Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita kellä miehiä, jotka ei oikein huolehdi mistään?

Vierailija
06.04.2023 |

Olen aivan kyllästynyt ja uupunut siihen, että kaikki perheen asiat ovat viime kädessä minun vastuullani.

Mies toki ihan eri mieltä, jos hänelle asiasta sanon. Omasta mielestään hän huolehtii paljon. Ja juu, kyllä hän jotain tekee. Laittaa tiskejä, vie lapsia harrastuksiin, joskus laittaa nykyään jopa pyykkejä oma-aloitteisesti kaappeihin, MUTTA yleisesti ottaen kaikki siivousasiat, lasten vaatehuolto, harrastuksiin ilmoittautumiset, laskut ym ovat viime kädessä minun vastuullani.

Esim, vaikka mies olisi aamulla kotona hän ei huolehdi että ala-asteikäinen lapsi ehtii ajoissa kouluun. Hän ei huolehdi siitä, että kouluun ilmoitetaan, jos lapsi on pois. Samoin hän ei iltaisin huolehdi, että lapset menevät ajoissa nukkumaan. Hän saattaa sanoa lapsille, että menkää nukkumaan, mutta siihen se sitten jääkin. Hän uppoutuu katsomaan esim omaa sarjaa läppäriltä, eikä jotenkin tajua/välitä että kello lähenee jo puolta yötä ja lapset ovat vielä hereillä, vaikka seuraavana päivänä on koulua. Mutta omasta mielestään hän on kuitenkin huolehtinut asiasta, kun on kerran sanonut lapsille että menkää nukkumaan, joten keskustelu ei etene mihinkään suuntaan, ja sama pätee ihan kaikkeen.

Kun tämä on vain minun näkemys, että hän ei huolehdi. Hänen mielestään hän huolehtii, jos minä sanon että yhdellä lapsella on lääkäri kesken päivän ja mies pääsee viemään hänet. Hän ei todellakaan olisi muistanut lääkäriä, jos en olisi siitä huolehtinut jo hyvissä ajoin etukäteen. Toisaalta jos joku kerta hän ei vaan pääse viemään lasta töidensä takia, hän vaan ilmoittaa että ei pääse ja olettaa että hoidan.

Voisin luetella miljoona samanlaista asiaa. Ja lopputulema on se, että olen ihan kyllästynyt ja väsynyt koko perhe-elämään miehen kanssa ja mietin vakavissani eroa.

Kommentit (125)

Vierailija
21/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sellainen.

Meillä taianomaisesti itsekseen autot pysyy kunnossa, jopa ilman korjaamopalveluita. Tenavilla polkupyörät huollettu ja turvallisesti kunnossa. Piha siivoutuu itsekseen talvi <-> kesäkuntoon. Syksyisin lehdetkin vain katoaa yhtäkkiä. Talo tekee itse pikkukorjaukset ja huollot. Talvisin lumet kasautuu painovoiman vaikutuksesta pihan laidoille. Pienin lapsi tulee yksikseen päivähoidosta kotiin. Polttopuutkin tippuu taivaalta suoraan puuvajaan. Autotallikin pysyy hyvässä järjestyksessä kun mitään en tee enkä korjaa. Roskatkin kulkeutuu suoraan piharoskikseen ja kompostin levittää nuo puutarhatontut jotka herää öisin eloon. Marjapuskistakin herukat pyörii alkusyksyn mittaan yksinään pakastimeen ja mustikat varistaa tullessaan itse roskat pois. Jääkaappikin täyttyy valmiista ruuasta sunnuntaisin ihan taikaiskusta.

Mä vaan makaan ja jauhan nikotiinipurkkaa

Ilmoititko hoitoajat päikkyyn? En. No ei vissii kiinnosta pälä pälä.

Kiitos ja anteeks, meni tunteisiin.

Vierailija
22/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että monen miehen osalta kyse ei ole siitä, että he tahallaan jättäisivät nuo asiat tekemättä vaan he eivät tajua tai muista tehdä niitä.

Kaikista tärkeintä on toimiva kommunikaatio ja halu parantaa käytöstä.

Eikös heillä ole aina valinta käyttäytyä toisin? Mutta valitsevat toisin. Silloinhan se on tahallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että monen miehen osalta kyse ei ole siitä, että he tahallaan jättäisivät nuo asiat tekemättä vaan he eivät tajua tai muista tehdä niitä.

Eikös heillä ole aina valinta käyttäytyä toisin? Mutta valitsevat toisin. Silloinhan se on tahallista.

Ei ole tahallista jos asioiden hoitamista ei tiedosta.

Vierailija
24/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sellainen.

Meillä taianomaisesti itsekseen autot pysyy kunnossa, jopa ilman korjaamopalveluita. Tenavilla polkupyörät huollettu ja turvallisesti kunnossa. Piha siivoutuu itsekseen talvi <-> kesäkuntoon. Syksyisin lehdetkin vain katoaa yhtäkkiä. Talo tekee itse pikkukorjaukset ja huollot. Talvisin lumet kasautuu painovoiman vaikutuksesta pihan laidoille. Pienin lapsi tulee yksikseen päivähoidosta kotiin. Polttopuutkin tippuu taivaalta suoraan puuvajaan. Autotallikin pysyy hyvässä järjestyksessä kun mitään en tee enkä korjaa. Roskatkin kulkeutuu suoraan piharoskikseen ja kompostin levittää nuo puutarhatontut jotka herää öisin eloon. Marjapuskistakin herukat pyörii alkusyksyn mittaan yksinään pakastimeen ja mustikat varistaa tullessaan itse roskat pois. Jääkaappikin täyttyy valmiista ruuasta sunnuntaisin ihan taikaiskusta.

Juu onhan tuossa toki jotain, mutta jos vaimo huolehtii kaikesta muusta, niin jää hänellekin paljon. Esim et maininnut mitään siivouksesta (paitsi piha kerran vuodessa)? Entä kaupassa käynti, etkö koskaan käy? Entä onko niin että olet valinnut ne itsellesi mieluisat hommat vai onko yhdessä sovittu esim että vaimo AINA käy kaupassa? Entä jos vaimokaan pidä siitä, mutta tekee pakon edessä? Aika epäreilua, enkä ihmettele miksi on tyytymätön.

Ja kyllä meni minullakin tunteisiin. Lapsiperheessä on paljon hommaa, ja jos toinen hoitaa 25% (joka toki voi tuntia paljolta sekin toisen mielestä) ja toinen 75% niin onhan se ihan tosi epäreilua ja ihan luonnollista että tuossa tilanteessa ei olla tyytyväisiä.

Vierailija
25/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se lasten hankkiminenkin loppukädessä sinun päätöksesi? Saattaa johtua siitä.

Vierailija
26/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tahallista jos asioiden hoitamista ei tiedosta.

Vaikka toinen kertoo ja vääntää rautalangasta vuositolkulla?

Vierailija
27/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ihan varmaan yhtäkkiä lopetti kaiken tekemisen. Ap on idiootti joka ei viitsinyt tehdä päätelmiä seurusteluaikoina vaan naimisiin piti mennä. No kun kaveritkin on..... Nyt kaverit on eronneet niin mä kans ku noikin.... Kyllä täällä on kaikenlaista liikkeellä. Vielä lapsia tommosille lapsille.

Vierailija
28/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko se lasten hankkiminenkin loppukädessä sinun päätöksesi? Saattaa johtua siitä.

Sepä se, kun ei useinkaan ole. Mies haluaa lapsia ja perheen ja myös pitää ne. Ei siis halua erotakaan, mutta silti olettaa että palvelu pelaa ja ruokaa tulee jääkaappiin. Lapsistakaan ei tarvi samalla tavalla ottaa vastuuta, kun vaimo hoitaa. Vaimon väsymys on yhdentekevää.

Vierailija
29/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta itse se viime käden vastuussa oleminen! Miehes on oppinut siihen, että sinä kyllä hoidat. Anna olla ja katso, mitä tapahtuu?

Vierailija
30/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lusikat jakkoon, kun kuiteski teet kaikki yksin. Miäslapsi ei muutu.

Vierailija
31/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuohan ei ole ap:n kasvatusvirhe vaan miehen äidin! Eli anopin. Ja myös hänen isänsä. Ap, millaisia he ovat?

Vierailija
32/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän miehen pitäisi kantaa se 50% perheen pärjäämisestä ja tehdä oma osuutensa. Liikaa on näitä jotka ei hoida velvollisuuksiaan. Mitenköhän nämä pärjäisi omillaan? Kuitenkin hankala tietää sitä, onko ap ollut tietoinen miehen kelvottomuudesta jo seurustelu aikoina? Ja näistäkin voi puhua kahdenkesken. Ja tätä minä suosittelen nimittäin vakavaa keskustelua siitä miten perheenä eletään ja tullaan toimeen sekä miten mieheltä edellytetään enemmän osallistumista. Harmi jos ei ole itse tajunnut, mutta jos helpolle tottunut niin siinä voi olla syy.

Vierailija
33/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sellainen.

Ainoa homma tuossa joka on päivittäinen, on lapsen haku tarhasta. Kaikki muu on muutamia kertoja vuodessa tehtäviä, tai ns sesonkiaikana pari kertaa päivässä. Samaan aikaan se vaimo todennäköisesti pesee joka päivä pyykkiä, siivoaa joka päivä, käy joka päivälle ruoat ja kokkaa ne pl sunnuntaina, hoitaa lapset joka päivä... eli huomattavasti enemmän.

Vierailija
34/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän miehiä jotka oikeasti ottaa vetovastuun perheestään ja hoitaa ja huolehtii lasten asioista jopa enemmän kuin äiti. Sellaisia miehiä siis on olemassa.

En usko että kyseessä on pelkästään ns. kasvatuskysymys eli nainen on ottanut kaiken kontolleen vaan luonne-ero. Moni nainen on eri tavalla suunnitelmallinen, systemaattiseen ja järjestelmällinen multitaskaaja kun taas miehet tuntuvat usein keskittyvän yhteen asiaan ja asiakokonaisuuteen kerrallaan. Tykkään itsekin naisena suunnitella viikon ruokalistan etukäteen ja tehdä ostokset sen mukaisesti kun oma mieheni miettii päiväkohtaisesti nälän yllättäessä että miten hoitaa asian. Eikä tuo asia ja luonne-ero muutu nalkuttamalla. Samalla tavalla jos lapsi tarvitsee uudet kurahousut, siinä missä itse ostan ne hyvissä ajoin etukäteen, mies havahtuu siinä hetkessä kurahousutarpeeseen ja ajaa lähimpään Prismaan ja ostaa kurahousut. Maksan itse laskut erittäin pedantisti ja omalta mieheltä usein unohtuu laskuja sieltä täältä sillä niiden hoitaminen ei ole erityisen systemaattista.

Ärsyttävää, mutta kaipa sitä pitäisi lähtökohtaisesti etsiä kumppani joka on samalla tavalla tarkka ja järjestelmällinen jotta voisi olettaa että tapa hoitaa asioita olisi samanlainen kuin itsellä.

Vierailija
35/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko molemmat työelämässä?

Vierailija
36/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuohan ei ole ap:n kasvatusvirhe vaan miehen äidin! Eli anopin. Ja myös hänen isänsä. Ap, millaisia he ovat?

Oman mieheni kasvatti pitkälti isänsä joka on insinöörimäisen pedantti. Siltikin oma mieheni hoitaa kaikki asiat viimetipassa.

Vierailija
37/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas miehenä huolehdin kaikista asioista. Tiskauksesta, siivouksesta, pyykeistä, roskista. Käyn kaupassa, valmistan ruoat, teen kotityöt, maksan laskut, hoidan talouden ja kaiken muunkin. Päälle sitten vielä opiskelut ja harrastukset. Seksielämässäkin minä saan tehdä kaiken itse, ja joudun nukkumaankin yksin kun ei voi toista halata.

Semmoista yksinäistä puurtamista tämä sinkkuelämä on, kun ei ole sitä naista kenen kanssa jakaa kaikki.

Vierailija
38/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti sanoi mulle suoraan, että tee lapset yksin. Jos olisi nyt lapsentekoiässä, hän tekisi itse niin. 80-luvulla ei oikein ollut muuta vaihtoehtoa kuin ottaa joku mies ja mennä naimisiin sen kanssa.

Suurin osa miehistä ei välitä tippaakaan puolisoistaan ja lapsistaan. Aiheuttavat vain riitoja, kotiin sotkua, ylimääräistä rahanmenoa ja masentuneita lapsia. Lapset ovat miehille myös hyvä hyödyke edetä uralla: isät saavat ylennyksiä ja palkankorotuksia, kun taas äidit eivät ja naisia muutenkaan ei edes haluttaisi palkata.

Vierailija
39/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat ongelmat ne ovat monella miehelläkin, muija keskittyy facebookiin, twitteriin, akkojen lehtiin, itsensä pakkelointiin silloin kuin ei anna sitä ammattilaisten tehtäväksi, Ostaa iPadit kaksosille jotka eivät vielä osaa kunnolla kävellä. Sieltä lapsukaiset kai saavat katsoa ohjeita, miten kävellään ja koittaa tukea tuisiaan, etteivät kaadu pahasti yrityksissään.

Mutta täytyy ymmärtää on raskasta olla pienten kaksosten äiti, tilata kotiovelle ruokaa ja pitää yhteyttä tuttuihin ja tuntemattomiin, seurata X:än ja Y:n elämää somepalstoilla. Kukapa siinä raatamisessa ei väsyisi!

Vierailija
40/125 |
06.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän miehiä jotka oikeasti ottaa vetovastuun perheestään ja hoitaa ja huolehtii lasten asioista jopa enemmän kuin äiti. Sellaisia miehiä siis on olemassa.

En usko että kyseessä on pelkästään ns. kasvatuskysymys eli nainen on ottanut kaiken kontolleen vaan luonne-ero. Moni nainen on eri tavalla suunnitelmallinen, systemaattiseen ja järjestelmällinen multitaskaaja kun taas miehet tuntuvat usein keskittyvän yhteen asiaan ja asiakokonaisuuteen kerrallaan. Tykkään itsekin naisena suunnitella viikon ruokalistan etukäteen ja tehdä ostokset sen mukaisesti kun oma mieheni miettii päiväkohtaisesti nälän yllättäessä että miten hoitaa asian. Eikä tuo asia ja luonne-ero muutu nalkuttamalla. Samalla tavalla jos lapsi tarvitsee uudet kurahousut, siinä missä itse ostan ne hyvissä ajoin etukäteen, mies havahtuu siinä hetkessä kurahousutarpeeseen ja ajaa lähimpään Prismaan ja ostaa kurahousut. Maksan itse laskut erittäin pedantisti ja omalta mieheltä usein unohtuu laskuja sieltä täältä sillä niiden hoitaminen ei ole erityisen systemaattista.

Ärsyttävää, mutta kaipa sitä pitäisi lähtökohtaisesti etsiä kumppani joka on samalla tavalla tarkka ja järjestelmällinen jotta voisi olettaa että tapa hoitaa asioita olisi samanlainen kuin itsellä.

Luonne-eron vielä ehkä kestäisi, jos mies muuten hyväntahtoinen ja arvostaisi sen toisen tekemisiä. Ja jotain muutahan hänen pitäisi tuoda siihen perhe-elämään ja suhteeseen, jos kaikki käytännön asiat kaatuu toisen päälle. Joissakin tapauksissa se voi olla raha. Mies on uraisä, kenen vastuulla on perheen talous. Se on aika paljon kuitenkin, eikä vaimon tavitsisi samalla tavalla kantaa huolta perheen elannosta, tehdä pitkää päivää töissä jne. Silloin tuollainen on hyväksyttävämpää ja reilumpaa. Mutta jos laskutkin maksetaan puoliksi, niin mikä se on se miehen osuus?