Miksi ihmisen pitää tai pitäisi tehdä lähes koko hereilläoloaika työtä?
Lasken työn tekemiseen myös matkat eli kaiken sen ajan minkä ihminen on sidottu työn vuoksi eikä voi olla toisaalla silloin tekemässä ihan muuta. Otan esimerkiksi itseni. Tessin mukainen viikkotyöaika on 38 h 15 min ja siihen päälle työpäiviä pidentää pakolliset palkattomat ruokatauot 2,5 tuntia viikossa. Työmatkani täällä Pk-seudulla kestää noin 2 h 30 min yhteensä päivässä, koska koko ajan on jotain ruuhkaa tai muuta jumitusta jossain. Tästä seuraa se, että lähden kotoa aamulla klo 7 töihin ja vaikka tulisin suoraan kotiin töistä olen kotona vasta klo 18 aikoihin. Tai jos poikkean ruokakaupassa niin myöhemmin. Siinä sitten ehtii juuri laittaa jotain ruokaa, pyykätä ja silittää seuraavan päivän työvaatteita, käydä suihkussa, jotta töissä olisi puhdas ja käydä nukkumaan. Herätys on työn takia klo 6 aamulla, ennen klo 22 on siksi oltava unessa. Eli arkisin ei ole aikaa millekään muulle kuin työllä. Ja viikonloput menee työstä palautuessa.
Olen anonut useamman kerran osapäivätyötä ja lyhennettyä työaikaa ja palkattomia vapaapäiviä, mitään niistä en saa. Olen hakenut uutta työpaikkaa pyytäen heti kättelyssä lyhennetyn työajan, en saa. Täysipäiväsen uuden työn saisin.
Ei tässä ole mitään järkeä. En ehdi elää ollenkaan. Miksi ihmisen pitää, miksi vaaditaan olemaan lähes koko hereilläoloaika kiinni työssä?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko valmis laskemaan vastinustasoasi? Elintasoasi? Palkkaasi? Siten sinulla on mahdollisuus saada vastineeksi aikaa. Ja aika on rahaa. Ilmeisesti myös sinä olet huomannut saman?
En tietenkään ole. Minun pitää saada koulutustani vastaavaa työtä minun määrittämälläni työajalla ja kokoaikaisen työn palkalla. Mikään muu ei kelpaa.
Ap
Palkkaisitko itse itsesi, jos tarjolla olisi toinen vaihtoehto eli henkilö, joka olisi innostunut työstään ja valmis venymään tarpeen mukaan vaikka ylitöihin. Kohdallasi yrittäjyyskään ei tule kysymykseen, jos alalla on paljon kilpailua. Nopeat syövät hitaat eikä kukaan jää odottamaan palvelujasi, jos niitä muualta saa nopeammin. Sille ei vaan voi mitään, että töissään menestyvät ihmiset painavat töitä vapaa-ajastaan ja kaikesta muustakin tinkien. Monelle työ on elämän tärkein sisältö.
Etkö tosiaan huomannut, että vastasit trollille, joka ei ole oikea ap?
Minä ainakin palkkaisin oikean ap:n, mutta en tietenkään tuota trollia. Harmi kun ap asuu niin kaukana. Mulla vois olla hänelle tiedossa sopivaa työtä, tosin pätkätöinä. Tunnistamisen vuoksi en voi kertoa tarkemmin, mutta kyseessä työt, jotka ei ole avoimesti auki. Ja ajattelen työstä ihan samoin kuin ap.
Suomessa tehdään kv. vertailussa vähän työtunteja, toki ap:n kaltaisissa tilanteissa pitkät työmatkat tekevät lisää, mutta Suomessahan on myös pitkät lomat ja paljon niitä päiviä, jolloin töitä ei tehdä ollenkaan. Tsekkasin just, että OECD:n mukaan Suomessa v. 2021 on työntekijöiden keskimääräinen vuosityöaika ollut 1518 tuntia eli noin 4 h ja vartti per pv. Jos taas tekisi tuplana tuon tuntimäärän päivässä, olisi siis puolet vuodesta lomaa/vapaata.
Itse olen päätynyt ratkaisuun että teen vain osa-aikatyötä ja saan työmarkkinatukea. Työmatka 10min. Pärjään ainakin toistaiseksi näin.
Joo kyllä mua säälittää ihmiset, jotka joutuu tekemään työtään naama irvessä. Se elämä tosiaan on pitkälti työn tekemistä, niin se pitää jaksaa lukea sellainen ammatti mitä sitten tykkää oikeasti myös tehdä. Tätä sitä koittaa omille lapsilleenkin teroittaa. Voin hyvin kuvitella, että iso osa elämän onnellistuutta menee siinä ohi, jos työ on pelkkää pakkopullaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta maalle, työmatka 5 minuuttia.
Olen itseasiassa miettinyt maallemuuttoa ja hakenutkin maalta töitä, mutta tulos on pyöreä nolla, siellä ei ole tarjolla töitä.
Ap
Maalla on vähemmän työttömiä kuin kaupungeissa (siis suhteellisestikin) eli se vika on kaiketi sinussa.
Niin työ vie lähes kaiken ajan myös vapaa-ajan koska joutuu myös aikataulutetuksi nukkumisen, syömisen jne osalta lukuunottamatta vuosiloma-aikoja mitkä nekin on aikataulutettu työn määräämänä
Sairastelukin olisi hyvä tehdä vapaa-ajalla jotta kallista työaikaa mene hukkaan.
Kaikki tähtää siihen että ihminen tekee töitä se on se ns oravanpyörä : )
Vierailija kirjoitti:
Niin työ vie lähes kaiken ajan myös vapaa-ajan koska joutuu myös aikataulutetuksi nukkumisen, syömisen jne osalta lukuunottamatta vuosiloma-aikoja mitkä nekin on aikataulutettu työn määräämänä
Sairastelukin olisi hyvä tehdä vapaa-ajalla jotta kallista työaikaa mene hukkaan.
Kaikki tähtää siihen että ihminen tekee töitä se on se ns oravanpyörä : )
Kuolinvuoteella voi sitten ylpeänä sanoa että elämä meni töitä tehdessä, siihen valmistautuessa ja siitä toipuessa ; )
Huh, onhan raskas työpäivä, ei paljon ehdi muuta.
No mulla ja varmaan monella muulla aika sama tilanne. Vaikka olen perheellinen, en kyllä juurikaan arkisin laita mitään kovin aikaa vievää ruokaa. Ja yhtä lailla mies osaa kokata. Yleensä pyritään tekemään sellaista ruokaa, että se riittäisi ainakin pari päivää, lisäksi viikonloppuisin tehdään parikin isompaa annosta. Pyykit pesen vaan viikonloppuisin, enkä silitä juuri mitään. Suihkussa menee 5 min illalla. Yleensä siis ehdin hyvin liikkumaan iltaisin 1-2 h (18-21 välillä) tai tekemään jotain muuta. Sekä tietty kaikki viikonloput on vapaata, kuten myös lomat! Minä olen siis ihan tyytyväinen tällaiseen, en osaa kaivata enempää vapaa-aikaa. Lisäksi muuten arkea helpottaa älyttömästi ruokien suunnittelu etukäteen sekä niiden tilaaminen kotiovelle. Tähän menee viikosta 30 minuuttia kun kauppakäynteihin menisi paljon enemmän.
Palkkaisitko itse itsesi, jos tarjolla olisi toinen vaihtoehto eli henkilö, joka olisi innostunut työstään ja valmis venymään tarpeen mukaan vaikka ylitöihin. Kohdallasi yrittäjyyskään ei tule kysymykseen, jos alalla on paljon kilpailua. Nopeat syövät hitaat eikä kukaan jää odottamaan palvelujasi, jos niitä muualta saa nopeammin. Sille ei vaan voi mitään, että töissään menestyvät ihmiset painavat töitä vapaa-ajastaan ja kaikesta muustakin tinkien. Monelle työ on elämän tärkein sisältö.