö ei kannata näinä aikoina. Just oli lehdessä että uuden hallituksen myötä ja Orpon leikkauksien vuoksi ensimmäisenä irtisanotaan osa-aikaiset.
Mutta ap kysyi aloituksessa, että onko pakko tehdä koko valveillaoloaika töitä ja vieläpä vuorotöitä? Vastaus on ei. Ei ole. Vaihtoehtoja on vaikka millä mitalla jos ne itselle kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko valmis laskemaan vastinustasoasi? Elintasoasi? Palkkaasi? Siten sinulla on mahdollisuus saada vastineeksi aikaa. Ja aika on rahaa. Ilmeisesti myös sinä olet huomannut saman?
En tietenkään ole. Minun pitää saada koulutustani vastaavaa työtä minun määrittämälläni työajalla ja kokoaikaisen työn palkalla. Mikään muu ei kelpaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä ymmärrän ap:ta. On vähän sama tilanne. Eikä tilanne ratkea menemällä 20 per vk hlökohtaiseksi avustajaksi kympin tuntipalkalla.
Miksi ei ratkeaisi? Ongelmahan tässä oli se, että töissä menee liikaa aikaa. Avustajan ei menisi.
Jostain täytyy luopua, että saa uutta tilalle. Harvoin onnistuu sama elintaso ja vähempi määrä vähemmän vaativaa työtä. Mutta kuten sanottu, valintojen maailma.
Ne valinnat on oikeasti usein raskaita. Niissä joutuu luopumaan ja nöyrtymäänkin usein. Mutta se on yleensä sen arvoista, kun toisessa päässä on se sama oravanpyörä.
Täällä avlla on pitkään pyörinyt ketju aiheesta ei ikinä henkilökohtaiseksi avustajaksi. Se ketju on ihan järkkyä luettavaa ja varmasti jokainen sen lukenut älyää pysyä hyvin kaukana niistä hommista. Joten miksi ihmeessä nyt olette tunkemassa ap:ta sinne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo kerroin olen noin viisi vuotta yrittänyt päästä osa-aikatyöhön. Kerroin myös, että en ome ahne vaan minulle kelpaa hyvin osapäivätyön pienempi palkka. Mutta kun mikään työpaikka ei suostu antamaan osapäivätyötä! Vaatimus kaikkialla on, että tekee täydet tunnit.
ApTrollollolloo. Osa-aikatöitä on tälläkin hetkellä tarjolla vaikka millä mitalla. Sinä vain et halua ottaa vastaan esim. henkilökohtaisen avustajan työtä tms. vaan haluat olla tietynlaisissa työtehtävissä. Eli edelleenkin on täysin oma valintasi, että olet tuossa tilanteessa.
Tietynlaisissa työtehtävissä? Onko se outoa, että koulutettu ihminen haluaa olla työssä, joka joko on omaa alaa tai liittyy jotenkin omaan alaan, edes etäisesti?
Henk koht avustajan työ ei ole kyllä tullut mieleenkään. Se ei liity alaani mitenkään, en ymmärrä mistään hoitohommista mitään ja krempat estää esim nostelut ja kumartelut.
Ap
Millä alalla täytyy olla töissä lähes koko hereilläoloaika eli noin 16h/vuorokausi?
Joillakin aloilla osa-aikaisuus on normaalia. Esimerkiksi siivoushommissa, jos sellainen kiinnostaa itseä. Myös työkuorman vähentäminen on monissa paikoissa mahdollista. Harmillista, ettei nykyisessä työssäsi ole. Tsemppiä!
Positiivista on, että monilla aloilla on lähtenyt käyntiin kokeilu, että tehdään pienempiä viikkotunteja tai neljän päivän viikkoa. Se ei ole vielä saavuttanut suurta suosiota täällä Suomessa, mutta toivotaan, että on kasvava muutos. Kokeilut on kuitenkin maailmalla saanut hyviä tutkimustuloksia siitä, että vähempi työaika saa aikaan samoja tai jopa parempia tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään ole. Minun pitää saada koulutustani vastaavaa työtä minun määrittämälläni työajalla ja kokoaikaisen työn palkalla. Mikään muu ei kelpaa.
Ap
Näköjään kesti näin pitkään ennen kuin joku päätti tulla pilaamaan tämän ketjun kirjoittelemalla feikkikommentteja muka aloittajana.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Täällä avlla on pitkään pyörinyt ketju aiheesta ei ikinä henkilökohtaiseksi avustajaksi. Se ketju on ihan järkkyä luettavaa ja varmasti jokainen sen lukenut älyää pysyä hyvin kaukana niistä hommista. Joten miksi ihmeessä nyt olette tunkemassa ap:ta sinne?
Ap haluaa osa-aikatyötä. Sillä alalla niitä on tarjolla vaikka millä mitalla. Toki monella muullakin, joten ei nyt kannata takertua yhteen esimerkkiheittoon. Eikä ne kaikki avustajapaikat ole sellaisia kuin täällä annetaan ymmärtää. Av-juttuihin kannattaa muutenkin suhtautua vähän varauksella.
Tukien varaan en suosittele ketään heittäytymään. Itse teen 7 tuntia/ päivä puhelinmarkkinointia omasta kodistani. Palkka on pieni, mutta pärjään sillä. Ei mene myöskään bensakuluihin koska työmatkat jäi pois. Samoin lounaat ja eväät. Että kun miettii, niin ei se töissä käyminenkään ilmaista ole.
Mutta nyt on.
- vähemmän on enemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Näköjään kesti näin pitkään ennen kuin joku päätti tulla pilaamaan tämän ketjun kirjoittelemalla feikkikommentteja muka aloittajana.
Ap
No tuohan on sinun viestiesi sisältö tiivistetysti. Hirveä parku, kun ei ole osa-aikatyötä ja sitten ei kuitenkaan kelpaa kuin tietynlainen työ alalta, jossa ei ole osa-akatyötä tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
No tuohan on sinun viestiesi sisältö tiivistetysti. Hirveä parku, kun ei ole osa-aikatyötä ja sitten ei kuitenkaan kelpaa kuin tietynlainen työ alalta, jossa ei ole osa-akatyötä tarjolla.
Ei se ole minun viestien sisältö. Johan jo kommentoin useammassa kommentissa, että pienempi palkka kelpaa. Myöskään työajoista en ole sinänsä sanonut mitään, ainoastaan viikkotyöajasta. Se mitä haluaisin olisi se, että työnantajat palkkaisi myös osa-aikaisia myös kaikilla koulutettujen ihmisten aloilla.
Ap
Työelämästä ei tarvitse jäädä pois, mutta se voi muokata leppoisammaksi. Suosittelen aloittamaan vuorotyön lopettamisesta. Myös opiskelu voi olla yksi vaihtoehto ja opintovapaa? Muutama vuosi taukoa työelämästä.
Niin, se nyt vaan menee niin, että jostain on tingittävä, jos haluaa kevyemmän työajan. Ei voi olettaa, että työnantajat automaattisesti joustavat, vaan on joustettava itse. Usein se vaatii alan vaihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Työelämästä ei tarvitse jäädä pois, mutta se voi muokata leppoisammaksi. Suosittelen aloittamaan vuorotyön lopettamisesta. Myös opiskelu voi olla yksi vaihtoehto ja opintovapaa? Muutama vuosi taukoa työelämästä.
En tee vuorotyötä. Mistähän se käsitys on muodostunut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ei se ole minun viestien sisältö. Johan jo kommentoin useammassa kommentissa, että pienempi palkka kelpaa. Myöskään työajoista en ole sinänsä sanonut mitään, ainoastaan viikkotyöajasta. Se mitä haluaisin olisi se, että työnantajat palkkaisi myös osa-aikaisia myös kaikilla koulutettujen ihmisten aloilla.
Ap
Sori, mutta emme elä yksisarvismaassa, jossa asiat menevät sinun halusi mukaan. Sinun pitää ihan itse tehdä muutoksia, jotta saat osa-aikatyön. Ei ole työnantajan asia sinua passata.
Vierailija kirjoitti:
Niin, se nyt vaan menee niin, että jostain on tingittävä, jos haluaa kevyemmän työajan. Ei voi olettaa, että työnantajat automaattisesti joustavat, vaan on joustettava itse. Usein se vaatii alan vaihtoa.
Olen kysynyt tässä ketjussa myös alanvaihtovinkkejä.
Ap
Ei se ole outoa, että haluaa olla, mutta se on vain ja ainoastaan typerää, että ruikuttaa asiasta, jonka on ihan itse valinnut. Henkilökohtaisen avustajan työ on ihan normaalia arkea. Ei niissä osa-aikaisissa paikoissa käytännössä koskaan tarvita mitään erityisempää hoitotaitoa. Sinä nyt vain et riittävän paljon halua osa-aikatyötä, koska et kelpuuta mielestäsi huonoa työtä.