Eikö ihmiset huomaa oman kotinsa epäesteettisyyttä?
Kommentit (54)
Ei vähempää kiinnostaa, jos ap pitää kämppääni "epäesteettisenä".
Mä luulen että aika harvat ihmiset lopultakin ovat esteetikkoja. Suurin osa ei kiinnitä huomiota siihen, onko koti tai vaikkapa oma ulkoasu esteettinen. Suomalaiset ovat varsin käytännöllistä kansaa, ja täällä on hyväksyttyä se, että käytännöllisyys menee kauneuden edelle.
Itse olen todella vahvasti esteetikko ja pyrin luomaan kauneutta ympärilleni, koska minun on silloin hyvä olla.
Kyllä se on mun makuun esteettinen eli ei ole epäesteettinen. Sillä ei ole mitään merkitystä mitä mieltä muuta mun kodista ovat. Varmasti on monien mielestä epäesteettinen kuten myös AP:n koti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on mun makuun esteettinen eli ei ole epäesteettinen. Sillä ei ole mitään merkitystä mitä mieltä muuta mun kodista ovat. Varmasti on monien mielestä epäesteettinen kuten myös AP:n koti.
Juuri näin. Täysin yksilöllistä että mikä on esteettinen kenenkin mielestä eli makuasia täysin.
Minä olen aina mennyt käytännöllisyys edellä. Vaimo on enemmän esteetikko, joten on pitänyt tehdä kompromisseja sisustuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulen että aika harvat ihmiset lopultakin ovat esteetikkoja. Suurin osa ei kiinnitä huomiota siihen, onko koti tai vaikkapa oma ulkoasu esteettinen. Suomalaiset ovat varsin käytännöllistä kansaa, ja täällä on hyväksyttyä se, että käytännöllisyys menee kauneuden edelle.
Itse olen todella vahvasti esteetikko ja pyrin luomaan kauneutta ympärilleni, koska minun on silloin hyvä olla.
Ja nämähän eivät sulje toisiaan pois, kaunis koti voi olla käytännöllinen ja usein onkin, kun epämääräiset tavarakasat ja viritelmät puuttuu. Pinnatkin on helpompi pitää puhtaina, kun niiden päällä ei ole turhaa tavaraa.
vaikka filosofittoisin väittävät, estetiikkä on yksilöllistä. Ts se, mitä sinä pidät kauniina, ei välttämättä ole toisen mielestä sitä. Siksi meillä on erilaisia tyylisuuntauksia, joista voivalita, yhdistellä ja soveltaa - jotkut osaavat lisäksi luoda itse.
Minun kotini on minun mielestäni esteettinen ja muiden täällä asuvien. Onko se sitä myös sinun mielestäsi, ei oikeastaan ole ollenkaan tärkeää, ja se on vain hyvin vähän kiinnostavaa.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, niin, sinä olet niitä, jotka pakottavat perheen tiettyyn muottiin, koska sinä olet päättänyt, että pitää näyttää tietynlaiselta somessa, ja avoimesti ivaat sekä pilkkaat muiden tyyliä ja makua.
Häpeä.
Mä huomaan kyllä kohdat, jotka eivät ole kovin esteettisiä. En kuitenkaan aina osaa päättää miten tilaa voisi parantaa. Helposti jäävät sitten silleensä, koska en häiriinny pienestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, niin, sinä olet niitä, jotka pakottavat perheen tiettyyn muottiin, koska sinä olet päättänyt, että pitää näyttää tietynlaiselta somessa, ja avoimesti ivaat sekä pilkkaat muiden tyyliä ja makua.
Häpeä.
Perheen?
Omalle kodille sokeutuu. Epäkohtiin tottuu. Ja joskus on pakko tyytyä ei niin esteettisiin asioihin. Ostaa sitä mihin talous riittää, sen sijaan että pystyisi sisustamaan kodin juuri kuten haluaa. Minä esimerkiksi haluaisin ihan erilaiset matot, mutta ei ole rahaa ostaa uusia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina mennyt käytännöllisyys edellä. Vaimo on enemmän esteetikko, joten on pitänyt tehdä kompromisseja sisustuksessa.
Funkishan on määritelmällisesti käytännöllisyyden estetiikkaa. Eli ajatus siitä, että tarkoitukseen sopivuus on (tai ainakin siitä voi puhtaalla muotokielellä tehdä) kauneutta ja kaunis on tarkoitukseen sopivaa (ja tarkoitukseen sopimaton siis automaattisesti rumaa).
Se, mikä on sinulle epäesteettistä, voi toisella olla mukavan kodikasta. Yhtä lailla joku voi katsoa sinun kotiasi kuin kopiota jostakin halvasta sisustuslehdestä, joiden kuvauksissa on käytetty vain tuotesijoittelua. On muutenkin aika tyhmää käyttää aikaansa pohtimalla muiden koteja, koska niiden arvo on kaikille erilaista. On tilanteita, joissa voi olla tärkeintä saada vain katto päänsä päälle ja nukkua turvallisesti.
Huomaa. :(
Turha sitä on miettiä, jos ei ole rahaa laittaa kotiin.
T: Tuntematon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häpeä.
En ole edellinen mutta esteetikko myös kuten miehenikin. Meidän kotimme ei ole ikinä ollut somessa mutta kaunis, tyylikäskin, aina siisti ja viihtyisä. Erittäin käytännöllinen, ei krääsää vaan jokaisella tavaralla on funktio. YHDESSÄ luotu.
Onneksi sama kauneuden ja esteettisyyden taju on periytynyt lastenkin koteihin, jopa opiskelijatytön koti on hyvin viihtyisä ja loppuun asti mietitty. Aina tuoreita kukkiakin maljakossa, pientä arjen luksusta. Ei siitäkään ole ikinä ollut kuvia somessa!
Vierailija kirjoitti:
Omalle kodille sokeutuu. Epäkohtiin tottuu. Ja joskus on pakko tyytyä ei niin esteettisiin asioihin. Ostaa sitä mihin talous riittää, sen sijaan että pystyisi sisustamaan kodin juuri kuten haluaa. Minä esimerkiksi haluaisin ihan erilaiset matot, mutta ei ole rahaa ostaa uusia.
Roskalava ja kirppisryhmistä löytyy aarteita jopa ilmaiseksi
Täällä on ollut ennenkin vastaavia aloituksia, ja minua aina hämmästyttää se miten aihe menee joillakin niin tunteisiin. Ei siinä mielestäni mitään väärää ole että ihmiset ovat erilaisia. Ei kaikille ole tärkeää miltä asiat näyttävät eikä tarvitse ollakaan, mutta silti näihin keskusteluihin tullaan riehumaan Mitä se sinulle kuuluu miltä kotini näyttää ja Äitis oli epäesteettinen -tyylisin kommentein.
Voisihan sitä vain myöntää, että muut asiat ovat elämässä tärkeämpiä. Esteetikkona oikeastaan joskus toivoisin, että itse osaisin helpommin ohittaa sotkun tai harmonian puutteen ympärilläni.
Vierailija kirjoitti:
Ja niinhän sen pitäisikin mennä, että jokainen tekee kodistaan sellaisen kuin itsellä (ja perheellä) on hyvä olla, ei muita varten
En ole edes ajatellut kodin esteettisyyttä. Käytännöllisyys on tärkeämpää.