Miksi ihmisen pitää tai pitäisi tehdä lähes koko hereilläoloaika työtä?
Lasken työn tekemiseen myös matkat eli kaiken sen ajan minkä ihminen on sidottu työn vuoksi eikä voi olla toisaalla silloin tekemässä ihan muuta. Otan esimerkiksi itseni. Tessin mukainen viikkotyöaika on 38 h 15 min ja siihen päälle työpäiviä pidentää pakolliset palkattomat ruokatauot 2,5 tuntia viikossa. Työmatkani täällä Pk-seudulla kestää noin 2 h 30 min yhteensä päivässä, koska koko ajan on jotain ruuhkaa tai muuta jumitusta jossain. Tästä seuraa se, että lähden kotoa aamulla klo 7 töihin ja vaikka tulisin suoraan kotiin töistä olen kotona vasta klo 18 aikoihin. Tai jos poikkean ruokakaupassa niin myöhemmin. Siinä sitten ehtii juuri laittaa jotain ruokaa, pyykätä ja silittää seuraavan päivän työvaatteita, käydä suihkussa, jotta töissä olisi puhdas ja käydä nukkumaan. Herätys on työn takia klo 6 aamulla, ennen klo 22 on siksi oltava unessa. Eli arkisin ei ole aikaa millekään muulle kuin työllä. Ja viikonloput menee työstä palautuessa.
Olen anonut useamman kerran osapäivätyötä ja lyhennettyä työaikaa ja palkattomia vapaapäiviä, mitään niistä en saa. Olen hakenut uutta työpaikkaa pyytäen heti kättelyssä lyhennetyn työajan, en saa. Täysipäiväsen uuden työn saisin.
Ei tässä ole mitään järkeä. En ehdi elää ollenkaan. Miksi ihmisen pitää, miksi vaaditaan olemaan lähes koko hereilläoloaika kiinni työssä?
Kommentit (132)
Jää työttömäksi niin ei tarvitse vinkua! Moni työtön olisi ikionnellinen, jos pääsisi sinun paikallesi töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Asun Helsingissä ja työmatkani on 15min suuntaansa.
Kuulostaa hyvältä. Asunto keskustassa?
Varmaan kuitenkin tiedät, että on iso joukko meitä, joiden työmatka on yli tunnin suuntaansa.
ApEi edes lähellä keskustaa :D Varmaan tiedät, että on ihan oma valinta asua noin kaukana työpaikasta?
Ei se ole ihan niinkään, että oma valinta. Olen naimisissa, omistusasunnossa asutaan. Pitää ottaa huomioon myös miehen tarpeet ja mieltymykset, se mihin on varaa jne. Ja lapsi on lähikoulussa, ei se voi koko ajan vaihtaa koulua. Iso este on se, että toimipisteet muuttaa ja työpaikatkin välillä vaihtuu. En voi aina myydä meidän kotia ja ostaa työpaikan muuton vuoksi uutta kotia sen uuden toimipisteen vierestä.
ApKyllä se on ihan oma valinta sitoa itsensä perheeseen ja mennä töihin hankalan matkan päähän kodista. Ei ole kukaan sinua pakottanut porsimaan tai velkataloa hommaamaan. Eikä varsinkaan menemään tuollaiseen työpaikkaan.
Tällaisten vastausten takia en aloituksessa edes maininnut, että minulla on lapsi.
ApTottahan se on. Lisääntyminen on nykyisin vain ja ainoastaan yksilön oma valinta, koska seksiä ei ole pakko harrastaa ja ehkäisykin on keksitty.
Tämän aloituksen pointti ei ollut ollenkaan väitellä, että lisääntyäkö vai ei. Sille on ihan riittävästi jo ketjuja ennestään. Aloituksen pointti oli keskustella elämän työsidonnaisuudesta.
Ap
Siinä vaiheessa kun lopetat itsesi arvottamisen työn tai sen määrän perusteella, niin sinusta tulee vapaa. Silloin voit aidosti muokata elämästäsi itsesi näköistä, et sellaista mitä kuvittelet että joku muu , tai vaikka yhteiskunta sinulta odottaa. Se menettää merkityksensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kuitenkin tiedät, että on iso joukko meitä, joiden työmatka on yli tunnin suuntaansa.
ApEi edes lähellä keskustaa :D Varmaan tiedät, että on ihan oma valinta asua noin kaukana työpaikasta?
Ei se ole ihan niinkään, että oma valinta. Olen naimisissa, omistusasunnossa asutaan. Pitää ottaa huomioon myös miehen tarpeet ja mieltymykset, se mihin on varaa jne. Ja lapsi on lähikoulussa, ei se voi koko ajan vaihtaa koulua. Iso este on se, että toimipisteet muuttaa ja työpaikatkin välillä vaihtuu. En voi aina myydä meidän kotia ja ostaa työpaikan muuton vuoksi uutta kotia sen uuden toimipisteen vierestä.
ApKyllä se on ihan oma valinta sitoa itsensä perheeseen ja mennä töihin hankalan matkan päähän kodista. Ei ole kukaan sinua pakottanut porsimaan tai velkataloa hommaamaan. Eikä varsinkaan menemään tuollaiseen työpaikkaan.
Tällaisten vastausten takia en aloituksessa edes maininnut, että minulla on lapsi.
ApTottahan se on. Lisääntyminen on nykyisin vain ja ainoastaan yksilön oma valinta, koska seksiä ei ole pakko harrastaa ja ehkäisykin on keksitty.
Tämän aloituksen pointti ei ollut ollenkaan väitellä, että lisääntyäkö vai ei. Sille on ihan riittävästi jo ketjuja ennestään. Aloituksen pointti oli keskustella elämän työsidonnaisuudesta.
Ap
Elämä on tasan niin työsidonnaista kuin itse valitsee sen olevan. Suomessa ei ole työpakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApElämä on tasan niin työsidonnaista kuin itse valitsee sen olevan. Suomessa ei ole työpakkoa.
Mutta vaihtoehdot tuntuu olevan että aina kaiken ajan kiinni työssä tai työttömänä. Puoliväliä ei ole tarjolla, vaikka olen viisi vuotta sitä etsinyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiire on itse luotua. Monesti se on itse asetettu vaatimus olla reipas ja tehokas. Jokainen voi järjestää elämänsä niin että se vastaa omia arvoja, eikä esimerkiksi aja loppuun ja vie iloa koko elämästä.
En minä ole itse luonut työaikojani. Ihan muut on neuvotelleet meille tällaisen tessin ja työnantajat on ne, jotka ei suostu myöntämään osa-aikaista työtä tai joustamaan työajoissa.
En vaadi itseltäni reippautta enkä tehokkuutta. Yritän mennä siitä mistä aita on matalin.
Ap
Varmasti näin, mutta sinä olet valinnut mennä sinne työpaikkaan juoksemaan siinä toisen säätämässä juoksupyörässä. Arvaa mitä, sieltä pääsee kyllä pois. Kun lähtee.
Mutta harva lähtee. Sinä itse valitset millaiseen työhön menet ja millaista elämää elät. Se on paras ja huonoin uutinen.
En tiedä, mistä ap puhuu. Itse olen hereillä noin 16 tuntia vuorokaudessa ja töissä vain hieman alle 8 tuntia siitä. Senkin vain ma-pe. Ei mitään ongelmaa.
Ei tarvitsekaan tehdä. Minä työskentelen vain osa-aikaisesti ja nostan päivärahaa lisäksi. Turha huhkia matalapalkkapaskaduunissa kokopäiväisesti, kun ei sitä paljoa käteen jää. Terveys vaan menee ja vapaa-aikaa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Muuta maalle, työmatka 5 minuuttia.
Ei maalla tartte töissä käydä.ok talon lyhennys 50 e kk vesi kaivosta ja ruuat voi kasvattaa. 550 ja oot rikas maaseuulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApElämä on tasan niin työsidonnaista kuin itse valitsee sen olevan. Suomessa ei ole työpakkoa.
Mutta vaihtoehdot tuntuu olevan että aina kaiken ajan kiinni työssä tai työttömänä. Puoliväliä ei ole tarjolla, vaikka olen viisi vuotta sitä etsinyt.
Ap
No ei todellakaan ole :D Suomessa on satoja tuhansia ihmisiä, jotka ovat töissä korkeintaan sen hieman alle 8h/päivä. Siinä jää vielä 16 tuntia muulle.
Oletko valmis laskemaan vastinustasoasi? Elintasoasi? Palkkaasi? Siten sinulla on mahdollisuus saada vastineeksi aikaa. Ja aika on rahaa. Ilmeisesti myös sinä olet huomannut saman?
Alat saikuttaa työstä. Ensin kaikki mahdolliset flunssat ja norot, sitten tapaturmat esim. Ratsastus onnettomuus, pyörällä kaatuminen jne. Sen jälkeen työssä uupuminen ja burn out. On aivan oikein työnantajille saada se 80% työaika tavalla tai toisella. Neli- tai kolmepäiväinen viikko myös hyvä.
Kannattaa asua lähellä työpaikkaa. Helppo nykyään muuttaa kun vuokra-asuntoja on pilvin pimein. Oma kannattaa myydä pois tai laittaa vuokralle.
Me eletään vain kerran, nautiskele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi olet töissä 24/7? Ei kukaan sinua siihen pakota. Suurin osa ihmisistä on töissä vain noin 40h/viikko. Jää aika monta tuntia vapaaksi sillä taktiikalla.
Talon voi myydä ja muusta krääsästä pääsee kyllä eroon. Se on usein sen hinta, että saa itse määritellä minkä verran aikaansa myy toisten käytettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Oletko valmis laskemaan vastinustasoasi? Elintasoasi? Palkkaasi? Siten sinulla on mahdollisuus saada vastineeksi aikaa. Ja aika on rahaa. Ilmeisesti myös sinä olet huomannut saman?
Kuten jo kerroin olen noin viisi vuotta yrittänyt päästä osa-aikatyöhön. Kerroin myös, että en ome ahne vaan minulle kelpaa hyvin osapäivätyön pienempi palkka. Mutta kun mikään työpaikka ei suostu antamaan osapäivätyötä! Vaatimus kaikkialla on, että tekee täydet tunnit.
Ap
Mene töihin johonkin sänkyjä suunnitelevaan yhtiöön testinukkujaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu ahneudesta.
Yhteiskunta on ahne. Yksilöt ovat ahneita.
Minä en ole ahne yksilö. Selviäisin hyvin osa-aikatyön pienemmällä palkalla. Enhän ehdi nykyään edes iloita palkastani, kun olen vain joko kiinni työssä koko ajan tai sohvan pohjalla toipumassa työstä. Ap
Vaihtoehtoisesti et osaa ajatella kovin järkevästi. Työstä saa osa-aikaista ottamalla lopputilin ja katselemalla muutaman kuukauden taivaanrantaa ja aloittamalla sen jälkeen siinä uudessa kokoaikaisessa työssä, joka sinulle kertomasi mukaan olisi tarjolla.
Googlasin "osa-aikatyö Helsinki". Ensimmäinen otsikko oli tämä:
1 317 Osa-aikainen ja tuntityö työpaikkaa sijainnissa Uusimaa
Ap jättää nyt jotain kertomatta, kun väittää ettei osa-aikatyötä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten jo kerroin olen noin viisi vuotta yrittänyt päästä osa-aikatyöhön. Kerroin myös, että en ome ahne vaan minulle kelpaa hyvin osapäivätyön pienempi palkka. Mutta kun mikään työpaikka ei suostu antamaan osapäivätyötä! Vaatimus kaikkialla on, että tekee täydet tunnit.
ApTrollollolloo. Osa-aikatöitä on tälläkin hetkellä tarjolla vaikka millä mitalla. Sinä vain et halua ottaa vastaan esim. henkilökohtaisen avustajan työtä tms. vaan haluat olla tietynlaisissa työtehtävissä. Eli edelleenkin on täysin oma valintasi, että olet tuossa tilanteessa.
Tietynlaisissa työtehtävissä? Onko se outoa, että koulutettu ihminen haluaa olla työssä, joka joko on omaa alaa tai liittyy jotenkin omaan alaan, edes etäisesti?
Henk koht avustajan työ ei ole kyllä tullut mieleenkään. Se ei liity alaani mitenkään, en ymmärrä mistään hoitohommista mitään ja krempat estää esim nostelut ja kumartelut.
Ap
En minä ole itse luonut työaikojani. Ihan muut on neuvotelleet meille tällaisen tessin ja työnantajat on ne, jotka ei suostu myöntämään osa-aikaista työtä tai joustamaan työajoissa.
En vaadi itseltäni reippautta enkä tehokkuutta. Yritän mennä siitä mistä aita on matalin.
Ap